Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1205
hei. for to år siden så innførte jobben en bonus ordning, som gikk på fravær. den som ikke var vekk i løpet av året, skulle få 13.000 utbetalt, og så skulle det trekkes 1.000 kr pr dag man var borte. altså.. 13 dager borte = bonus borte.


dette har vi hatt i to år nå og jeg har ikke vært vekke en dag. jeg har heller ikke vært vekk en eneste dag i år heller, og først NÅ fikk jeg høre at det ikke blir noe sykebonus i år. er ikke dette litt sent på året å si? da kunnet jeg jo gitt fan å blitt hjemme de dagene jeg hadde hodepine osv.


firmaet går godt, og har alt for mye jobber, så skulle ikke tru det var økonomien det sto på....


måtte bare få det ut. hadde på en måte lagt opp til at jeg skulle få den lønninga nå, hehe. dritt!
Kjipt dette her ja, ville tatt en prat med sjefen vis jeg var deg!

Lykke til
Hvis dere hadde jobba på en ordentlig arbeidsplass med en fornuftig sjef og organiserte arbeidere hadde dere sagt klart nei til en slik "bonusordning" i utgangspunktet. Hvis dere har en fagforening på jobben så er det dit du skal henvende deg nå. Står det noe om denne avtalen i kontrakten eller i tariffavtalen din?
Men du var jo tydeligvis frisk nok til å komme deg på jobb uansett. Ingen grunn til å bli hjemme da.
Sånne ordninger gjør at folk går syke på jobben som gjør at de risikerer å bruke enda lengre tid på å bli friske, samt at de kan smitte andre. Det gjør også at man blir straffet for å være syk, og det strider mot sånn som vi har hatt det i Norge i moderne tid.
Syntes ordningen var grei jeg
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Sånne ordninger gjør at folk går syke på jobben som gjør at de risikerer å bruke enda lengre tid på å bli friske, samt at de kan smitte andre. Det gjør også at man blir straffet for å være syk, og det strider mot sånn som vi har hatt det i Norge i moderne tid.
Vis hele sitatet...
For å ikke snakke om at man smitter opp alle andre på jobben også. Husker dette også var et problem på den tiden man satt på skolebenken. Enkelte klarer bare ikke å holde seg unna jobb/skole når de er syke, som da blir problematisk for resten også.
har faktisk ikke skrevet under noen arbeidskontrakt med firmaet når jeg tenker meg om. ett par kompiser av meg og som jobber der, de har heller ikke det. kan jeg da bare gå på dagen når jeg vil slutte? hehe


står ikke noe i tariffen om bonusen nei, men det kom ett skriv som var signert av sjefen når dette ble gjort første gangen. kan se om jeg finner det. vet ikke om det er datert til ett vist år eller hva det er. hmm. litt kjedelig var det jo, det skal jeg innrømme.


det som irriterer meg mest er at jeg har jobbet der i 3,5 år. 2,5år som lærling, og 1 år fagutdannet. så kommer helt ferske folk med ferskt fagbrev å får 1kr mer enn meg:P hehe. prinsippsak den 1kr da den ikke utgjør noe. men syns jeg burde fått litt for å ha vært der såppas lenge osv.


ang den sykegreia, så var det sikkert litt kjedelig for de med syke barn hele tiden :P har ikke vært vekke en dag siden jeg begynte jeg men.
Sitat av -Robin- Vis innlegg
har faktisk ikke skrevet under noen arbeidskontrakt med firmaet når jeg tenker meg om. ett par kompiser av meg og som jobber der, de har heller ikke det. kan jeg da bare gå på dagen når jeg vil slutte? hehe


står ikke noe i tariffen om bonusen nei, men det kom ett skriv som var signert av sjefen når dette ble gjort første gangen. kan se om jeg finner det. vet ikke om det er datert til ett vist år eller hva det er. hmm. litt kjedelig var det jo, det skal jeg innrømme.


det som irriterer meg mest er at jeg har jobbet der i 3,5 år. 2,5år som lærling, og 1 år fagutdannet. så kommer helt ferske folk med ferskt fagbrev å får 1kr mer enn meg:P hehe. prinsippsak den 1kr da den ikke utgjør noe. men syns jeg burde fått litt for å ha vært der såppas lenge osv.


ang den sykegreia, så var det sikkert litt kjedelig for de med syke barn hele tiden :P har ikke vært vekke en dag siden jeg begynte jeg men.
Vis hele sitatet...
Nei, du kan ikke gå på dagen hvis du ikke har arbeidskontrakt (som om det skulle være et gode hvis du kunne gjøre det), men sjefen din kan derimot i prinsippet velge å betale deg hva som helst uten at du har noe å komme med hvis du er uenig.

Arbeidslivet har visse regler som man bør/skal følge. Blant det viktigste er at man har en arbeidskontrakt. At du har jobba der i 3,5 år uten en kontrakt forteller meg at sjefen din enten er fullstendig idiot eller en veldig smart mann, fordi arbeidere uten kontrakt står med svært få rettigheter. Finn ut hvillken fagforening du tilhører, ta kontakt med dem og få dem til å forklare deg hvordan du skal få ordna en kontrakt. I kontrakten skal det stå hvor mye du skal jobbe, når du skal jobbe og hva du skal ha i lønn. Dette skal du gjøre i morra.

Etterpå skal du finne ut om det er noen på jobben som er organisert (medlem i en fagforening), for å finne ut om dere har tarifflønn eller ikke. Dette kan gi en forklaring på hvorfor de nyansatte tjener bedre enn deg.

Så lenge du går uten kontrakt er det stor sjanse for at du lar deg utnytte av sjefen din, og at du får mye mindre penger enn hva du skulle ha hatt. Stuntet til sjefen med sykebonusen høres råttent ut, og det er ikke slik det skal være.
litt råttent det med bonusen der ja. håper bare han har noe annet på lur

tror faktisk ikke (de yngste iaffal) har kontrakt heller. om jeg har tarifflønn eller ikke tør jeg ikke svare på.. men jeg er organisert ja, gjennom lo!
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Nei, du kan ikke gå på dagen hvis du ikke har arbeidskontrakt (som om det skulle være et gode hvis du kunne gjøre det), men sjefen din kan derimot i prinsippet velge å betale deg hva som helst uten at du har noe å komme med hvis du er uenig.

Arbeidslivet har visse regler som man bør/skal følge. Blant det viktigste er at man har en arbeidskontrakt. At du har jobba der i 3,5 år uten en kontrakt forteller meg at sjefen din enten er fullstendig idiot eller en veldig smart mann, fordi arbeidere uten kontrakt står med svært få rettigheter. Finn ut hvillken fagforening du tilhører, ta kontakt med dem og få dem til å forklare deg hvordan du skal få ordna en kontrakt. I kontrakten skal det stå hvor mye du skal jobbe, når du skal jobbe og hva du skal ha i lønn. Dette skal du gjøre i morra.

Etterpå skal du finne ut om det er noen på jobben som er organisert (medlem i en fagforening), for å finne ut om dere har tarifflønn eller ikke. Dette kan gi en forklaring på hvorfor de nyansatte tjener bedre enn deg.

Så lenge du går uten kontrakt er det stor sjanse for at du lar deg utnytte av sjefen din, og at du får mye mindre penger enn hva du skulle ha hatt. Stuntet til sjefen med sykebonusen høres råttent ut, og det er ikke slik det skal være.
Vis hele sitatet...
Du sier mye bra, men jeg vil bare kommentere det du sier om at arbeidere uten arbeidsavtale har få rettigheter. I utgangspunktet har du nøyaktig de samme rettighetene, da du uansett vil bli beskyttet av reglene i arbeidsmiljøloven.

Problemet ligger i bevisførselen ved en eventuell sak, for det er ingen tvil om at det finnes arbeidsgivere som vil prøve seg på noe snusk. Derfor er det viktig å spare på ting som lønnsslipper og annet som kan bevise blant annet hvor mye du jobber og tjener. Uten dette kan man få problemer.
Du er organisert, og har ikke kontrakt...da burde du vite hva du skal gjøre...
Kontakt forbundet!
Og da ikke hovedsaklig for bonusen som jeg i beste fall synes er tvilsom.
Sist endret av Sjanten; 7. desember 2010 kl. 16:49.