Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 3293
Hei. Satt å tenkte på i fremtiden. Om vi mennesker skulle besøke andre stjerner, så er vel reiser med store hastigheter praktisk.
Men klarer ikke å finne en logisk teori på hvordan det kann la seg gjøre.
Så tenkte om det kanskje fantes noen smartinger her med en teori på det?
Hvis du mener å reise med en hastighet over lysets hastighet, noe som i følge gjeldende fysikklover er umulig, så må det vel være ved å ta snarveier i rom/tid, som forklares ganske forståelig i denne videoen:
http://www.youtube.com/watch?v=XjsgoXvnStY

Hvordan det skal gjøres i praksis er vel en annen sak:P
Godt spm, det meste av logikk tilsier at det ikke vil være mulig. Et greit sted å "starte" er med relativitetsteori: http://en.wikipedia.org/wiki/Special_relativity
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
http://en.wikipedia.org/wiki/Alcubierre_drive

Hvis det ikke er interessant, da vet ikke jeg!
Det er forresten også forsket på metoder å isolere det genet som gjør at dyr kan gå i dvale. Hadde vi klart å bruke det på mennesker på en effektiv måte, eller å bare fryse oss ned, så kunne vi vel reist ganske langt...

Men kom på en teori som jeg ikke husker navnet på, men den sier at makshastigheten i universet er lysets hastighet, og at dette gjelder i både rom og tid. Så jo fortere du reiser i rom, jo saktere reiser du i tid, og omvendt såklart. Det vil si at hvis du reiser i lysets hastighet, så vil tiden for deg stå helt stille fordi det ikke er noe hastighet til overs å bruke på å forflytte seg i rom.

Jeg tror dette er bevist med at de sendte en atomklokke (eller hva det heter) ut i rommet, og hadde en igjen på Jorda. Når de kom ned igjen gikk de to klokkene litt forskjellig, men såpass at det ikke var mulig at det var den naturlige differansen klokkene har da disse klokkene er ekstremt nøyaktige.

Da vil vi eventuelt reise ekstremt langt uten at det er gått noe som helst tid for de som sitter i romskipet.
Sist endret av skopusser; 8. juni 2009 kl. 00:57.
Avstandene mellom stjerner er såpass store at å reise til fremmede stjerner kun er en drøm, foreløpig..

Tidsdilatasjon gjør også at om vi, mot formodning, skulle klare å bevege oss i hastigheter nært lyshastigheten, så vil det være til liten nytte for oss på jorda. Hvordan lengekontraksjonen påvirker slike turer er jeg usikker på, mulig det er noe håp der.

Det jeg anser som vårt beste håp (og det sier sitt), er sammenfiltrede fotoner. Siden det i skrivende stund virker som det er fysisk umulig å overføre informasjon gjennom sammenfiltrede fotoner, så er dette et dårlig kort å spille på. Om det dog, en gang i fremtiden, hadde vært mulig, så kunne det blitt brukt til framtidige reiser. Vi kunne sendt en maskin som tolker disse signalene i et romskip, og sendt den ut i stor fart. Vi kan så, en gang i fjern framtid, kommunisere med dette romskipet med absolutt samtidighet, uansett hvor det er. Jeg er redd for at tidsdiletasjon ødelegger denne "teorien" også...
Sitat av skopusser Vis innlegg
Men kom på en teori som jeg ikke husker navnet på, men den sier at makshastigheten i universet er lysets hastighet, og at dette gjelder i både rom og tid. Så jo fortere du reiser i rom, jo saktere reiser du i tid, og omvendt såklart. Det vil si at hvis du reiser i lysets hastighet, så vil tiden for deg stå helt stille fordi det ikke er noe hastighet til overs å bruke på å forflytte seg i rom.

Jeg tror dette er bevist med at de sendte en atomklokke (eller hva det heter) ut i rommet, og hadde en igjen på Jorda. Når de kom ned igjen gikk de to klokkene litt forskjellig, men såpass at det ikke var mulig at det var den naturlige differansen klokkene har da disse klokkene er ekstremt nøyaktige.

Da vil vi eventuelt reise ekstremt langt uten at det er gått noe som helst tid for de som sitter i romskipet.
Vis hele sitatet...
Du har rett i at tid er relativt, men du kan ikke bruke dette til å reise i hastigheter over lysets (så vidt jeg vet). Dette fordi det er akselerasjon av treghetssystemet du befinner deg i som gjør "tiden går hurtigere" ved lave hastigheter. Om du hadde reist med 0.99999999 C i bare noen få sekunder, og ikke tilbakelagt noen særlig avstand (fly rundt jorda, som supermann), så ville det gått uhorvelig lang tid på jorda, mens i ditt eget treghetssytem bare gått noen få sekunder. Det er altså ikke avstanden som avgjør, men hurtigheten. Hvor stor denne forskjellen i tid er, kan ganske enkelt regnes ut ved hjelp av lorentzfaktoren.

Om du reiser bort fra jorda med 0.9999999C i ett år, så vil du ha reist ett lysår, og du har blitt ett år mer enn det du var. Om du reiser tilbake med samme fart, så har du også blitt ett år gamlere, mens det på jorda har gåt mange, mange, mange, mange år. Dette gjør at tidsdiletasjon ikke er en fordel, men en ulempe ved reiser i stor fart.

Ta forbehold om feil her, da jeg kun har svært grunnleggende kunnskaper om relativitetsteorien og kvantemekanikk

EDIT:

Ellers bør jo ormehull nevnes. Teoretiske "broer" i verdensrommet som gjør at du kan hoppe i tid og rom, og således reise hurtigere enn lyset. Jeg går over til å kalle dette vårt beste kort
Sist endret av Berkowitz; 8. juni 2009 kl. 01:24.
Trådstarter
Jeg vet at det er troverdige kilder på at fotoner (lyset) som er det rakteste det går an å reise.
Disse fotonene er jo bare partikler som etter å ha blitt skutt ut av en sol, ikke lenger har noe form for å akselere mere.
Men en romspip har en motor som konstant vill få romskipet til å akselere og ettersom det ikke er noe motstand så vill den bare akselere mere og mere.
Eller er min tanke her lite troverdig? Vill disse kosmiske strålingene være motstand nokk til at romskipet har en form for max grense?
Tror ikke jeg får fred før en smarting her gir meg en logisk idee, hehe
Sitat av ertsaas Vis innlegg
Jeg vet at det er troverdige kilder på at fotoner (lyset) som er det rakteste det går an å reise.
Disse fotonene er jo bare partikler som etter å ha blitt skutt ut av en sol, ikke lenger har noe form for å akselere mere.
Men en romspip har en motor som konstant vill få romskipet til å akselere og ettersom det ikke er noe motstand så vill den bare akselere mere og mere.
Eller er min tanke her lite troverdig? Vill disse kosmiske strålingene være motstand nokk til at romskipet har en form for max grense?
Tror ikke jeg får fred før en smarting her gir meg en logisk idee, hehe
Vis hele sitatet...
Da ville vel den smartingen fått nobelprisen i fysikk
Trådstarter
Hehe, sant det.
Trådstarter
Sitat av Berkowitz Vis innlegg
Du har rett i at tid er relativt, men du kan ikke bruke dette til å reise i hastigheter over lysets (så vidt jeg vet). Dette fordi det er akselerasjon av treghetssystemet du befinner deg i som gjør "tiden går hurtigere" ved lave hastigheter. Om du hadde reist med 0.99999999 C i bare noen få sekunder, og ikke tilbakelagt noen særlig avstand (fly rundt jorda, som supermann), så ville det gått uhorvelig lang tid på jorda, mens i ditt eget treghetssytem bare gått noen få sekunder. Det er altså ikke avstanden som avgjør, men hurtigheten. Hvor stor denne forskjellen i tid er, kan ganske enkelt regnes ut ved hjelp av lorentzfaktoren.

Om du reiser bort fra jorda med 0.9999999C i ett år, så vil du ha reist ett lysår, og du har blitt ett år mer enn det du var. Om du reiser tilbake med samme fart, så har du også blitt ett år gamlere, mens det på jorda har gåt mange, mange, mange, mange år. Dette gjør at tidsdiletasjon ikke er en fordel, men en ulempe ved reiser i stor fart.

Ta forbehold om feil her, da jeg kun har svært grunnleggende kunnskaper om relativitetsteorien og kvantemekanikk

EDIT:

Ellers bør jo ormehull nevnes. Teoretiske "broer" i verdensrommet som gjør at du kan hoppe i tid og rom, og således reise hurtigere enn lyset. Jeg går over til å kalle dette vårt beste kort
Vis hele sitatet...
Har du en link til en video som handler om det du skrev her? Veldig interisant det du skriver om tid.
Sitat av ertsaas Vis innlegg
Jeg vet at det er troverdige kilder på at fotoner (lyset) som er det rakteste det går an å reise.
Disse fotonene er jo bare partikler som etter å ha blitt skutt ut av en sol, ikke lenger har noe form for å akselere mere.
Men en romspip har en motor som konstant vill få romskipet til å akselere og ettersom det ikke er noe motstand så vill den bare akselere mere og mere.
Eller er min tanke her lite troverdig? Vill disse kosmiske strålingene være motstand nokk til at romskipet har en form for max grense?
Tror ikke jeg får fred før en smarting her gir meg en logisk idee, hehe
Vis hele sitatet...
For å avkrefte dette litt enkelt... For at noe skal kunne akselerere, så må du "skubbe" fra noe, eller bli skubbet (jf Newtons 2. og 3. lov)

Newtons andre lov: Når en kraft virker på et legeme vil legemet akselerere etter formelen , hvor er resultantkraften, m er legemets masse og er akselerasjonen.
Vis hele sitatet...
For at noe skal akselererere, så må det altså bli skubbet av noe. Motorer utnytter Newtons 3. lov for å få framdrift.

Newtons tredje lov: Når det virker en kraft på et legeme, virker det en like stor og motsatt rettet kraft fra legemet.
Vis hele sitatet...
Når du ser på disse to, ser du at du er avhengig av legemer med større hastigheter enn lysets for å komme opp i hastigheter over lysets. Siden slike ikke finnes, er overlyshastigheter umulig.
Trådstarter
Ser den. Så med andre ord, selv med lysets hastighet, vill det ta oss 200 år for å nå nermeste solsystem

Dumt jeg ikke husker kilden til min nye påstand.
Noe med at man kan bruke den kosmiske strålingen til å få dra seg frem samtidlig til å ha en form for motor som skyter partiler bak for å skyve. Blir bare dumt av meg å påstå dette uten å verken huske og ha kilde. Noen som har hørt om det?
Siden nærmeste solsystem er 10.5 lysår unna, vil det minimum ta 10.5 år å reise dit (ut ifra romskipets egen tidsreferanse).

Og det du sier at man kan bruke kosmisk stråling er sikkert sant. Det eneste som ikke er sant, er at man ikke kan bruke den til å komme i hastigheter over lysets.

En annen ting man bør tenke på er at om man skal akselerere en masse opp til lysets hastighet, går massen mot uendelig. Dette gjør at det kreves en uendelig mengde energi for å få til dette, og det er følgelig ikke mulig.
Sitat av ertsaas Vis innlegg
Men klarer ikke å finne en logisk teori på hvordan det kann la seg gjøre.
Vis hele sitatet...
Jeg kan love deg at når du tenker på disse tingene her, så er det egentlig ikke noe som heter logisk eller ulogisk. Uansett om din forstand samsvarer med vitenskapens foreløpige konklusjoner, eller om de motstrides, så er det faktisk temmelig liten grunn til at du skal basere noe som helst på dette. Din (og min) logiske tankegang har så lite med disse emnene her å gjøre at det blir helt latterlig å i det hele tatt prøve å gjøre seg opp en mening - eller, faktisk, en teori, som du tydeligvis har ambisjoner om å utarbeide.

:-)
Trådstarter
Så for å tilfredstille meg selv her nå, må jeg ty til fantasi, hehe

Noen her som tror på romvesner? Og at di allerede har besøkt oss her? Jeg er selv skeptisk uten beviser.
Men det er jo tusenvis av slike historier. Og hvis 99% er usanne og kan forklares med naturlige fenomener...
Bare 1% av Alien historiene er mulig sanne, det betyr at noen andre har teknologi til å reise i slike hastigheter.
Da må jo vi også ha den muligheten.
Det blir riktig nokk bare spekusjoner og er ikke bevist det heller, så ingen poeng.
Til dere som sier det ikke vil gå an å reise raskere en lyset:

Dr. Gerald Cleaver, associate professor of physics at Baylor, and Dr. Richard Obousy, a Baylor post-doctoral student, theorize that by manipulating the space-time dimensions around the spaceship with a massive amount of energy, it would create a “bubble” that could push the ship faster than the speed of light. To create this bubble, the Baylor physicists believe manipulating the 11-dimension would create dark energy. Cleaver said positive dark energy is responsible for speeding up the universe as time moves on, just like it did after the Big Bang, when the universe expanded faster than the speed of light.

DET HELE BLIR SOM EN SURFER SOM TAR DEN PERFEKTE BØLGEN

Og Slik blir altså det mulig reise raskere enn lyset:

The method is based on the Alcubierre drive, which proposes expanding the fabric of space behind a ship into a bubble and shrinking space-time in front of the ship. The ship would not actually move, rather the ship would sit in between the expanding and shrinking space-time dimensions. Since space would move around the ship, the theory does not violate Einstein’s Theory of Relativity, which states that it would take an infinite amount of energy to accelerate an object faster than the speed of light.

Link: http://www.sciencedaily.com/releases...0507175838.htm





ellers har vi jo Takyon, som er en hypotetisk partikkel som beveger seg raskere en lyset: http://no.wikipedia.org/wiki/Takyon
Sist endret av Spelly; 8. juni 2009 kl. 12:00.
Tanken om å besøke andre stjerner er mulig, men sannsynligvis ikke innenfor vår levetid. Jeg har lest om teorier om å bosette seg i en asteroide. Dermed kan de lage et lite samfunn og leve i flere generasjoner før de kommer seg til et annet stjernesystem. Det er jo en mulighet, men kanskje litt kjedelig ^^
Sist endret av marsboer; 8. juni 2009 kl. 13:47.
Sitat av spelley Vis innlegg
Til dere som sier det ikke vil gå an å reise raskere en lyset:

Dr. Gerald Cleaver, associate professor of physics at Baylor, and Dr. Richard Obousy, a Baylor post-doctoral student, theorize that by manipulating the space-time dimensions around the spaceship with a massive amount of energy, it would create a “bubble” that could push the ship faster than the speed of light. To create this bubble, the Baylor physicists believe manipulating the 11-dimension would create dark energy. Cleaver said positive dark energy is responsible for speeding up the universe as time moves on, just like it did after the Big Bang, when the universe expanded faster than the speed of light.

DET HELE BLIR SOM EN SURFER SOM TAR DEN PERFEKTE BØLGEN

Og Slik blir altså det mulig reise raskere enn lyset:

The method is based on the Alcubierre drive, which proposes expanding the fabric of space behind a ship into a bubble and shrinking space-time in front of the ship. The ship would not actually move, rather the ship would sit in between the expanding and shrinking space-time dimensions. Since space would move around the ship, the theory does not violate Einstein’s Theory of Relativity, which states that it would take an infinite amount of energy to accelerate an object faster than the speed of light.

Link: http://www.sciencedaily.com/releases...0507175838.htm





ellers har vi jo Takyon, som er en hypotetisk partikkel som beveger seg raskere en lyset: http://no.wikipedia.org/wiki/Takyon
Vis hele sitatet...
Ja, når du legger det frem på denne måten så virker det så logisk. Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at dette stemmer.
Sitat av ertsaas Vis innlegg
Så for å tilfredstille meg selv her nå, må jeg ty til fantasi, hehe

Noen her som tror på romvesner? Og at di allerede har besøkt oss her? Jeg er selv skeptisk uten beviser.
Men det er jo tusenvis av slike historier. Og hvis 99% er usanne og kan forklares med naturlige fenomener...
Bare 1% av Alien historiene er mulig sanne, det betyr at noen andre har teknologi til å reise i slike hastigheter.
Da må jo vi også ha den muligheten.
Det blir riktig nokk bare spekusjoner og er ikke bevist det heller, så ingen poeng.
Vis hele sitatet...

Problemet er bare det at for å oppnå hastigheter over 1c (lysets hastighet) så trenger man uendelig mye energi. Noe som betyr at det ikke har skjedd, siden det fortsatt er energi igjen i dette universet.

Mennesker alltid har prøvd å svare på det uforklarelig.
Med relativt lite kunnskaper, IQ som en amerikaner så er det ikke rart i at det oppstår røverhistorier. Når noe uforklarelig skjer, stjerneskudd, gasser som reagerer i atmosfæren, synsbedrag og evt. hallusinasjoner oppstår, tror man automatisk at det er alien. Det er bare sånn vårt samfunn er i dag, eller i alle fall var før.
Sist endret av treimoz; 8. juni 2009 kl. 20:35.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Ja, når du legger det frem på denne måten så virker det så logisk. Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at dette stemmer.
Vis hele sitatet...
Vis dette endrer fysiske lover slik at man kan forbigå lysets hastighet, hvilken effekt ville dette hatt på menneske kroppen?

Artig å teorisere om dette, men så lenge som at vi er så underutvikla som vi er tror jeg ikke det er på langt nær realitet i å reise i lysets hastighet med være kropper. Og skulle vi først få maskineri ut dit, ville jo radio signalene reise seinere enn selve doningen, så allerede her har vi er åpenbart problem.

Skal du forresten reise til nærmeste stjerne, Proxima Centauri, vil dette ta 4,2 lysår. En forklaring på hvor langt unna dette er kan sies slik: Lengden lys reiser på 4,2 år. Altså med lysets hastighet; 300 000 km / s, kan man skrive denne lengden som

antall sekunder-sekunder-min-timer-dager-år.
300 000*60*60*24*365*4,2
39735360000000
tilnermet lik
3,9*10^13

Dette er kilometer, ta bort siste 0'a og du har mil,
3973536000000
fortsatt skyhøyt tall.

La oss si at du har et rimelig fartøy med hastigheten 1000 km/h

Det vil da ta deg
39735360000 timer å nå frem til Proxima Centauri.

Med ber forståelige tidsmål er 39735360000 timer det samme som
4536000 år.

Med andre ord om du vil

Kunne nå dit på en drøy menneske alder, la oss si 100 år; 876000 timer, måtte du har kjørt med en hastighet av:
strektnign / tid
39735360000000km / 876000h = 45360000km/h

Nå sier folk at dette stjerne reise opplegget er gjennomførbart må man gjennom dimensjoner for å se at det i det heletatt skal være en lite mulighet for det, og hvordan presiserer du hvor du kommer ut av et ormhul?

Jeg har alltid vært fasinert over tidsreise spørsmålet; men eldres ikke kroppen dins tilstand med hele tiden rundt det om det er noe dimensjonal reise du skal gjennom for å først gå ut på en slik star trek reise?
Du skjønte ikke at det jeg egentlig sier er at selv om du stoler på Einsteins relativitetsteori, så forstår du så møkk lite av den at du ikke er i noen som helst posisjon til å resonnere deg frem til alternative løsninger rundt tidsreiser, overlysfart osvosv.?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av ertsaas Vis innlegg
Disse fotonene er jo bare partikler som etter å ha blitt skutt ut av en sol, ikke lenger har noe form for å akselere mere.
Men en romspip har en motor som konstant vill få romskipet til å akselere og ettersom det ikke er noe motstand så vill den bare akselere mere og mere.
Vis hele sitatet...
Ved ikke-relativistiske hastigheter, slik som vi er vant med i "daglig-livet", er forholdet mellom kraft, masse og fart lineært. F=m*a, som Newton sa. Ved å ha en bakover rettet kraft, som i en rakettmotor, vil du i et vakum kunne akselerere til du går tom for drivstoff. Med luftmotstand vil du bare kunne akselerere inntil kraften fra luftmotstanden, som er proporsjonal med kvadratet av hastigheten, blir lik motorkraften, ettersom da totalkraften er null. Når hastigheten øker til et relativistisk nivå, er det flere ting som spiller inn, som du kan se under her.

Sitat av Berkowitz
Når du ser på disse to, ser du at du er avhengig av legemer med større hastigheter enn lysets for å komme opp i hastigheter over lysets. Siden slike ikke finnes, er overlyshastigheter umulig.
Vis hele sitatet...
Feil resonnement. Som forklart over, vil det kun kreve at du har en bakoverrettet kraft for å opprettholde akselerasjonen, og det krever ikke at drivkraften er partikler som overgår farten du allerede har. Hastighet er, slik som posisjon, relativt. Se for deg et univers med kun to objekter, hvor du som observatør er en av de. Et objekt kommer mot deg med en hastighet større en null, passerer deg, og fortsetter videre. Hvem "står stille", og hvem "har fart"? Svaret på dette avhenger av referansen din. Som observatør med referanse i deg selv, vil du si at det andre objektet kom mot deg med en fart og at det var du som sto stille, mens med referanse i det andre objektet, er situasjonen motsatt. Så lenge hastighet er relativt til referansepunkt, krever det altså kun en kraft å akselerere videre, og i ikke-relativistiske hastigheter er forholdet mellom akselerasjon og kraft lineært og helt uavhengig av fart.

Sitat av Berkowitz
En annen ting man bør tenke på er at om man skal akselerere en masse opp til lysets hastighet, går massen mot uendelig.
Vis hele sitatet...
Dette er en vanlig misforståelse. Konsekvensen er ikke at massen går mot uendelig, men at det krever uendelig mye energi for å oppnå denne hastigheten. Saken er at ved relativistiske hastigheter, trer Lorentz-faktoren inn og sørger for at forholdet mellom fart, masse og kinetisk energi ikke lenger er lineært. Når det blir sagt at "massen går mot uendelig når hastigheten går mot c (lysets hastighet)", er det egentlig snakk om at Lorentz-faktoren går mot uendelig. Massen man snakker om i disse tilfeller er den relativistiske massen, definert i Einsteins spesielle relativitetsteori, som er hvilemassen til objektet multiplisert med den hastighetsavhengige Lorentz-faktoren. Dette betyr i praksis at man kan tilføre mer kinetisk energi, men hastigheten vil øke mindre og mindre per energimengde dess nærmere lysets hastighet man kommer.

Selv om hastigheten til slutt nesten ikke vil øke i det hele tatt, vil likevel objektet ta til seg mer kinetisk energi, noe som utnyttes i partikkelakseleratoren LHC, og tilsvarende. Partiklene går rundt i ring inne i rør i motsatt retning, først separert fra hverandre, og begge i tilnærmet lysets hastighet. Hvis du hadde sittet på med en av disse partiklene, ville du altså hatt lysets hastighet i forhold til referanse i fast grunn, og møtt partikler som går motsatt veg, også med lysets hastighet med referanse i samme faste grunn. Likevel ville du opplevd at fartsdifferansen mellom deg og den møtende partikkelen kun er en ganger lysets hastighet. Men på grunn av at du har den doble mengden kinetisk energi, vil kollisjonen og energiutblåsningen bli dobbelt så sterk som om du hadde kollidert med en partikkel som sto stille i forhold til tidligere nevnte referanse. Og selv om partiklende oppnår 99.9999991% av lysets hastighet, er altså ikke den faktiske tradisjonelle massen tilnærmet uendelig, noe som hadde medført tilnærmet uendelig gravitasjonskraft.

Sitat av Realist1
Du skjønte ikke at det jeg egentlig sier er at selv om du stoler på Einsteins relativitetsteori, så forstår du så møkk lite av den at du ikke er i noen som helst posisjon til å resonnere deg frem til alternative løsninger rundt tidsreiser, overlysfart osvosv.?
Vis hele sitatet...
Den spesielle relativitetsteorien er ikke så vanskelig å forstå, men den generelle derimot er ganske ille. Det blir i hvert fall ikke lettere med en så negativ holdning. Og hva vet du om hva han kan bli i stand til å forstå hvis han går inn for det? Tror du de som forstår den generelle relativitetsteorien ble født med kunnskapen eller kunne den på rams mens de andre jobbet med den lille gangetabellen? Eller tror du de på et eller annet tidspunkt ble interessert og nysgjerrig, og begynte med å teorisere og undre, og snakke med det om de rundt seg? Jeg tror nemlig det siste.
Sist endret av Provo; 26. juni 2009 kl. 16:26.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
et lite spørsmål..
jeg har fått med meg en teori, og lurer litt på om den stemmer. den går ca slik:
"når noe passerer lysets hastighet går det over fra å være masse til å bli energi"

noen som har noen innvendinger her?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Masse er energi per definisjon (E = mc2), så spørsmålet ditt gir egentlig ikke mening.

Materie kan uansett ikke akselereres til lysets hastighet.