Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 918
Hei,

Jeg har en del filmer og bilder som jeg vil ha lagret på sikrest mulig måte.
En mulighet er å lagre dette online, men det er snakk om veldig mange GB
så jeg ser etter en annen løsning.

Det jeg selv har kommet opp med så langt er å ha 3 ulike eksterne HD'er, med likt innhold.
Man starter med å lagre all data først på den første HD'en. Når det så er gått
en stund kjøper man en ny ekstern HD som man kopierer over innholdet til.
Dernest gjør man det samme en gang til slik at man har 3 HD'er med likt innhold, men som alle er kjøpt på ulike tidspunkt. Når det så er gått en stund igjen bytter man ut den HD'en som er eldst. Så fortsetter man på denne måten. I teorien
kan man da bytte ut hvert 2. år. Den eldste HDen vil være 6 år når den byttes.
En ekstern HD koster rundt 500 kr i dag. Dvs. ca 250 kr for å ha bilder/film sikkert lagret.

Noen som har andre metoder?

Godt nyttår!
Kanskje det er ølen som gjør tråden din litt oversiktlig og vanskelig å forstå, men hvis du skal lagre noe sikkert, ville jeg bare har kjøpt en ekstern HD, lagt alt på den, og bare bruke den til backup. Så lenge du ikke bruker den noe særlig vil det ligge trygt i mange år, her til platene blir avmagnitisert.(?)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MikeHunt Vis innlegg
Kanskje det er ølen som gjør tråden din litt oversiktlig og vanskelig å forstå, men hvis du skal lagre noe sikkert, ville jeg bare har kjøpt en ekstern HD, lagt alt på den, og bare bruke den til backup. Så lenge du ikke bruker den noe særlig vil det ligge trygt i mange år, her til platene blir avmagnitisert.(?)
Vis hele sitatet...
Hovedproblemet med disker er at det er umulig å spå når dei kreperer. Mi erfaring er at det skjer på verst tenkelige tidspunkt, altså når du skrur den på og dei to andre kopiane er døde.

Eg hadde satsa på lagring på forskjellige medium, og minst ein av kopiane offsite. Eventuelt velprøvde backupmedium som tape, som er designa for å ha så få feilkilder som mulig - men da snakker vi en prisklasse på titusenvis av kroner, og ikkje hundrelapper...
Sist endret av vidarlo; 31. desember 2009 kl. 18:09.
Sitat av ribbinator Vis innlegg
Hei,
En ekstern HD koster rundt 500 kr i dag. Dvs. ca 250 kr for å ha bilder/film sikkert lagret.
Vis hele sitatet...
Jeg vil gjerne vite hva du mener med dette.. Skjønner ikke hvilken prosess som plutselig halverer HD prisen? Koster den 500 kroner så koster den 500.. Ikke at jeg har økonomiutdannelse som backer det..
Hva med å ha en ekstern kopi, evt to. Og en kopi i "skyen" (cloud storage). Det finnes tjenester for sikkerhetskopi over nettet. Tar riktignok en stund å laste opp/ned, men det er relativt sikkert.
Eller et RAID-system.
Fornuftig og grei måte å ta sikkerhetskopi! (Jeg bruker selv 4 stk 2,5" 500 Gb 'lommeharddisker' som jeg kjører full oppdatering på hver måned.. )
Men en annen litt viktig ting: Ikke oppbevar backupene dine samlet.. (Brann & tyveri..) Du har sikkert noen som kan passe på en av harddiskene for deg! (Og hvis du er redd for missbruk, så krypter / passord-beskytt dataene dine!)
Lykke til!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av NannirK Vis innlegg
Eller et RAID-system.
Vis hele sitatet...
RAID er IKKJE backup. Det er sikring mot feil på disker. Ved programvarefeil er raid nytteløst, og det er aldri meint som backup.
hva med blu-ray brenning, er vel kommet noen brukbare brennere nå? er kanskje litt på tynn is her men er vel lengere levetid på en slik plate en på en hardisk?
Cd og dvd har vist seg å være dårlige til langtidslagring av data... Har selv erfart problemer med backuper på dette formatet, så JEG vil ikke anbefale det iallefall!
Sitat av slashdot Vis innlegg
RAID er IKKJE backup. Det er sikring mot feil på disker. Ved programvarefeil er raid nytteløst, og det er aldri meint som backup.
Vis hele sitatet...
Nå pratet trådstarter om bilder og film, men du har sikkert et godt poeng.
Spiller vel ingen rolle om backup-mediet en velger å bruke er RAID i denne sammenhengen?

Sitat av skepsis Vis innlegg
hva med blu-ray brenning, er vel kommet noen brukbare brennere nå? er kanskje litt på tynn is her men er vel lengere levetid på en slik plate en på en hardisk?
Vis hele sitatet...
Tror det er billigere å kjøpe ny PC, leie et hotellrom, og putte denne pcen inn i hotellrommet, for så å kopiere automagisk over nettet fra hovedpc til backup-pc.
Blu-ray-plater er dyre.
Sist endret av DoktorKven; 31. desember 2009 kl. 23:30. Grunn: srfg
Du kan se etter brukte tape-systemer på finn.no eller ebay. Pleier å gå fine systemer for maks 1000. De fleste produsenter lager tape til systemene lenge etter produksjonsslutt for tape-drevet, men det kan gjerne være dyrt. Her er ebay din venn igjen. Pass på at mange eldre tapedrev krever scsi, du må eventuelt da investere i en scsikontroller.

Som slashdot skrev, tape er laget for langtidsbackup. Det er tape som tar bakcup av kontoen din i banken og klarer å holde på dataene i tiår. Lag en tape ofte til lagring hjemme og eventuelt en halvårlig tape til lagring i bankboks eller lignende. Bankbokser er relativt billige (300-400 kroner per år) og er det sikreste man får i prisklassen for privatpersoner.

For øvrig har det vært en del tråder på slashdot om dette temaet, se for eksempel her

http://ask.slashdot.org/article.pl?sid=08/12/13/1434216

(edit): Se feks denne på ebay

http://cgi.ebay.co.uk/Dell-DAT72-CD7...item1e59b51637
Sist endret av catmat; 31. desember 2009 kl. 23:51.