Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 1379
Visste ikke hvor jeg skulle legge inn dette, så legger det her.
Her er saken: Når jeg spiller aoc så må jeg kjøre noe kraftig ned med instillinger for å kunne spille uten 1fps. Men på den chatten så var det en som sa at han fikk 50fps på en 3 år gammel maskin.

Her er mine specs:

*Intel centrino duo 2ghz
*2gb ram
*ATI radeon x1600 256mb

Pcen er ca 1 1/2 år gammel

Vanlig oppløsning på skjermen er 1680x1050, men må kjøre på 1280X etellerannet

Noen som har tips om det er noe jeg kan gjøre for å forbedre ytelsen uten å overklokke eller bytte ut deler?

Ingen som vet?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Centrino ? Mao laptop ?

Mao fint lite du kan gjøre av oppgraderinger.

Mao du sitter fint i det.
Men det jeg ikke skjønner er hvorfor det lagger så jævlig når pcen tilfredsstiller minimumskravene og er lang på vei til å møte anbefalt :S
Det er en laptop.
Sitat av Vegar
Det er en laptop.
Vis hele sitatet...
Åja, så fordi det er en laptop så holder det ikke å møte kravene? det MÅ være en stasjonær. tenk deg om du...
Det er en Centrino.
Ingen tips om prosesser etc som kan skrus av for å minske ytelse til annet mens jeg spiller ellns, absolutt ingenting?
Det skal jo bære mulig å spille i hvertfall den oppløsningen det er på skjermen din selv om du ikke når helt opp til de anbefalte kravene, men går over minnimum...eller er jeg helt på jordet nå?
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
AoC er litt mer krevende en det folk kansje tror. For å få en fin spille opplevelse bør du oppfylle de anbefalte kravene.
Sitat av pwner2k
Ingen tips om prosesser etc som kan skrus av for å minske ytelse til annet mens jeg spiller ellns, absolutt ingenting?
Det skal jo bære mulig å spille i hvertfall den oppløsningen det er på skjermen din selv om du ikke når helt opp til de anbefalte kravene, men går over minnimum...eller er jeg helt på jordet nå?
Vis hele sitatet...
Ikke vet vi hvilket OS du kjører og ikke aner vi HVILKEN maskin det er. Produsent og modelnummer takk.
Hovedproblemet ditt er at skjermkortet ditt suger. Det er et ett og et halvt år gammelt laptop-grafikkort, som ikke engang var high-end på den tida. I dag er det way beyond utdatert. Sorry.
Jeg tok en spansk en, og installerte AoC på pcen min.

Jeg har 2GHz AMD prosessor, 1GB ram, GeForce FX5900, 300GB disker etc, osv osv.
Jeg hadde ikke recommended på prosessor og skjermkort.

Jeg fikk logga inn i gameworld, men jeg så kun vann og svarte hoder (Med LAV fps)
Og pc-en min er 5 år gammel nå. Så hvis folk har noe som tilsvarer min pc, burde de kjøpe seg nytt, med andre ord!
la oss gå bort fra laptopen nå. Jeg sparer til en 24" imac med disse specsa:

* 3,06 GHz Intel Duo 2 Extreme
* 2 GB hukommelse
* 500 GB harddisk1
* 8x to-lags SuperDrive-stasjon
* NVIDIA GeForce 8800 GS med 512 MB

Vil den kunne kjøre spillet på grei ytelse i fullskjerm, hvis jeg legger inn vista/xp på maskinen?

Sitat av meitemark
Ikke vet vi hvilket OS du kjører og ikke aner vi HVILKEN maskin det er. Produsent og modelnummer takk.
Vis hele sitatet...
Kjører winxp sp3, maskin er hp nc8430
"2 GB hukommelse" :P

Nå vet ikke jeg om OS/X eller hva dere nå kaller det k33ge OSet kjører AoC? Men i allfall, du burde greie medium. spørs jo hvilken oppløsning man kjører

bygg heller selv for 1/2 av prisen, og få en pc som drar spillet på high mener nå jeg men.men ikke alle er som meg

8800 GS har bare 384 MB RAM.. gå for GT hvis du først skal ha den CPUen du tenker på, ellers blir skjermkortet bare en flaskehals..
Sist endret av treimoz; 25. mai 2008 kl. 14:35.
Planen er ikke å bygge en gamer-pc, men skal i utgangspunktet ha en til hva jeg vanlighvis driver med. som da er foto,video,design osv. derfor mac.

Osx kjører ikke AOC, det er et windows-spill, men tenkte jo å bruke bootcamp
En iMAC er ikke en stasjonær PC. Det er en laptop som er vanskelig og drasse med rundt.

Kjøp er en normal pc, en sånn stor boks :-)
MagicalTrevor: istemmes. iMac er en laptop pakket inn i et fancy skall med en stor skjerm. Ser fint ut, og lite ledninger og styr, men ytelse er ikke dens sterkeste side.

Du vet, det finnes stasjonære Macer også.
i følge systemrequirements lab klarer pcen min mellom minimum og recomended, den har bare 1gb minne og 7600 go geforce med 256 minne, men det jeg lurer på er om det da vil hakke vis jeg setter alle instillingene på laves samt kjører på lavest resolution...?
Joachimerty: det vil nok funke, men ikke regn med ytelse eller grafikk du vil like. Det vil nok hakke noe ja.
Bare på vanlige spill for 1-3 år siden, så burde man ha minst 1gb ram. Dette gjaldt f.eks Half Life2, CS:S, osv... AoC har jo mye bedre grafikk, og mye større online spill. Etter hva jeg har hørt, så kan det være over 600000 spillere på en server, men det er som sagt bare noe jeg har hørt, så jeg kan ikke bekrefte det.


Og laptops er dårligere enn stasjonære.


Sitat av pwner2k
la oss gå bort fra laptopen nå. Jeg sparer til en 24" imac
Vis hele sitatet...

Må du kjøpe en mac? Windows XP funker knute godt, og PCene er billigere enn mac.
Sist endret av Tanguhi; 27. mai 2008 kl. 18:08.
Sitat av Joachimerty
i følge systemrequirements lab klarer pcen min mellom minimum og recomended, den har bare 1gb minne og 7600 go geforce med 256 minne, men det jeg lurer på er om det da vil hakke vis jeg setter alle instillingene på laves samt kjører på lavest resolution...?
Vis hele sitatet...

Jeg vill ikke stole på at det går så fint nei, har samme specs som deg på min laptop..

og det var IKKE spillbart!!
Joachim: Av specsa du listet opp der har vi det samme. PC'en min hakker ganske fint når det skjer mye der jeg er, ellers går det ganske fint. Har satt inn 512 ram i tillegg nå, merka en god forandring, så kanskje du bør gjøre det samme
Ok, leste hele topicen nuh: Og han har tydelig lyst på en mac, dra trenger han ikke noen "må det være mac?", for å svare på spørsmålet ditt enkelt: Ja, du vil kunne kjøre AoC med bootcamp.

Men, og ikke drep meg her, men etter min erfaring har mac et med bli treig etterhvert som du bruker den.
Og alle de programmen som er mest brukt for video/foto redigering fungerer like bra på PC som på mac for tiden, men fordelen med mac er som en over nevnte, det er mer stilrent og tar minde plass i heimen.

Men, du vil ikke få ytelsene til en PC.

Nå til laptop diskusjonen: De fleste laptopper som har sys req. er som regel ikke sterke nok til å dra spillet, ette erfordi at den hardwaren som blir puttet i en laptop som har de samme navnene, har ikke nødvendigvis de samme ytelsene som en "samme" model har i en stasjonær, ettersom laptop komponenter blir dimmet ned på minne, og cache, og andre ting som de fleste ikke legger merke til.
Dette er fordi en laptop blir som regel varm. bare min 6400+ med en kraftig kjøler og åpent kabinett holder 34*... Da kan du tenke deg hva den samme cpu`en hadde gjort inne i en laptop med betydelig mindre kjøling.

Så enkelt sagt, har du en stasjonær pc, og en laptop ved siden av hverandre med samme komponent navn i, vil antagelig stasjonære pc`en score høyere enn laptopen.
Så om du har en laptop med 2,8GHz x2 cpu, 2 GB ram, og 512 MB DDR3 ram eller bedre, vil du ikke kunne kjøre aoc på samme ytelse som en stasjonør med samme ytelse.

Denne teorien har jeg også om mac sitt oppsett, men dette kan jeg ikke si sikkert, ettersom jeg ikke har testet det ut.

Jeg selv sitter på 4x ATI Radeon 3870 GPU`er, AMD 6400+ x2, 4 GB Crosair 6400 dimm`s(800MHz) og jeg kjører alt på full guffe, og 5.1 anlegg i stua, og jeg må bare si at AoC er en ren nytelse å spille.

Så hvis du har gammel pc og har tenkt en stund på å bytte ut wow maskinen din med noe kraftigere, så vil jeg annbefale deg å bruke penger nok til AoC på full guffe...

Nå skal jeg også til slutt si, att jeg trur att hvis du bruker mange nok kroner på en mac, så vil du sikkert bli godt fornøyd med ytelsen i AoC uansett... bare på low, så var grafikken noe rundt en godt over nytbar grafikk hvis du ikke er kresen.

Og en Mac med si da 2,8 Ghz Intel cpu, 2 gb ram, og et skjermkort som ikke nødvendigvis trenger å være high-end, men iallefall 512 MB DDR3 ram eller bedre(på helst over 600MHz kjerne). så skulle du klare å kjøre spiller på over medium vil jeg tru...

Men nå merker jeg att jeg sklir ut av topic selv, og lar ordet gå til en som har noe mer vettu å si

Edit: Sorry skriveleifer, tard tastatur...
Sist endret av ExtremeHHH; 27. mai 2008 kl. 23:39.
ExtremeHHH: det du snakker om der er ingen teori, det er hard facts.[list][*]"Tilsvarende" laptop- og desktop-CPU-er har stort sprik i spec's utenom klokkefrekvens. Desktoper har mer cache, raskere FSB, og kan tillate seg å kjøre på høyere spenninger og bruke mer strøm pga. bedre kjøling og null batteri. Dermed også bedre ytelse.[*]Det finnes ikke laptop- og desktop-skjermkort med samme navn. Eksempel: 9600GT, 9600M GT. Samme? Nei. M=mobile=dårligere. Alltid.[*]Laptoper kjører stort sett alltid lavere minnefrekvenser enn desktoper. Dermed dårligere ytelse.[*]Laptop-chipset er langt fra like gode som desktop-chipset. De har færre PCIe-spor, tregere minnebusser, færre porter, osv. Generelt dårligere.[*]En gaming-PC i dag har en PSU på 500W eller mer, og bruker kanskje 60% av dette. Gaming-laptoper bruker kanskje 100W. Og ja, strømforbruk kan grovt sett oversettes direkte til ytelse, så lenge komponentene er innen samme generasjon. Så det blir som å sammenligne en bil med 100hk med en med 300hk. En enorm forskjell.

Når det gjelder Mac: Apple har det med å bruke gamle ATI-skjermkort. Disse er ikke direkte dårlige, men bra er de ikke. Mac-laptop eller iMac vil yte akkurat like dårlig som en hvilken som helst annen laptop, bortsett fra at OSX i utgangspunktet er raskere og mer responsivt enn Vista.
Kråketær. Så apple bruker gamle ATI -skjermkort når det står på specsa at de bruker nvidia?
pwner2k: sorry, da er jeg nok litt utdatert der. apple-specs er ikke akkurat det jeg sjekker hver dag

Endog, iMac tilbys i dag med Radeon 2400XT og 2600PRO og Geforce 8800GS. De to første vil jeg definitivt klassifisere som gamle ATI-skjermkort, og det siste er ikke mye bedre...