Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 10364
Hei!
Jeg fikk veldig dilla på elektriske gokarter for litt siden og har funnet en nettside som selger ferdig-sett med en motor, en fartskontroller, "gasspedal" og det man trenger for å drive en motor.

http://www.cloudelectric.com/product...es15-a450p.htm


Ser en annen har gjort det samme:

http://www.youtube.com/watch?v=q8FbK...otation_630423


Har ikke kjøpt noen gokart enda, men finner alltid en billig en på finn.no. Har funnet ut at dette vil bli et veldig dyrt prosjekt hvis jeg i det hele tatt får startet, men det jeg lurer på er hvor enkelt er dette å gjennomføre i praksis? Og det settet jeg har linket til.. hvis jeg utnytter motoren fult ut på 72v vil gokarten bli tilsvarende denne?:

http://www.youtube.com/watch?v=nrdNx...eature=related
Her spørs det hvor ferdig du får alle delene.

Men uten tilgang på sikkelig verktøy, så blir det meste vanskelig.
Har du f.eks muliget til å drive på med platearbeid og sveising?


Det er ei heller antall volt som bestemmer hastigheten, men antall watt =)
Sist endret av Blackkoz; 16. juli 2011 kl. 12:41.
Trådstarter
Jeg har tilgang til sveising og det meste for å si det sånn. Fatter'n har en venn som eier et verksted tror jeg.

Hvis du orker å se gjennom noen videoer av han her: http://www.youtube.com/watch?v=q8FbK...e=iv&annotatio så ser du at settet er plug-and-drive omtrent

Det eneste som mangler til å drive motoren er batterier.
batterier er en veldig kostlig del. bare heads up. jet anbefaler deg å lage ett så detaljert budsjett som mulig. og hvis du fremedels da er keen. så sier jeg kjør på!
Blirt fort rundt 15 000 for sikkelige batterier ja med sikkelig ladekrets.
Burde gjerne være noen som tåler dyp utladning, om du ikke kjører på med en sperre som slår inn når du kommer under X antall volt.
Trådstarter
Jeg tenkte en 20.000kr på alt tilsammen.. men igjen er ikke sikkert jeg får starta med dette prosjektet da mamma og pappa ikke er særlig glade i det jeg har tenkt til å gjøre.

Hvis jeg tenker 15.000 med alt det elektriske, motor, batterier og slikt, og 5-7.000 på gokart, er det passe med penger?

Det jeg tenkte var å bygge en gokart som er ganske kraftig og har greit med akselerasjon og som det går an å drifte med Den må heller ikke bråke da jeg ikke vil ha naboen på døra : S
Kjøpte nettopp en go-kart sammen med broren min, fant den på finn.no til 2000,- kroner. Motor og alt er i orden, men rammen var blitt veldig matt i lakken, og han hadde ikke brukt den på tre år, derfor solgte han den billig. Denne blir nok elektrisk en dag bare hold utkikk på finn!
Trådstarter
Ey til 2.000kr? hmm.. den var vel ikke kjøpt i vestfold, ved oslofjorden, et sted som starter på V?

Sitat av wanna-b Vis innlegg
Kjøpte nettopp en go-kart sammen med broren min, fant den på finn.no til 2000,- kroner. Motor og alt er i orden, men rammen var blitt veldig matt i lakken, og han hadde ikke brukt den på tre år, derfor solgte han den billig. Denne blir nok elektrisk en dag bare hold utkikk på finn!
Vis hele sitatet...
Det var vel tilfeldigvis ikke denne?: http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=28896472

Hadde tenkt til å kjøpe den, men det var noen som var ute før meg

Hadde nettopp en samtale med foreldrene mine og det blir desverre ikke noen bygging av elektrisk gokart De mente det var for farlig og jeg jeg kom til å ende opp som gjeldsslave for resten av livet hvis jeg skadet noen osv... men når jeg blir 18 år...
Den er jo ikke solgt ^^?
Trådstarter
haha jo, har snakka med han og han sa den var solgt, men han hadde bare ikke fjernet den fra finn.no :P

Men du Wanna-b... det var vel ikke du som kjøpte den før meg?
Sitat av piloten Vis innlegg
Ey til 2.000kr? hmm.. den var vel ikke kjøpt i vestfold, ved oslofjorden, et sted som starter på V?



Det var vel tilfeldigvis ikke denne?: http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=28896472

Hadde tenkt til å kjøpe den, men det var noen som var ute før meg

Hadde nettopp en samtale med foreldrene mine og det blir desverre ikke noen bygging av elektrisk gokart De mente det var for farlig og jeg jeg kom til å ende opp som gjeldsslave for resten av livet hvis jeg skadet noen osv... men når jeg blir 18 år...
Vis hele sitatet...
jeg synes virkelig du har teite foreldre. Du vil lære sinsykt mye av det. jeg har holdpå med elektrisk skateboard prosjekt i en laaang stund nå og lært utrolig mye. Man blir en sikkelig problemløser! jeg synes du skal gjøre det uansett jeg!
Trådstarter
Jeg bor i et boligstrøk da der det er noen unger ute å leker, men uansett
Har også en fotballgrusbane, men neida
Cookie Monstah ^_^
gjør det uansett hva foreldrene dine sier, broren min var 15 og gjorde noe lignende bare at han lagde en ordentlig off-road firhjuling, ( ikke sånt shiz som du bestiller ifra nettet ) og brukte vel rundt 30k på det. den går fortsatt og han er 20...
No offence, men at foreldrene dine ikke vil la deg gjøre det er litt teit, siden du vil lære mye av det, som Petterjfs sa.
fattern hadde samme holdning til atv, nå har jeg to stykker som jeg har hatt i fire-fem år si du lærer mye av det og mas så går det nok
Sitat av piloten Vis innlegg
Jeg bor i et boligstrøk da der det er noen unger ute å leker, men uansett
Har også en fotballgrusbane, men neida
Vis hele sitatet...
snakk med dem å lov at du ikke skal bruke den i områder med andre mennsker. bare på forlatte parkeringplasser etc!
Trådstarter
Bare lurer.. hvor lovlig er det å kjøre en hjemme-modifisert elektrisk gokart i et byggefelt/grusbane/parkeringsplass? Kan man få heftige bøter og utsettelse på lappen og slikt eller vil de bare le av det, hvis gokarten ser halvveis mackyver-aktig ut?
Sist endret av piloten; 16. juli 2011 kl. 23:24.
Er så ulovlig du kan få det til å være.

Eneste plassen du har lov å kjøre, er på lukket bane =)
ja det er uliovlig piloten. mitt skateboard er også ulovlig. men jeg satser på å kunne godsnakke med en eventuel politimann og sånt siden den er hjemmesnekkra.
Med mindre du kjører ett sted hvor du er til fare for andre så tror jeg du kommer unna med tilsnakk.
Trådstarter
Mener dere kjempe-alvorlig-ulovlig eller bare ulovlig?

Vil bare si at en venn av meg har en traktor-gressklipper-sak han kjører rundt i her på byggefeltet med en hjemmesnekra henger på Ingen som har klaga og den bråker som en bil med heftig stort hull i eksospotta på en dårlig dag : S Så naboene er sånn passe greie
da sier jeg kjør på. så lenge du tydlig ikke er en direkte fare for andre så tror jeg det vil gå som litt ulovlig. men medengang du begynner å drifte inne i en barnhage så stiller saken seg annerledes.. :P
Husken en kamerat av meg lagde en go-cart/olabil med gressklippermotor, mener han fikk den opp i 30-40 km/t. Mye billigere er det hvertfall
Trådstarter
Sitat av Kruppy Vis innlegg
Husken en kamerat av meg lagde en go-cart/olabil med gressklippermotor, mener han fikk den opp i 30-40 km/t. Mye billigere er det hvertfall
Vis hele sitatet...
Kan tenke meg at den gokarten bråka litt også? Jeg vil at den skal være så stille som mulig fordi jeg bor mitt i et boligfelt.
Batteri er nok framtiden, ulempen er jo bare at det koster relativt mye, i forhold til en enkel bensinmotor.
Trådstarter
Kan tenke meg det er lite vedlikehold med en elektrisk motor da, det er jo en fordel ; ) Noen som vet om det er billigere å kjøre en elektrisk gokart vs. bensindrevet? Tenker på hvor mye prisen for elektrisitet er og bensin.
Jeg har en Olabil med en gressklippermotor (3 hester) jeg får den opp i 36km/t (på grus en grusvei), men siden du bor i et boligfelt anbefaler jeg deg ikke å bruke bensinmotor :P den bråker noe helt sinsykt (myye mere en den bråkte når den ble brukt som gressklipper)
Trådstarter
Sitat av t33zr Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Noe slikt hadde vært driiiiiiiiiittøft! 70.000W blir mange hester det :O Noen som vet hvor man får tak sånne motorer? Ebay?
Ski for your life
kosepaa's Avatar
For de som ikke har lyst til å bygge selv eller få bøter for å kjøre rundt kan dette være et alternativ.
Trådstarter
* 48-72 VDC Series Motor
* 9 HP @ 72V Continuous Rated
* 65 Ft /Lbs Torque Peak
* 30 HP Peak with 450 Amp Controller

Noen som kan forklare hva " 9 HP @ 72V continuous rated" og "30 HP Peak Whith 450 Amp Controller" betyr?


Jeg tror jeg snart har klart å overtale pappa om prosjektet, men han er fortsatt ikke glad for at det vil koste så mye, men nå holder på med den delen.

Ingen som vet hva peak og continuous rated betyr?
Sist endret av piloten; 18. juli 2011 kl. 19:31.
"continuous rated" = kontinuerlig belastning, det motoren kan generere over tid uten at den ødelegges
"peak" = maksimumsbelastning, over en tidsbegrenset (kort) periode, det du maks kan ta ut av motoren. Det viktige her er hvor lenge du kan belaste den maks.
Trådstarter
Hva er den tidsbegrensede perioden da? Står ikke noe om hvor lang den er. Men peak, er det full gass? Vil det i dette tilfellet bety 72V inn i motoren eller vil det si 450A?

Takker for alle svar
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Hvor vanskelig er det egentlig å få skiltet en gokart, og er det mulig å få en hjemmelaget gokart skiltet?

Altså, få skilt på den så man kan kjøre den på vanlig vei.
Sist endret av Dongerino; 19. juli 2011 kl. 21:58.
skeeetonez. ja det er veldig vanskelig og i norge så godt som umulig. den vil ikke være høy nok for å bli godkjent.
piloten: det kan være feks 10 sekunder eller mindre. men det er max belastningen motoren greier. du må sørge for å skaffe en motor som er sterknok for deg på vanlig styrke også kun bruke peak belastning som ekstra boost.

I ditt tilfelle så vil motoren til vanlig kjøre helt fint på 72 volt kontinuelig og vil gi deg en effekt på 9hp. men i korte perioder kan den boste opp 30hp men da må du ha en 450 amp kontroller ellers vil kontrolleren gå opp i fyr og flammer.

for å kjøre motoren på vanlig last vil du ikke trenge en 450amp kontroller. men for å bruke "booosten" i mangel på ett bedre ord, må du ha en 450 ah kontroller :/ som er veeeldig dyrt :P

hvis du er veldig keen kan jeg skaffe deg en delliste for en super gocart. og den er ikke så vilt dyr heller og med lett tilgjenglige deler. men må søke gjennom datamskinen først. er gjemt ett elelr annet sted. skal se i morgen om jeg kan finne den for deg

snakks. legge tid
Trådstarter
Jeg skjønner ikke helt? : S Hvis jeg har 6 bilbaterier på 12V hver og tilsammen 450A, assa 72V 450A , booster jeg motoren da hvis jeg kobler batteriene direkte til motoren? Også blir det continuous rated når det er en controller mellom batteriene og motoren og jeg bånner gasspedalen? Kan du forklare den delen litt bedre hvordan man booster? :P
Sist endret av piloten; 20. juli 2011 kl. 02:44.
Longtime lurker.
Biggie smalls's Avatar
Hadde en gocart med en 8hesters diesel aggregatmotor, det var ville greier, gikk vel 90-100km/t, nok til å kjøre forbid biler med på veien osv. Politiet så denne, så de kom etter oss, vi løp fra den, men de tok den ikke. De så oss en annen gang, vi hadde ikke sjangs til å løpe, så vi fikk bare tilsnakk, og vi måtte bruke hjelm sa de
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av piloten Vis innlegg
Jeg skjønner ikke helt? : S Hvis jeg har 6 bilbaterier på 12V hver og tilsammen 450A, assa 72V 450A , booster jeg motoren da hvis jeg kobler batteriene direkte til motoren? Også blir det continuous rated når det er en controller mellom batteriene og motoren og jeg bånner gasspedalen? Kan du forklare den delen litt bedre hvordan man booster? :P
Vis hele sitatet...
Du skal ha seks rimelig kraftige batteri for å kunne levere 450A. Hugs på at du har indre motstand i batteria, og ved ein straum på 450A blir den rimeleg gjeldande.
Trådstarter
Rimelig kraftige? Hva mener du? Jeg trenger 6 batterier på 75A hver. 999kr for hvert batteri på biltema BTW.


Petterjfs: Hadde vært greit om du gadd det, ja.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av piloten Vis innlegg
Rimelig kraftige? Hva mener du? Jeg trenger 6 batterier på 75A hver. 999kr for hvert batteri på biltema BTW.
Vis hele sitatet...
Dei kan rimelig garantert ikkje levere 450A når du seriekoplar dei.
Sitat av piloten Vis innlegg
Rimelig kraftige? Hva mener du? Jeg trenger 6 batterier på 75A hver. 999kr for hvert batteri på biltema BTW.
Vis hele sitatet...
Du blander sammen ampere (A) og amperetimer (Ah). Amperetimer er en enhet for elektrisk ladning, og beskriver på en litt forenklet måte hvor stor kapasitet det er på batteriet. Du kan sammenlikne dette med hvor mye vann du har i en bøtte – eller rettere sagt, ettersom det angår batteriets kapasitet og ikke øyeblikksladning, hvor stor bøtte du har. Ampere er en enhet for elektrisk strøm, og vil si en forflytning av ladning per tidsenhet. Dette kan du sammenlikne med vannstrømmen (mengden vann per tid) som renner ut gjennom et rør fra bøtta.

Men forskjellen kommer i at et batteri fungerer som en ideell spenningskilde med en seriemotstand, slik at hvis du prøver å trekke for mye strøm fra batteriet – helt uavhengig av hvor stor potensiell ladning batteriet har – så vil spenningen mellom batteripolene synke og begrense strømmen. Hvis du overbelaster batteriet på denne måten over tid kan du både skade batteriet på lang sikt, men også risikere å ødelegge det på grunn av overoppheting. Hvor stor strøm batteriet trygt kan levere er ofte oppgitt som et tall etterfulgt av bokstaven C, hvor tallet angir forholdet mellom maksimalt strømtrekk og batteriets kapasitet – for eksempel vil et 2C-batteri med 5 Ah kapasitet kunne levere 10 A. Siden batteriene du har valgt ut har en kapasitet på 75 Ah, må de være minst 6C for å kunne levere 450 A.
Sist endret av Provo; 20. juli 2011 kl. 15:08.
Trådstarter
Skjønte det bedre nå! Hadde om akkurat dette før sommerferien startet.. men kp til deg!

Men det gikk litt å stå her nå. La oss si jeg har kobla en elektrisk motor på en gokart, og har fiksa batterier på 72V og 450A tilsammen. Kontrolleren er på 450A, 72V. Jeg skrur på "tenninga" og bånner gasspedalen. Bruker jeg ikke alle de 450A da? Eller må jeg holde en knapp inne for å "booste", bruke alle 450A?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Provo Vis innlegg
Siden batteriene du har valgt ut har en kapasitet på 75 Ah, må de være minst 6C for å kunne levere 450 A.
Vis hele sitatet...
I tillegg vil spenninga synke, på grunn av indre tap i batteriet. Med seks batteri i serie vil tapet bli rimeleg stort for 450A, og du må i praksis ha tomgangsspenning på en del meir enn det for å kunne levere den straumen ved den spenninga.
piloten: jeg finner ikke akkurat dte jeg lette etter. men jeg husker en del fra filmen I filmen jeg hadde brukte de tre stykker av motorer av denne typen: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...0%5F55%5F.html
7000watt * 3 = masse.
gocarten de lagde hadde mer en nok akselerasjon. ikke like bra som gocarten på youtube med 70000watt... men sjukt mye alikevell.


i spesifikasjonene til motoren:

Model: TR80-100-A
Turns: 6
Maximum Power: 7000W
Resistance: 17ohm
Idle Current: 3.5A
ESC: 150A
Input Voltage : max. 48V
Kv : 180 rpm/V
Weight: 1812g
Shaft: 12mm
Voltage Range: 20-48v
Non Load Current: 3.3A
Equivalent: 60-80cc Gas Engine


kan du se at den trenger en ESC med 150A fordi controlleren MÅ være rated for mer en motoren for å ikke å ødlegge controlleren ved en eventuell bånn gass. det som blir vansklig er å finne en passende esc som tåler 45v og 150a og som har revers. jeg vil også anbefale å legge til hal sensorer til motorene.
Trådstarter
Neinei den SKAL være 70.000W
Fra tull til alvor, hvis jeg velger to slike motoren som du linka til, da blir det 14.000W, vil det bli nok til å kjøre hardcore drifting?

Hvis ja, står det mellom disse to motorene:

Den som du linka til: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...eq_70_55_.html
Eller: http://www.cloudelectric.com/product_p/pk-al-a450.htm

Hvilke av disse to motorene er sterkest og vil få en gokart til å gå fortest og selvfølgelig drifte heftigst?

Tror jeg forstod boost-greiene nå.

Petterjfs: bare lurer, hvordan går det med el-skateboardet?
Var jeg som kjøpte den, jo Ingen vits i å bruke peng på dette hvis du skal kjøre på veien, dumdristig og kortvarig morro.
Trådstarter
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Var jeg som kjøpte den, jo Ingen vits i å bruke peng på dette hvis du skal kjøre på veien, dumdristig og kortvarig morro.
Vis hele sitatet...
Kjøpte hva?
Go-karten til 2k! Apropos spm ang om du bruker alle 450A ved bånn gass: ja, hvis motoren din trekker 450A eller mer ved full belastning. Det er typisk under kraftig akselerasjon og igangkjøring en motor bruker mengden strøm som blir oppgitt som dens "stall current".
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
skeeetonez. ja det er veldig vanskelig og i norge så godt som umulig. den vil ikke være høy nok for å bli godkjent.
Vis hele sitatet...
Greia er at jeg har sett sikkert 10 forskjellige gokarter med skilter på (på 5-7 år), som har kjørt i trafikk og fulgt vanlig regelverk. Jeg hadde aldri trodd at dette var lov, og så har jeg sett såpass mange.
yeeesss! jeg fant videoen http://www.youtube.com/watch?v=vwODx028_Jw


og ang mitt electric skateboard/longboard, jada har kjørt caa 6km totalt på den. men en del brakk og jeg skal sveise den om ett par dager. ellers så er iphone appen som lager den underveis, men fremdeles med spedbarns sjukdommer.
når det gjelder range, så tror jeg at jeg har mer enn nok gleder meg til å få den 100 prosent ferdig. men fremdles litt tweaking igjen, jeg skal legge ut en komplett tutorial om du vil med bilder etc fra prosessen når den er heeelt ferdig. håpet er å kjøre den til skolen 22 august :P skal utenlands og sånt så får ikke så mye tid egentlig. forøvrig så tenker jeg på å lage highpowred electric bike, til bruk om vinteren. :P vi får se når jeg blir helt ferdig med skateboardet.
kjøp deg heller en motorcross motor.
250 2t eller 450 4t. blir billigere og går myyye bedre!