Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 815
Hei!

Kom nettopp hjem og fant ut at den bærbare datamaskinen min brukte strøm fra batteriet. Sjekket strømforsyningen/strømtilførselen og fant ut at den ikke reagerer når den er plugget i. Det lyser heller ikke i den boksen på strømforsyningen. Dataen det er snakk om er en Elitegroup Green ECS.

Ringte til Multicom, men de kunne ikke levere ny strømforsyning før om 3 uker. Da de nettopp hadde solgt ut den siste de hadde på lager. Spurte så om det gikk an å få fatt i fra andre plasser eller om andre strømforsyningen passer. Men da måtte jeg bli satt over til teknisk avdeling, og de er nok gått hjem for dagen.

Den strømforsyningen som tok kvelden skal levere 19V og 4.74A. Jeg tok strømforsyningen til en gammel Dell og plugget i, og det funker fint. Men denne leverer kun 18.5V og 3.5A.
Er dette skadelig for dataen på noen måte? Jeg tror det går fint, men hadde den hatt større verdier så hadde det vært skadelig.

Grinder
Sist endret av Grinder; 20. juni 2005 kl. 16:50.
Skjedde omtrent det samme med meg, bare at hovedkortet mitt røk

Komm hjem så sto PC'en på (hadde slått den av før jeg gikk på skolen) det hadde lynt i ca.
en halv-time. Jeg prøvde å restarte pcen, men ingenting kom frem, den starta liksom bare
uten at det skjedde noe.

Sikker på at det er strømboksen da?
Trådstarter
Sitat av CryptoN
Sikker på at det er strømboksen da?
Vis hele sitatet...
Jo, det er nok strømboksen. Siden det virker med strømsaken fra Dell.
hveit ikke om det er skadelig for PCen men tror du bør få tak i en orginal størmforsyningen så fort som mulig
Spenninga tror jeg ikke er noe problem, en så liten variasjon spiller ingen rolle. Det er litt verre med effekten som de gir. Den orginale ligger vel rundt ~90W MAX mens den du bruker nå er ~65W MAX. Kan hende det står bakpå den bærbare hvor mange watt den tar maksimalt...strømforsyninga som blir levert med kan være mye kraftigere enn den trenger å være bare for at de kan levere den samme med alle modellene sine.
Det betyr at om maskina di bruker for mye strøm så kan strømforsyninga knele. Tror ikke noe verre enn det vil skje, kanskje ting blir litt ustabilt. Har ikke all verden peiling på det her, men tror nok det går greit...men du bør nok skaffe en orginal om det ikke koster alt for mye.
For lav spenning kan vel føre til ustablilitet og at komponentene fort går i stykker. Jeg ville skaffa ny trafo/strømforskyning så fort som mulig, men jeg tror det går greit å bruke den andre et par ukser tid.
Men hvis den bare lader batteriet, og laptoppen bruker strøm fra batteriet så har det jo ikke no å si om det er 90W eller 65W. Eller
Skal ikke ha noe å si, for det første så trekker pc'n din strøm fra batteriet så lenge det er strøm igjen på det, og for det andre så har de fleste strømforsyninger/ladere en såkalt konstantstrømsgenerator krets i seg, slik at de aldri får mulighet til å levere mer strøm enn de klarer.

Eneste ulempen med å bruke denne er at det vil ta lengre tid å lade maskinen, samt at batteriet ditt aldri vil bli ladet helt opp til den spenningen det kan levere (19V), men dette er så absolutt ikke skadelig for komponentene i maskinen din (Hadde det vært det ville det vært skadelig hver gang batteriet ditt mistet spenning/ble mer utladet).
Skjedde med familiemaskinen vår for 2-3 år siden. Sa til forsikringsselskapet at datamskinen var blitt helt ødelagt, og fikk penger nok til å kjøpe en ny og bedre maskin
skjedd med meg å! kosta meg dyrt det jævla lynet
Trådstarter
Heisann! Takk for mange svar. Når eg prøvde strømsaken 2 timer etterpå virket den heller ikke. Men nå i kveld er den begynt å virke igjen. Forstå det den som kan!