Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 4939
Hei, har lenge vært stor fan av the Beatles, og har nå i det siste begynt å fasinere meg for "PR-opprøret" gjennom å skjule beskjeder i f eks cd-cover ol.

Er ikke helt inne i historien, men etter det jeg har forståtte ville de simulere Paul McCartney's død. De simulerte at han døde i en bilulykke i 1965, for så å hinte til dette gjennom "gåter" på coveret til f eks:

F eks Abbey Road
  • På nummerskiltet til bilen i bakgrunnen står det 28 IF, altså ville han vært 28 år hvis han hadde levd.
  • John er kledd i hvitt som en prest, Ringo går i svart som er sørgeklær og George går i arbeidsklær og skal være graveren.
  • Paul går ikke i takt med de andre.
  • Paul går barbeint, som er et gammelt tegn på at man er død.
  • Paul er keivhendt og holder røyken med høyre hånden.

Noen som vet om liknende gåter fra the Beatles eller andre band ol. ?
0o. Det der hadde eg aldri funne ut frå det bilde, ikkje værst.
Tror bassen hans var begravet på samme coveret (hvis jeg husker riktig).
Trådstarter
Fant ut i sted at på Coveret til Seargent Peppers Loenly Hearts Club Band står det OPD på Pauls skulder, som er en engelsk forkortelse for Officaly Pronounced Dead.
Sikkerhetsklarert
En av beatles låtene som du kan spille baklengs og det var noen som ropte "paul is dead" eller noe i slutten av sangen..
google for "beatles played backwards"
Hvis du sjekker Pink Floyd's dobbelt LP/CD "The Wall" og sangen "Empty Spaces" , 1:12min - 1:27min ut i sangen, vil du høre noe babbel. Spilt baklengs vil du høre: "Congratulations. You have just discovered the secret message. Send your answer to Old Pink, care of The Funny Farm, Chalford, UK", bli sagt.

Pink er navnet på hovedpersonen i musikkfilmen (spilt av Bob Geldof) "The Wall". Enkelte mener også at "Old Pink" i dette tilfellet er et kallenavn på Syd Barrett, grunnlegger av Pink Floyd. Og Funny Farm er vel gærnehus(?).
Sist endret av no-aiden; 28. mars 2008 kl. 22:44.
Denne siden tar for seg den store "Paul is dead-teorien", og har masse bilder, lydklipp og clues. Jeg har liten tro på denne konspirasjonen, og tror deler av det er nøye planlagt av Beatles/George Martin selv, men må innrømme at det er artige greier.
Sist endret av DonTomaso; 28. mars 2008 kl. 22:48.
I en Britney Spears sang (Hit me baby one more time elns) sier hun noe uforståelig et sted.
Baklengs blir det "Have sex with me, i'm not too young"

Tar taxi til skolen og hørte det selvfølgelig på P4 x]
dere er jo bare idioter som diskuterer noe slikt. les en bok og du kommer til å finne veldig mange skjulte beskjeder. men de er egentlig helt åpenbare. paul is dead man, miss him miss him miss him
Rammstein har en hidden message i sangen "Reise, reise" Det er fra flight recorderen til JAL 123 som styrtet i 1985 - det er tidenes værste enkelt flyulykke.
Her er den gjemte meldingen, alt info står på filmen: http://www.youtube.com/watch?v=eTjxqqzUA5g

Ellers har du jo Tool sin "Intension", min personlige favoritt.
Den har noen stemmer som spilles baklengs i starten av sangen - her har dere starten av sangen - både spilt på den normale måten, for så å bli spilt baklengs. Teksten som Maynard synger baklengs står også på "about this movie" seksjonen.
Denne er råkul.
Sitat av Waltz#3
dere er jo bare idioter som diskuterer noe slikt. les en bok og du kommer til å finne veldig mange skjulte beskjeder. men de er egentlig helt åpenbare. paul is dead man, miss him miss him miss him
Vis hele sitatet...

Chillern a, Norsk Freakforum er tilholdstedet til kremen av Norsk ungdom.
Trådstarter
Sitat av DonTomaso
Denne siden tar for seg den store "Paul is dead-teorien", og har masse bilder, lydklipp og clues. Jeg har liten tro på denne konspirasjonen, og tror deler av det er nøye planlagt av Beatles/George Martin selv, men må innrømme at det er artige greier.
Vis hele sitatet...
Tusen takk, konge lesestoff!
Sitat av x3m187
Chillern a, Norsk Freakforum er tilholdstedet til kremen av Norsk ungdom.
Vis hele sitatet...
tviler ikke et sekund.
Sitat av DonTomaso
Denne siden tar for seg den store "Paul is dead-teorien", og har masse bilder, lydklipp og clues. Jeg har liten tro på denne konspirasjonen, og tror deler av det er nøye planlagt av Beatles/George Martin selv, men må innrømme at det er artige greier.
Vis hele sitatet...
Sitat av den latterlige websiden
On Paul's arm there is a set of false teeth. Could this be symbolising Paul's teeth getting knocked out in the car crash? It's also unusual that Paul is the only member to have a toothless smile in the photo.
Vis hele sitatet...
Jeg må si at dette er moro, men han eller de som har funnet på skvipet er nok også oppfinneren av å være paranoid. Det er så ufattelig mange tankeløse utsagn at jeg sitter og ler i stedet for å tenke at det kan være sant.
Om du vil undersøke myter innen musikken så må vel Tupac Shakur være den som har flest myter knyttet opp til seg.
Han klarer jo fint og synge om sin egen død og hvordan han dør. Tilogmed om hvordan han ville ha begravelsen sin osv. Finnes et utall av myter osv de har funnet i musikken hans
For de som har interesse for dette, her er det en samling med gode lydklipp både forlengs og baklengs. Hør spesielt på Stairway to Heaven av Led Zeppelin.
Trådstarter
Det er en viss forskjeld på de som det er helt tydelig laget slik, og de som f eks innbærer beskjeder om satan.
Sitat av apptel
For de som har interesse for dette, her er det en samling med gode lydklipp både forlengs og baklengs. Hør spesielt på Stairway to Heaven av Led Zeppelin.
Vis hele sitatet...
Akkurat den der har jeg liten tro på. Tror nok at siden man får lest teksten samtidig, så prøver man å tolke all summingen slik.

Var Stairway det gjaldt.
Sist endret av tamadrummer; 29. mars 2008 kl. 11:55.
Ozzy ble jo beskylt for å ha gjort dette, også inspirert flere unge til å ta livet av seg.
så bare for morro skyld la han inn en baklengsbesjed på en av sangene sine.
når man hørte dette hørtes det selvsagt skikkelig ondt ut, men spiller man det baklengs, hører man lydteknikeren i studio si hva han hadde til frokost.
På et av album-coverene til paul har han mistet ett arr han hadde i ansiktet.
Sitat av Scr0tum
På et av album-coverene til paul har han mistet ett arr han hadde i ansiktet.
Vis hele sitatet...

Det der tror jeg er en del av den store grafiker-konspirasjonen
Vet ikke om linken er postet, har ikke tid til å lese :P

http://www.youtube.com/watch?v=_UVDlg4x468


edit:
Etter jeg nå så filmen fant jeg ut at det er nok bullshit. Sikkert en fyr som har kjedet seg eller noe..
Sist endret av enanthate; 29. mars 2008 kl. 13:38.
Jeg skal innrømme at det er noen få setninger i noen få sanger som er litt scary av det jeg har sett her til nå, men det er mye bullshit. "Carry these shoes along the bye bye" ...pfft
jeg tror en del av disse såkalte ''skjulte'' tekstene er bullshit, noe er nok også sant og skal gi en dypere mening. Jeg vet ikke..

Hjernen vil alltid prøve å finne en sammenheng i forskjellige ting, hvis man for eksempel hører masse skurring vil hjernen prøve å finne et eller annet som kan gi en sammenheng. Det samme gjelder når man spiller musikk baklengs, og når du samtidig kan lese hva de ''sier'' er det lett og bli lurt.

Vet ikke om noen forsto hva jeg mente men=P
Sitat av gummiand
jeg tror en del av disse såkalte ''skjulte'' tekstene er bullshit, noe er nok også sant og skal gi en dypere mening. Jeg vet ikke..

Hjernen vil alltid prøve å finne en sammenheng i forskjellige ting, hvis man for eksempel hører masse skurring vil hjernen prøve å finne et eller annet som kan gi en sammenheng. Det samme gjelder når man spiller musikk baklengs, og når du samtidig kan lese hva de ''sier'' er det lett og bli lurt.

Vet ikke om noen forsto hva jeg mente men=P
Vis hele sitatet...
Fatter utmerket godt hva du mener. Et godt eksempel er 9/11, hvis du fatter.
Konspirasjon er ofte utfallet av hjernens leting etter sammenheng hvis den føler at noe ikke stemmer, eller gir noen sammenheng.
For å sette meningen din i sammenheng, gummiand, kan jeg jo referere til Bård og Haralds oversetting av arabiske tekster til norsk. Skål!
Sist endret av dynamite; 29. mars 2008 kl. 19:00.
Sitat av Joachimsen
Fatter utmerket godt hva du mener. Et godt eksempel er 9/11, hvis du fatter.
Konspirasjon er ofte utfallet av hjernens leting etter sammenheng hvis den føler at noe ikke stemmer, eller gir noen sammenheng.
Vis hele sitatet...
takk+enmilliontegn

Sitat av dynamite
For å sette meningen din i sammenheng, gummiand, kan jeg jo referere til Bård og Haralds oversetting av arabiske tekster til norsk. Skål!
Vis hele sitatet...
og takk+3mill tegn
Sist endret av gummiand; 30. mars 2008 kl. 04:35.
Sjekk ut denne siden. Her kan du spille en del sanger baklengs.
Om det virkelig er noen skjulte beskjeder i sangene? Neppe.
Morsomt? Javisst.
Denne
Hahaha, det var jo dessidert den aller beste!

Ps. det jeg mente var at Britny's sang var dessidert den beste :P
Sist endret av turbo2k; 31. mars 2008 kl. 00:15.
Dette er et utrolig kult fenomen, får meg til å tenke på Jarle (åpen post).

Noen av sangene kan det jo tviles litt i om det faktisk er et skult budskap eller om det bare en noen som kjeder seg og vil spille folk et puss.

Siden det er en del på forumet som driver med musikk, klarer dere å lage et skult budskap i en tekst ved å spille baklengs?

Den første som klarer å lage et budskap som sier noe om forumet skal få en av mine boksere i posten, ja, så klart en som er brukt.

Regler: Teksten skal ha en betydning når du spiller den vanlig. Ikke som den ene paul is dead man, miss him, miss him. Når han sang vanlig så ble det noe grosjeogm osv
litt annerledes, ikke noe baklengsbudskap, men da Dream Theater slapp albumet Octavarium var det fullstappet av forskjellige skjulte greier!
Link
De fleste slike "skjulte beskjeder", som på den siden, er jo bare tilfeldigheter (oh no shit?!)
Men er fortsatt moro hva man kan få det til å høres ut som

Liker spesielt den Weird Al har lagt inn, "Satan eats CHEEZ WHIZ!!!"
Det er når du spiller sanger "I Am the Walrus" baklengs, hvor du kan høre "Paul is dead, miss miss, miss him". Er litt spennende da, hehe.. Selvom det mest sannsynlig er tilfeldig. Som dere snakket om tidligere, så fort det er noe som mangler, leter vi etter sammenhenger, og da kan de rareste ting skje...

edit: "Walrus skal vistnok være tegn på død", uten at jeg har sjekket opp den opplysningen.
Sist endret av fredrikweb; 31. mars 2008 kl. 01:58.
▼ ... flere år senere ... ▼
Led Zeplin - Stairway to Heaven spilt baklengs ved hjelp av en gammel LP (vinyl) spiller. Han som har laget videoen bruker en enkelt finger for å rotere plata baklengs.

Songs Of Satan (Backmasking) er en samlig på nesten ti minutter med diverse musikk spilt baklengs.