Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1287
Jeg har ett par ganske gode høytalere som jeg har fått, i rundt 4-5k prisklassen. Disse høytalerene leverer god mid- og high range lyd, men har litt kjip bass for de er ikke så store. Jeg har heller ikke noen god forsterker, og for øyeblikket bruker jeg en 10 år gammel kombi-kassettspiller-lp-spiller med innebygd forsterker som er ment til å drive bittesmå høytalere. Den tar foruten også sykt med plass i forhold til hva jeg trenger.

Jeg får snart stipend, og har tenkt å oppgradere litt på lydsiden. Jeg har forhørt meg med lydeksperter fra de fleste store hi-fi kjedene, og alle mener at man må opp i ca. 3k for en forsterker og 4-5k for en sub om man skal ha god lyd. Jeg har teoretisk sett så mye penger, men ikke som jeg har tenkt å bruke på dette. Jeg hadde sett for meg noe til ca. 2-4k til sammen.

Så kommer jeg over dette:
http://www.thinkgeek.com/electronics/audio/6cd8/
En kamerat, samt mange audio-review-sider sier at t-ampen trøkker skikkelig i forhold til prisen. Men ut i fra det jeg har lest har den ikke output for basshøytaler. Men jeg har ikke noe særlig peiling, så det kan godt hende at jeg misforstår og at man ikke trenger noe spesielt output til det. Det andre jeg lurer på er om Super t-ampen er verd å gå for, siden jeg gjerne vil ha noe som går på veggstrøm og ikke batterier.

Det siste spørsmålet er: Noen som har noen spesielle anbefalinger når det kommer til bass? Har venner som har peiling, så om å bygge er det beste kan jeg få hjelp til det. Men er det noen elementer eller høytalere som stikker seg spesielt ut i min prisklasse?
Øh, kan bare hjelpe litt. Har T-Ampen (den lille) selv og som sagt, den trøkker skikkelig i forhold til størrelse/pris, men du må nesten kjøre den med AC/DC adapter for å få fullt utbytte av den (det er vel nesten ingen som kjører T-Ampen på batterier til vanlig, det er tilkoblingsmuligheter for strømadapter).

Likevel, den leverer bare rundt 5W så du bør ha noen lettdrevne høyttalere for å få skikkelig høy lyd ut av den. Det er ikke noen egen sub/bass output på den, bare venstre/høyre kanal. Om du har en sub med egen forsterker kan du sikkert splitte opp med filter eller noe sånt noe, har egentlig ikke skikkelig peiling på det.
Uansett vil jeg i alle fall anbefale deg å først kjøpe ny amp og deretter teste hvordan høytalerne spiller med den nye ampen. Det kan være du får deg en god overraskelse... Du sier ikke noe om hva slags høytalere du har fra før, jeg tror i alle fall du kan øke ytelsen betraktelig med en ny amp.

Den t/supert-ampen skal jeg ikke uttale meg om fordi jeg aldri har hørt om den, men jeg er nok litt skeptisk... Undersøk i alle fall hva som finnes av tilkoblingsmuligheter på den før du kjøper den... Man vil ofte ha mulighet til å koble til både tv, cd, dvd, pc osv til anlegget sitt og da trenger man en "ordentlig" amp... Å kjøre to høytalere pluss en subb på den ampen kan jeg aldri tro går bra...

Når det gjelder anbefalingene fra hifi-folk må alltid disse tas med en klype salt. Dette er folk som selger og som er relativt sett mer kresne enn mannen i gata. En ok amt opp mot et par tusenlapper og en billig, aktiv subb i tillegg så har du det du trenger. Det er i alle fall mine femti øre.
Sykt word.
Pantheon's Avatar
Trådstarter
Jeg tror jeg går for den lille T-ampen foreløpig, for den er såpass billig og jeg trenger noe litt mindre enn en 1mx1mx1m meter kasse til å drive høytalerene mine. De er forresten "Energy pro series 2.5" høytalere, om dette sier noen noe. De er av "bookshelf"-størrelsen. Jeg leser at man må kjøpe egen strømforsyning til T-ampen, hvor får jeg dette og hvilken type trenger jeg?
Denne ampen gir deg nok betraktelig bedre lyd enn en vanlig forsterker til et par lapper. Men er kanskje ikke riktig så kraftig, men tror ikke det er så langt unna dog.

Om strømforsyning:

"First of all, DO NOT judge the T-Amp with batteries or with el cheapo cables, especially the one supplied. This gem can sound MUCH better than that. Add a decent AC adapter, better if stabilized and with good current delivery (> 2A). If possible, avoid switching power supplies, in order to limit RF garbage going through the mains.
Warning: on the DC inlet there's no indication of the correct polarity: the central pin is "positive" (+)."

Altså, en AC/DC adapter som hvertfall leverer over 1 ampere, helst 2. Ellers er det rundt 12V den skal ha.

Med mindre høytallerene er veldig tungdrevne så blir du neppe misfornøyd. Min t-amp kunne spille langt høyere enn det jeg egentlig kunne spille med tanke på andre i huset, naboer osv (bassen rista godt i veggene). Tror du kommer til å bli veldig imponert, alle jeg vet om som har den eller har sett den har blitt det hvertfall
Har t-amp selv, den er overhypa, har du ikke høyttalere med følsomhet over 92 db vil det fungere latterlig dårlig (som i mangel på bass og klipping). For at den skal virke tilfredsstillende på høyttalere med høy følsomhet må diverse modifikasjoner gjøres. Er du stødig på loddebolten eller kjenner noen som er det så er amp3 fra www.41hz.com et mye bedre kjøpe, denne er også basert på tripath-brikke.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sykt word.
Pantheon's Avatar
Trådstarter
Vel, jeg gikk for T-ampen, og må si jeg er svært fornøyd. Først hadde jeg ikke noen strømadapter, så jeg brukte den med batterier i noen dager. Da fungerte den ca. like bra som min gamle forsterker (som for øvrig suger), men det var forbausende bra for å være batteridrevet. I dag fikk jeg skaffet en AC/DC adapter på 12V og 1200milliamps, og jeg ble veldig overrasket over hvor god lyd det var. Jeg kan spille høyt, og med god bass, uten at lyden vrenges eller høres stygg ut på noen måte. Som nevnt har jeg "Bookshelf"-størrelse "Energy pro series 2.5"-høytalere.

Denne forsterkeren tar seg pent ut på hylla mi, i motsetning til den gigantiske kassa jeg hadde før. Anbefales.