Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 4509
Hei, freak!
Har blitt kalt inn til mitt første jobb intervju om noen uker, så jeg trenger litt tips fra dere som har litt erfaring.

Litt om meg:

Er nettopp fylt 20, har fullført 2 år på vidregåendeskole(yrkesfaglig) og har hatt 3-4 jobber før,
3 av jobbene var sommerjobber, og på den ene var jeg ansatt i 8 måneder.
Høres kanskje litt rart ut og hatt flere jobber, men enda ikke vært på jobb intervju, men har ordnet meg jobbene gjennom bekjente og familie.

Har en del hull i CVen jeg ikke har noe fornuftig og fortelle om, sleit i flere år med rusmisbruk og er litt usikker på hva jeg skal si til arbeidsgiver ångående det? Er dog ferdig med min ruskarriære og har vært rusfri i snart 14-15 måneder nå.
Har kun gode referanser fra jobbene mine, og har ikke vært borte/syk eller kommet forseint i det hele tatt.
Sliter litt med sosial angst(har ikke noe diagnose på det), så er ikke helt lett for meg å dra på jobb intervju, spesielt ikke vist når jeg må fortelle masse om meg selv.
Så det jeg egentlig lurer på er om noen har noen bra tips når det kommer til jobb intervju? Hva skal jeg ikke si, og hva skal jeg si?

Planen så langt er:
Kle meg fint, ikke dress og skjorte, men fremdels fint
Se "fresh" ut.
Smile, holde blikk-kontakt og et bra håndtrykk, prate tydelig.
Lese meg litt opp angående bedriften.


Vet ikke om jeg har plassert denne tråden i riktig underforum, så moderator må gjerne flytte den til riktig forum.

Mvh Flubbah
Hull i CVen er noe de fleste arbeidsgivere synes er skummelt, og om du ikke selv tar det opp vil de nok spørre om det. Her kan du f.eks. selv ta initiativet og si at "Du gikk gjennom en vanskelig periode i livet - men at problemene er løst nå og at du er meget motivert for å starte å jobbe", du skal ikke trenge å bringe opp at det har vært rusmisbruk.

På selve intervjuet er det ikke så veldig mye ting som er veldig personlig, det trenger du ikke være redd for. Men du skal selge deg selv, og må derfor snakke litt mer overfladisk om deg selv.

Typiske ting du blir spurt om er:
- Hva er dine positive egenskaper?
- Hva er dine dårlige egenskaper?
- Hvorfor ønsker du å jobbe akkurat her?
- Hvorfor burde vi ansette deg?
- Hvordan tror du folk ville beskrevet deg?
- Hvor ser du deg selv om 5/10 år?

Så fint å tenke over gode svar på disse spørsmålene. Sørg også for at du virker engasjert, og vis at du virkelig har lyst på denne jobben.
Sist endret av etse; 7. mai 2014 kl. 17:13.
Trådstarter
34 5
Sitat av etse Vis innlegg
Hull i CVen er noe de fleste arbeidsgivere synes er skummelt, og om du ikke selv tar det opp vil de nok spørre om det. Her kan du f.eks. selv ta initiativet og si at "Du gikk gjennom en vanskelig periode i livet - men at problemene er løst nå og at du er meget motivert for å starte å jobbe", du skal ikke trenge å bringe opp at det har vært rusmisbruk.

På selve intervjuet er det ikke så veldig mye ting som er veldig personlig, det trenger du ikke være redd for. Men du skal selge deg selv, og må derfor snakke litt mer overfladisk om deg selv.

Typiske ting du blir spurt om er:
- Hva er dine positive egenskaper?
- Hva er dine dårlige egenskaper?
- Hvorfor ønsker du å jobbe akkurat her?
- Hvorfor burde vi ansette deg?
- Hvordan tror du folk ville beskrevet deg?
- Hvor ser du deg selv om 5/10 år?

Så fint å tenke over gode svar på disse spørsmålene. Sørg også for at du virker engasjert, og vis at du virkelig har lyst på denne jobben.
Vis hele sitatet...
Takk for svar Skal ta å fundere ut noen gode svar på de spørsmålene!
Om noen andre også har råd/tips så fyr løs
tror nok ikke at hull i CV'en til en som er 20 er noe å tenke over

de fleste 20åringer er knapt ferdige på skolen. hadde han vært 35 derimot. og hatt flerfoldige hull i cv'n så ville det nok trekt ned litt.

men, er nesten værre med folk som har hatt 20 jobber på likt antall med år.. det er noe jeg er mer betenkt på
Flott at du spør andre om hjelp, i stedet for å gjøre som mange andre som bare venter eller befaler hjelp
Viktig at du har setti deg inn i roller der du søker. Hvilke forskjellige oppgaver du kan tenke deg. Øyekontakt. At du liker å jobbe med folk. Dine sterke sier generelt og når det kommer til arbeid med andre.

Masse lykke til!
Jeg kom med lua på hodet og Adidas bukse, fikk da jobben.
Viktigste er og ikke miste ordene eller skjelve/tydelig nervøs.
Du må også huske på at dette ikke bare handler om å gjøre et bra inntrykk, men også at du stiller spørsmål du lurer på. Jeg stiller f.eks. alltid spørsmål om lønn. Hvor mange ansatte bedriften har. Arbeidsmiljø. Vis at du også stiller krav. Uansett hva den andre parten svarer ser du på det i et positivt lys, og heller tar en mer real vurdering når du kommer hjem.

Det er et to-veis-intervju. Det er heller ikke positivt å virke som en desperat pushover som godtar alt.
Diskusjon og spørsmål om lønn ville jeg ventet med til du eventuelt får jobbtilbud.
Hull i CV og mange tidligere jobber ser stort sett en arbeidsgiver på som positivt, dersom du forklarer at det er sommerjobber o.l og har gode referanser. Er selv 25 og har allerede vært innom 10-12 plasser siden jeg fylte 18, med et par hull i CV.

Et par tips:
Kle deg fornuftig
Les deg opp litt
Ikke spør om lønn
Nevn at du kan være fleksibel i forhold til arb. tid (om du er det)
Og forstå hva dem i intervjuet snakker om. Ikke bare nikk og si ja-ja, men spør!

lykke til..
Trådstarter
34 5
Takk for gode svar alle sammen Kommer med en oppdatering om hvordan det gikk, kom gjerne med flere tips vist dere har.
Kle deg sån som du tror ville ha passet inn til den bedriften du skal jobbe i. Er det kleskode med dress eller er det mer casual. Om det er en kontor jobb så kanskje det kan være lurt å kle seg i klær som kan virke litt ortodokse. Ikke kome med 420 blaze it t-skjorte om du skal søke jobb som advokat, sekretær eller noe annet i næringslivet som krever at du har en litt mer nøytral profil.

Et annet tips kan være å lese om bedriften. Det å faktisk vite hva bedriften driver med og hva deres visjon er kan hjelpe deg litt.

Husk å slå av mobilen!
forstår ikke de som sier at man aldri skal spørre om lønn på intervju..

hele poenget med å jobbe er jo å tjene penger. dette er jo arbeidsgiver klar over. det er jo helt klart et av de viktigste spørsmålene.

Vil være formålsløst og ha en jobb og tjene 450 000 i året. for så å gå på intervju på en annen jobb. og så få denne jobben, og takke ja uten å vite hva lønna er. ville vært dumt å gå ned 100 000 i året fordi man ikke tok seg bryet med å spørre om lønna.


lønna er det den viktigste faktoren ved å jobbe (her vil nok mange komme å arrestere meg og si at det sosiale ved å jobbe og bla bla bla i det evige er minst like viktig..)
Du står uansett bedre i en lønnsforhandling om du diskuterer lønnen etter intervjuet. Når de tilbyr deg jobb vet du med sikkerhet at de ønsker at du skal jobbe hos dem - og du stiller derfor sterkt i diskusjonen - mens om du spør på intervjuet vet du ikke en gang om de vil tilby deg jobb. Du har egentlig ingenting å tjene på å spørre om lønn under selve intervjuet, annet enn å slukke nysgjerrigheten din - og du ønsker å vise interesse for selve jobben, ikke bare for pengene.

Men du skal ikke takke ja til jobben uten å vite hva lønna er. Det man gjør er å spørre om slike ting når de ringer og sier de ønsker å ansette deg. Da kan du gjerne fiske litt etter høyere lønn og kanskje bedre goder - eventuelt takke nei til lønna om du mener du kan få bedre lønn en annen plass.

Lønn er kun det viktigste i en kjedelig, repetativ og mekanisk jobb. Lønn er viktig ja, men det å ha en morsom utfordring og en stilling du ikke blir utbrent av er viktigere.
Sitat av DSlhm Vis innlegg
forstår ikke de som sier at man aldri skal spørre om lønn på intervju..

hele poenget med å jobbe er jo å tjene penger. dette er jo arbeidsgiver klar over. det er jo helt klart et av de viktigste spørsmålene.

Vil være formålsløst og ha en jobb og tjene 450 000 i året. for så å gå på intervju på en annen jobb. og så få denne jobben, og takke ja uten å vite hva lønna er. ville vært dumt å gå ned 100 000 i året fordi man ikke tok seg bryet med å spørre om lønna.


lønna er det den viktigste faktoren ved å jobbe (her vil nok mange komme å arrestere meg og si at det sosiale ved å jobbe og bla bla bla i det evige er minst like viktig..)
Vis hele sitatet...
Du er herved under arrest! Det er helt normalt og ok å spørre om lønn under intervju eller eventuelt i intervju nummer to dersom de skal ha det. Lønn er uten tvil en viktig faktor. Men kan være litt lurt å ordlegge seg på en ordentlig måte når man først er inne på den delen.

Om lønna eller trivsel er det viktigste blir egentlig opp til hver enkelt arbeidstager.
selvsagt. man bør jo ordlegge seg riktig som du sier

men siden lønn er en såppas sentral del av det å jobbe. så ser jeg ingen problemer med å spørre om dette på intervju.
Mye er også avhengig av hvilken arbeidsgiver man skal på intervju hos.

Om det f.eks er Statoil (Som kjører intervjurunder i disse dager), så må du være forberedt på fagrelaterte spørsmål, feiler du på disse så er sannsynligheten for jobb liten.


Selv måtte jeg forklare funksjonsmåten til et prosessanlegg som var tegnet opp, og hva alle komponentene het og gjorde.
Dette var da innenfor automasjon.
Man burde sjekke litt om stedet først. Dermed er det lettere og stille og svare på spørsmål.

Lønn burde du sjekke på forhånd. Offentlige jobber så søk opp tariffavtaler. Privat sektor så burde du høre litt rundt. Ofte spør de om hva du forventer Og det er lurt å ikke overdrive eller underskrive. Lykke til
Har selv hull i min CV å har som regel beskrivet det med selvstudier eller reise på CV`n som er nogenlunde sant, men skader faktisk ikke å være ærlig mtp på det heller, men kanskje være litt forsiktig på hva du evt. sier.

Kommer helt an på hva slags jobb du søker å, men en liten hvit løgn skader aldri, og hvis du er i 20 årene så burde det ikke være noe stress
Sitat av KaiN Vis innlegg
Jeg kom med lua på hodet og Adidas bukse, fikk da jobben.
Viktigste er og ikke miste ordene eller skjelve/tydelig nervøs.
Vis hele sitatet...
Siden du tydeligvis synes er kult å skryte i tråder om svada og i tillegg ikke bestod ungomdskole eller videregående for å hanve på NAV er kanskje ikke du den beste å ta tips fra. Er du seriøs? "Adidas bukse og lue?"
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Siden du tydeligvis synes er kult å skryte i tråder om svada og i tillegg ikke bestod ungomdskole eller videregående for å hanve på NAV er kanskje ikke du den beste å ta tips fra. Er du seriøs? "Adidas bukse og lue?"
Vis hele sitatet...
Jeg satt å tenkte noe av det samme. Han har ialfall ikke en karrierejobb med betydelige opptrinn regner jeg med. Blir jo vanskelig å bedømme dette ut ifra en slik post. Men hadde han stilt opp til intervju her med slik bekledning hadde han blitt sendt på dør før intervjuet hadde startet.
Hei!

Har et veldig godt tips!

Fokuser på hva du kan tilføre bedriften i forhold til arbeidsmiljø. Hvilken person er du i arbeidsmiljøet? Hvilke erfaringer har du gjort deg med hvordan andre har oppfattet deg i tidligere arbeidssituasjoner? Hva får deg til å trives? Hva skal til for at du skal gjøre en god jobb og utvikle deg?

Jeg fikk et glitrende spørsmål fra min nåværende arbeidsgiver på intervju:

"Hva tror du "Bedrift" kan tilføre deg som arbeidstaker?" (FAT PAYCHECK er elendig svar btw)
Sist endret av Mxzyzptlk; 8. mai 2014 kl. 12:25.
Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Siden du tydeligvis synes er kult å skryte i tråder om svada og i tillegg ikke bestod ungomdskole eller videregående for å hanve på NAV er kanskje ikke du den beste å ta tips fra. Er du seriøs? "Adidas bukse og lue?"
Vis hele sitatet...
Skryter ikke, bare sier at ting er fult mulig.
Om det hadde vært en konsernsjef, selger, taxi, generelt serice - jobb, da ville jeg blitt kastet på dør.
Det her var en jobb der mote/utseende ikke er så nøye.

Fikk da også leilighet midt i byen uten problemer, til tross for at jeg kom med lurvete klær. Kan du bare snakke godt, så betyr ikke hvordan du ser ut så mye. *Så fremst det ikke er snakk om service yrke*