Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 9050
Som tittel sier, jeg er ute etter tips så jeg kan holde pusten lenger, driver å dykker litt (5m) men trenger tips så jeg kan holde ut lenger , kjedelig å ikke holde ut like lenge som kameraten min , så vis dere har tips så "skrik" ut
Du kan vel trene opp lungekapasiteten din på flere måter. En måte er å komme i god form, jogge og få opp kondisjonen din. Det hjelper vel også bare å trene opp pusten ved å holde den under vann, men tror ikke dette har like stor efekt som kondisjonstreningen.

Men bare for å si det: skal du dykke så ta dykkersertifikatet. Er en _helt_ annen opplevelse når du går skikkelig under vann. Anbefales deffinitivt.
det å øke lungekapasiteten er veldig veldig vanskelig, og det er ikke mye å hente der. Men å øke O2 opptaket derimot er mye smartere. Dette gjør du ved å trene utholdenhetstrening. Du må drive med anarob utholdenhetstrening, dvs. trening med oxygen.
Du må ligge på et nivå slik at du ikke får melkesyre i musklene. Har du en pulsmåler, så er dette veldig lett.
La oss si at din max puls er 200 (noe som er mye, men dette er teori), da skal du ligge på en intensitet der hjertet ditt får tid til å fylle seg helt fult med blod før det må slå ut igjen. Da øker du hjertevolum, pulsen går ned og du får mere/like mye blod med færre slag.
Du skal ha en puls på ca. 120-150 vist din max puls er 200. Er ingen lette/enkle måter å trene opp O2 opptaket. Er rett og slett bare trening som må til. PM vist du vil ha dypere forklaring
Salkin: Er det ikke aerob trening som utføres med mye oksygen, mens anaerob er uten?
det er som cthulhu sier, det er anaerob utholdenhet du må trene opp
Et tips i vannet er å trekke puten helt inn, og så slippe ut ogjen ca 10% av lufta i løpet av den første meteren. Det fjerner litt av "smertene" man kjenner når man går tom for luft, og kan fort gi deg 10-20 sek ekstra.
Som andre har sagt, er kondisjonstrening nøkkelen.
Ja, helt riktig det. aerob trening er trening med oxygen, mens anaerob trening er trening uten oxygen. My bad det der. Blanda lit på bokstavene der.
Regner med det er fridykking det er snakk om her? Å holde pusten er vel en treningssak i såfall. Viss det IKKE er snakk om fridykking, så bør du virkelig prøve det. Til deg og evt. andre som er interesserte: Ta kontakt med noen som har peiling og som selger utstyr. Det som trengs er maske/snorkel, svømmeføtter, våtdrakt og blylodd. Loddene motvirker drakten, som flyter og gjør det vanskelig å komme ned. Med litt trening kommer du fort ned og kan oppholde deg under vann overraskende lenge ( godt over et minutt, noe som faktisk virker ganske lenge, og er nok til å tilfredsstille "dykkertrangen" ).

Sitat av apefaen
Men bare for å si det: skal du dykke så ta dykkersertifikatet. Er en _helt_ annen opplevelse når du går skikkelig under vann. Anbefales deffinitivt.
Vis hele sitatet...
Tja, det kan vel diskuteres. Jeg tok vanlig dykkersertifikat først, og har dykket litt slik. Senere prøvde jeg fridykking, da riktignok med noe lave forventninger. Med riktig utstyr (drakt og passelig med bly) var faktisk fridykking vel så artig: Man kommer langt nok og lenge nok ned til å oppleve det samme som ved "vanlig" flaskedykk, men slipper å stresse med tungt klumpete utstyr som veier 2 tonn og krever bil for å transportere. Dessuten er det lettere å ta turen opp på land noen minutter og så fortsette dykkingen etterpå. Man slipper altså all den planlegging og tilrettelegging et flaskedykk krever.

Selvsagt blir det noe annet om du faktisk ønsker å oppholde deg 20-30 min på bunnen, eller om du vil prøve noe mer spesielt slik som vrakdykking, nattdykk, eller noe annet slikt "fancy". For vanlig sportsdykking ble i alle fall jeg likevel overrasket og fornøyd med "light-versjonen".
Sitat av SalkiN
Ja, helt riktig det. aerob trening er trening med oxygen, mens anaerob trening er trening uten oxygen. My bad det der. Blanda lit på bokstavene der.
Vis hele sitatet...
anaerob er vel egentlig betegnelsen på trening med mange reps, lav motstand, mens aerob er det motsatte(eller omvendt). det har ikke noe med det å trene med eller uten oksygen.

ontopic:
når det gjelder fridykking så bruker vanligvis jeg å trekke mange dype pust og så tømme lungene igjen, dette gjør jeg kanskje 6- 7 ganger før jeg tar det siste dragen luft og dykker ned. dette skal visst øke lungekapasiteten din en liten bit.
siden du sier du vil holde ut lenger kan det også være en idé å bruke mindre krefter når du er nede i vannet og i overflaten. dvs. at når du skal dykke ned bruker de fleste andre å "knekke" på midten slik at overkroppen skyter ned, og beina er over vannet, på denne måten brukes beinas tyngde til å føre overkroppen enda lenger ned uten noe særlig forbruk av luft.

en annen greie jeg bruker noen ganger(særlig hvis du dykker langs en fjellkant) er å ta tak i en stein med den ene hånda og bruke den andre hånde til å utligne med når du hopper i dypet.
kan være litt kronglete skrevet, men lar det stå til^^

edit: skriveleif++
Sist endret av stef; 1. august 2005 kl. 17:10.
DiSaPPoInTeD HoRsE
Cappy's Avatar
Er det ikke mulig å holde pusten ved hjelp av å hyperventilere?
Synes jeg hørte noe sånt på skolen, men problemet var at det var særdeles farlig..
Sitat av Cappy
Er det ikke mulig å holde pusten ved hjelp av å hyperventilere?
Synes jeg hørte noe sånt på skolen, men problemet var at det var særdeles farlig..
Vis hele sitatet...
du holder nok ikke pusten lenger, det er bare at du ikke merker at du går tom for luft, gjør det noen ganger selv, men maks 2-3 ganger,
så IKKE GJØR DET UTEN HJELP!

edit:
kom på en ting til, helst skal man la være å holde pusten min 1 min etter at man har drivi å hyperventliert/holdt pusten lenge mellom vær gang man dykekr ned, er bare etter boka, ikke noe jeg bruker ofte, selv om jeg kan få vondt i hodet^^
Sist endret av stef; 1. august 2005 kl. 17:19.
Sitat av Cappy
Er det ikke mulig å holde pusten ved hjelp av å hyperventilere?
Synes jeg hørte noe sånt på skolen, men problemet var at det var særdeles farlig..
Vis hele sitatet...
Hvis du hperventilerer før du skal dykke klarer du å holde pusten mye lengre. Men farene ved å hyperventilere er at du ikke merker det så godt på kroppen når du opp for å puste. Dette kan medføre til at du besvimer i vannet, noe som ikke er så veldig bra

Jeg har selv prøvd og hyperventliler når jeg drev med dykking og vannrugby. Det hjelper deg å holde pusten lengre, men vær forsiktig.
Dyktige fridykkere trener like mye åndelig som fysisk.
Skal du oppholde deg lenge under vann uten å puste må du ha full kontroll over tankene dine hørte jeg noen fridykkere sa på Discovery.

Faktisk går det an å puste under vann, men det krever en fullstendig revolusjon av tankene dine, og du må kvitte deg med refleksen mennesker har som gjør att en kveles av vanninntak i lungene.
Dette så jeg også på Discovery i sist uke...

EDIT: De sa også att majoriteten av befolkningen har for små lunger til å kunne ekstrahere nok oksygen ut av vann da...
Sist endret av nihao; 1. august 2005 kl. 18:20.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av nihao
Faktisk går det an å puste under vann, men det krever en fullstendig revolusjon av tankene dine, og du må kvitte deg med refleksen mennesker har som gjør att en kveles av vanninntak i lungene.
Dette så jeg også på Discovery i sist uke...
Vis hele sitatet...
Det er nok litt mer som spiller inn. Lungene må fylles med vann øyeblikkelig, og ikke via innhalering. Dette er sågodt som fysisk umulig, men uten å gjøre det vil du drukne
Hvis du løper med jevn fart (12-14km/t) helt til du kaster opp fordi du er så sliten, da har du trent lungene anaerob til det ytterste.
Sitat av SalkiN
Ja, helt riktig det. aerob trening er trening med oxygen, mens anaerob trening er trening uten oxygen. My bad det der. Blanda lit på bokstavene der.
Vis hele sitatet...
Så du mener at aerob trening er trening hvor man ikke puster?

Altså, for å få en god kondisjon er det en blanding av aerob og anaerob trening som må utføres. Man skal begynne med å trene aerobt, altså kontinuerlig arbeid over lengre tid med puls på ca 60-80 % av makspuls. Etter noen uker med lavintensitetstrening kan man putte inn hardere økter, altså intervalltrening. Løp gjerne alt du orker 4 min, hvorav 2 min i rolig tempo, gjenta dette ca 4 ganger, poenget her er å få pulsen opp i 90-100% av makspuls. Søk litt rundt på nettet, mangfoldige steder med informasjon. MEn bare så det er sagt, det viktigste oppi all treningen er å holde seg unna alkohol.
Jeg hadde kick på å trene pusten en periode da jeg var liten, dykket i badekaret og greier. Trenet kanskje en 5 * 60 sekunders intervall om dagen. kanskje jeg kom på å gjøre dette et par dager i uka, og etter ca en måned hadde jeg forbedret dykkertiden med 20 - 30 sekunder.

Men du må presse deg, jeg husket jeg *puuust* *holdepusten* *gårundpågulvetforåikkesprekke* *puste febrlilsk ut*

Har tapt meg med en 15 -20 sek. siden da. klarte 1:45 på det meste tror jeg.
Sitat av shlong2long
Sitat av SalkiN
Ja, helt riktig det. aerob trening er trening med oxygen, mens anaerob trening er trening uten oxygen. My bad det der. Blanda lit på bokstavene der.
Vis hele sitatet...
Så du mener at aerob trening er trening hvor man ikke puster?
Vis hele sitatet...
Det var vel ikke akkurat det han sa. Anaerob trening betyr faktisk "trening uten luft". Med dette menes det trening der musklene får mindre oksygen enn vanlig, noe som medfører melkesyre. I forhold til responsen Salkin fikk for sin første post må da vel dette være et helt riktig svar...?
Et godt tips.
Når man puster vanlig får man ikke blåst ut all opprukt luft, noe blir liggende i halsen og trekkes ned igjen når man puster inn på nytt.
Ved å puste helt inn inn og helt ut et par skikkelige åndedrag før man tar inn luften man skal ha med seg ned under vann vil man kunne holde pusten mer enn dobbelt så lenge som om man puster vanlig og så trekker inn.
Husker jeg så på Discovery Channel engang, om indianerne. Der de fortalte at indianerne jogget med vann i kjeften for å øke lungekapasiteten.

Mulig jeg har misforstått, men verdt en liten research .
Pust med magen din. Stå rett i ryggen og hold en hand på magen din. Så tar du et skikkelig drag inn, mens du fokuserer på handen din. Handen skal så langt ut fra kroppen som mulig. Så plåser du ut luften i et laaaaaaangt PSSSSSSSSSS. Gjenta det ofte så skal du nok klare å holde deg lengre. (Dette er en vanlig pusteøvelse for sangenere, så om du ikke blir noen yrkesdykker så kan du bli operasanger )

Hyperventilering? Jeg tror dere snakker litt over hodene deres. Hyperventilering er når du spennermusklene i brystområdet slik at du bare puster med øverdelen av lungene, og på denne måten får for lite oksygen. Symptomene er svimmelhet, prikking i brystene\armene ++.
Hyperventilering før du dykker vil ikke, på noen måter, gjør slik at du holder pusten lengre. Poenget er å puste dypt ned i lungene. (Sett bort fra placebo-effekten, som kanskje er sterk nok til at du klarer noen sekunder ekstra.)
Jeg har ofte klart å holde pusten lengre ved å fokusere på noe helt annet enn å nettopp holde pusten. Å få tankene over på noe annet, så du "glemmer" at du prøver å holde pusten lengst mulig.

Over til en annen ting: jeg var nettopp på Kypros (Agia Napa), og ble med på en snorkletur. Det var gøy, men jeg irriterte meg over at jeg ikke klarte å komme lenger ned enn 5-6 meter. Under denne dybden ble smerten i ørene uutholdelig. Hva kan man gjøre for å forebygge dette?
Sitat av nihao
Dyktige fridykkere trener like mye åndelig som fysisk.
Skal du oppholde deg lenge under vann uten å puste må du ha full kontroll over tankene dine hørte jeg noen fridykkere sa på Discovery.

Faktisk går det an å puste under vann, men det krever en fullstendig revolusjon av tankene dine, og du må kvitte deg med refleksen mennesker har som gjør att en kveles av vanninntak i lungene.
Dette så jeg også på Discovery i sist uke...

EDIT: De sa også att majoriteten av befolkningen har for små lunger til å kunne ekstrahere nok oksygen ut av vann da...
Vis hele sitatet...
Say what? Hvordan i all verden kan man puste ved å fylle lungene med vann? Lungene tar da opp O2, og ikke H2O da de ikke er kontstruert for dette. For å kunne ta opp oksygenet må jo i så fall lungene kunne utnytte oksygenet fra vannet, noe de ikke kan så vidt jeg vet. Det hadde jo i så fall vært helt utrolig. Har du en link som beskriver fenomenet?
for å unngå vondt i øyrene som du seier Froskenfredrik, kan du holde deg for nesa og blåse hardt ut, for å utlikne trykket elns....

det er vel omtrent det same ein gjer når ein skal få vekk dotter i øyrene...
Sitat av froskenfredrik
Jeg har ofte klart å holde pusten lengre ved å fokusere på noe helt annet enn å nettopp holde pusten. Å få tankene over på noe annet, så du "glemmer" at du prøver å holde pusten lengst mulig.

Over til en annen ting: jeg var nettopp på Kypros (Agia Napa), og ble med på en snorkletur. Det var gøy, men jeg irriterte meg over at jeg ikke klarte å komme lenger ned enn 5-6 meter. Under denne dybden ble smerten i ørene uutholdelig. Hva kan man gjøre for å forebygge dette?
Vis hele sitatet...
Ørepropper?
Til alle som sa noko om hyperventilering:
Som fridykkerinstruktør kan eg fortelja at alle ulykkene som har skjedd i bassenget har årsak hyperventilering, det er den tingen ein ALDRI skal finna på å gjer dersom ein skal fridykka. Jovisst greier du kanskje å holde ut 10-20 sekunder ekstra da kroppen har meir oxygen i seg, men ein person som har hyperventilert har like mykje luft i seg, men føler trangen seinare. Dersom ein då ligg på fem meters djup, og plutseleg får behov for oxygen ligg man der

Dette har skjedd ein gang at ein person drukna på fem meters djup, me fekk oppliva han igjen, og det var ganske dramatisk, sjukebil og greier.

Etter dykking var det ein gang ein som skulle visa at han kunne gjer nett som han ville, og da ein utfordra han til å besvime(tullete unger) så gjorde han nettopp det, han satt seg ned på huk og begynte å hyperventilera, så reiste han seg og stappa tommelen i monnen og blåste ut, han besvimte deretter og datt med hovudet først i det harde flis-golvet. (historien er fortalt til meg)

Og etter desse to uhella har me år etter år (fire år no) fortalt kor farlig det er å hyperventilere før dykk, og at me ikkje vil ha noko av det i vår dykkerklubb.

Tilbake til topic:
Eg har fridykka i snart sju år, og driv aktivt på med sporten Undervanns-Rugby (på amatør nivå). Det beste tipset eg kan gi deg er å øve på å svømme under vann, ikkje gå veldig djupt men hold ca 3 meter, svøm i eit basseng i ca to veker, svøm under vann så lenge du greier, så legger du til to-fem sekund.(kroppen din kan greie minst 20 sekund meir enn du trur) Etter to veker har du fordobla tida du er nede. Det går svært mykje på psyken din nemleg.

Eg har sitt at det er mange som kjem og vil begynna med fridykking og møtar på bassengtrening, nesten alle som ser eg har dobla tida dei greier å holde seg under vatn på berre 4-5 veker.

Lykke til!
Sist endret av Denethor; 2. august 2005 kl. 00:26.
Det nihao sikkert har hørt om er en type væske som en kan ta opp oksygen fra. Du fyller lungene med den og kan puste på den måten. Er ikke så gøy å bruke antar jeg, siden det ikke er veldig gøy å fylle lungene helt med væske. Tror ikke det er brukt på mennesker, men fungerer for dyr. Brukte det i Abyss (science fiction film) på ekte da de senkte en rotte ned i dette...

http://www.answers.com/topic/fluid-breathing
Sist endret av EnderW; 2. august 2005 kl. 00:30.
Om du vil øke lungekapasiteten, så er faktisk det å spille ett stort blåseinstrument, f.eks. bass, ikke så dumt.
Sitat av PretendeR
Om du vil øke lungekapasiteten, så er faktisk det å spille ett stort blåseinstrument, f.eks. bass, ikke så dumt.
Vis hele sitatet...
jeg spiller Tuba. jeg kan holde pusten i ca. 2 minutter.
En puste øvelse du kan prøve på er og finne frem et ark.
hold arket opp mot veggen trekk inn pusten dypt og ta et lite trekk dypere og blås alt du kan for og holde arket stabilt opp mot veggen. ta tiden og du finner ut at etter 2-4 uker så har du økt med noen få sekunder. bare pass på at du slutter når du blir svimmel
har både 2 stjerner fridykkersertifikat å 2 sjerner cmas dykker sertifikat.
kan si deg at hyperventilering i den form av at kroppen tror du har mere o2 en du faktisk har er som sagt tidligere av denethor extremt farlig.
Eneste som kan hjelpe deg er trening. jeg holdt pusten i 2 min under vann på det beste når jeg drev aktivt på med fridykking. et tips er å være rolig. ikke ta noen "brå" bevegelser. lær deg å svømme ordentlig på en energi sparende måte. å sist men ikke minst svøm mye, gjerne et par ganger i uken i basseng.

til deg som ikke kommer under 5 meter. hver 3 meter under vann må du trykk utligne. dvs feks gjespe eller holde for nesen å blåse mens du holder munnen lukket.
Har du problemer kan de være at du har tette bihuler. dette kan skyldes polypper, forskjølelse eller at du kansje bør ta deg en tur til legen å få undersøkt om noe er tett inni der.
takk for alle svar, mye bra svar
Tror jeg går for denethor sitt forslag (så fort det blir bedre vær her)
Tror jeg tar med meg stoppeklokke å tar tiden, så jeg får se hvor mye jeg forbedrer meg
Din makspuls er 220 minus alderen din.

Du kan trene på mange måter, f.eks aerob utholdenhet for å få opp utholdenhet generelt. Trene også anaerob utholdenhet med luft.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Better than thou.
Håndluftsflasker er også smooth. (Gøy å ha i båten.)
Var i Malaysia i sommer. En av dagane vi tilbringte der var på ett korallrev der vi fikk snorkle.
Selv prøvde jeg å dykke helt på bunnen, en ca. 5-6 meter. Akkurat da var jeg glad for alle de pusteøvelsene mine.

Da jeg spilte tuba, fikk jeg lære av en jeg kjenner en del pusteøvelser. En av dem var den thomaseh foreslo, men en annen er at du puster inn på, la oss si, 5 sek, holder 20, puster ut på 5. Så varierer du. Inn på 3, hold 25, ut på 3. Inn på 10, hold 50, ut på 10.
Etter 4 uker med trening så fikk jeg 20 sekunder ekstra.
Driver fortsatt med treningen, og selv om jeg røyker en pakke om dagen, så klarer jeg 2.20

Offtopic: Denethor. Får jeg ta dykkersertfikat selv om jeg røyker? Har hørt at det ikke går ann
Better than thou.
Jo, null stress.
Sist endret av Carlo; 15. august 2005 kl. 12:50. Grunn: Tegnsettingsfeil
Navy SEALs kan jo dykke sinnsykt lenge. Noen som vet hvor lenge? Man har jo også perledykkere da.
Anaerob trening vil si at musklene ikke får tilført tilstrekkelig med oksygen fordi hjertet ditt ikke klarer å pumpe mer hemoglobin (det som frakter oksygen). Det blir jo tilført oksygen, men ikke tilstrekkelig.
Det som skjer videre er at det produseres melkesyre som brennstoff i stedet for Oksygen!

Aerob trening vil si at musklene får tilført nok oksygen.

Aero = Luft (Latin)
Anaero = Ikke luft (Fortsatt Latin)

Luft i denne sammenhengen er oksygen og ikke luft i sin helhet med nitrogen, CO2 osv...

Anaerob er veldig god trening for hjertet fordi det klarer å pumpe mer i samme slengen, og som nevnt vil antall slag gå ned og også oksygenforbruket i selve hjertemusklen gå ned! Sånn jeg har forstått det utifra "Ta Sats" (Aldri mer "Ta Sats".. århundrets kjedeligste gymbok) Ferdig med skolen jihooo..
Sitat av Carlo
Håndluftsflasker er også smooth. (Gøy å ha i båten.)
Vis hele sitatet...
kan jo være litt farlig for de som ikke kan teorien da.. plutselig får dem benz og blir lamme fra hodet og ned..

Sitat av dagan
Navy SEALs kan jo dykke sinnsykt lenge. Noen som vet hvor lenge? Man har jo også perledykkere da.
Vis hele sitatet...
navy sealsa kan vel ikke være noe lenger under vann enn andre, det er bare det at de har et lukket dykekrsystem som ikke lager bobler ved at den samme luften "resirkuleres" og brukes på nytt igjen i tillegg til at de sjelden går dypere enn rundt 15 m, siden dette systemet blir farlig å bruke forbi 20 m. sikkert noe oksygenforgiftning el.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Ministry of Love
sptz's Avatar
svar på litt diverse ting:
Når du "hyperventelilerer" lufter du ut CO2 fra kroppen det er CO2 nivået i kroppen som styrer puste trangen, ikke O2 som gjerne folk tror. Siden lufta alltid inneholder ca 21% O2 så vil ikke mengden luft du puster ut og inn føre til at du tar opp noe særlig mer O2. Det som skjer er at CO2 en blir erstattet med ca 21% O2 og 79% N2 (luft).

Så det er feil og si at du ikke tar opp mer O2, Problemet er at pustetrangen ikke kommer siden du ikke har noe CO2 fra før. Men når du merker at du må puste så har du faktisk ikke mer luft og drukkning/kveling er sannsynlig.

Så man kan konkludere med at grunnen til at man kan være lengre under når man hyperventelerer ikke har noe med at man tar opp mer O2, men at man lurer kroppen til og tro at den har mer en nok luft.

Det er forøvrig derfor man puster tungt litt etter en løpe tur. Man har ikke noe større behov for 02 når man har sluttet og løpe, men man har fortsatt masse CO2 i kroppen.

stef: siden O2 blir akkutt gifftig med et partialtrykk (deltrykk) over 1,7 bar, dvs ca 7 meter med ren O2, så hadde det vært litt dumt av NAVY SEALS og svømme på 12m. (i trykk kammer er ting litt anderledes så ja du kan puste ren O2 på 12 m, men ikke under vann) Siden man gjennbruker luften kan man svømme mye lengere på ren O2 en på vanlig luft, derfor brukes O2.

I Norge bruker man SIVA 24 for ren O2 og angrepssvømming (max 7m) og SIVA 55/SIVA+ for dypere dykk. SIVA 55 ned til 55m og SIVA+ ned til 80m selv om apperatet teknisk sett kan dykke ned til 95m så slutter tabellene på 80 Vil anta at US NAVY bruker noe lignende om ikke det samme (produsert i canada for NATO).
Mye gøy å lese

1. Ved hyperventilering trekker du innpust du allerede har pusta ut. Dvs den er O2 fattig og det er mye Co2 i den. Dette kan forklares med at kroppen tar opp o2´n og puster ut Co2. Hyperventilere du lenge nok kan du besvime pga hjernen ikke får oksygen. Enda et "bevis" er idrettsutøvere som løper med maske når de tester o2-opptaket (løper på løpebånd), dette er for å få et maksimalt o2 innhold i lufta som blir pusta inn. De måler deretter o2nivået på det som kommer ut.

2. Aerob: Da har mitrokondriet(?Usikker på hvordan det staves, har solgt boka) o2 til å produsere energi.
Anaerob: mit. har ikke o2 og energien hentet fra et lite klykogenlager(?) som muskelene har, dette varer bare kortvaring.

3. Melkesyre: Kroppen jobber både Anaerobt og Aerobt når du er ute og løper.
Med en gang man begynner å løpe begynner man som regel veldig rolig, dette fordi å vende kroppen til et nytt tempo, si ifra til kroppen at den må ta opp mer oksygen. Begynner man i et høyt tempo med en gang vil kroppen jobbe Anerobt (les: fordi kroppen ikke greier å ta opp nok oksygen) og det vil bli produsert mer melkesyre enn kroppen greier å kvitte seg med. Men når kroppen har blitt varm og pulsen har kommet opp på et ok nivå jobber den mer Aerobt enn Anaerobt. Da forbrenner musklene mer melkesyre enn den produserer. Men hvis du plutselig begynner å spurte vil muskelene gå over til større Anaerob-jobbing og kroppen vil igjen produserer mer melkesyre enn det den greier å forbrenne. For mye melkesyre fører til at man sprekker. Det er også melkesyren som gjør at man føler seg stiv og støl etter trening. Det er derfor mange idrettsutøvere joggerned etter trening (les: jogge veldig veldig rolig).

4. Økte o2opptakt: Ligge akkurt på grensen til at kroppen ikke greier kvitte seg med melkesyra, dette kan gjøres ved hjelp av ei pulsklokke. (Nei, pulsen er ikke 220 minus alder! Puls er veldig forskjellig fra person til person. I tester med klasse var forskjellen ekstremt store og alderen lik. )
Ved å øke kroppens evne til å ta opp o2 - innholdet av rødeblodlegmer, økte kapitilærnettet, hjertekapasiteten og melkesyreterskelen - vil du kunne holde pusten lengre under vann.

Sist: Anaerobt er uten luft og Aerobt er med luft - Hehe, uten luft tar hjernen kvelden

Mulig jeg tar feil på områder, en stund siden jeg hadde treningslære på skolen. (norsk også, så en hilsen fra skriveleif også)
edit: Jeg er dårlig til å forklare, know

endrw: fyller du lungene med veske må det suges utigjen, helst på et sykehus.
Sist endret av Bekks; 27. september 2005 kl. 20:04.
Verdensrekorden i fridykking er på 209 meter!
Noia..
Hvor lenge klarer dere og holde pusten under vann? En tanke som slo meg.

Undervann klarer jeg litt over 1 min, spørs om jeg konsentrerer meg, har klart over 1 og et halvt, men er ikke i treningen lengre.

Over vann klarer jeg over 2 min.
Rekorden min over vann er 2.35. Og holde pusten er vanvittig mye psykisk.

Nå har ikke jeg hatt tid til å lese gjennom alle postene, men tar allikevell sjangsen på å gi deg noen råd:

Øv deg på å svømme under vann i en svømmehall. Sett deg mål om å svømme for eksempel 2 lengder under vann, og tren jevnlig. Etter hvert vil du klare å beholder roen under vann, slik at du kan være under vann mye lenger. Man holder pusten kortere under vann enn over vann av to årsaker:
1) Når man beveger seg, øker pulsen og kroppen trenger mer oksygen (her kommer aerob trening (trening med luft) inn)
2) Man føler seg utrygg, og skrekken for å gå tom for luft under vann er stor. Denne skrekken er like viktig å trene opp som den fysiske treningen.

Håper ikke alt var skrevet før, og lykke til med treningen!
mediter og bring ro til kropp og sjel.. bruker mikroskopisk med luft da..
Du kan kjøre noen enkle pusteøvelser hver dag.
Du kan holde ett a-4ark opp mot en vegg og blåse alt du har for å holde a-4 arket fast mot veggen. Gjør dette 4-5 ganger om dagen sp hjelper det nok! Også kan du av og til (4-5 ganger om dagen :P) blåse alt du kan inn helt til du føler du ikke klarer å få noe mer luft inn i lungene!!

Eller så kan du begynne å spille Tuba da
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Cappy
Er det ikke mulig å holde pusten ved hjelp av å hyperventilere?
Synes jeg hørte noe sånt på skolen, men problemet var at det var særdeles farlig..
Vis hele sitatet...

Vær forsiktig med det der... er en kompis i manko pga kombinasjonen fridykking og hyperventilering
Sitat av atomet
Vær forsiktig med det der... er en kompis i manko pga kombinasjonen fridykking og hyperventilering
Vis hele sitatet...
Kjipe greier. :/
Det er litt rart, det er jo litt skummelt med hyperventileringsøvelser, men det er mange musikklærere (til blåsere) anbefaler de og sier de er bra.
Ministry of Love
sptz's Avatar
helk er ikke akkurat serlig kritisk om du besvimer når du er over vann da Det er miljøet du besvimer i som gjør fridykking og "hyperventelering" farlig. Over vann fortsetter du jo bare og puste normalt selv om du besvimer.
▼ ... over et år senere ... ▼
vet ikke om noen har nevnt dette, men det går an å lungepakke. dvs å fylle lungene alt man kan og i tillegg "svelge" luft(dette bør bare glrest i vann) ellers kan det gjøre vondt.
Liker å dykke osv jeg også, pleier og hypervetilere noen minutter før jeg går under.
Puster 1 STOORT utpust for å tømme lungene, så puster jeg velldig raskt mangen ganger til jeg kjenner det i hodet, så tar jeg 3 store inndrag!
Da kjenner du at du klarer det lengre!