Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3343
Hei.
Hva skjer om man blir tatt i fotoboks under øvelseskjøring? Er snakk om 10 km over fartsgrensa.

Vil personen få utsettelse? Bot?
Boten blir vel bare sendt til den som eier bilen og den som kjørte vil ikke så langt jeg vet få noe problemer så lenge boten blir betalt...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dersom speedometeret viste 10km over, blir du ikkje tatt i en fotoboks. Dersom målt hastighet var 10km over fartsgrensa, blir det satt til 5-7 over tipper eg, og du/føreren av bilen får 1600. Ikkje utsetting.
Boksen tok bilde..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Halalgeir
Boten blir vel bare sendt til den som eier bilen og den som kjørte vil ikke så langt jeg vet få noe problemer så lenge boten blir betalt...
Vis hele sitatet...
Nope, eigaren av bilen vil bli bedt om å identifisere førar, for det er førar som skal ha bot og evt. merknad på rulleblad/prikkbelastning som følge av forelegg. Forelegg er personlige, i motsetning til gebyr, som kan ileggast eigar.

Dersom eigar nektar å identifisere førar, og politiet ikkje greier det sjølv, vil nok eigar få bota ville eg tippe, men politiet er flinke til å spore opp folk...
Vil tro det bare er fartsbot de kan ta deg på.

Selv var pappa veldig naiv når de sa de hadde bilde av han av fotoboksbilde. Han nektet å betale før han fikk se bildet.

Og når han først fikk se bildet, var han snar å betale når han så hvor klårt han selv så seg selv kjøre for fort, uten belte og med mobiltelefonen i hånda :P
Men hva med utsettelse?
Sitat av vidarlo
Nope, eigaren av bilen vil bli bedt om å identifisere førar, for det er førar som skal ha bot og evt. merknad på rulleblad/prikkbelastning som følge av forelegg. Forelegg er personlige, i motsetning til gebyr, som kan ileggast eigar.

Dersom eigar nektar å identifisere førar, og politiet ikkje greier det sjølv, vil nok eigar få bota ville eg tippe, men politiet er flinke til å spore opp folk...
Vis hele sitatet...
Altså, når man øvelseskjører er personen du øvelseskjører med ansvarlig for din ferdsel i trafikken... Så boten vil muligens bli overført til personen du øvelseskjører med..

Dersom speedometeret viser 10 over fartsgrense kommer det an på hastigheten på fartsgrensen... var den over 70 slipper du endel billigere enn under 70... en rundt 2000,-
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jacobsen
Men hva med utsettelse?
Vis hele sitatet...
Ikkje på 10km/h over, nei.
Sitat av beltespenna
Altså, når man øvelseskjører er personen du øvelseskjører med ansvarlig for din ferdsel i trafikken... Så boten vil muligens bli overført til personen du øvelseskjører med..
Vis hele sitatet...
Korrekt!
(nesten) Uansett hva du foretar deg i trafikken, mens du øvelseskjører, går på personen du øvelseskjører med sitt førerkort. Han/hun blir regnet som annsvarlig fører av bilen, ikke du.

Tror forøvrig ikke du har noe å frykte.

(PS: er åpen for innvendinger og korreksjoner, men dette er ihvertfall det jeg senest i kveld, mørkekjøringskurs, fikk høre av kjørelærer)
Sist endret av Afr0; 14. desember 2006 kl. 22:28. Grunn: LEIF
Det høres jo veldig betryggende ut
Takk for all hjelp!
Flott!

Til senere: Det er spesiellt viktig å legge seg inn gode vaner i trafikken nå man øvelseskjører. Det å bli tatt i fotoboks er en dårlig vane (litt drøyt å kalle det vane, men man bør helst unngå fartsbøter under øving)

Husk at 'nåla' i speedometeret er stillt ca. 5-10% høyere enn faktisk fart, så du har alltids litt å gå på.

Er du 100% sikker på at fotoboksen tok bilde? (og at det var film i den?)

Har selv blitt skremt av at det lyser fra en fotoboks, men etter flere passeringer sett att dette er et konstant lys (rødskjær).

Jeg tar kvelden nå. Lykke til med vidre kjøring Jacobsen!
Sist endret av Afr0; 14. desember 2006 kl. 22:43. Grunn: Leif returns
En ting, vist den tar bilde er det ikke tvil. Har blitt tatt bilde av på høylys dag, og det lyser rødt i hele bilen i det blitz'n slår til!
Ifølge mine kilder så er det den myndige personen som har førerkortet som er ansvarlig for bilen, altså personen som har hatt lappen i minst 5 år. Meeen, den myndige kan alltids be deg betale boten.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av Rick
En ting, vist den tar bilde er det ikke tvil. Har blitt tatt bilde av på høylys dag, og det lyser rødt i hele bilen i det blitz'n slår til!
Vis hele sitatet...
Alle som har blitt tatt bilde med blitz vet hvordan det er, men har hørt noe snakk om at de nye digitale kameraene ikke blitzer på samme måten. Kan dette stemme?
Sitat av tnt
Alle som har blitt tatt bilde med blitz vet hvordan det er, men har hørt noe snakk om at de nye digitale kameraene ikke blitzer på samme måten. Kan dette stemme?
Vis hele sitatet...
De nye bruker IR og blitzer så du ikke kan se det. Ganske praktisk fordi du blir ikke blendet og bildene er av mye høyere kvalitet. Er visst også mye lettere å lese av skiltnummeret for en datamaskin når man ikke bruker vanlig blitz. Du ser bare en rød liten lampe som lyser inne i boksen, akkurat som at kameraet har et lite lys som lyser når den lagrer bildet. Det finnes ikke filmbaserte fotobokser i norge lenger. Alle er koblet opp til GSM-nettverket som laster bildene direkte opp til en politidatabase.
Sist endret av Deezire; 15. desember 2006 kl. 00:51.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Det er jo en stor fordel at man ikke blir blendet, ulempen kan være at man blir sjokkert når man får post fra politiet med en skyhøy regning.
Sitat av tnt
Det er jo en stor fordel at man ikke blir blendet, ulempen kan være at man blir sjokkert når man får post fra politiet med en skyhøy regning.
Vis hele sitatet...
Hvis man er en gjennomsnittlig oppmerksom sjåfør så ser man det røde lyset som fyller opp selve boksen fra innsiden.
Sitat av Deezire
Hvis man er en gjennomsnittlig oppmerksom sjåfør så ser man det røde lyset som fyller opp selve boksen fra innsiden.
Vis hele sitatet...
Gjelder dette også hvis det er en liten rød lysende 'prikk' midt i fotoboksen?
Jeg har sett dette flere ganger, og har ennå ikke fått noen regning i posten.
Sitat av Deezire
Alle er koblet opp til GSM-nettverket som laster bildene direkte opp til en politidatabase.
Vis hele sitatet...
Og derfor går aldri de nye fotoboksene tom for film.

Ja. Det er den du øvelseskjører med som må ta smellen.
Senest forrige helg kjørte jeg til Oslo fra Ålesund. Cruising speed ligger som alltid over fartsgrensen, og jeg hadde lagt meg pent bak en Audi. Føreren var ikke oppmerksom og ble knipset av ei foroboks. Jeg som kom bak så en "rød blits", og man kunne vel ikke unngå å se det. Men vi snakker ikke om at hele fjellsiden ble lyst opp elns. Jeg fikk heldigvis bremset ned til fartsgrensen.

Ansvarlig fører får smellen om øvelseskjøreren bryter trafikkreglene.
Vet ikke hvor gode bildene blir av passasjerene da. Kan jo bare si at han ikke vil identifisere passasjerne om han ikke har noe bilde av den. Blir da veldig vanskelig og bevise.
Ellers er klarlakk og lignende en fin ting og spraye på skiltene nå i høstmørket. Bruker de blitz da kan de GLEMME og lese av skiltene
Det er meget lett å se hvis man blir knipset, flasher ganske bra!

Jeg ble tatt for en stund tilbake siden, med min egen bil, som er registrert på min far. Prøvde å komme meg unna, min far sa til politiet at han ikke hadde vært i oslo på det tidspunktet, og at det kunne bevises, og at han hadde lånt vekk bilen sin til ett familiemedlem, og ville dermed benytte seg av retten til å ikke vitne ovenfor familiemedlemmer. Da fikk vi beskjed om at hele familien ville bli kalt inn til avhør, en og en, for å sammenligne med bildet, for å se hvem det var. Jeg ble selvfølgelig kalt inn først, satt der å blånekta, så slengte han bildet på pulten.. Utrolig hvor bra bildene blir fra de boksene, kunne meeget lett se at det var meg. Flaut. Så da måtte jeg bare tilstå.

Litt morsomt da; Jeg har helt mørkt hår, men hadde på meg hvit lue når jeg kjørte, og politibetjenten mente at jeg hadde lyst hår på bildet, og at jeg hadde farget håret mørkt for å prøve å slippe unna, haha.