Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 1949
Jeg går på GK elektro men vet ikke om jeg skal gå IKT driftsfag eller Elektronikk videre.. Ville vært flott om noen kunne dele litt erfaringer og fortelle hva man gjør på de forskjellige lijene og hva man gjør i selve yrket etc..
Jeg går nå på serviceelektronikk. Jeg er veldig fornøyd med dette. Hovedsakene vi jobbe med er, Linux og windows(DNS, DHCP, FTP, WEB, MAIL, feilsøking, osv.), hardware(feilsøking, bytte av defekte deler, oppbyggingen av en pc), kopimaskiner(alt fra rensing til feilsøking og bytte av defekte deler) og nettverk.

Jeg har hatt kamerater som har gått IKT, og sånn som jeg har forstått den så lærer dem minimalt og du kommer til å ha installert windows ca 100 ganger første halvåret.

Edit: Er ikke mye teori på serviceelektronikk, men dette varierer selvfølgelig veldig ettersom hvilken skole du går. Vi har ikke en standard læreplan å gå etter så det er hovedsaklig vi (elevene) som bestemmer hva vi skal lære.
Sist endret av Kicker; 22. februar 2006 kl. 13:55.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Har gått ikt selv og fant ikke det noe spesielt lærerikt. Men det var jo ett gøy år fordet. Når jeg ser på hva Kicker har vert igjennom så fikk jeg lyst å gå service elektronikk selv.

Du kan jo gå Service eletronikk og så VK2 Service elektronikk. Da slepper du lærlingtiden som du må ha vist du går ikt og så ut i bedrift.

Men men vil også anbefale Ikt om du ser etter ett artig kansje ikke fullt så lærerikt år.
IKT: Skrupc(Maskinvare).Nettverk(AD,Windows Server, Kabler).Komunikasjon(Holde foredrag?:S).

Velkommen til forumet forresten.
IKT-driftsfag er et møkkafag... Ta noe som gir deg ingeniør-kompetanse eller teknisk fagskole.
Jeg tok IKT drift men det hjelper fint lite i jobb. En skal liksom lære ting som en fint lærer seg selv på fritiden. Kanskje det hjelper dersom du går i lære og tar fagbrev? Det har jeg ikke prøvd selv.
"Du kan jo gå Service eletronikk og så VK2 Service elektronikk. Da slepper du lærlingtiden som du må ha vist du går ikt og så ut i bedrift."

Det er da såvisst lærlingtid som service-elektronikker også. Den er bare kortet ned med et halvt år.
Har jobbet som lærling siden 4. juli 05 nå og er ferdig 4. jan 07.
Vi fikk riktig nok tilbud om å ta fagprøve like etter at skola var slutt, men da hadde jeg alt fått meg lærlingeplass. Satser på at 1.5 år ute i bedrift teller mer en fagbrev rett etter skole
tR0ll33t: i teorien skal du lære det meste på selve vk2 ikt-lærling ikke vk1-ikt

når det gjelder Service el versus lærling så må du nesten sjekke opp med de som går akkurat der du har tenkt å gå.
her i harstad lærte ikke de på service el stor mere en å legge til brukere i AD. noe som gjorde at vi på sjøvegan (nermeste ikt linje i fylket) kunne og gjorde en god del mere.
tror det er en viss forskjell i hva linjene også var ment å brukes til.
ikt-driftsfag er som sagt DRIFT av nettverk.
mens service el på papiret ivertfall er mere på elektronikk siden og også kunne fixe enkle ting innen data.
Jeg har selv gått Service Elektronikk, og jeg er veldig fornøyd.

Det er egentlig ikke så kjempestore forskjellen på det og IKT driftsfag på skolen jeg gikk på. Hovedforskjellen var at vi jobbet mye mer selvstendig og etter egne emner og hva som var aktuelt i arbeidslivet enn IKT. Og så var vi mer verksteds rettet. Dvs. mer feilsøking på maskiner som det var feil på.

Men jeg kan garantere at vi kom bedre ut av det enn IKT gjorde kunnskapsmessig. Men IKT hadde fordelen med at siden de bare hadde to år på videregående skole, fikk de støtte 3dje året. Dvs at staten betaler en del av lærlinglønna. Slik at det ikke koster bedriften så mye. Derfor hadde vi det vanskeligst med å få lærlingplass. Men bedriftene som hadde utplassert både IKT og Service elektronikkere gikk stort sett for å ta inn service elektronikere likevel.

Du får ha lykke til med valget...

EDIT: Sånn i henhold til lærling og jobb, så gikk det veldig mye ut på det samme. Jeg jobber som systemansvarlig og drifter nettverk. Det gjode flere. Noen havnet på Dataverksted. en på Kopi leverandør, og en hos ADSL leverandør. Så sånn var det
Sist endret av Sphenic; 23. februar 2006 kl. 10:36. Grunn: Måtte legge til noe
Gikk IKT Driftsfag.
Sløveste året noensinne. Lærte ca 0 nytt.
Men fikk nice lærlingplass og hadde det artigste året noensinne på skolen.. Hehe, savner tiden med gamleklassa..
Det er fordi de som underviser i IKT fag har null peiling selv. Det er egentlig ikke et fag en gang. De bare prøvde å lage det til et fag så de kunne betale lavere lønninger til folk. Jævla sleipe drittbyråkrater. Da jeg gikk på videregående på 90-tallet fantes ikke det faget, men det var ulike typer datafolk som kunne de greiene som trengtes... Og de fikk ok betalt den gangen.
Såvidt jeg vet så er det også en del bedrifter som bare tar inn servie lærlinger (i hvertfall i hedmark) rett og slett forde vi har 3års vidregående innen elektro. I hvertfall i hamar så er det slik. Da vi startet på gk fikk vi beskjed om å tenkte på hva vi ville gå (sterk/svak strøm) og så kunne vi legge opp litt av løpet selv. Selvfølgelig hadde vi både sterk og svakstrøm på gk, men i hvertfall jeg fokuserte mer på svakstrøm delen. På vk1 elektronikk, var det over og ut med alt som hette 230v og vi fikk nok en gang beskjed om å tenke over neste år, altså lærling evt service. Med service som mål startet jeg å kode litt og gi litt faen i forsterkere osv. Før vi kom på vk2 der vi stort sett gjorde hva vi ville innen data. Sitter nå som lærling i fylkeshuset og strotrives. Kan vel det meste om servere og den daglige driften der på huset i hvertfall.

Kikcer går vel (nesten) samme løpet som meg og forconin droppa ut på gk
(det at du fikk lærlingplass er vel litt spes forconin, ikke alle som kjenner daglig leder eller hvem det var )
Sist endret av Mith; 23. februar 2006 kl. 11:44.
Pshh, hadde ikke noe med daglig leder å gjøre nei.
Men var såpass lur at jeg skaffa meg utplassering der.. Ga godt inntrykk: Jobb i boks.
Jeje, det sier dem alle
Jeg skal gå IKT neste år, men jeg vet ikke hvor mange timer det er? Noen som vet det?

og fristen får å søke hva er den?
fristen for å søke er vel den samme som på alle andre linjer. Ikke det at jeg husker når det er men.. Burde være lett å finne ut av...

Hvor mange timer? Standard skoleuke vel.. 35t uke??

Sløve greier iallefall, gjorde ikke mye annet enn faenskap..
HEHE...

Går Media og kommunikasjon no! og jeg er drit lei av avisprosjekter og slikt!
SÅ jeg håpper av å går IKT (noe som jeg interesserer meg for) så går jeg heller almennpåbygging




kom gjerne med inspill hvis dere har gått noen av disse!


mvh

kolly:P
Du får ha lykke til iallefall.: Bare ikke regn med å lære så mye hvis du kan en del fra før av... Kan være heldig og få bra lærer da.

Artig år blir det sikkert uansett iallefall.
gå service!
bedre lønn
det du lærer på ikt innen server osv. er minimalt. kjøp boka (den tynne di bruker på ikt. les den. og så kan du mer en lærerene somregel.

men det beste er og kjøpe ei sånn 500siders bok om server:P

der du lærer er på læreplassen visst du er heldig og få en god plass.
det var jeg ble ferdig med læretiden i oktober. og nå er jeg hoved systemansvarlig på en Videregående skole, styrer mitt eget løp, og STOOOR trives fordi "læremannen" min har fått en jobb høgere opp i fylket.


IKT lønn er på 220K i fylket/kommunalt, (samme lønn som vaskekåner og vaktmester) så stiger du til max 255K i året. det tar 10 år og komme opp på den lønnen. er du heldig som meg så klarer du legge inn noen argumenter for frynsegoder osv
Sitat av Avocent
gå service!
bedre lønn
det du lærer på ikt innen server osv. er minimalt. kjøp boka (den tynne di bruker på ikt. les den. og så kan du mer en lærerene somregel.

IKT lønn er på 220K i fylket/kommunalt, (samme lønn som vaskekåner og vaktmester) så stiger du til max 255K i året. det tar 10 år og komme opp på den lønnen. er du heldig som meg så klarer du legge inn noen argumenter for frynsegoder osv
Vis hele sitatet...
ehm, jeg tjener mer en alle Service-lærlingene som gikk samme året som meg.
Serviceelektronikk er nok tingen.
Men først må du gå vk1 elektronikk, og tro meg, det første halvåret er tungt. Virkelig tungt.
95% teori. Utregninger angående dimensjoneringer av motstander og transistorer o.l. så omfattende at det er helt hinsides. Du er nødt til å være interressert.

Men, etter den verste teoriflommen, når man faktisk forstår ting, og man begynner på prosjekter og sånn, da er det helt ok.

Jeg går videre til service etter sommern. Gleder meg
ehm, jeg tjener mer en alle Service-lærlingene som gikk samme året som meg.
Vis hele sitatet...
Tjener ikke du rundt 230000 på to år, mens jeg tjener litt over 200000 på 1.5?
Eller er det større forskjell på privat/offentlig?
avocent duden bare av ren interesse. hva tjener du idag da ?
tjener selv 250 000 kr + overtid og ble ferdig som lærling i sommer. jobber som it-konsulent (har nå fagbrev ikt og gikk ikt-driftsfag)
Mith... Tjener 240k på 1 år.. :P (Siste året)

Første året tjener jeg vel rundt 160k tror jeg. Gidder ikke regne på det nå.
Sitat av okaminaru
Serviceelektronikk er nok tingen.
Men først må du gå vk1 elektronikk, og tro meg, det første halvåret er tungt. Virkelig tungt.
95% teori. Utregninger angående dimensjoneringer av motstander og transistorer o.l. så omfattende at det er helt hinsides. Du er nødt til å være interressert.
Vis hele sitatet...
Ikke hvis du tar det i England Storkoste meg gjennom hele VK1 og VK2 jeg!
Fikk faktisk andre ting også der, mindre elektronikk, men nye fag som programmering i C++ og VB. Hadde også Webdesign. College i england var morro gitt!
har 240k. klarte godsnakke meg til noe tillegg:P pga jeg har hele ansvare av innkjøp arbeidsoppgaver osv. ( vi er 2 stk jeg har 100% han andre har 40%)

er jo klart bedre lønn i privat sektor. er ingen tvil om det. men nå skal jeg holde meg i kommunalt noen år slik at jeg får erfaring ned på papir. så heller søke forsiktigt rundt om noen år. er alltid litt vanskeligere og få læreplass og plass etter fagbreve da di vil ha folk med litt mer erfaring.

Edit: Rettskriving
Sist endret av Avocent; 23. februar 2006 kl. 14:34.
høres ut som en smart ide. erfaring teller fortsatt endel. spesielt når du kan henvise til at du er system ansvarlig med hovedansvaret på en skole rett etter lærlingetiden din der...
dessuten har du jo noen extra frynsegoder ved å jobbe under fylke., hadde ivertfall jeg når jeg jobbet i fylket som lærling.
Hei!

Går du gk elektro,l så bør du fortsette på elektronikk, istedet for ikt. Og helst fullføre vk2 servicelektronikk også, da har du ei god utdannelse.
Gikk selv alle tre åra, gikk 1,5 år som lærling, fikk fast arbeid etterpå, jobbet som serviceelektroniker i 5-6 år nå, og blitt medeigar i firmaet. Vi tar imot lærlinger som kun har gått elektro og elektronikk linjen, får inn mange jobbsøknader av folk som har gått ikt, men de vil ikke ha, er uaktuelt.
Det er først i lærlingtida at man begynner å lære skikkelig og fårstår bedre, når man får jobbet med forskjellige problem.
Gå elektronikk du, da er det enklere å få jobb senere, og enklere å ta flere fagbrev om du får lyst til å gjøre noe annet også.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Tingen med å gå IKT er ikkje for alle å lærer så mykje nytt på den tekniske biten på skulen. Det som er lærerikt er å få 2 års realistisk bedriftserfaring innenfor IKT og gå ut med ein fagbrev. Eit fagbrev kommer godt med uansett.

Personlig gjekk eg GK elektro og trivs veldig dårlig. Derfor gjekk eg over på IKT som var noko kjekkare, sjølv om eg ikkje lærte noko spessielt nytt. Gjekk 2 år i lære 2 veldig kjekke år(vist du ser bort i fra inntekta 200000 over 2 år, piss lønn.) Det var offentlig sektor. Men no har eg fått vikar jobb i eit kraftlag og tjener ganske bra til å vere nyutdanna. Så IKT er kva du sjølv gjer det til.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Går nå på Vk1 Elektronikk det virker greit til nå, skal gå på Vk2 service elektronikker til neste år.
Noen som vet hva en Service Elektronikker tjener i året ca?
Hvilken jobb muligheter har jeg etterpå? Hvilken plasser kan jeg jobbe på?