Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Bør skolebøkene være gratis
Ja 279 87,19%
Nei 41 12,81%
Stemmegivere: 320. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  152 6956
17. september skal Rød Ungdom i høyesterett for å ha lagt ut skolebøker på nett høsten 2001.

Hva synes folk?

Rød Ungdom har også satt i gang en underskriftskampanje for lik rett til utdanning - som finnes her: www.sosialisme.no
bøker for hva da? høyskole?
catmat's Avatar
Trådstarter
Tror vel det primært er videregående.
På hvilket grunnlag har noen( en når jeg skriver dette ) klart å svare nei i denne pollen?
Staten bør selvfølgelig sørge for at alle har tilgang til gratis skolebøker. At skoleelever må betale for bøkene selv, er jo i strid med opplæringsloven. De som har gått på linjer som byggfag osv... vet jo hvor dyrt det kan bli.
jeg vet faktisk ikke helt. husker kvaliteten på bøkene på ungdomsskola..

men, må bli en ja her. utdanning er en rett.
kriss: Er det i strid med opplærings loven? På hvilken måte? Det kan bli dyrt ja, men folk har enten jobb, foreldre som kan betale for seg og har man ikke det får jo man stipend.
Kan søke om lunsjpenger ja.

Noen som vet hvilke bøker som ble lagt ut?
Skjønner ikke problemet, kunne jo bare vært reklamefinansert.
windoze:
"bla opp mellom libresse og mcdonalds"
reklamefinansiert læring er som å frivillig putte huet i en hjernevaskingsmaskin. skal ikke sette opp reklame for LO på stemmesedlene også da?
Da sparer vi staten for mye penger.
Det er tull at man blir hjernevaska av det.
Poenget er at det koster ikke staten penger og vi får gratis bøker. Et annet alternativ var at staten betalte alt.
Opprinnelig postet av ^V|per^^
kriss: Er det i strid med opplærings loven? På hvilken måte? Det kan bli dyrt ja, men folk har enten jobb, foreldre som kan betale for seg og har man ikke det får jo man stipend.
Vis hele sitatet...
som RU skriver:

I Lov om vidaregåande opplæring, § 3-1, står det: "Opplæringa i offentleg vidaregåande skole eller i lærebedrift er gratis".
very impotent freak
Delusional's Avatar
Opprinnelig postet av Orgazmus
windoze:
"bla opp mellom libresse og mcdonalds"
reklamefinansiert læring er som å frivillig putte huet i en hjernevaskingsmaskin. skal ikke sette opp reklame for LO på stemmesedlene også da?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig vil vi bli hjernevasket, vi får ta og kutte ut reklame på tv2 og betale lisens. Kanskje vi skal banlyse alt som heter reklame?
kriss:
ingen sier at du MÅ ha bøkene. du har krav på undervisning selv om du gir faen i bøker, og lærerene må ta hensyn til det.

windoze:
vel, den etiske nerven min skriker da jeg hører reklamefinansiert opplæring. sikkert noen firmaer som er villige til å betale godt for å endre historiens detaljer litt.

Delusional:
selvfølgelig, all reklame er feil! kverulering er nå et grunnskolefag!
skolen må være så reklamefri som mulig.
Orgazmus: Ung.no hadde noen gratis kladdbøker med reklame og gratis tyggis, det gjorde meg ikke noe om det var reklameomslag og at det stod sikker sex, flytte hjemmenfra, osv osv nederst på hver side.
Sist endret av utmeldt; 17. august 2004 kl. 01:22.
windoze:
det er et prinsipp dette går på. på en privat skole kan private aktører reklamere så mye de vil.
på en statsfinansiert skole skal det private marked ligge unna.
Mitt prinsipp er at jeg vil ha gratis skolebøker, noe som jeg mener det bør være. Men jeg mener det er bedre at de er reklamefinansert enn at staten skal betale det.
Når folk snakker om stipend...

Slik jeg ser det bruker nesten alle som får stipend, pengene til helt andre ting en skolebøker. Hvis dem heler (staten) gir alt gratis og slutter med Stipend, da tror jeg at staten sparer penger.

(da tenker jeg på vidergående skole)
Opprinnelig postet av windoze
Orgazmus: Kanskje noen som vil betale for å få inn litt lærdom om KOMMUNISMEN også(historiens værste massemordere jeg sikter til).
Vis hele sitatet...
Yeah, sure, dra inn kommunismen i dette også. Kjør på. Da får vi jo en unik og fin diskusjon som aldri har blitt diskutert før.

Poenget er at bøker burde være reklamefrie (joda, reklamen er overalt, men det er kanskje påtide å vurdere om vi skal slippe det inn på skolearenaen? Husk at reklame i skolebøker rettes mot barn siden de fleste på ungdomsskolen er 16 og 17. Dessuten klarer ikke alle å skille mellom reklame og fakta.) og gratis. Alle bør ha lik rett til utdanning. Punktum. Det er en liten avgift å betale når alle har muligheten til å komme seg opp og frem.
Helt enig med flertallet her. Bøker MÅ være HELT gratis,og uten reklame. Reklame har gjort nok dritt for oss, ingen grunn til at de skal slippe til på skolen også (I en så stor grad)
windoze:
da det gjelder utdanning kan man ikke velge billig foran bra. sånn er det bare.
kriss:
ingen sier at du MÅ ha bøkene. du har krav på undervisning selv om du gir faen i bøker, og lærerene må ta hensyn til det.
Vis hele sitatet...
Det sier seg selv at for å ha undervisning, må du ha undervisningsmateriell.

Orgazmus: Kanskje noen som vil betale for å få inn litt lærdom om KOMMUNISMEN også(historiens værste massemordere jeg sikter til).
Vis hele sitatet...
Kan du forklare meg hvordan kommunismen har vært historiens værste massemorder?
Slett meg plz. var offtopic 2 k.
Kan man ta det i en annen diskusjon? Kommer alltid opp og tar over hele tråden, og det er jævlig off-topic her.
Det er forskjell på at Staten kjøper skolebøkene og at noen kopierer/distribuerer dem uten samtykke fra rettighetsinnehaver. Så denne pollen blir litt vrien å svare på. Svarer man 'ja', støtter man RUs handling eller støtter man at Staten skal kjøpe inn alle bøkene? Jeg støtter sistnevnte, men det andre er og blir et lovbrudd.
Skolebøker er dyrt, og staten har bestemt at de ikke vil gi oss det gratis. Det er folk som bruker lang tid på å skrive skolebøker, og det bør man respektere.

Klag til politikerne ikke warez bøkene. skolebokforfatterne trenger penga
Jeg gikk 3 år og betalte for bøkerne selv.
Det er alt for mange penga det er snakk om, selger jo bøkerne året etter uansett.

Jeg likte det bedre å ha helt nye og oppdaterte bøker til en vær tid og ikke nedslitte gjenbrukte bøker som noen ganger kan være vanskelig å holde sammmen.

Men Ja, hadde ikke nekta vist jeg fikk bøkerne gratis da.
SKal betale for skolebøkene for første gang i morra, og gleder meg ikke til å dasse rundt på Karl Johan...
Som sagt står det i loven at det skal være gratis, men på stortinget er det vel bare SV som har foreslått dette.

Offtopic:
Orgazmus: Kanskje noen som vil betale for å få inn litt lærdom om KOMMUNISMEN også(historiens værste massemordere jeg sikter til).
Vis hele sitatet...
Stalinismen, som den rettmessig heter, tok jo med seg noen, men var aldri i nærheten av fks. USA sin slavehandell.
helt offtopic:

noen som klarte å sette pølsefingrene sine i de digitale gratisbøkene? finnes de som PDF? hadde vært sinnsykt praktisk å ha

tenk å bare ha med seg en bærbar på skolen og så søke i en fem-seks PDF-dokumenter etter stikkord osv. hadde vært sinnsykt effektivt og spart mang en liten barnerygg for belastningsskader.
lekser på epost, etc etc.
som tidligere nevnt skal jo forfatterne ha lønn for strevet, og det er rettferdig nok, men staten norge burde hatt en nettbutikk for digitale bøker og kanskje laget noe slags form for kryptering eller DRM på dem. (fatter ikke at jeg sier dette )
Hmm la oss tenke litt her nå.
Hvis staten skal betale skolebøkene, så må de få penger fra ett eller annet sted, og jeg tviler på at det blir olja de kommer til å ta fra.
Da blir det likevel "vi" som betaler for oss selv + alle andre og det hjelper oss om mulig enda mindre
Jeg har enda ikke betalt en dritt for bøkene mine.
Betalte 50% da jeg kjøpte dem brukt, og solgte dem for 50% året etter.
Bruker man huet får man gratis skolebøker. Resten sponser oss som gjør det
Opprinnelig postet av TechLash
Hmm la oss tenke litt her nå.
Hvis staten skal betale skolebøkene, så må de få penger fra ett eller annet sted, og jeg tviler på at det blir olja de kommer til å ta fra.
Da blir det likevel "vi" som betaler for oss selv + alle andre og det hjelper oss om mulig enda mindre
Vis hele sitatet...
Jepp, men staten bruker masse penger på mye mindre sympatiske ting en gratis skolebøker, så det ville ikke blitt særlig vanskelig...
Det er dessuten ikke snakk om så mange millioner.
Opprinnelig postet av Loud
helt offtopic:

noen som klarte å sette pølsefingrene sine i de digitale gratisbøkene? finnes de som PDF? hadde vært sinnsykt praktisk å ha

tenk å bare ha med seg en bærbar på skolen og så søke i en fem-seks PDF-dokumenter etter stikkord osv. hadde vært sinnsykt effektivt og spart mang en liten barnerygg for belastningsskader.
lekser på epost, etc etc.
som tidligere nevnt skal jo forfatterne ha lønn for strevet, og det er rettferdig nok, men staten norge burde hatt en nettbutikk for digitale bøker og kanskje laget noe slags form for kryptering eller DRM på dem. (fatter ikke at jeg sier dette )
Vis hele sitatet...
De fleste bøker kan jo kjøpes som data format. Gå til bokhandleren din og spør. Vet ikke hvilket format det er, men sikkert PDF. Kill me if im wrong.
Oljefondet har bikka 1000mrd nå. På tide å bruke litt av det på utdanning?
Om staten betaler for bøker ender det vel opp med at vi sitter med 10 år gamle bøker. Da vil jeg heller betale bøkene mine selv. Dessuten, om man ikke har råd får man stipend.
//offtopic//
Tenk hvor fint det hadde vært hvis elever kunne fått kjempetilbud på bærbare PCer, så hadde "bøkene" vært på CD/DVD plater. Hadde vært fint
Helt enig med xbyte.
er gla bøkene koster. det er bedre å betale et engangsbeløp enn å betale 50kr ekstra i skatt livet ut. helt gratis bli bøkene alldri, hvis du ikke får stipend
Men hvis vi ikke hadde kjøpt bøkene våres selv, så ville vi ikke tatt så bra vare på de, så da måtte staten kjøpt ny bøker oftere
Opprinnelig postet av Orgazmus
kriss:
ingen sier at du MÅ ha bøkene. du har krav på undervisning selv om du gir faen i bøker, og lærerene må ta hensyn til det.
Vis hele sitatet...
Vel jo, jeg ble satt ned i orden pga at jeg ikke hadde tysk bøker
Tilbake til en av de viktigste temaene i denne tråden: Reklame i skolebøkene. Jeg fatter ikke at noen her en gang kan foreslå noe slikt!
En naturlig følge av å putte reklame inn i skolebøker er at forlagene kan komme til å endre på innholdet for å glede de som har betalt for plass i bøkene. F. eks. kan sprøytemiddelfabrikanter (jada, jeg vet det er en usannsynlig reklame) si til forlaget at de ikke får noen kontrakt så fremt de ikke sterkt nedtoner skadeeffekten av midlene som de lager. På dette viset kan fabrikker lage en politisk maktposisjon ut av å ha reklamen sin i opplæringsmateriellet som den nye generasjonen skal bruke.
Videre har vi jo også det fakta at det ikke vil være vanskelig for staten å finansiere gratis skolebøker til alle. De som sitter på makten trenger bare å få bukt med det enorme kollektive grådighetkomplekset som eksisterer i vår tid.

Dessuten, de av dere som har sagt at alle har foreldre som fikser cash eller får stipend hvis foreldrene ikke har cash har helt klart ikke fattet poenget. Poenget er at utdanning burde og kan være gratis uten at samfunnet kommer til å lide nevneverdig av den grunn. Slik skal det være for å sikre at alle har samme grunnlag og at forskjellsbehandlingen kan forminskes.
Opprinnelig postet av FiTz
En naturlig følge av å putte reklame inn i skolebøker er at forlagene kan komme til å endre på innholdet for å glede de som har betalt for plass i bøkene.
Vis hele sitatet...
Er du helt teit, alle bøkene måtte jo bli godkjent av et statlig utvalg. Så det tror jeg ikke kommer til å bli noe problem, har aldri sagt at man skulle kunne gi ut reklamefinanserte bøker uten at de skulle vært kontrollert og godkjent.
Nei, FiTz er ikke helt teit. Han har et poeng.

Og jeg deler faktisk samme syn som FiTz. Å ha en eller annen reklame for tyggegummi i en kladdebok er en ting. Det burde ikke skade. Men når reklamen inntar lesebøkene kan problemer oppstå. Som alle vet fører gjerne det ene til det andre. La oss si at et forlag har en kontrakt med et legemiddelfirma eller liknede. Selv om de i første omgang ikke forandrer innholdet, kan det godt være at de vinkler forskjellige saker - eller lar være å nevne enkelte ting - for å fortsatt opprettholde en god tone med sponsorene sine.

Husker ikke helt kontrket, men et eksempel på sponsorene sin slagkraft var da Coca-Cola truet med å slutte med pengebidragene sine til WHO da de uttalte seg om at ungdom får i seg mye sukker etc. Vi vil ikke ha liknede tilstander ang. skolebøker.
Altså. hva er problemet? har man cash kjøper man brukte bøker og selger de igjen neste år. har man ikke cash betaler staten bøkene og du tjener penger når du selger dem igjen. De som ikke har så god råd tjener faktisk penger på bøkene.
Vadder: Det du beskriver anser mange som et problem også. Det skal ikke være nødvendig (eller egentlig mulig) å drive business på bøkene som man må ha for å få seg en skikkelig skolegang. Dessuten blir det ikke en lik fordeling med det systemet, altså er en av prinsippene i Loven for Videregående Opplæring brutt.
Hadde vært greit å fått noen bøker. Bøker som ikke blir oppdattert så ofte. Og kjøpt de som ofte blir oppdatert. Er ikke moro å bruke mye penger på nye bøker. Noen fikk kanskje pengene av mor og far, da er det jo ikke så ille. Men å være 15 år å måtte betale penger for bøker, er ikke moro. (selv om meste var betalt av mor og far akkurat da )
Opprinnelig postet av kermit-
Det er forskjell på at Staten kjøper skolebøkene og at noen kopierer/distribuerer dem uten samtykke fra rettighetsinnehaver. Så denne pollen blir litt vrien å svare på. Svarer man 'ja', støtter man RUs handling eller støtter man at Staten skal kjøpe inn alle bøkene? Jeg støtter sistnevnte, men det andre er og blir et lovbrudd.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er "Bør skolebøkene være gratis", man kan ikke støtte RUs handling ved å stemme ja her.

Kommunistene i RU har gjort et lovbrudd og jeg håper de får en skikkelig bot. Forlaget har trolig tapt en del penger på dette. Forbanna korttenkt av RU, men hallo det er ikke veldig overraskende at RU gjør noe slikt.

Jeg er helt enig i at Staten bør betale skolebøkene, selv om loven ikke sier noe om det, den sier bare at SKOLEGANG skal være gratis, og så kan man diskutere hva skolegang innebærer, om det bare er å kunne gå på skolen. Men Norge er likevel et av verdens rikeste land per innbygger, så vi burde få gratis skolebøker.

Jeg har likevel ikke noe spesielt imot reklamefinansierte skolebøker, innholdet måtte selvfølgelig være det samme, men første, siste og baksiden av boka kunne hatt reklame. Vi møter jo tross alt reklame overalt.
Folk har overlevd med denne ordningen i mange år nå. Jeg ser rett og slett ikke problemet. Selvsagt hadde det vært positivt om staten betalte for skolebøkene til folk som gikk på vgs, men samtidig så ville det gått bort utrolig mye tid og ressurser, samt klaging på alle bøkene som er i dårlig forfatning osv.

Har man ikke råd til å betale for skolebøkene så får man stipend... Hvis dette stipendet ikke holder så er det en sak for seg selv...

Å gå på videregående er ikke en plikt, det er derimot en investering i fremtiden. Å legge i noen tusen i skolebøker, for så å selge bøkene igjen til halv pris eller mere, er ikke så mye jobb. Dessuten er det greit at man begynner å lære seg å ta vare på seg selv, og ikke bare få alt rett i henda når man er 16 år og eldre.
Har du ikke råd så får du stipend er nå ikke helt rett.
Tommelregelen er :Hvis foreldrene dine ikke har råd så får du stipend. De regner dette ut ifra inntektene til husstanden. Men selv om man har høy inntekt så kan man ha stort lån eller bare generelt dårlig råd, kanskje spesielt like etter en ferie?

At vi allerede har reklame overalt er ingen gyldig grunn imho for at man også kan ha det i skolebøker. Vi burde virkelig begrense områdene hvor vi får produkter vi ikke trenger slengt i trynet.
Kunne jo vært valgfritt også, bøker gratis med reklame, bøker uten som koster flesk.

Da kan du selv velge hva du vil.