Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 587
Skal kjøpe inn en rackserver (krav pga plass, max 4U) for å erstatte en gammel som begynner å få problemer med PSU og hovedkort.

Serveren skal oppfylle følgende krav:

* Ikke koste mer enn 8.000-9.000,-
* Ha plass til to PATA disker (flyttes fra nåværende server)
* Ha plass til en SATA-disk (kjøpes ny)
* Gjerne en SAS-disk, men ikke absolutt krav om prisen ikke kan forsvares.

Ellers er kanskje hva serveren skal brukes til mer relevant:

* Kjører 2003 server
* Er AD-kontroller, kjører roaming profiles og mapping av hjemmeområde.
* Filserver, med en del tunge oppgaver (litt videolagring og 45 GB bilder).
* Det blir kjørt ut programvare gjennom serveren.
* Må ha tilnærmet 24/7 oppetid (pga roaming profiles og pålogging).

Prosessorkapasitet er ikke relevant, det kjøres ikke spesielt tunge applikasjoner på serveren (det er satt opp et enkelt XAMPP-system til kjøring av noen websystemer, men disse belaster ikke serveren veldig).

Selvbygg er et krav, størstedelen av prisen på serveraktitektur er support og garanti som vi ikke har råd til. Det viktigste er å få komponenter som er laget for 24/7 oppetid og tåler å kjøres sammenhengende over lang tid.

Vil gjerne ha forslag til komponenter som kan oppfylle disse kravene. Alt minus de to diskene skal i utgangspunktet kjøpes nytt.

-- catmat
som registrerer at nff har forandret seg en del siden sist
Er dere en bedrift? Personlig ville jeg kanskje spyttet inn et par ekstra lapper for å fått en muligens bedre server. Har dere vurdert leasing, dette kan være meget relevant når det kommer til servere - da vil det ofte være muligheter for oppgradering. Selfølgelig litt avhengig av leverandør og "investor (f.eks captive finance)", men det burde alltid vurderes.

Jeg har nettopp holdt på i noen måneder med å bygge ny serverpark i bedriften der jeg jobber. Har kjøpt inn 10 stk HP DL380G5 servere med ekstra juice i (har en del servere fra før også i tillegg), og ekstra harddisker. Jeg har skalert ting veldig mye mer overkill enn det som strengt tatt er vits for bedriften - men jeg liker å være på den sikre siden. Så systemet er totalt redundant og skal i teori ikke få noen nedetid dersom halve serverparken skulle bestemme seg for å tryne. I tillegg kjøres det selvfølgelig også et SAN for lagring av filer og slikt, så dette er tilgjengelig hele tiden og ikke avhengig av å bli kjørt igjennom noen filservere - men jeg antar at dette kanskje kan bli dyrere enn det du har tenkt å bruke?

Proliant serien til HP har mulighet for 2,5" sas og sata disker - så dette burde være perfekt for deg. Jeg ville kanskje vurdert å skippe PATA diskene, da det rett og slett er noe RÆL når det kommer til servere, leste litt på MTB (mean time before failure) på pata kontra f.eks scsi og det var stygge stygge saker.

DL380G5 er 2U, men det finnes mange forskjellige servere fra HP og du vil nok ikke bli skuffet om du skulle velge disse. Når du snakker om selvbygging, support etc - så skal det også nevnes at du kan la være og ha dette med for å få en billigere pris.

Men, jeg håper da vitterlig du har tenkt å kjøre mer enn én domenekontroller i domenet?
Sist endret av m0b; 5. oktober 2007 kl. 15:26.
Til opplysning er det et organisasjonskontor. Derfor budsjettet. Den har 10-12 klienter og en del bærbare som bare bruker fil og print og belaster den mindre.

Mener du det er nødvendig med flere domenekontrollere for et såpass lite nett?
Catmat: alt avhenger egentlig hva du stiller som krav til systemet. Om organisasjonen din tåler at den serveren er død i f.eks et døgn mens du venter på nye deler, så er det det som er godt nok. Må systemet være online 24/7 må du ha mer utstyr.

Du bør vurdere å heller gå for en ferdiglevert boks, prisen blir nok ikke så mye høyere (et 4U kabinett koster en del så vidt jeg husker). Om du i tillegg kan klare deg uten de ekstra diskplassene til de gamle PATAdiskene du har, Er den noen grunn til at de må være med? Kan du heller skaffe deg eks 2x500GiB SATA-disker?
Vi hadde selv et lignede prosjekt her for litt siden da vi skulle sette sammen en core for et mindre lanparty. Vi hadde også et budsjett lingende deres.

http://www.komplett.no/k/shoplist.as...4-028BCFC31591

Det er ikke helt samme specs som vi har i våres - men det er fordi jeg gikk til innkjøp av feil hardware. Dette er redundant og kraftig hardware som tåler trykk 24/7. Jeg er også fult klar over at det er mye minne og mye cpu - men til gjengjeld så varer dette i mange år. Det er 2x3,5" interne brønner og 10x5,25" brønner. Det er fult mulig å installere harddisker i 5,25"-brønnene.
Jeg er helt åpen for andre løsninger, feks bruke pata-diskene til backup i en annen boks eller eksternt kabinett.

4U er relativt dyrt ja, men 3U er ganske rimelig.

Når det gjelder 24/7, så mener jeg at den gjerne kan være nede for å skifte deler. Den må bare være driftssikker nok til at det ikke skjer hver dag (slik det er nå køler den i noen minutter hver time pga PSU, dårlig kjøling osv).
Hvis du skal bygge selv så fant hvertfall vi ut at man fikk lite bang for bucks ved å handle 3U i forhold til 4U. Det blir også vanvittig mye varmere i en 3U i forhold til en 4U - noe som setter sterkt press på hardwaren.

Var jeg deg ville jeg sjekket ut setupen jeg gav deg og eventuelt nedskalere den litt. Det er fult mulig å kjøre f.eks. Core 2 Duo i forhold til en Xeon. Det er også mulig å kjøre tregere og dårligere minne. Du kan spare inn mye penger på å nedskalere det meste, men helt ærlig så frarådere jeg deg å velge noe annet rackkabinett enn 4U. Skal også legges ved at den er ypperlig å jobbe i! Alle brønnene gjør den ideèll som filserver. Du bør også kjøpe en IDE-kontroller hvis du har mange PATA-disker.

Lite bilde av våres setup: http://ccnp.no/dump/13082007027.jpg
Sist endret av Deezire; 5. oktober 2007 kl. 17:28.