Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1470
Jeg har en stund hatt lyst til å skrive litt om hvordan jeg oppfatter Vigrids måter og arbeide på, ut fra deres nettsider. Mitt mål er ikke å hindre folk i å støtte gruppen - alle har rett til å ha sine meninger - mitt mål er å gi noen eksempler (som sagt) på hvordan Vigrid jobber. På denne måten kan du selv bestemme om dette er en organisasjon du ønsker og støtte.

Denne posten vil naturligvis farges av mine meninger om Vigrid og deres idealisme, men jeg skal prøve og være så objektiv som emnet tillater meg.

Etter en tur med Aktive Fredsreiser ble det mye tenking på nazisme og ny-nazisme. Jeg fant etter hvert ut at jeg ville ta en titt på Vigrid, og se med egne øyne hovrdan de jobber med egne øyne. Jeg valgte og lese om de emnene hos Vigrid som jeg har størs kjennskap til. Det er disse jeg vil oppsumere her.

Det første først:

Førsteintrykket av vigrids nettsider for og starte der, ver noe labert. Grafisk design, ryddighet, språklige gramatikkfeil og rettskrivningsleif gjør jo at en stiller seg skeptisk til hvor seriøs organisasjonen egentlig er. At de velger og ikke ha noe formelt medlemskap er jo også et tankekors.

Vigrids Grunnprinsipper kan leser her. Men i første rekke vil jeg ikke ta for meg etikken, men arbeidsmetodene slik jeg ser dem:

Vigrid angriper Aktive Fredsreiser med anklager og løgn:
Sitat av http://vigrid.net/linkaktifred.htm
Aktive Fredsreiser med løgn om Majdanek
Svenske statens offisielle HoloCa$h-side

Majdanek ligger åpent og pent til utenfor byen Lublin i Polen.

Etter at de revisjonistiske historikerne som Zündel, Verbeke, Rudolf og Irving med flere senket Auschwitz som hovedleir under HoloCa$h-myten har jødesiden begynt å reklamere for Majdanek som den største "utryddelses"-leiren. Løgn og sprøyt som det meste fra den kanten. Aktive Fredsreiser i Risør oppgir tallet på døde i Majdanek til 360.000. Det tallet stammer fra en kommunist-kommisjon i 1948 som reviderte kravet fra Sovjetunionen i Nürnberg på 1,5 millioner.

Den nederste linken går til den svenske statens offisielle side for temaet. De slår kort og greit fast at 125.000 døde der noe som også er en overdrivelse. Majdanek var en ren arbeidsleir hvor man hadde store verksteder og montasjehaller og blant fungerte som reparasjonsverksted for sko fra andre leirer og fronten. Bauck satt her og forteller om gode dager. Bedre enn i Sachsenhausen.
Vis hele sitatet...

Jeg starter med taller 360.000. Hvite Busser oppgir "ca. 360.000". Det samme gjør SNL:
Majdanek, forstad til Lublin i Polen; i 1941 ble det her opprettet en tysk tilintetgjørelsesleir, hvor det omkom ca. 360 000 mennesker. På leirområdet er det reist et minnesmerke og et museum.
Vis hele sitatet...
Caplex:
Majdanek, forstad til byen Lublin i Polen. Under 2. verdenskrig ty. tilintetgjørelsesleir der det omkom ca. 360 000 mennesker. Museum og minnesmerke.
Vis hele sitatet...
I følge Wikipedia har har det anslagene på døde variert fra 1.500.000 til 78.000.

Under tur med Aktive Fredsreiser fikk vi beskjed om at "opp mot hundretusener kunne ha dødd her".

Jeg vil påstå at å beskylde noen for løgn på grunnlag av et tall som ikke er fastsatt noe sted, er litt i drygeste laget.

Siden Vigrid oppgir som troverdig kilde i denne saken er følgende: http://www.levandehistoria.se/folkmorden/3.html

Men det virker som om de ikke helt kan bestemme seg selv heller, i en artikkel om hvite busser

Sitat av http://vigrid.net/linkhvitebusser.htm
Grov løgn fra "Hvite Busser Til Auschwitz"
Jürgen Graf og Carlo Mattogno: Analyse av Majdanek

"Hvite Busser Til Auschwitz" HBTA eier ikke skam i livet. Vi har anmeldt dem til politiet tidligere for spredning av ondsinnet og grov løgn.

Man skulle tro de hadde lært etter at de fjernet helt den artikkelen vi anmeldte. Her kjører de igjen. HBTA oppgir i artikkelen om et "tidsvitne" at det i Majdanek omkom 1,5 millioner internerte. Dette er ren løgn og intet annet. Løgnen er et ledd i hjernevaskingen av ungdom i tett samarbeide med de norske skolemyndighetene.

Vakttårnet på bildet virker ikke akkurat imponerende og gjerdet var av netting med fri innsikt fra landsbyer og jorder i nærheten. I den nederste linken analyserer Jürgen Graf og Carlo Mattogno dødstallene i Majdanek og kommer fram til 42.000.

Stopp løgnindustrien!
Vis hele sitatet...
oppgir Vigrid en helt annen kilde som gir tallet 42.000. Er dette gjennomtenkt av Vigrid?

(Tallet 1.5 mill (wiki ) stammer fra russernes første overslag over døde i leiren. Kan være noe dårlig kildesjekk fra Hvite Bussers side, men ondsinnet, grov løgn?)

Poenget mitt er igjen, at å beskylde noen for løgn på grunnlag av et tall som ikke kan bevises noe sted er litt o groveste laget.


Går man tilbake til den første artikkelen om Aktive Fredsreser, kan man lese at Erling Bauck "foteller om gode dager. Bedre enn i Saschenhausen". Da jeg gikk med Alf Knudsen i Majdanek kunne han fortelle sitat: "Nei, vi lengtet tilbake til saschenhausen her fra." (Har dette på video, og kan legge ut så fort jeg får pc´n tilbake fra vekstedet.)

For de av dere som har sett leirene så vil det falle naturlig å tro på sistnevnte. (For å si det slik så minner Majdanek mer om Auschwitz Birkenau enn om Saschenhausen.)


Som en avslutning for denne gang går jeg til Vigrids påstand: "Krigshistoriker Baard H. Borge vil stoppe "Hvite Busser til Auschwitz""

Her linkes det til denne: http://www.nordlys.no/debatt/kronikk/article3051035.ece

Jeg klarer ikke med støste vilje og lese noe om å "stoppe Hvite Busser" i denne artikkelen. Slik jeg ser det så stiller borge segkritisk til noen av metodene som "Hvite Busser" bruker. Og at turene ikke nødvendigvis er så pedagogisk riktig lagt som, som det de burde ha vært. (Dvs. at turene burde vært noe mer en bare en flåsen busstur med en dårlig reiseleder som kunn har noen få seriøsiteter: Leirene) Det kan jo si seg selv at dette skjer. Når fler og fler skoler tvinges til å legge disse turene til feriene, høst, vinter og påske. Så kan man ikke forvente at 30 innleide reiseledere vil være flinke pedagoger og brennende interessert i historien, slik som de faste reiselederne som jeg har reist med. I tillegg vil det jo også ha en del og si i forhold til hvordan skolen legger opp til turen.


Jeg gir meg her. Skulle du finne noen feil i innlegget mitt ber jeg deg si fra. Håper du i det minste har lært deg og ikke ta alt for god fisk alltid. Har du meninger så håper jeg du poster disse under. Det samme gjelder alt som har topic "Vigrids arbeidsmetoder".
Sist endret av eXpergefacio; 4. april 2008 kl. 15:14. Grunn: Skriveleif xD
OFF TOPIC:
Logoen er ikke fredsmerket("Fredsmerket" var btw "kodelogoen" til det britiske atomvåpenprogrammet)
Nei min venn, den logoen er et livstre eller en livsrune.
Tegnet er en livsrune inne i en krans av eikeløv. Livsrunen står for liv og vekst og alt som har med det å gjøre. Snur du den opp ned så symboliserer det død og kaos og brukes av endel antinordiske bevegelser.
Vis hele sitatet...
EDIT:
til saken:
Jeg setter meg kritisk til metodene Hvite busser bruker. Har et par eksempeler her:
Når vi var i Berlin gikk vi RETT forbi Reichstagsbyggningen, så var vi ved Brandenburger Tor i 5 minutter før vi gikk videre nedover mot Jødeminnes monumentet rett nedenfor.
Hvor lenge var vi der? 15 minutter. Vi var femtem minutter på en plass av tilfeldige plasserte steiner som hadde vært bedre utnytta som en parkeringsplass. Heldigvis lå det en "Dunkin' Doughnuts" sjappe der. Så det overskygget heldigvis denne misbruken av tid.

Når vi var nesten ferdig i Auchswitz ble vi ledet inn i et gammelt kommandohus elns. Folka fra HB dimmet lyset og satte på noe musikk(ikke musikk i mitt øre though). Det var en som gråt/sang på hebraisk eller et lignende språk i en trist tone. Det var ren og skjær OPPFORDRING til gråting og "buhuuu stakkars jødene"(ble ikke sagt NOE som helst om de andre som døde i disse leirene når vi var der) Nå skal jeg ikke leke E-hero og skryte av at jeg var en av de få som ikke gråt.(Bøllene på skolen gråt faktisk mer en mange av jentene ) Kameraten min som var trøtt etter lange og helt unødvendige bussturer sovna faktisk og vi måtte vekke han før vi gikk ut.

Det satt til side så synes jeg at hele opplegget til HB suger. 2 dager gikk bort til busskjøring fra Norge->Polen og Tyskland->Norge.
Hotellene var dritdårlige og servicen fra lederne der var ikke noe bedre.
Altså, dem skal samle 100 ungdommmer på et hotell, da må vi da for faens skyld få et sted hvor vi kan chille og snakke sammen og ha det koselig og sosialt. Men nei, med en gang vi kommer til hotella er det rett opp på rommet og tyst!

Det der med "Ntååå dere kommer til å bli endre for resten av livet etter denne turen"
GG
Ja jeg er endret, med den endringen at jeg for evig tid vil fordømme og hate HB!
Sist endret av Molykun; 4. april 2008 kl. 15:23.
NaN
Dominic's Avatar
Trådstarter
Ait, beklager det... Dårlig sjekking fra min side...

TY

Det dere hørte på var en jødisk klagebønn.

Jeg skjønner greia di, hvilket jeg også har skrevet litt om. Hotellenes kvalitet avhenger jo også av prisen på turen. Turen jeg var på var med et litt mer voksent publikum, 10 dager og pris ca. 8000. Jeg fikk med dette et godt inntrykk av Aktive Fredsreiser. Men det er jo klart at man får hva man betaler for.
Sist endret av eXpergefacio; 4. april 2008 kl. 15:32.
Vigrid er en organisasjon som representerer høyresiden innenfor nazismen.

En venstreside innenfor nazismen hadde man feks i SA (Sturm Abteilung), som ble "nedlagt" av Hitler under "De lange knivers natt".

Anbefaler å lese boka "Det ariske idol" (fås nå i paperback for 99,-) om en nasjonalsosialistisk nordmann med erfaring fra SA i Berlin, som tilhørte et nazimiljø i Norge som sto i opposisjon til Quisling og Hitler.
Anti-fa, blitz og sos-rasime har mye shabby arbeidsmetoder. De liker å henge ut folk, og når de gjør det så klarer de å gjøre det mot feil person og, helt på trynet hvordan de får lov å holde og samtidig få støtte av staten. Når du reiste med hvite busser, fikk dere se svømmebassenget i Auchwitz da? Høre om teatergruppa til fangene, postkontoret der fangene kunne få post og at gasskammerne ble bygget opp av russere etter krigen? Støtter ikke nasjonalsosialisme men man burde ha litt kritisk sans.
Sist endret av Thrillseeker; 5. april 2008 kl. 17:14.
▼ ... over en uke senere ... ▼
NaN
Dominic's Avatar
Trådstarter
Sitat av Thrillseeker
Anti-fa, blitz og sos-rasime har mye shabby arbeidsmetoder. De liker å henge ut folk, og når de gjør det så klarer de å gjøre det mot feil person og, helt på trynet hvordan de får lov å holde og samtidig få støtte av staten. Når du reiste med hvite busser, fikk dere se svømmebassenget i Auchwitz da? Høre om teatergruppa til fangene, postkontoret der fangene kunne få post og at gasskammerne ble bygget opp av russere etter krigen? Støtter ikke nasjonalsosialisme men man burde ha litt kritisk sans.
Vis hele sitatet...
Ei stund sia denne tråden nå, men. De tre siste tingene du nevner vet jeg lite eller ingenting om. Men, når det gjelder svømmebasenget i Auschwiz så ble vi fortalt at det var uenigheter om hvorvidt dette var i funksjon. Storyen som ble lagt mest vekt på da vi var der, var det bassenget ble bygget, men at det aldri var vann i det. Det ble etter sigende bygget i tilfelle det skulle komme inspeksjon av et eller annet slag, og for å vise dem som kom at fangene hadde det bedre en de hadde i realiteten. Om dette stemmer vet jeg ikke, jeg har ikke tatt stilling til det noen gang, og kommer heller ikke til å gjøre det.

Men man kan vel heller ikke vente at historiske hendelser som det er snakk om her ikke blir farget av ettertiden. Men man kan heller ikke innbille seg at det var en dans på roser å sitte i Auschwits, eller noen av de andre leirene.

Det jeg håper er at folk skal tenke igjennom hva de mener om disse tingene, for så å finne ut horfor de mener det de mener.

Jeg kan bare si at viss jeg hadde lest på vigrids nettsider uten noen referanser til andre synspunk om saken, så er faren for at jeg hadde trodd vigrid uten å reflektere noe mer, ganske stor. Jeg oppfordrer dere til å tenke...
Hørte ikke en dritt om noe av det der. Og etter at jeg så Spekter på Nrk2 9. April fikk jeg et helt nytt syn på alt. Særlig hva han som hadde vært med i Kompani Linge fortalte.
Dette blir litt off topic men:
Hvorfor hører vi nesten aldri om Stalin som slaktet 40-50 millioner av sitt EGET folk? Men derimot blir presset i den tro at alle tyskere var nazister og at å drepe 2-3 millioner jøder(Hørte IKKE noe om dødstallene på homofile og partisanere når vi var i Auschwitz) var det mest grusomme som noen gang har skjedd?
Ja, Vigrid bruker noen litt ekstreme metoder, men etter hva jeg har erfart gjennom flere kilder har de mer rett enn det Hvite Busser noen gang vil ha. HB bruker nærmest skremselspropaganda på unge elever.
Det er mer ekstremt enn hva Vigrid gjør....
Sitat av Molykun
Hørte ikke en dritt om noe av det der. Og etter at jeg så Spekter på Nrk2 9. April fikk jeg et helt nytt syn på alt. Særlig hva han som hadde vært med i Kompani Linge fortalte.
Dette blir litt off topic men:
Hvorfor hører vi nesten aldri om Stalin som slaktet 40-50 millioner av sitt EGET folk? Men derimot blir presset i den tro at alle tyskere var nazister og at å drepe 2-3 millioner jøder(Hørte IKKE noe om dødstallene på homofile og partisanere når vi var i Auschwitz) var det mest grusomme som noen gang har skjedd?
Ja, Vigrid bruker noen litt ekstreme metoder, men etter hva jeg har erfart gjennom flere kilder har de mer rett enn det Hvite Busser noen gang vil ha. HB bruker nærmest skremselspropaganda på unge elever.
Det er mer ekstremt enn hva Vigrid gjør....
Vis hele sitatet...
Vær så snill og fortell mer om hva Vigrid har rett i, og hva HB tar feil i.
Sitat av Thrillseeker
Anti-fa, blitz og sos-rasime har mye shabby arbeidsmetoder. De liker å henge ut folk, og når de gjør det så klarer de å gjøre det mot feil person og, helt på trynet hvordan de får lov å holde og samtidig få støtte av staten. Når du reiste med hvite busser, fikk dere se svømmebassenget i Auchwitz da? Høre om teatergruppa til fangene, postkontoret der fangene kunne få post og at gasskammerne ble bygget opp av russere etter krigen? Støtter ikke nasjonalsosialisme men man burde ha litt kritisk sans.
Vis hele sitatet...
Uten å si noe sikkert, så høres det veldig ut som om at du er en Vigrid-entusiast.
Med andre ord, Auchwitz er en konspirasjon for å sverte nazismen ?

Har noen vaska hjernen din med stålkost og eter ?
NaN
Dominic's Avatar
Trådstarter
Molykun: Jeg har ikke sett spekter dokumentaren som du henviser til, men skal gjøre det så fort jeg får mulighet til det.

Som jeg skriver vil jo alle organisasjoner finne de kilder som passer i forhold til det budskapet de vil ha frem. Dette var i utgangspunktet ikke en diskusjon hvor HB og AF hadde den sentrele plassen, disse ble brukt som eksempler siden jeg vet litt om de aktueller firmaene. Og som nevnt i hver post etterhvert, min hensikt med denne tråden er at folk skal tenke gjennom hva de støtter dersom de støtter vigrid. I tillegg også ta en titt på vigrid selv, og se hva de gjør i forhold til hvordan media fremstiller dem.

Vi har aller våre meninger, spørsmålet er hvorfor vi har dem?