Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 3669
Skal kjøpe meg en bil snart, og det jeg lurer på om jeg kan finne ut hvor dyr forsikering bilen kommer til å ha. Bilen jeg satser på er VW Golf 2 (1986mod) eller en VW Jetta (1985mod). Er det noen som vet ca pris på forsikring på disse bilene?
gå inn på www.if.no

så trykker du på privat, og så trykker du på beregn pris. der må du fylle inn dit personnr, men jeg trur man må ha fylt 18 for å sjekke dette, men da kan du jo evnt bare låne bankkortet til moren eller faren din. bak der står personnr.

da det er gjort så trykker du bare på den bil logoen, og der kan du sjekke forsikring på all verdens biler.
Bilmodellen spiller faktisk liten rolle, med mindre det er ekstremt dyre biler. Det som teller er hvor gammel du er, hvor lenge du har hatt lappen, om du har hatt tidligere skader osv. Er du 18 år og har aldri hatt bil før er du fort oppe i 18-20000/året.
lurt å sette bilen i navnet til en av foreldrene dine, på dette kan du spare grasalt mange tusen.feks fram til du er 24 eller noe sånt. husker ikke helt hva grensa var.
En kamerat av meg på 18 hadde en Jetta og han måtte ut med 16k i året for denne. Jeg selv hadde nylig en Opel Ascona 1.6s og måtte bare ut med 9k i året for denne

Kommer da litt an på om denne Golfen er en CL, GL, GTI eller whatnot. Prisen blir oftest regnet ut fra årsmodell og hvor kraftig motor den har og sånne ting. Blir vel ikke beregnet fra hvor lenge du har hatt lappen for det spurte de ikke om da jeg bestillte. Er man under 25 blir det et tillegg på 1600 kroner hos Gjensidige NOR, noe som ikke er helt gæli uansett..
HanZl's Avatar
Trådstarter
Darris; takk for linke, ja tror jeg skal sette forsikeringen på foreldra mine. Men da får ikke jeg poeng av det, men det får være så.

DonTomaso; Jo bilmerket har mye å si, feks hvor mye HK bilen har, og merkene som GT,GTi og VR6 er dyrere i forsikering..
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Opprinnelig postet av DonTomaso
Bilmodellen spiller faktisk liten rolle, med mindre det er ekstremt dyre biler. Det som teller er hvor gammel du er, hvor lenge du har hatt lappen, om du har hatt tidligere skader osv. Er du 18 år og har aldri hatt bil før er du fort oppe i 18-20000/året.
Vis hele sitatet...
Sure it does.
Jeg hadde en Honda Concerto når jeg var 18, kosta meg 6000 i året.
Skulle jeg feks hatt en BMW 325 fra 86 eller noe, hadde det sikkert kosta over 30-40. Typiske ungdomsbiler blir straffet når det gjelder forsikring.
Det er sant som Ond sier. Hvis du f.eks. skal forsikre en Cossie, som er den bilen som blir mest stjålet (trur eg) så er forsikringa svinedyr, og spesielt om du er ung
Opprinnelig postet av Ond^Sofa
Sure it does.
Jeg hadde en Honda Concerto når jeg var 18, kosta meg 6000 i året.
Skulle jeg feks hatt en BMW 325 fra 86 eller noe, hadde det sikkert kosta over 30-40. Typiske ungdomsbiler blir straffet når det gjelder forsikring.
Vis hele sitatet...
Jeg skrev at biltypen spiller liten rolle, ikke at den spiller ingen rolle.
MEN:
Det er tydeligvis mindre prisforskjell på biltype jo eldre sjåføren er. Jeg har en A3 1.6 og betaler 12.000 for den og jeg har hatt lappen ei god stund. Hvis jeg hadde kjøpt en Alfa 147 2.0 med 150HK hadde det kommet på 13200 så vidt jeg kan huske.

Er du ung blir du straffa veldig for antall hester, men dette blir "bedre" jo eldre man er.
DonTomaso: Biltyper spiller nok en stor rolle..iallefall idag.
Jeg hadde en 89'mod Sierra Sedan, den kosta meg 12 000 kr i året i forsikring. Men nå har jeg en 10 ganger så sprek bil..en Golf GTI, og den koster meg 9000 i året. Grunnen til at Sierra er en så dyr bil å forsikre er fordi det har blitt en ungdomsbil.

Så med andre ord, sjekk hvor mye det vil koste deg i forsikring før du kjøper deg en bil.
Her har du en direktelink
Annbefaler postbanken sin forsikring. veldig rimelig.
sparebank 1 kan også være billig (terra som det og kalles)
if er blant de dyreste for ungdom på 18 år..


siden du skal ha en såpass gammel bil trenger du kun ansvar forsikring, og du bør lett få den under 10000 i året.. vil tippe rundt 6000 i postbanken eller sparebanken eller terra
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Jeg veit ikke hvordan det er i Norge, men her i England går forsikring hovedsakelig på disse tingene:

- Motorstørrelse (cc)
- Bilens pris
- Bilens formål (sportsbil, van, flerbruksbil osv)
- Hvor du bor
- Hvor du oppbevarer bilen
- sjåføren.

Sistnevnte: Hva slags sertifikat har du? Hvor lenge har du hatt sertifikat? Har du hatt ulykker før? Har du bilkriminalitet på rullebladet (ulykker, fartsbøter osv)?

osv osv osv
for all del så går du ikke inn på www.if.no , men heller www.gjensidige.no DE er i allefall 5 ganger så billige på 18 åringer
Sett forsikringa på foreldrene dine du
Opprinnelig postet av Surrehu
Sett forsikringa på foreldrene dine du
Vis hele sitatet...
mm , smart ... not

er nok ikke gøy når man er 30 og fortsatt må sette forsikringa på foreldrene sine, eller betale svindyr forsikring.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Selskapene legger ofte på noen ekstra lapper på forskjellige betegnelser. GTI, RS og slike betegnelser står med rød skrift i slike selskaper
Opprinnelig postet av ScoopeX
mm , smart ... not

er nok ikke gøy når man er 30 og fortsatt må sette forsikringa på foreldrene sine, eller betale svindyr forsikring.
Vis hele sitatet...
Du har et poeng der..ikke at du må vente til du er så gammel da.
Og hvis du setter den på foreldrene dine og ikke sier ifra om at du skal kjøre den..og du kræsjer..da sier jeg stakkar den personen..for da gjelder ikke forsikringa!

Opprinnelig postet av afen
Selskapene legger ofte på noen ekstra lapper på forskjellige betegnelser. GTI, RS og slike betegnelser står med rød skrift i slike selskaper
Vis hele sitatet...
Som jeg sa tidligere så behøver de ikke bety mye.
Jeg hadde en vanlig Sierra Sedan, den kostet meg 12 000 i året.
Nå har jeg en Golf GTI, den koster meg 9 000.

Doesn't make sence, but hey, that's usualy the way it is!
Forsikring på Mitsubishi Galant STV SMAT (2003):
Gjensidige: 32.000,- i året.
IF: 48.000,- i året.
har jobbet på if.
som sagt så ser de rødt på alt av ekstra betegnelser.
i tillegg er det som nevnt ekstra høy pris på ungdomsbiler.

det de går etter er (ikke i denne rekkefølgen):
- hvor i landet du bor (oslo er dyrer en resten av landet)
- km stand
- årsmodell
- kjørelengde
- alder på pers som kjører (under 24 er det litt dyrere)
- motorstørrelse
- parkerings plass til din bil (garasje/egen eiendom/gata/osv)
- bruksområde
- stasjonsvogn eller personbil
- tidligere skade (bonus og sånt)
- tidligere bil (overføring av bonus)
- type forsikring (kasko/ansvar/delkasko/super)

det er stor sett det jeg kommer på i farta..
Husker han som var på tv,FBI tror jeg. Som skulle kjøpe seg en opel calibra, han var 18 år.

99000,- i året fikk han hos if hehehe
litt offtopic:
Skal forsikre russebil.. har hørt om en russebilforsikring som gjelder 1 - 17 mai.. noen som har peiling på hvilket selskap som fører den..??
andy_cap, skal vel kunne bruke den natt til første mai også?

Kjøp heller 6mnd russeforsikring, ca. 4000kr.
Opprinnelig postet av ScoopeX
mm , smart ... not

er nok ikke gøy når man er 30 og fortsatt må sette forsikringa på foreldrene sine, eller betale svindyr forsikring.
Vis hele sitatet...
La oss si du er 18, kjøper deg en typisk ungdomsbil for du har ikke så jævla god rå og setter forsikringa på deg selv. Denne vil da være skyhøy! Denne skyhøye prisen betaler du til du er 25! I tillegg havner du, uerfaren som du er, kanskje i grøfta en gang eller tre når det er glatt og jævlig. Da vil du ikke engang ha noe særlig bonus å falle tilbake på når du fyller 25!
Eller: Du er 18, kjøper deg en typisk ungdomsbil for du har ikke så jævla god rå, men du setter forsikringa på fatters. Du betaler en liten sum i forhold til hva du ville gjort dersom den sto på deg selv! I løpet av de 7 årene vil du spare MANGE tusen! Og når du da omsider skal overflytte forsikringen til deg selv, vil du ha rutinen og erfaringen som du ikke hadde da du var 18 og havna i grøfta den kalde vinterkvelden, og dermed unngå å tape bonus!

Den forsikringa du betaler når du er 30 er på ingen måte like svindyr som den du betaler når du var 18, dersom du ikke har vært årsaken til et dusin dødsulykker og noen av de største kjedekollisjonene verden har sett, på de 12 årene du har hatt lappen. Og om den så skulle vært like dyr så har du sikkert bedre økonomi når du er 30 enn når du er 18!

Du har et poeng der..ikke at du må vente til du er så gammel da.
Og hvis du setter den på foreldrene dine og ikke sier ifra om at du skal kjøre den..og du kræsjer..da sier jeg stakkar den personen..for da gjelder ikke forsikringa!
Vis hele sitatet...
Dersom du setter den på foreldrene dine og gir beskjed til forsikringsselskapet at bilen til tider vil bli disponert av folk i alder 18-25 er det likevel mye å spare i forhold til hva det ville kostet å sette den på seg selv!
Sist endret av Bjornix; 2. desember 2003 kl. 04:32.
Hvis du kan få en grei pris i ditt eget navn,
så er dette bedre enn å sette i dine foreldres,
da du kan opparbeide deg en bonus.
(Med untakk hvis du har tenkt og smelle bilen, men gjør du det i dine foreldres navn, og skaden ikke er over 20k, så taper man fort på og ta det som kasko).

Ring rundt og sjekk priser, jeg fikk forsikret bmw 520i 88mod, for 8k i året, det synes jeg er rimelig siden jeg er ungdom og aldri har hatt forsikring før..
Bjornix: det du sier høres nok rett ut når du sier det MEN er helt feil.

1. når du kjøper en billig ungdomsbil er det skjeldent mere enn ansvarsforsikring du trenger, og da er ikke utforkjøring dekt av forsikringa, ergo du kan ikke miste bonusen på den måten.

2. du begynner med 20% start bonus, som øker med 10% hvert hovedforfall. så rimligere forsikring kommer ikke når du blir 25, men allerede når du er 20 har du 40% bonus. tegner du forsikring i sparebank 1 på "ungdomsbilen" din, betaler du ca 1200,- mere i året på bilen enn en over 23 år med, samme bonus som deg. disse 1200 betaler du til du er 23 år og sålenge du ikke krasjer og får all skyld, så får du utbetalt 1200,- * 5. = 6000,-
dette med ansvar forsikring. kasko blir noe helt annet, og er ikke aktuelt på en billig ungdomsbil.

da har du også 70% bonus når du er 23 år.

3. det er tillnærmet like dyrt for en 18åring og en 25 åring og tegne en forsikring, hvis de aldri har hatt en bil forsikret før.
sånn er det bare..
Lekte oss på skolen, en i klassen har Ford Sierra, den kom på ca 12000, tok samme person, helt lik forsikring osv. men med en Nissan Skyline, denne kom på 8-9000..
Scoopex: Du sier forsikringa er tilnærmet lik om du er 18 eller 25! Det er feil, når du er 18 vil du også betale et tillegg fordi du er i en "risikogruppe". Hvis du ikke kræsjer vil du få igjen risikotillegget slik at du ikke har tapt noe, men du har heller ikke tjent noe på det. Hvis du derimot kræsjer, og det er din skyld, vil du tape risikotillegget ditt og det vil på denne måten ha blitt dyrere og sette forsikringa på deg selv fra du var 18. (veldig veldig mange, for ikke å si de fleste, havner i en mindre ulykke før de er ute av denne risikogruppen) Den eneste "fordelen" jeg ser ved å sette forsikringa på deg selv når du er 18 er at du vil tjene deg opp god bonus ganske tidlig i livet, men hva er egentlig vitsen med det dersom du kan betale en billig forsikring frem til du er 25 og så heller begynne å betale dyrt igjen noen år når du er blitt litt voksen og fått orden på økonomien enn når du er 18 og levebrødet ditt er å stable paller på lageret på kiwi?
Sist endret av Bjornix; 3. desember 2003 kl. 01:53.
Opprinnelig postet av ScoopeX
Bjornix: det du sier høres nok rett ut når du sier det MEN er helt feil.
Vis hele sitatet...
Hvis jeg ikke husker helt feil, havna du på taket med bilen din, Bjornix?
Isåfall regner eg med at gutten kan tinga sine om bil-foriskring.
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Jeg hadde en Golf 1.6 81mod. Forsikra den på meg i Sparebank1, kosta meg 7k i året. Da kommer en ungdomsandel inn i prisen på nesten 1k, som blir utbetalt når du fyller 23, eller har hatt lappen i 5 år. Nå kjøpte jeg meg en Passat stv. 90 mod, og skiftet til Gjensidige. Med delkasko skulle Sparebank1 ha over 9k, mens i Gjensidige skulle de ha 7k. Så det lureste er å ringe til mange forskjellige selskap og på pris, og ikke gi deg før du finner det billigste.

Det er meget lurt å ha forsikring på seg selv, om man da ikke hører hjemme bak rattet og knuser bilen, for da sparer du opp bonus. Om man da kjører skadefritt i 5år, så har man 60-80% bonus, og premien på forsikringen går da også ned.

Det går også an å overføre bonus til andre selskap, om du finner ut at det som du har er alt for dyr, så skifter du bare og får bonusen med deg.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av tore-
andy_cap, skal vel kunne bruke den natt til første mai også?

Kjøp heller 6mnd russeforsikring, ca. 4000kr.
Vis hele sitatet...
Hvilket selskap er det som har dette?
Mann, jeg anbefaler Gjensidige Pessbilli forsikring iforhold te møkka-if og de andre homo horbokkene.
Smart som jeg er har jeg forsikra en 200sx s14a i IF. Dette koster meg et stykke over 30k i året uten bonus. Grunnen til at forsikringa er såpass dyr er også fordi akkurat denne bilen (og det meste i samme serien) har en utrolig høy ulykkesstatistikk, og vil da trekke opp prisen. Tenkte jeg skulle høre med gjensidige.

Har man 30% i f.eks IF, overfører man disse 30% over til et eventuelt annet forsikringsselskap?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Nå står eierskapet og forsikringen på min bil i faderns navn og fikk dermed høyere bonus ved start (50%) enn hva jeg ville fått alene (20%) (alder: 31)

Spm: vil jeg kunne få med meg bonusen på faderns forsikring når vi omregistrerer bilen til meg engang i fremtiden? Nå står jeg kun som bruker.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Det er ganske usaklig med statestikk og forsikringspris

Min bil (Audi 100 2.6Quattro stasjonsvogn 1992) koster meg 12k i året, dersom jeg ville ha en 1.6 sedan Audi A4 fra 1995 ville den kosta meg 26k i året