Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 3274
Mulig dette er en helt fjern tråd, men føler dere som har trippa på sopp eller syre at dere har en bedre forståelse av at verden har flere dimensjoner? Jeg påstår ikke at den faktisk har det, men jeg har blitt mye mer interessert i det etter at jeg trippa noen ganger.

Det blir jo faktisk forsket på det (at universet har flere dimensjoner), så det er ikke umulig.
Har selv opplevet å føle at jeg ser ting fra mer enn tre dimensjoner når jeg har vært på tur.

En teori påstår at det skal være opptil 11 dimensjoner, men om det er noen sammenheng aner jeg ikke. Holder et skeptisk, men åpent sinn.
Sist endret av WhyKing; 11. april 2011 kl. 14:50.
Jeg har vært inne på tanken om at man kan utforske andre dimensjoner når man tripper, spesielt når det kommer til ayahuasca. Det blir som en maur som har jobbet inne i en maurtue hele livet, og som plutselig blir løftet opp av en fugl og kan se hele skogen fra luften. Maueren hadde ikke vært i stand til å sette dette inntrykket inn i sitt eksisterende virkelighetsbilde, noe som er et problem de fleste mennesker sliter med når de tripper. Eksempelet med mauren går kanskje mer på endring av perspektiv, men det ligner da. Denne videoen kan gi ett godt utgangspunkt for dine videre studier.
Sist endret av Moonsoon; 11. april 2011 kl. 15:16.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
det er en trip. ta det for det den er.
bli kreativ, gjerne lær litt om deg selv.. men ikke forvent å få en åpenbaring mtp. hvordan universet er bygd opp.. da går man over "naiv" grensen.

Sitat av Eriixn Vis innlegg
Nope, helt seriøs!
Vis hele sitatet...
stakkars.
Viss man tenker seg ein radio; stiller man inn på Frekvensen til P3 så hører man P3..
P1 og P2 og alle andre kanalene er der likefullt, men man hører de ikkje fordi man har feil frekvens..

mennesket, med sine 5 sanser. Kan oppfatte ett visst "frekvensområde". Dette området er mikroskopisk lite, og det som er utenfor dette området kan vi ikkje sanse.
Dette er kjemi, den kjemiske sammensettningen i kroppen og hodet bestemmer hvordan diverse signal skal tolkes. Ett signal som er utenfor frekvensområdet kan ikkje tolkes med mindre man endrer kjemien til å tolke det.

Ved inntak av diverse psykoaktive substanser så endres kjemien i kroppen.. Og eg mener det som oppleves og ses på en tripp er ett resultat av at man kan tolke ett større spekter av frekvensområdet. Ved enkelte tilfeller vil eg si at man enkelt og greit skifter "kanal" for en stund (salvia, dmt, ol).

Dette er mine tanker om saken.. Eg har lest en del om emnet, opplevd en del, og dette er det som stemmer best med mine erfaringer i livet så langt.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Viss man tenker seg ein radio; stiller man inn på Frekvensen til P3 så hører man P3..
P1 og P2 og alle andre kanalene er der likefullt, men man hører de ikkje fordi man har feil frekvens..

mennesket, med sine 5 sanser. Kan oppfatte ett visst "frekvensområde". Dette området er mikroskopisk lite, og det som er utenfor dette området kan vi ikkje sanse.
Dette er kjemi, den kjemiske sammensettningen i kroppen og hodet bestemmer hvordan diverse signal skal tolkes. Ett signal som er utenfor frekvensområdet kan ikkje tolkes med mindre man endrer kjemien til å tolke det.

Ved inntak av diverse psykoaktive substanser så endres kjemien i kroppen.. Og eg mener det som oppleves og ses på en tripp er ett resultat av at man kan tolke ett større spekter av frekvensområdet. Ved enkelte tilfeller vil eg si at man enkelt og greit skifter "kanal" for en stund (salvia, dmt, ol).

Dette er mine tanker om saken.. Eg har lest en del om emnet, opplevd en del, og dette er det som stemmer best med mine erfaringer i livet så langt.
Vis hele sitatet...
universet er ikke en radiosender, og vi er ikke radiomottakere.
tankene dine har ingen som helst grep rundt virkeligheten og det fysikkens lover har lært oss.
med andre ord er det like stor sjangs for at vi alle rir på en uendelig mengde skillepadder stablet oppå hverandre, som at teorien din stemmer.

og kommer du med "vi vet ikke alt mellom himmel og jord" så stapper jeg deg i en tønne og triller deg utfor et stup sammens med Märtha.
Sist endret av somnium; 12. april 2011 kl. 01:28.
Sitat av somnium Vis innlegg
universet er ikke en radiosender, og vi er ikke radiomottakere.
tankene dine har ingen som helst grep rundt virkeligheten og det fysikkens lover har lært oss.
med andre ord er det like stor sjangs for at vi alle rir på en uendelig mengde skillepadder stablet oppå hverandre, som at teorien din stemmer.

og kommer du med "vi vet ikke alt mellom himmel og jord" så stapper jeg deg i en tønne og triller deg utfor et stup sammens med Märtha.
Vis hele sitatet...
Fysikkens lover og all verdens forskning er fortsatt begrenset til "vårt" frekvensområde. Vis meg den forskning som seriøst tilbakeviser teorien min.

Hodet vårt mottar signaler som det dekoder og dermed forteller oss ka vi ser, lukter, hører, smaker eller føler på.. ikke sant?
Ein radio mottar også et signal som den dekoder. -nei, vi er ikkje vandrende radioer, men metaforen min fungerer fortsatt.

Om du seriøst mener at vi vet "alt mellom himmel og jord" så tror eg du har større problemer enn meg.
Du kan dog gjerne stappe meg i en tønne med martha, så kan ari stå igjen med deg
Sist endret av GrønnUgle; 12. april 2011 kl. 01:53.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Vis meg den forskning som seriøst tilbakeviser teorien min.
Vis hele sitatet...
det er du som kommer med påstander, det er din oppgave å komme med argumenter for påstandene dine. og da mener jeg utover "jeg tura på syre og bare VISSTE hva meningen med livet var og hvordan ALT eksisterte i harmoni og hvordan ALT hadde en sammenheng og universer og sånn!".

Om du seriøst mener at vi vet "alt mellom himmel og jord" så tror eg du har større problemer enn meg.
Vis hele sitatet...
hvor har jeg påstått det?
jeg sier at selv om vi ikke vet alt, er det ikke fritt frem å komme med absurde teorier og antakelser basert på, sukk, hallusinogene erfaringer.
Sitat av somnium Vis innlegg
det er du som kommer med påstander, det er din oppgave å komme med argumenter for påstandene dine. og da mener jeg utover "jeg tura på syre og bare VISSTE hva meningen med livet var og hvordan ALT eksisterte i harmoni og hvordan ALT hadde en sammenheng og universer og sånn!".



hvor har jeg påstått det?
jeg sier at selv om vi ikke vet alt, er det ikke fritt frem å komme med absurde teorier og antakelser basert på, sukk, hallusinogene erfaringer.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke? Det bør da være rom for å lufte noen tanker og personlige teorier om livet og sine egne opplevelser, uten å ha utarbeidet en vitenskapelig modell som underbygger alt sammen.
Sitat av somnium Vis innlegg
det er du som kommer med påstander, det er din oppgave å komme med argumenter for påstandene dine. og da mener jeg utover "jeg tura på syre og bare VISSTE hva meningen med livet var og hvordan ALT eksisterte i harmoni og hvordan ALT hadde en sammenheng og universer og sånn!".
Vis hele sitatet...
Eg har ennå tilgode å ture på syre, men mine argumenter er fra spirituelle og noen absurde opplevelser, så det går nok under samme kam for din del.
Min teori har endret seg radikalt de siste årene, og eg er helt åpen for at eg om to-tre år har andre teorier om tingenes tilstand.

Sitat av somnium Vis innlegg
hvor har jeg påstått det?
jeg sier at selv om vi ikke vet alt, er det ikke fritt frem å komme med absurde teorier og antakelser basert på, sukk, hallusinogene erfaringer.
Vis hele sitatet...
Jo, det ER fritt frem å komme med absurde teorier basert på hvilken som helst erfaring som en stakkar har gjort seg. Bare slik vil en få innput utenfra som kan forsterke eller forminske troen på sin teori og videre lede til bedre forståelse av erfaringen. Samt forhåpentlig vis lede til mer tenking og utviklingen av en ny og/eller bedre teori.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hvorfor ikke? Det bør da være rom for å lufte noen tanker og personlige teorier om livet og sine egne opplevelser, uten å ha utarbeidet en vitenskapelig modell som underbygger alt sammen.
Vis hele sitatet...
la meg omformulere: gjerne kom med absurde teorier, men ikke forvent å bli tatt fryktelig seriøst (av meg).

det er forskjell på å "ikke ha utarbeidet en vitenskapelig modell som underbygger alt sammen" og det å komme med hodeløse påstander uten noen form for konkret dokumentasjon, argumentasjon eller begrunnelse, og som bare kom til eksistens under en tur på hallusinogene substanser.

det har vi strengt tatt "rusrapport"-delen av forumet for, i mine øyne.
Sitat av somnium Vis innlegg
la meg omformulere: gjerne kom med absurde teorier, men ikke forvent å bli tatt fryktelig seriøst (av meg).

det er forskjell på å "ikke ha utarbeidet en vitenskapelig modell som underbygger alt sammen" og det å komme med hodeløse påstander uten noen form for konkret dokumentasjon, argumentasjon eller begrunnelse, og som bare kom til eksistens under en tur på hallusinogene substanser.

det har vi strengt tatt "rusrapport"-delen av forumet for, i mine øyne.
Vis hele sitatet...
Hadde dette ligget under vitenskapsforumet, hadde jeg sagt meg enig.

Rusmiddelforumet bør imidlertid være litt mer tolerant. Det er jo ikke som om det ikke er noe vits å snakke om og tenkte på en ting, bare fordi det ikke finnes forskning på området. For mange har jo filosofiske perspektiver en langt høyere og mer grunnleggende verdi enn noen vitenskapelig teori noen gang kan ha. Det er godt å ha konkret vitenskap å støtte seg til der man kan, men hvis man til en hver tid begrenser tankene sine til hva noen andre har forsket på og klart å finne ut, så er man i praksis kun et produkt av andre menneskers bragder og begrensninger. Man bør selvsagt ikke stole blindt på sine egne opplevelser og vurderinger, men man bør absolutt vurdere verdien av dem, og selvfølgelig dele dem med andre mennesker for å skape debatt.

Det er min mening om saken =)
Sist endret av mentalmelt; 12. april 2011 kl. 03:12. Grunn: leif
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Det er min mening om saken =)
Vis hele sitatet...
jeg tror vi er relativt enige (uten at det er noe mål i og for seg), det er mer snakk om hvilken arena jeg føler man bør fremlegge "teoriene" sine på.

jeg liker å ha, i det minste et snev av ryggrad relatert til allerede eksisterende kunnskap om universets oppbygging når jeg kommer med andre teorier om samme tema.
om ikke, så i det minste en ny teori om hvorfor den førstnevnte, påståtte teorien er sann eller trolig.

jeg sier ikke "død over kreativ tankegang og teorier", men i mine øyne ble dette såpass "out there" at den burde holde seg til rusrapport delen av forumet.

but who am i to tell.
Sist endret av somnium; 12. april 2011 kl. 03:12.
altså, tviler på noen her, (selv ikke jeg) har et bittelite snev av oppfatning og kompleksiteten rundt menneske hjernen, hvor avansert den faktisk kan være kan dere se hær: http://www.youtube.com/watch?v=dtotrboSUqQ, (history channel link) menneske hjernen opperere på maksimum 12-14 % men gjennomsnittlig rundt 10 % disse 10 prosentene tillsavere flere tusener av gode nye gaming pc'er. tenk dere da hvordan hjernen opperere på 40%-60% og oppover. når man er i ekstremt farlige situasjoner hvor reaksonene og sannsene dine reagere på det kjappeste pumper adrenalinet i blodårene i løpet av millisekunder og hjernen din reagerer fortere en du klarer og tenke( oj det kommer en bil/tog fort rett mot meg jeg må flytte meg) du hopper vekk i brøkdelen av ett sekkund uten og skjønne hva som skjedde. når hjernen opperer på dette nivået blir adrenalin pumpet inn i blodet og kroppen blir mye fysisk sterkere en du ellers er. vi har jo alle hørt hvor kraftig placebo effekten faktisk er. for eksempel så har stoffer som fremkaller hallinusasjoner og velvære blitt brukt som religiøse sakramenter og andre tradisonelle hendelser i 1000vis av år. foreksempel vikingene hadde med seg gull sverg osv i graven for å ha dem med til andre siden men også krukker med cannabis frø var funnet. vikingene plyndret byer for gull og råvarer og når de var i østen tok de med planter og begynte og dyrke dem selv osv.også shamanner og prester i stert religiøse trosamfunn samt stammer i jungel og ørken bruker fleinsopp og former andre former for narkotia for å fremmkalle hallinusasjoner og kontakt med flere dimmensjoner samt ånder og den spirrituelle verden. har sterk tro på att flere stoffer syrer, sopp, salvia osv kan ta deg og sinnet ditt plasser du aldri hadde trodd du kunne nå, hjernen din er dypere og mye mere sofistikert en du noen gang kan forestille deg. så her har du min mening! sorry for skrive feil....:P
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av fandus Vis innlegg
menneske hjernen opperere på maksimum 12-14 % men gjennomsnittlig rundt 10 %
Vis hele sitatet...
den myten er knust flere ganger, og det er nå bevist av vi bruker bortimot 90-100% av hjernekapasiteten vår, dog som oftest ikke mer enn 30% om gangen da det er få oppgaver eller situasjoner som krever 100%, altså alle deler, av hjernen.

resten av innlegget ditt var såpass full av skrivefeil og manglende avsnitt at jeg ikke orket lese alt.
det jo være mulig og skjønner hva jeg skriver selvom jeg ikke er flink til det. driter i stavefeil grammatikk feil og andre norsk feil.. skriver på min måte og beklager hvis du ikke skjønte budskapet/poenget mitt. jeg prøvde bare å lage ett poeng. fordi du sier det er bevist kan du oppgi kilder? hva med mennesker som blir hyptotisert, og over naturlige evner? mener du att den finnes ett eneste menneske på hele jordkloden som klarer og bruke 100%? hvem da? stephen hawkins?
Har opplevd såkalt "gledesrus" et par dager etter inntak av flein, en' gang, men det avtok rimelig kjapt egentlig.
Sitat av somnium Vis innlegg
det er du som kommer med påstander, det er din oppgave å komme med argumenter for påstandene dine.
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg forstod av det han skrev, så var det ikke påstander.
Mer metaforer og tanker rundt emnet. Er du helt utenforstående?
Har noen tenkt over at det er personlige opplevelser uten vitenskapelig bakgrunn som er grunnlaget for de fleste store vitenskapelige teorier?

Einstein drømte en natt at han kjørte akebrett i lysets hastighet, og sa at hans vitenskapelige karriere var dypt påvirket av denne opplevelsen.

At verden har flere dimensjoner er en teori jeg er helt åpen for.
Til og med vitenskapsmenn må ty til flere dimensjoner for å få likningene sine til å gå opp.
Dimensjon er forøvrig et veldig fjernt ord for folk flest. Jeg ser på det omtrent på samme måte som mørk energi/materie.
Det er noe vi tror at finnes. Men vi vet ikke hva det er, eller en gang hva det vil si at det finnes.
ta deg noen trekk, se på discovery channel om kvelden/*natta. er mye om universet der, siden det finnes nesten ubegrenset antall galakser og universet utvider seg såpass fort og nye galakser oppstår hele tiden er jeg sikker på det må finnes flere dimmensjoner siden det er så og si umulig og reise mellom disse uten og nå flere ganger lysets hastighet. jeg mener og tro på att shamaner og andre spirituelle mennesker kan få godt utnytte av opium, flein og syre. da disse setter igang ting i hodet ditt du ikke forstått. og det som skjer inni skallen din er helt sykere en du tror......
Som Nietzsche sa, så er alt mennesker gjør, gjennom språk, vitenskapen og tilogmed sansene, det å prøve å systematisere det "uendelige rot". Jeg er enig med Nietzsche på dette punktet. Så klart mennesket bare oppfatter en del av virkeligheten, og denne delen er også selvsagt redigert gjennom hjernens kjemi, noe annet ville gjort absolutt alt helt kaotisk og en menneskelig tilværelse utenkelig. Og dette er bare med tanke på det vi vet eksisterer. Tenk om du kunne observere celler, atomer, elektroner eller kvarker. Virkeligheten ville vært totalt absurd og uforståelig. Menneskehjernen skaper skiller i det som egentlig er uatskillelig sammenkoblet for å systematisere virkeligheten. Systematikk innenfor biologi blir noe av det samme; hele arts-begrepet er noe mennesket har skapt, ikke fordi det avbilder virkeligheten på en korrekt måte (innenfor forhistoriske arter eller mange plantearter holder ikke "det som kan skape fruktbart avkom sammen"-definisjonen mål), men fordi evolusjonsbiologi og økologi forøvrig ville vært utenkelig uten det. Menneskets fargespekter og tidsoppfatning er eksempler på at hjernen gjør akkurat det samme.

Med tanke på dette, er jeg åpen for at en endring i hjernens kjemi kan få oss til å oppfatte andre aspekter ved virkeligheten. Noen påstår f. eks. å ha oppfattet andre farger, de normalt sett aldri kunne tenkt seg, under påvirkning av psykedelia. Luktesansen (nederste essay, fant ikke noe bedre kilde i farta, men har boka sjæl) til andre har blitt tatt til en helt ny dimensjon etter inntak av diverse psykoaktive stoffer.
Med tanke på dette, er jeg åpen for at en endring i hjernens kjemi kan få oss til å oppfatte andre aspekter ved virkeligheten. Noen påstår f. eks. å ha oppfattet andre farger, de normalt sett aldri kunne tenkt seg, under påvirkning av psykedelia. stoffer.


er dette sant= tripper balls atm... kan jeg se farger som jeg aldri har sett og som egentlig ikke eksisterer? kan andre folk en meg se andre farger uten att jeg en gang ve t hvordan han sine farger ser ut? men det er umulig og skille dem siden vi har farger og navn opå dem. altså uten og være farge blinD!!
Sitat av fandus Vis innlegg
Med tanke på dette, er jeg åpen for at en endring i hjernens kjemi kan få oss til å oppfatte andre aspekter ved virkeligheten. Noen påstår f. eks. å ha oppfattet andre farger, de normalt sett aldri kunne tenkt seg, under påvirkning av psykedelia. stoffer.


er dette sant= tripper balls atm... kan jeg se farger som jeg aldri har sett og som egentlig ikke eksisterer? kan andre folk en meg se andre farger uten att jeg en gang ve t hvordan han sine farger ser ut? men det er umulig og skille dem siden vi har farger og navn opå dem. altså uten og være farge blinD!!
Vis hele sitatet...
Farge er jo et produkt av at hjernen din tolker lys-bølger/partikler.
Ettersom ingen er biologisk helt like tror jeg personlig at det er større sjanse for at vi ser farger forskjellig en likt.

Så klart mennesket bare oppfatter en del av virkeligheten, og denne delen er også selvsagt redigert gjennom hjernens kjemi, noe annet ville gjort absolutt alt helt kaotisk og en menneskelig tilværelse utenkelig.
Vis hele sitatet...
Menneskelig tilværelse er som den er nettopp på grunn av at menneskehjernen filtrerer på den måten den gjør.
ok.. det er altfor sykt... finnes det noen studier om dette? finnes det seriøse mennesker som forsker på tripper og virkingen av syre kokain osv osv:P hehe.
Forskning på diverse ulovlige stoffer som ikkje har til hensikt å vise hvor farlig stoffet er, gir som regel lite penger i kassen.
Unntaket som eg kommer på i farten må være forskningen på N,N-DMT, av Rick Strassman.


forskning på mennesker og hallusinogener stort sett har stått frosset i tiden de siste 40 årene, som en reaksjon på overdrivelsene på 1960-tallet, sier han.
Vis hele sitatet...
Kilde : http://www.forskning.no/Artikler/200.../1152626048.21
Sitat av fandus Vis innlegg
det jo være mulig og skjønner hva jeg skriver selvom jeg ikke er flink til det. driter i stavefeil grammatikk feil og andre norsk feil.. skriver på min måte og beklager hvis du ikke skjønte budskapet/poenget mitt. jeg prøvde bare å lage ett poeng. fordi du sier det er bevist kan du oppgi kilder? hva med mennesker som blir hyptotisert, og over naturlige evner? mener du att den finnes ett eneste menneske på hele jordkloden som klarer og bruke 100%? hvem da? stephen hawkins?
Vis hele sitatet...
Overnaturlige evner er enda ikke bevist...http://en.wikipedia.org/wiki/James_R...rmal_Challenge

Hypnose er bare menneskets evne til og bli overbevist. The Power of Suggestion. Det har ingen ting og gjøre med hjernekapasitet. Vel nesten; hypnose går inn på underbevistheten og overbeviser hjernen din. Les også om NLP, neuro linguistic programming...
Var selv hardbarka atheist frem til jeg sakte men sikkert har sett at universet rett å slett er litt for sykt til at alt er en tilfeldighet. Har ingen tro på at det finnes en bevisst "Gud", men tror absolutt det finnes ting som er overordnet oss mennesker, det er naivt og dumt å tro å påstå at vi mennesker vet alt, spesiellt med tanke på hvor sykt lite vi egentlig visste on universet for bare ett par hundre år siden. Tenk på hvor dumme vi kommer til å fremstå om 1000år.

DMT FTW.
Hmmm... det at folk faktisk kan se forskjellige farger er en jo en kjent teori, men det er bevist at fargen RØDT faktisk utstråler mer enn vanlige farger og at himmelblå faktisk gjør deg i bedre humør. Derfor burde hjernen til mennesker se ca. de samme fargene.

Men det med at folk kan ha sett andre farger når de tripper, er veldig usannsynlig med tanke på at farger er bare hvordan vi mennesker tolker lys. Hjernen er laget slik at den bare kan "se" disse fargene.

Men så skal jeg ikke være så pesimistisk :P Kanskje psykedelia gjør mer enn vi kan forklare, er jo en artig tanke
Sitat av Gardmeister Vis innlegg
men det er bevist at fargen RØDT faktisk utstråler mer enn vanlige farger og at himmelblå faktisk gjør deg i bedre humør.
Vis hele sitatet...
Tja, eg er vel av den oppfatningen at i vår tid så kan det meste både bevises og motbevises.. Mens den ene forskeren beviser en ting så motbeviser en annen det, men bare en av de havner i media

Derfor burde hjernen til mennesker se ca. de samme fargene.
Vis hele sitatet...
Viss vi ser på en farge, så "ser" vi begge det samme, i den forstand at det er det samme lyset som kommer til øynene våre.. men om vi kunne vise hverandre det våres hjerner tolket det som, så er det ikkje sikkert at den ene ville sjønt noe av den andres "syn"..

Vi lever alle i vår egen virkelighet.. til syvende og sist så eksisterer bare den verden som hver vår enkelt hjerne har bestemt at eksisterer.

For å ta den helt ut så siterer eg bill hicks:
We are all one consciousness, experiencing itself subjectively
Vis hele sitatet...
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
For å ta den helt ut så siterer eg bill hicks:
Vis hele sitatet...
KP servert for Bill Hicks referanse

Men kan det bevises at vi ser samme farge? Jeg mener, hvis det faktisk ER sant at diverse farger skaper emosjonel respons, eller en respons som er målbart i hjernen?
god som gull
Når jeg røyker god cannabis tenker jeg nesten alltid på dimensjoner osv Er veldig filosofisk av meg fra før av, men under cannabis rus blir det mye dypere. Flere som filosoferer mye rundt dimensjoner når de har røket cannabis?
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Vi har vel alle vært der enten på psyko, eller på weed. Som flere har svart her så er det ganske mye her i verden vi ikke vet. Så jeg ser ikke bort i fra dimensjons/paralelle univers teorier. Men man er jo alltid skeptisk.

Bare tenk på han som sa at jorden var rund fremfor flat. Han ble ledd ut av en hel verden. Helt til det ble bevist.. Tenk om 1000 år når dimensjonsreise er den nye måten å feriere på. Tenk da hvile neandertalere vi ser ut som da

you'll never know, you know
Sitat av Gardmeister Vis innlegg
Hmmm... det at folk faktisk kan se forskjellige farger er en jo en kjent teori, men det er bevist at fargen RØDT faktisk utstråler mer enn vanlige farger og at himmelblå faktisk gjør deg i bedre humør. Derfor burde hjernen til mennesker se ca. de samme fargene.
Vis hele sitatet...
Oppfattelsen er ikke nødvendigvis den samme, rent subjektivt sett, selv om reaksjonen er lignende.

Sitat av Gardmeister Vis innlegg
Men det med at folk kan ha sett andre farger når de tripper, er veldig usannsynlig med tanke på at farger er bare hvordan vi mennesker tolker lys. Hjernen er laget slik at den bare kan "se" disse fargene.
Vis hele sitatet...
Jeg er uenig, hjernen har enorme potensialer som kan stimuleres, eller ikke stimuleres. Det er helt klart mulig at hjernen kan oppfatte andre fargenyanser enn hva den normalt sett gjør, om deler av den stimuleres, som vanligvis ville vært passive.

Sitat av Gardmeister Vis innlegg
Men så skal jeg ikke være så pesimistisk :P Kanskje psykedelia gjør mer enn vi kan forklare, er jo en artig tanke
Vis hele sitatet...
Men tanke på vår relativt lave innsikt i hjernens funksjonalitet (relativt sett, selvsagt ikke i forhold til våre kunnskaper 100-200 år siden), medfølger det også at vi ikke har full innsikt i hva som skjer når vi forandrer hjernens kjemi.
Kanskje litt OT men den filmen som ble linka på side 1. vi er i den 3'de dimensjonen. og vi ser og forstår hvordan en kube kan være som de er. kan en som feks er i 4-5 dimensjon skjønne hvordan en 4-5d "kube" er bygd opp og fungerer?
Bare spekuler og diskuter i vei dere,
Iløpet av få år er vi i en ny dimensjon, med teknologi over våre villeste fantasier. Med Zetaer og aliens som våre naboer. Tenker på konspirasjoner om niburu/planet x såklart.

"ler høyt"! Men man vet jo aldri..
Dette var gasnke interresant, nå fikk jeg litt sånn smålig "ekstensiell krise" her :P