Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 5986
Hei. Tenkte litt på idéen med å starte f. eks. egen restaurant eller noe. At jeg sørger for image, lokaler og evt. papirarbeid. Men det jeg lurte på da er startskapital. Hvor mye trenger jeg. Hadde også vært herlig med noen idéer til hva jeg burde gjort, hva slags folk jeg skulle ansatt osv... Hadde vært litt stilig å låne en mill. og starte en restaurant ved siden av arbeidet, for så og betale tilbake lånet...
Først av alt MÅ du ha et AS. da må du ha 100000 i ek. Da slipper du å stå til personlig ansvar til gjeld..
Så kan du ta det deretter...
han MÅ ikke ha AS han kan jobbe som selvstendig næringsdrivende.

For eks en resturant må godkjennes av helsetilsynet og du må regne million ++ i startkapital om du skal kjøpe stedet enda mer, du må leie inn kokk, kelner, vaskefolk ++ utstyr ++

masse godkjenninger tar lang tid før du går i overskudd da må du har startkapital!
Hehe. Jaja! (En god del) Startkapital skjønner jeg er en ting man trenger. Skal vente til jeg har jobbet meg opp.

Yrkesliste(til nå):
Kokk
vaskehjelp fra Polen
Sjef(meg!)
evt. sekretær til å ordne med papirarbeid og regninger

PS: Til startkapital: http://www.dinside.no/php/art.php?id=100461
Sist endret av adrian nor; 24. februar 2006 kl. 00:49.
Du trenger nok flere ansatte enn det der. I tillegg trenger du en revisor til å ta seg av regnskapet ditt.
Sitat av Sigar
Du trenger nok flere ansatte enn det der. I tillegg trenger du en revisor til å ta seg av regnskapet ditt.
Vis hele sitatet...
Det kommer jo an på... Er det et AS, må man ha det.
Er man selvstendig næringsdrivende er det ikke nødvendig, men sikkert greit å ha.
Hadde du vært kapabel til å drive et selskap hadde du ikke stilt noen av de spørsmålene på nFF(!), du hadde funnet ut av det på egen hånd.

'nuff said!
Sitat av cumshot
Hadde du vært kapabel til å drive et selskap hadde du ikke stilt noen av de spørsmålene på nFF(!), du hadde funnet ut av det på egen hånd.

'nuff said!
Vis hele sitatet...
For en usaklig post! Direkte frekt! Hva om han vil høre andres meninger? Erfaringer osv osv.?

Til trådstarter;

ta en titt på bedin.no, der er det mye hjelp til de som ønsker å starte en bedrift!
Driver bare å tenker over fremtiden min og karriere. Tenkte det kunne være fint å vite om andres meninger. Og nei, jeg er ikke kapabel til å starte en bedrift... enda!
Enig med DownloadGenie der, gitt!
Man må da få lov til å forhøre seg før man prøver? Et sted må man da starte?
Du kan banne på at så å si alle store navn innen digre bedrifter i dag starta med å forhøre seg!
Tenk om adrian_nor er sjef i norges største restaurantkjede om 5 år? Da kan man trygt si at den som ler sist ler best!

'nuff said! :P
http://www.spor-oss.no/ er en ganske grei side om man planlegger å starte egen bedrift.
Må også nevnes at jeg har selv flere års erfaring fra restaurantbransjen, hvor jeg også jobbet tett opp mot ledelsen. Jeg vil også påstå at det å drive restaurant, sammen med utesteder, er en av de mest krevende former for ledelse. Det er alfa-omega å klare å finne en nisje som man først og fremst kjører fullt ut, men som også appelerer til folk litt lengre enn en måned fra oppstart hvor "det er nytt".
Vil anbefale på det sterkeste at du tar kontakt med lokale restauranter for å få litt førstehåndsinformasjon om restaurantdrift. Likevel vil jo selvsagt arbeidsmengde avhengige av hvilke mål du har satt for bedriften din, men det er vel alltid kos å sikte mot høyest mulig avkastning på prosjektet.
Sitat av adrian nor
Yrkesliste(til nå):
Kokk
vaskehjelp fra Polen
Sjef(meg!)
evt. sekretær til å ordne med papirarbeid og regninger
Vis hele sitatet...
Kokken skal jobbe 12 timer skift hver dag?
Hvem skal servere maten?
Hvem skal rydde bordene? (Vaskehjelpen fra Polen? Gjestene liker nok lite at de må bruke tegnspråk for å få en ny cola til ungen)

Trenger nok flere kokker og noen servitører.

Regn med ekstremt med overtid i starten, gjerne 20 timers arbeidsdager for å få hjulene til å rulle skikkelig. Jeg har vært med på å starte en restaurant, så jeg vet hva jeg snakker om
Har i det siste jobbet med et prosjekt om å starte noe selv. Har i arbeidet med å skrive ideer og prosjektplan hatt god nytte av www.bedin.no - Innovasjon Norge og andre statlige tjenester. Det er en rekke selskapsformer man kan velge. Det kommer veldig ann på hva du skal drive med da. En bra oversikt finner du her -> Link

Det er viktig at du har en god ide, en bra plan og stor interesse av å lykkes. Skal du starte noe, vil det garantert koste penger. Disse pengene må du være såpass glad i at du vil jobbe beinhardt for at de ikke skal forsvinne.

Litt om ansatte og behovet du har:

For at spisestedet ditt skal bli tatt seriøst bør du ha folk med fagbrev, mesterbrev eller høyere utdanning i alle ledd. Kokker, servitører, revisorer osv. Vaskefolka er det ikke så jævla nøye med.

Hvis du holder åpent fra kl 14.30-01.00 seks dager i uka, Mandag-Lørdag trenger du ihvertfall et team på 3 kokker, og en kjøkkensjef. Du trenger som regel 3 servitører per kokk. Kjøkkensjefen vil gjøre det meste innenfor økonomi ang kjøkkenet, stå for menyer og planer.

Du trenger folk som skal vaske, drive, kjøpe inn varer, markedsføre og mye mer. Du kommer aldri i verden til å få låne en million i noen bank for å starte noe slikt. Du får nok ikke noe lån i en bank, men kansje hos Innovasjon Norge(tidl. SND).

Som flere andre her har jeg vært delaktig i en prosess i det å starte opp et spisested/utested/pub. Jeg kan love deg det at det er noe av det hardeste jeg har vært borte i. Nå var det venner av meg som sto som ansvarlige og jeg jobbet der som "fornuftskonsulent". Var med på å tenke over ting osv. I tillegg til det var det så mye som måtte gjøres, som den gode vennen jeg er, løp jeg i møter, skrev søknader osv, etter 3 uker orka jeg ikke mer, sa takk for meg å gikk. Etter et år, solgte de greia å tjente 1 mill hver. Men de sier i ettertid at det ikke var verdt det.
Sist endret av Thedeeq; 24. februar 2006 kl. 11:04.
Hvorfor restaurant? Er det fordi De er utdannet kokk?
Det er ikke noe særlig god bizniz vil jeg tro dersom De skal være entrepenør. Restaurant er strengt og dyrt og rent inntjeningsmessig vet jeg ikke om jeg ville investert en million i Deres selskap... Jeg tror De bør satse på produksjon av billige goder som folk har behov for eller De skaper et behov for dem. Produsere noe billig dritt som folk kjøper og du kommer deg unna med.
Jeg studerer selv økonomi og administrasjon ved BI, og vi lærer mye om dette hver dag

Det høres selvfølgelig veldig lett ut å registrere bedriften i Brønnøysundregisteret, ta opp et lån, sette et par annonser i avisa og så er du i gang... så enkelt er det desverre ikke. Det er fullt av faktorer som må til for å få bedriften igang, og faktisk enda fler som må til for å lykkes.


-Lover og regler.
Det er mange lover og regler som må følges for at bedriften skal startes, og drives. Dine ansatte har mange krav som skal skal oppfylles. Feks, skjærer kokken din seg i fingeren så er du som arbeidsgiver ansvarlig for dette, og du som må betale stingene på sykestua.

Det er masse lover innenfor restaurantbransjen også.. Holdbarhet, krav på temperatur, bla bla.. skulle du ha salg så har du ikke lov å bruke ordet salg eller tilbud, så lenge du ikke har skrevet førpris på produktene du har salg på, så kunden ser hvor mye avslag han/hun får. Dette er litt morsomt, for om du ser i et sånt reklameblad fra Elkjøp, så ser du aldri ordene salg eller tilbud bli brukt. Elkjøp går rundt grøten og skriver "knallpriser", "vi tømmer lageret" etc. Kundene dine har også krav som må bli oppfylt. Det er egne lover for dette.. du har Arbeidsmiljøloven, Kjøpsloven, Erstatningsrett, osv osv. Ved BI har vi tom. et eget fag som heter "juridiske emner".
Selv har jeg jobbet i restaurant og jeg vet det er mye ruskomsnusk i restaurant-bransjen og sjeldent at alle lovene følges, men det er lurt å være klar over at disse lovene finnes, og når uhellet er ute så vet du som arbeidsgiver hva du skal gjøre.

-Hvordan lykkes
Det er mye lurt som skal til for å lykkes. Enhver bedrift er pliktig til å gjennomføre, og levere Årsregnskapet. Dette regnskapet skal settes opp etter reglene i regnskapsloven. Det vanlige er å leie inn en regnskapsfører som gjør dette for deg, og ikke en revisor som flere her sier.. En revisors jobb er derimot å analysere regnskapet, og fortelle deg hva som bør gjøres, og hvorfor tallene er slik som de er. Både regnskapsføreren og revisoren er helt vanlig å få innleid.
Selv om du er pliktig til å gjennomføre Årsregnskapet er det vanlig (og lurt spør du meg) å gjennomføre dette oftere.. Månedlig eller annenhver måned er greit. Og nå kommer poenget med dette. Selv om du har en hvis anelse om hvor det har gått skeis om du har en måned med underskudd feks. så vil dette bedriftsregnskapet hjelpe deg, og vise deg nøyaktige tall på hvor det har gått skeis. Og herfra må du planlegge hva som bør gjøres videre for å forbedre dette.
Å legge fremtidsplaner er svært viktig.

Markedsføring og priser:
Værtfall i starten er det særdeles viktig å markedsføre bedriften din. Fortell verden at du er der, og fortell hva du har å by på. Fremtidsplaner er også her veldig viktig. At du lykkes med et tiltak nå, betyr ikke at du vil lykkes med dette alltid. Priser kan være vanskelig å sette, og dette spesielt i starten. Om du må la pizzaen din koste 400,- for å dekke lønna til kokken og regninga fra pizzabunn-kompaniet, så bør du sette ned lønna til kokken og bytte pizzabunn-leverandør. Det er også lurt å lage produktkalkyler, der du regner ut hva det koster å lage produktet, og hva du får for å selge det. Ser du at du går 120,- i pluss per pizza så kan du justere prisen deretter om du er misfornøyd.

Husk at om du tjener 1 kr på en pizza og får solgt 1000 pizzaer,
eller om du tjener 1000 kr på en pizza og får solgt 1 pizza, så er du 1000 kroner i pluss uansett..

Om du ser det går veeeeeeldig mye av en sort pizza så bør du sette opp prisen og se hva som skjer. Det er her snakk om grenseinntekt. Om Andersen synes denne pizzaen var for dyr, men om du får solgt 4 000 stk av den, så ikke sett ned prisen. Men finn ut grenseinntekten på pizzaen.



Dette var selvølgelig bare litt og tenke på om du skal starte restaurant, og disse lovene er det mange som sluntrer unna, men det var for å sette en tankevekker. Lykke til
Sitat av tR0ll33t
Hvorfor restaurant? Er det fordi De er utdannet kokk?
Det er ikke noe særlig god bizniz vil jeg tro dersom De skal være entrepenør. Restaurant er strengt og dyrt og rent inntjeningsmessig vet jeg ikke om jeg ville investert en million i Deres selskap... Jeg tror De bør satse på produksjon av billige goder som folk har behov for eller De skaper et behov for dem. Produsere noe billig dritt som folk kjøper og du kommer deg unna med.
Vis hele sitatet...
Hvilket århundre er De fra min gode mand?

Men hvis du først får igang dette tror jeg mange nffer hadde likt å hatt en sommerjobb der!
Kanskje du kunne funnet noen fast ansatte på forumet også?
Lille My f.eks, tror hun går på serveringslinjen eller hva det nå heter...
Lykke til!

Hva slags stil har du tenkt på foresten?
Sjekk ut vedlegget! Laget i Visual Mind . Et norskt program som er veldig bra!! Anbefales på det varmeste!
Sist endret av adrian nor; 1. mars 2006 kl. 19:45.
Ansett noen utlendinger som er dritflinke til å lage kebab. Også kan de jobbe gratis mot at de får asyl i kjellern din ellerno.
Er ikke det nok resturanger og utesteder i Oslo?

For å starte en fancy sted bør du ha det eksklusivt. Ha en fet åpningsfest, inviter alt av kjendiser, lanser det med masse ståhei.

Forøvrig trenger du flesk med penger, kanskje noen investorer? Få med deg 3 - 4 kamerater og spytt inn 20 - 25k hver i startkapital til å opprette et AS, så kan dere låne penger gjennom firmaet. Er dere flere er det veldig viktig at dere snakker sammen på forhånd og fordeler ansvar. Ha klart for dere hvem som gjør hva, pass på å ikke snakke om firmaet hver gang dere møtes, det sliter på vennskapet.

VIKTIG: Du må regne med at det første halvåret vil gå litt treigt økonomisk sett. Etter 1,5 år vil du merke hvordan det går.

Anbefaler deg å snakke med folk andre steder også. Som du sikkert har merket er det veldig variert på kvaliteten av informasjon som kommer her. Start en emne på Toppselger.no.
Sitat av adrian nor
Sjekk ut vedlegget! Laget i Visual Mind . Et norskt program som er veldig bra!! Anbefales på det varmeste!
Vis hele sitatet...
Tror nok en må ut med mere enn 50-100k for kjøkkenutstyr til en resturant... i og med at ett vanlig kjøkken i en privat bolig e.l. koster vanlighvis mellom 50 og 100k.

Bare ett kjøleskap koster jo mange tusen
Et eksempel:

Hvis du skal særvere noen mat, om det er i et sykehus eller hva faen. Så skal alt som spises av, å maten lages med, vaskes i oppvaskmaskin på minimum 85grader.

Denne maskinen koster minst 20 lapper, ferdig innstallert å klar til bruk. Så kan du jo prøve å vaske utstyr fra Ikea i den, alt smelter, sprekker osv... Dermed må du ha spes utstyr som er laget for å vaskes på den temperaturen...

BI-boy her oppe sa mye smart, men det er grenser for hvor mye man kan lære seg ved å gå på BI. Det er ikke så veldig vanskelig å starte et firma i Norge, det er forsåvidt ganske lett.

Hvis du bor på et avsidesliggende sted, anbefaler jeg deg å ta kontakt med Innovasjon Norge, tidl. SND, der har de veldig flinke folk, som hjelper deg med regler å alt annet. Penger har de også.

Det første du må gjøre er å utrede ideene dine ordentlig. Har du noen venner som går på Handelshøyskolen? De har to hundre ganger mere greie på ting en "BI-boyz" fra Bærum.

Når det gjelder resturantdrift, er det en hælvetes masse regler og forholde seg til. Men ivaretar du disse reglene, vil du kunne starte opp. Lovene er der for alles beste.
Sist endret av Thedeeq; 7. mars 2006 kl. 13:33.
Anbefaler deg å etablere ett aksjeselskap. Husk at de 100.000 er ubunden kapital. Altså, du kan bruke av de pengene til å betale utgifter, investere i utstyr osv. så lenge du holder deg innenfor (aksjeloven? er det vel den heter? Noe i retning av at du kan bruke pengene på verdier, men om du bruker mer enn 25% til å betale løpende regninger - så mister du jo pengene i firmaet og da skal styret innkalle til ekstraordinær generalforsamling og ordne opp i greia..).. Anyways. AS er kjekt =)