Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1380
En tanke som dukka opp mens jeg gikk tur med ei god venninne i dag.

Hvis jeg er ute og sykler\går tur en kveld, og sykler langs skogen, og ser\hører den venninna mi bli f.eks. dratt oppi skogen og mishandla. Om jeg har med meg en pistol da og skyter voldsforbryteren, kan jeg få straff da?
Ja, det vil alltids være en viss fare for straff når man skyter noen.
Ja.
Det er ikke din jobb å håndheve loven, eller hevne noen. Selvom det i mange situasjoner kan høres brutalt ut.
Ja, du vil bli straffet for dette.
Om du husker episoden med innbruddstyven som var på veg til å knivstikke datteren i huset (4), og faren hennes reddet hun ved å skyte tyven.
Og ja, straff det fikk han!
Sist endret av Zeco; 3. april 2011 kl. 22:38.
Nåja, du kan alltids rope om nødverge, men har du pistol skal du gå veldig forsiktig frem.
Dette er bare antagelser, men jeg vil tro at du bare går rett frem og skyter personen, uten noen form for advarsel eller varselskudd blir du kjent skyldig. Du vil angivelig også bli siktet for å bære våpen.

Så straff vil du få, men jeg tror ikke den vil være like stor om du hadde begått mord med overlegg.
Sist endret av Dice; 3. april 2011 kl. 22:38.
Sitat av yellowpillow Vis innlegg
Ja.
Det er ikke din jobb å håndheve loven, eller hevne noen. Selvom det i mange situasjoner kan høres brutalt ut.
Vis hele sitatet...
Lov eller ikke, hadde det vært ei god venninde/familie av meg hadde jeg nok gjort det. Hadde sikkert ikke skutt for å drepe, men "bomma" noen ganger så han fikk en sjangse. Noen enig?
Sitat av Madxoc Vis innlegg
Lov eller ikke, hadde det vært ei god venninde/familie av meg hadde jeg nok gjort det. Hadde sikkert ikke skutt for å drepe, men "bomma" noen ganger så han fikk en sjangse. Noen enig?
Vis hele sitatet...
Hadde nok tatt affære uansett hvem det hadde vært. Helst uten pistol vel og merke
"Zeco:Om du husker episoden med innbruddstyven som var på veg til å knivstikke datteren i huset (4), og faren hennes reddet hun ved å skyte tyven.
Og ja, straff det fikk han!"

Norway should change ..
Står greit forklart her: nødverge
Men hvis du skyter og dreper personen vil du fortsatt bli tiltalt for drap, men hvis du har handlet i nødverge kan tiltalten bli frafalt.

Vilkårene for at nødverge lovlig skal kunne utøves er for det første at handlingen må ha vært nødvendig for å avverge eller forsvare seg mot angrepet. Dersom mindre inngripende tiltak kunne vært satt i verk med samme resultat, må dette forsøkes først. For det andre må ikke handlingen under forholdene fremtre som «ubetinget utilbørligt». Forholdene kan være slik at å ta livet av en angriper er eneste mulighet for å få avverget angrepet, men dette er likevel ikke tillatt som nødvergehandling dersom det man forhindrer for eksempel er å stoppe en mindre alvorlig forbrytelse.
Vis hele sitatet...
Okay, ja får nok straff for å bære våpen i det minste .. det er jo ikke lov først og fremst. Og det å "henrette" noen på den måten er jo heller ikke lov. Men er det ikke en lov som sier at man kan, eller skal, gripe inn når det er om livet?

Hadde uansett ikke klart å styre meg selvsagt, tror det ligger i menneskets natur.
Når det kommer til slike situasjoner kan man handle i nødverge slik som beskrevet i straffeloven paragraf 48
§ 48. Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget i Nødverge.

Det er Nødverge, naar en ellers strafbar Handling foretages til Afvergelse af eller Forsvar mod et retsstridigt Angreb, saafremt Handlingen ikke overskrider, hvad der fremstillede sig som fornødent hertil, og det i Betragtning af Angrebets Farlighed, Angriberens Skyld eller det angrebne Retsgode ei heller maa agtes ubetinget utilbørligt at tilføie et saa stort Onde som ved Handlingen tilsigtet.

Hvad ovenfor er bestemt om Afvergelse af retsstridigt Angreb, kommer ogsaa til Anvendelse med Hensyn til Handlinger, der foretages i Hensigt at iverksætte en lovlig Paagribelse eller hindre, at Straf- eller Varetægtsfanger rømmer.

Har nogen overskredet Grænserne for Nødverge, er han dog straffri, hvis Overskridelsen alene har fundet Sted paa Grund af en ved Angrebet fremkaldt Sindsbevægelse eller Bestyrtelse.
Vis hele sitatet...
Man kan dog ikke gå frem å henrette personen på stedet, men man må gå trinnvis. Først snakke til personen. Hjelper ikke det kan man eventuelt prøve å skremme personen ved å rope og kjefte, eller skyte et varselsskudd. Hjelper ingen av de ovenfor kan man prøve å uskadeliggjøre personen ved et skadeskudd.

Det å drepe en person i nødverge skal være absolutt siste utvei!

(Det er slik jeg har fått det beskrevet av et befal i Vakt & Sikrings)

EDIT: For å legge til en ting til. Når man handler i nødverge så skal man slå tilbake med litt mer makt en motpersonen. F.eks. Hvis han stiller med pinne for å slå deg, vil du nok ikke gå fri hvis du skyter han rett ned.
Sist endret av Moorater; 3. april 2011 kl. 23:02.
Sitat av Moorater Vis innlegg
Når det kommer til slike situasjoner kan man handle i nødverge slik som beskrevet i straffeloven paragraf 48

Man kan dog ikke gå frem å henrette personen på stedet, men man må gå trinnvis. Først snakke til personen. Hjelper ikke det kan man eventuelt prøve å skremme personen ved å rope og kjefte, eller skyte et varselsskudd. Hjelper ingen av de ovenfor kan man prøve å uskadeliggjøre personen ved et skadeskudd.

Det å drepe en person i nødverge skal være absolutt siste utvei!

(Det er slik jeg har fått det beskrevet av et befal i Vakt & Sikrings)

EDIT: For å legge til en ting til. Når man handler i nødverge så skal man slå tilbake med litt mer makt en motpersonen. F.eks. Hvis han stiller med pinne for å slå deg, vil du nok ikke gå fri hvis du skyter han rett ned.
Vis hele sitatet...
Dette over er riktig nok. Det å avverge et angrep mot seg selv eller andre ved hjelp av rettstridig handlign er godt innenfor det som kan regnes som nødverge. Nødverge gir derimot kun straffefritak for den situasjonen nødverge kan beropes. Så det å bære våpen på offentlig sted vil den ikke gi straffefritak for. Hverken før eller etter nødvergehandlingen.

Hvis man i tillegg hadde bevæpnet seg fordi man antok at en lovstridig handling ville inntreffe så kan det reises gode spørsmål om hvorfor man ikke søkte å unngå handlingen (som er et annet kriterie for at nødverge skal foreligge).
Sitat av Zeco Vis innlegg
Ja, du vil bli straffet for dette.
Om du husker episoden med innbruddstyven som var på veg til å knivstikke datteren i huset (4), og faren hennes reddet hun ved å skyte tyven.
Og ja, straff det fikk han!
Vis hele sitatet...
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=105834

Om du noen gang er vitne til slik og du ikke gjør noe, skal jeg vedde livet mitt på at du angrer i ettertid.
Hadde en litt spesiell episode for noen år tilbake. Der unkel skøt en kar i livet med en avsagd hagle, slapp unna alt av siktelser.. Men her var det snakk om at vedkommende hadde besøksforbud å møtte opp med en replika å truet med å skyte. Følte seg nok smart han med replikaen når det brått kom et våpen til inn i bildet ! haha
Sist endret av Adrenalinex; 4. april 2011 kl. 20:27.
Nerd på deltid
Hørtes rart ut det her, lærte i forsvaret at kniv regnes som dødelig våpen fra 10meter og mindre, og at vi da hadde hjemmel til å bruke dødelig makt, altså MP5en. Og nødverge er også for andre personer enn deg selv som er i fare
Sitat av uberleethaxor Vis innlegg
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=105834

Om du noen gang er vitne til slik og du ikke gjør noe, skal jeg vedde livet mitt på at du angrer i ettertid.
Vis hele sitatet...
Nå endte det faktisk med at mannen ikke ble tiltalt. http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle1193307.ece
Sitat av Foslid Vis innlegg
Hørtes rart ut det her, lærte i forsvaret at kniv regnes som dødelig våpen fra 10meter og mindre, og at vi da hadde hjemmel til å bruke dødelig makt, altså MP5en. Og nødverge er også for andre personer enn deg selv som er i fare
Vis hele sitatet...
Nå vet ikke jeg helt hvordan alt fungerer, men dette var jo en spesiell sak hvor vedkommende ikke har holdt avtalen om besøksforbud + drapstrussler med replika pistol.
Hvor vidt det var en replika eller ikke vil nok antageligvis også være uvesentlig da det ikke ligger noe krav i norsk lov om våpenkyndighet for å vurdere trusselbildet. Hvis man opplever at man blir truet med et skytevåpen så er det ikke så vesentlig om det er et fungerende skytevåpen, plombert eller er en replika... Å bruke en replika er i det store og det hele dumt, du får mer eller mindre samme straff som om du hadde benyttet en fungerende våpen, men har ikke samme mulighet når møkka treffer vifta.