Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 9993
Hei,

Jeg har i disse dager grunner til å misstenke at jeg er avlyttet på mobil, og kanskje hustelefonen min. Hvorfor, eller av hvem, har jeg av personelige årsaker ikke lyst til å uttale meg noe om. Men i hvertfall;
Jeg lurer på om det finnes noen måter å finne ut om hvor vidt jeg skulle være avlyttet eller ikke. Så det var en annen tråd her, om avlytting. Men det vikret som at den tok for seg telefoner som ikke var i aktivt bruk under avlyttingen. Hvis det hadde vært tilfellet, hadde det jo bare vært å hatt elektriske aparater som støyen fra mobilen slo inn på. Feks ett lite blinkende klistremerke.
Men, hvis det er snakk om at telefonen skal være i bruk når man skal merke om den er avlyttet, vil det jo uansett være støy fra telefonen som vil slå inn på andre elektriske komponenter. Og derfor ryker den planen litt.
Men har tidligere hørt en del diveres rykter om at hvis det blandt annet skal være en form for støy i aparatet, samt en slags tikking når man feks ringer ut, er dette ett tegn på at man kan være avlyttet. Kan noen avbekrefte eller eventuelt bekrefte denne påstanden!?
Nå er det jo en bred forskjell mellom realitet og fantasi.

Jeg tror du kansje kan ta livet med ro med mindre du er med i en større smuglerliga, for det skal en _del_ til før politiet avlytter deg, og jeg kan ikke tro at noen andre skulle ha interesse/kunnskaper/mulighet til å avlytte deg. Så det er nok din paranoia/nervøsitet etc. som spiller deg et puss

Ellers fantes det vist en del nyttige lenker her: http://www.google.no/search?hl=no&q=...S%C3%B8k&meta=
Som Vangen sier skal det etter hva mine "kilder" forteller meg ganske så mye til for at Politiet eller andre etater går til det drastiske steget å avlytte telefonen din så med mindre du er involvert i ganske heavy shit tror jeg du kan skylde på paranoian din..

Men jeg kan hverken avkrefte eller bekrefte det med tikkelydene..

Derimot så sier kilder på nettet at med det rette utstyret er det ikke videre vanskelig å avlytte en mobil telefon, om dette er bare svada eller om det er noe i det vet jeg derimot ikke men det er kanskje verdt for deg å se på ?

http://www.spygadgets.com/telephone-...e-tapping.html
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Om det er politiet som avlytter, så foregår vel det stort sett igjennom teleselskapet om jeg ikke tar feil. Og p.g.a. av personrettigheter, må de vel ha rettsligkjennelse og da sterke bevis for å få tilgang til å avlytte telefonen. Teleselskapene er ikke så alt for villige til å bare la polititet få tilgang de heller, da dette er dårlig foretning for de.

Er du alt for paranoid er jo kryptering av samtalene dine en ide
En bekjent av meg ble avlyttet for en sak som egentlig ikke hadde gitt mer enn maks ett år i buret hvis han hadde blitt avslørt. Aner ikke hvordan han fant det ut, dog. Poenget mitt er at forbrytelsen trenger slettes ikke å være stor.
Stemmer. Politiet gir som regel faen i den rettskjennelsen, og det skal ikke rare greiene til for at de avlytter telefonen din faktisk (varierer vel litt fra sted til sted og politifolk til politifolk såklart men). Jeg synes det var merkelig det du sier der z0p, fordi jeg har så maaaange eksempler på folk som blir avlyttet på grunn av småting.. Men jeg skjønner heller ikke at telefonselskapene går med på dette.
Sist endret av rdxz; 25. mai 2005 kl. 07:43.
Såvidt jeg vet, så er det vel ulovlig å avlytte telefoner?
Hørte det i radioen for et par måneder siden, at politiet ville ha muligheten til å kunne avlytte telefoner, men det ble nok bare debatter på dette emnet.
Jeg tror ikke politiet på noen måter har lov å avlytte telefoner med mindre det er fare for liv, eller at du er mistenkt for å være en terrorist.. Jeg tror nok du er trygg for nå. Med mindre Du heter Mullah Krekar, eller har planer om å drepe Presitent Bush.
Det er vel ikke du som har spredt legionella til folk i Fredrikstad? Da kan det jo hende det er "Smittejegerne" som avlytter telefonen din.
Med dagens teknologi er det vel mulig å avlytte en telefon uten at du merker noe som helst..
Men det kan være mange årsaker til at det er klikkelyder på linjen, en av dem kan være at du blir avlyttet ja. Om du er innvolvert i noe "heavy shit", og du er mistenksom, bør du skifte mobil og simkort, ikke bruke hustelefonen, osv...
Hvis du vil holde absolutt anonymitet, stikk på en Narvesen-butikk og kjøp deg en telefon, ingen navn eller noe som knytter deg til abb.
huff og huff: Om du blir avlyttet av politi event andre myndigheter, så gjør de det via telefonsentraler, og da går det ikke ann å merke noe til det, ei heller forhindre det. Politiet kan IKKE, og jeg gjentar IKKE avlytte en linje uten rettslig kjennelse (hvordan de skaffes aner jeg ikke, men de må ha litt mere enn en mistanke), for gjør de det er ikke de bevis de huker inn gyldige.

Eneste måten du kan være anonym på er å kjøpe telekort og bruke de i telefonkiosker (er du ekstra paranoid, kjøp de kontant), eller satse på ip-telefoni, gjerne ved hjelp av skype eller liknende.
Man kan ikke lenger kjøpe anonyme mobilabb/kontantkort.

edit: mener du at du kan bli avlyttet, så ville jeg anbefale at du tok kontakt med feilmeldingen og sa i fra. For hvis det ikke er politi, så kommer noe til å skje...
Sist endret av meitemark; 25. mai 2005 kl. 09:38.
Ser det er mange som blander kortene med mobil og hustelefon her. Tikkelydene var en gammel "artifakt" som kunne komme ved avlytting av analoge huslinjer. Å avlytte en mobiltelefon krever at Politiet får full tilgang til mobilnettet fra mobilnetteieren, og disse krever rettskjennelse som meitemark sier.
Selvfølgelig kan politiet avlytte deg uten rettslig kjennelse, men de kan ikke bruke bevisene de får. Dette er vanlig etterforskningsmetode som brukes. De bruker "ikke helt lovlige" metoder til å skaffe informasjon om hvordan de kan finne lovlige beviser. Jeg vet dog ikke hvor lett det er for dem å få avlyttet telenettet uten tillatelse fra teleselskapet, og om de i det heletatt får det til.

En ting jeg vet er at "Noen" (husker ikke hvem) testa Telenor og NetCom for en stund tilbake. Testen gikk ut på å spørre etter personlig informasjon til kunder, ved hjelp av social engeneering. Telenor var veldig "hjelpsom" og ga fra seg alt mulig rart om kunden, mens NetCom var litt mer edru og ba om rettlig kjennelse. Er stor sansynlighet at Telenor skjerpa seg etter den dårlige sikkerheten bled avslørt.

Scha
<3 VIP <3
RipZ's Avatar
Sitat av Scha
Selvfølgelig kan politiet avlytte deg uten rettslig kjennelse, men de kan ikke bruke bevisene de får. Dette er vanlig etterforskningsmetode som brukes.
Vis hele sitatet...
De KAN gjøre det, men det vil i så fall være ulovelig. At det er vanlig etterforskningsmetode tror jeg ikke noe på. Datatilsynet er meget strenge på dette. Og for at en dommer som gir retslig kjennelse for avlytting av telefoner, trengs det sterke indiser på at det foreligger noe kriminelt.

Om du er redd for at noen avlytter telefonen din ville jeg brukt alternative kommunikasjonsmetoder som internett etc. som foreslått tidligere i tråden.
Trådstarter
28 0
Ser man her ja. Forbausende mange varianter og forklaringer på hvordan dette fungerer.
Føler vel på mange måter det at jeg ikke har kommet stort lengere enn hva jeg var tidligere i dag, da veldig mange av svarene her går i mot hverandre på diverse ting og tang.
Men, pytt.. Litt klokere er jeg nå i allefall.

Takk skal dere alle i hvertfall ha.
Det er riktig at politiet for kortare tid kan avlytte telefonen din. Dette hender m.a. i helga, når det ikkje er dommarar i funksjon.

Slik avlytting må godkjennast av Statsadvokaten. Men det er mange ting politiet kan gjere (då spesielt PST) for å overvåke deg. T.d. kan dei bruke posisjonering for å finne ut kor du er. Det trengs det ikkje rettsleg dom på.
Sånn letter forenklet i følge norsk lov så kan avlytting utføres dersom du ansees som en fare for rikets sikkerhet. MEN har de mistanke om at du driver å bryter legemiddelloven så kan de visst avlytte likevel. Det trenger ikke være noe stor minimumsstraff for det de tror du holder på med. Det ble visstnok mye lettere for onkel P. å få lov til å avlytte for noen år siden.

Dette er jo da tatt fra en hukommelse, som av grunner vi ikke skal gå inn på her og nå, ikke er helt 100% til å stole på... Men jeg var på Lovdata + Odin og sjekket opp om dette for ikke så lenge siden. Leser man alle paragrafene / fotnotene / referansene så oppdager man den lille luringen som sier at de kan avlytte dersom de mistenker for brudd på legemiddelloven.

Vennligst korriger meg dersom jeg tar feil.
Jeg vet om noen som drev med litt langing av diverse, en jente var med han ene (ikke involvert, bare med han) HUN ble avlyttet av politiet. Om dette er helt lov kan vel diskuteres.
hmm...er det ikke sånn at telefon selskapene tar opp alt av GSM samtaler uansett,
og politiet kun får tilgang til dataene ved rettslig kjennelse? De kan da vise til utskrifter i retten om det som ble sagt.
alt av mobil samtaler i norge blir lagret på nato basen nede i england. men det er bare hvor du ringte osv som blir registrert.
Og la meg også supplere at det er fullt mulig å sniffe VoIP-samtaler (Voice over IP), og da også gjerne IP-telefoner, som bruker en ukrypter form for sending med G.711.

http://www.konrad.no/artikler/ip-telefoni.htm
Politiet kan uten problem avlytte telefoner... Det der om att det er så vanskelig er bare piss.
Hvis du har andre grunner til å frykte avlytting, f.eks næringsinteresser etc., så kan du ha rett...
Det er ingen problem å avlytte telefoner, og hvis det ikke er politiet du frykter, ja da kan du banne på att du har noen TAPs elle BUGs i huset dit og, kamera f.eks, letteste måten å overvåke noen med.

Jeg har funnet lytteutstyr i leiligheten min, jeg vet ikke hvem som la det der, men sånn er det.
Telefonene mine er avlytta, men det driter jeg i, jeg har ikke noen hemmeligheter allikevel.
(Jeg vet hvem og hvorfor på telefonene mine da)
Og e-postene mine begynner å ligne på en kommersiell avis.

Du kan gjøre ett søk, på mobil kan du strippe den, bytte SIMkort, eller kryptere linjen, evt blokkere med en INTERCEPTOR.
Hustelefonen kan du bruke en RF / Larsen Broom, og en TDRR (Time domain reflector) for å lokalisere inbruddet. Anbefaler også å gjøre ett søk med en Scanner også som dekker hele båndbreddene på UHF / VHF / GSM og andre RF frekvenser
Realistisk og bra side om avlytting ... http://www.avlytting.no
Ministry of Love
sptz's Avatar
Psych|Com du tenker vel på ECHELON og GCHQ sine lyttestasjoner. Hva de faktisk fanger opp og hva som blir lagret der er vel igrunnen ingen som vet. Men det er de som påstår at de logger alt av slike aktivitet.

Har noen montert en annen senderenhet i mobilen din vil kunne finne ut av det med hjelp av en frekvensscanner om du blir overvåket fra sentralen (mest sannsynlig) er du som tildigere nevnt fucka og kan ikke vite noe om det.
tenkte ikke på det nei. men takk for infoen. fins forresten en sånn stasjon som scanner/logger det meste av Radio trafikk ved kistefjell her i nord. vet ikke om den logger noe men den passer ivertfall på at ikke noen setter opp en sender på de frekvensene GSM opperer på uten at det blir merket.
men nok offtopic. har egentlig ikke noe handfast bevis på noe av dette så ;0)
Om noen føler for å avlytte hustelefonen din så er ikke det så vansklig. Så lenge du har vanlig (ikke isdn eller sånn fancy ny sak (avansert det her)) telefon.

Da kan man finne den lille boksen der linja di er, koble seg på og enten ta opp eller sitte å høre på.
Hos meg trenger jeg bare titte ut av vinduet mitt for å finne denne boksen. Men det er den simple måten å gjøre det på og tviler på at snuten gidder å gjøre det sånn.

Men om noen skulle finne på å gjøre det på den måten så kan man legge merke til klikke lyder som kan komme når de roter litt med ledningene i boksen.

Dette er ganske enkelt så om det er en bygdetulling som er ute etter deg så kan det hende at han sitter i buskene dine å lytter!
Det er jo ikke lenge sida at statsadvokaten (tror jeg) og datatilsynet diskuterte nettopp avlytting. Datatilsynet mente at det burde bli vanskeligere, og den andre parten mente det skulle bli mye lettere (virka som om vedkommende hadde sett for mye på CSI:Miami). Så det er nok ganske vanskelig å avlytte noen (ihvertfall for snuten). Men de kan gjøre det, men de har ikke lov å legge det fram som bevis i en eventuell retssak. Jeg skulle tro at hvis de gjør det, uten tillatelse, kan du finne det ut, ettersom du (ifølge presonværnsloven) har rett til å se alt som står om deg i registere osv. så lenge det ikke er etterettningsinfo.

edit: jeg fant det:

"Når politiet treffer avgjørelse eller ber om rettens samtykke til kommunikasjonskontroll etter dette kapitlet, avgjør politimesteren eller visepolitimesteren spørsmålet."

"Enhver skal på begjæring gis underretning om hvorvidt han eller hun har vært undergitt kommunikasjonskontroll etter dette kapitlet. Dette gjelder likevel ikke i saker om overtredelse av straffeloven kapittel 8 eller 9. Underretning kan bare gis om kommunikasjonskontroll som er besluttet etter at denne bestemmelsen er trådt i kraft. Underretning kan gis tidligst ett år etter at kontrollen er avsluttet."
Sist endret av TEHb; 4. juni 2005 kl. 21:12.
Det er faktisk riktig at politiet har vært forsiktige med å avlytte for mye tulleting tidligere. POT derimot avlyttet og avlytter fortsatt for enhver grunn du kan tenke deg. Spesielt utlendinger (les: annen hudfarve)...

Det er mange som har titta i mappa si og sett et de FORTSATT er under overvåking av pot mange tiår etter de var aktive i venstremiljøet i norge.
Politiet kan ikke bruke lytte/bildeopptakene som bevis i en rettsak når det er ulovlig avlytting.
Derimot har de tusen andre måter å buste deg på hvis du gjør en kriminell handling, nettopp fordi de visste hva du skulle gjøre.
Spanere f.eks kan vel bare si att "De hadde noen indikasjoner..." som grunnlag til å overvåke din handling, og da er spørsmålet om ulovlig avlytting eliminert.
Nå ble jeg nyskjerrig, hvor går man for å lese fila si? Politiet? ..ikke at jeg har vært så jævla mye i politiets søkelys, men det er ikke umulig
Jeg husker når EK demonstrerte sine ferdigheter for oss i forsvaret, så tok de ned det meste, inklusive mobiltelefon samtaler og all radiotrafikk. Med det rette utstyret er det ikke vanskelig, det er bare det at det rette utstyret koster en formue.
Så med andre ord:
Enten er du i deep-shit med snuten, eller så har du svinrike fiender.
Hvis ikke, så har du nok heller lite å frykte.
Sitat av TEHb
Nå ble jeg nyskjerrig, hvor går man for å lese fila si? Politiet? ..ikke at jeg har vært så jævla mye i politiets søkelys, men det er ikke umulig
Vis hele sitatet...
Politiets overvåkningstjeneste
Husker for 4 år siden når vi i "mopedligaen" (politiet som ga oss det navnet) ble avlyttet. De må ha gjort noe feil for midt i samtalen mellom to mobiler så hørte vi begge to plutselig follo politikammer i bakgrunnen (hørte noen svarte på en telefon) dessuten hørte vi pusting.. La på og ringte opp igjen litt senere og snakket om hvor innkompetente politiet var..

Har ikke filla peiling på hvorfor jeg ble avlytta, men politiet hadde tidligere prøvd å få oss til å inngå kompromiss med dem, vi skulle gi info om hvem som solgte dop, hvem som kjøpte det og hvor det kom fra. Da skullle vi få "fritt leide" "gjøre hva vi ville" med moped uten at de skulle bry seg...

Eneste forskjellen jeg merket på avlyttningen var at det var små knepp i samtalene og at det noen ganger tok lang tid å ringe ut..

Det er nok rett at det er lettere for politiet å avlytte hvis de absolutt vil, for vi var bare 10 mopedinteresserte gutter som hadde plukket opp en del info og kjørte hardt med moped.. Grunn til å overvåke? nope...