Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1288
Til jul fikk jeg min første speilrefleks, canon EOS 400D, aldri hatt en speilrefleks før. På juleaften ble det da tatt masse bilder og jeg plukket ut de jeg likte best, ønsker kontruktiv kritikk. Dette er kansje ikke bilder som folk flest er vant til her på nFF, skal se om jeg får knipset noen solnedganger osv hvis dette blir flamet.
(Noen av bildene kommer opp i 5.5mb)

Bestemor pakker gaver:

- Lukkertid : 1/60Sec
- ISO : 400
- Brennvidde : 41,00 (mm)

Lillebrodern og meg selv:

- Lukkertid : 1/60Sec
- ISO : 400
- Brennvidde : 45,00 (mm)

Lillesøster på terassen:

- Lukkertid : 1/60Sec
- ISO : 400
- Brennvidde : 28,00 (mm)
Sist endret av Elemental; 16. januar 2008 kl. 19:43.
Fine bilder. ikke for å virke slem ellerno, ser det ut som gutten til venstre i det midterste bildet smelter:/
For å være helt erlig med deg ser jeg ikke noe spesiellt med bildene, ingenting som får meg til å stoppe opp, ingenting som gir meg noen videre tanker eller noe som trigger følelser hos meg. Disse bildene kunne en hvem som helst tatt på 2minutter.

Skal du først ta bilder i en slik sammenheng, så prøv å fotografer objektene i aktivitet, når de ikke vet de blir fotografert. Caught in the action. Det alene er ikke nokk til å gi bra bilder, men gir et litt mer "erlig" og personlig preg
Sist endret av Petter Pan; 16. januar 2008 kl. 19:37.
YAY! Random familiebilder.

Det er vel igrunn ikke så mye konstruktiv kritikk å gi. Bildene passer helt fint inn i et familealbum, men i en portfolio eller dersom man ønsker bildekritikk er det rimelig ubrukelig
ಠ_ಠ
Elemental's Avatar
Trådstarter
Sitat av Petter Pan
Skal du først ta bilder i en slik sammenheng, så prøv å fotografer objektene i aktivitet, når de ikke vet de blir fotografert. Caught in the action. Det alene er ikke nokk til å gi bra bilder, men gir et litt mer "erlig" og personlig preg
Vis hele sitatet...
Derfor bestemor som pakker gaver er min favoritt atm, hun visste ikke at jeg kom og hele dealen med at hun ser ned gjør bildet mer interesant, vet ikke hva hun holder på med.
Ah, familiebilder. Dårlige familiebilder.
Hvis du skulle lære deg å lage en matrett, så sjekk oppskriften først. Ikke bare klask sammen noen matvarer for så å legge det ut til kritikk.

Her er et fint sted å starte:
http://www.morguefile.com/archive/cl...spd6jptglph376
Det er bare å innse det du gutten.
Det er som sagt ingenitng å gi kritikk på!
Du har et bra kamera, men det er ikke med det sagt at alt du tar er gode bilder!
Det handler om å bruke verktøyet riktig, i dette tilfellet: Kameraet ditt.

Tror ikke du skal kaste deg utpå med å ta "uforventede" bilder enda, sånne som du knipser i et tilfeldig øyeblikk!
Det blir sjeldent bra så tidlig, erfaringsmessig.

Prøv heller og finn deg et punkt, jeg begynte med en elv, en bøye, osv.!
Bruk tid på punktet, still kamera, se hva vinkler du kan bruke:
Underfra og opp?
Oppenfor og ned?
Fra siden?

Og etter du har tatt et bilde du er fornøyd med, tar du det inn på pc'en!
IKKE, altså IKKE, kast det opp på nFF eller andre forum for "konstruktiv kritikk" med en gang, se gjerne på bildet flere ganger, kansje det hadde blitt penere i svart/hvitt?
Kom heller først med din _egen_ konstruktive kritikk!

Så, når du er _helt_ fornøyd kan du kaste det opp og la oss se resultatet!

Sikkert ikke en kjeft som har giddet å lest alt dette, men det får bare være. :P
Beklager alle skrive-åsmund'er!
GILF! *10Tegn*
Greit, folk har sagt det, familiebilder. Men vet du hva? Takk gud for at du ikke legger ut solnedganger, ei heller dråpebilder. Jeg foretrekker disse. Nå må du bare, som forklart i enkelte metaforer over meg (takk Ulf), lære hva som er riktig, og hva som er galt. Familiebilder kan være dritkult, bare de er tatt på riktig måte. Jeg skjønner dog entusiasmen din. Fortsett å ta bilde av mennesker, det er de som forteller historiene, ikke solnedgangene. Eller skyene. Eller greiner i motlys. Eller dråpene. Ei heller bilder av katter.
ಠ_ಠ
Elemental's Avatar
Trådstarter
Takk til Mushy og PolkagrisLaila.
Kansje ikke så mye å gi kritikk på, men tipsene dere gir er uansett nyttig.
Sitat av Mushy
Greit, folk har sagt det, familiebilder. Men vet du hva? Takk gud for at du ikke legger ut solnedganger, ei heller dråpebilder. Jeg foretrekker disse.
Vis hele sitatet...
Det virker litt små-dumt at jeg er enig med deg nå, dog jeg har skrevet ei remse om hvordan gutten skal fokusere på, ja, ting.

Joda, familiebilder er fine de, men for en som ikke har noe erfaring med speilreflekskamera (eller kamera for den sin del?), så er det ikke lett å få fanget de berømte øyeblikkene som er så fint med familiebilder!
Håper du skjønner hva jeg mener..
Sist endret av PolkagrisLaila; 16. januar 2008 kl. 20:29.
Blir alltid like sjokka når jeg ser bilder av folk på nFF.

Vidarlo trodde jeg var det altseende øye, men tok feil der å.
Prøv å plassere det som er blikkfanget i bildet i det gyldne snitt, og ikke midt i. Mye ordner seg allerede der. På langt nær alt.