Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1605
Hei!

Jeg bor på et studenthjem tilknyttet studentsamskipnaden i Oppland. I husleiekontrakten er det spesifisert at leietager godtar normalreglementet. I dette reglementet er det spesifisert følgende vedrørende vasking:
"[...] Det blir foretatt inspeksjon av fellesrom med jevne mellomrom. Ved manglende renhold vil ansvarlig etter turnusliste bli holdt ansvarlig for renholdet, om nødvendig vil SOPP foreta renholdet med belastning av gebyr/kostnader til ansvarlig etter turnuslisten."
Vis hele sitatet...
Reglementet kan leses i sin helhet på
http://sopp.no/index.php?option=com_...=95&Itemid=110.

På fellesarealene er det satt opp turnusliste med beskjed om at
"Husøkonom kommer innom hver onsdag mellom 08:00 og 15:30 og sjekker. Må SOPP vaske belastes den som har vaskeuke med kr. 400;- per time".
Vis hele sitatet...
Det er altså utleier som står for sjekken og avgjør om det må vaskes. Dette blir i tilfelle lagt til på neste husleie.

Jeg er klar over at en som leietager ved et studenthjem ikke har alle rettigheter mht. husleieloven. Men tolker jeg det riktig i at denne vaskeordningen strider mot husleieloven § 3-7. “Forbud mot andre ytelser ved leie av bolig”?

Det kan ikke avtales at leier av bolig skal betale andre eller større pengebeløp enn angitt i §§ 3-1 og 3-4 til 3-6.
Vis hele sitatet...
Slik jeg tolker dette kan man altså ikke ta betaling for annet enn utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet, brensel, vann og avløp. Hva mener dere, er dette helt greit?
Når du bor hissig subsidiert i et studenthjem mener jeg det er greit de forventer et minimum, ja. Jeg hadde ihvertfall følt meg komplett idiot om jeg kjørte sak på det der.
Er såpass mange idioter rundt omkring som ikke skjønner at man må rydde opp etter seg, så kan nesten garantere at hvor enn nazi dette føles er det veldig mye bedre enn alternativet i mange tilfeller.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Du kommer nok ingen vei med det her. Du har skrevet under på at du godtar et gitt reglement, og da må du forholde deg til det.

Den paragrafen du referrerer til er myntet på at husleier ikke skal kunne kreve mer i husleie enn det som er satt i avtalen, og forbud mot at husleier krever andre summer av dere uten at det er avtalt.

Forøvrig syns jeg det er helt greit med slike "straffer". Skulle gjerne hatt slike ordninger da jeg bodde i kollektiv første gang.

Se forresten §5-1 i samme lov.
Hørtes kjedelig ut, men det er vel eneste måten å få slaskene til å rydde opp etter seg.
Takker for svar. Men ble ikke §3-1 endret for at folk skulle kunne ta betalt for vann utenom? Det var ikke lov fordi det ikke var nevnt blant det en kunne ta betalt for. Vil ikke dette gå under det samme?

Ref: http://www.huseierne.no/Hus-Bolig/Te...lt-for-vannet/
Sitat av thomasf Vis innlegg
Du kommer nok ingen vei med det her. Du har skrevet under på at du godtar et gitt reglement, og da må du forholde deg til det
Vis hele sitatet...
Virker som om du tror dette er en generell regel, men norsk lov går over kontrakter. Man kan derfor ikke skrive en kontrakt som bryter med loven
Uten å sjekke saken så alt for grundig ser det for meg ut som om ordningen er lovlig.

Basert på:

§ 5-1. Leierens bruk m.v.

Utleieren plikter i leietiden å stille husrommet til leierens disposisjon i samsvar med avtalen.

Leieren plikter å behandle husrommet med tilbørlig aktsomhet og for øvrig i samsvar med leieavtalen.
Vis hele sitatet...
§ 5-3. Vedlikehold

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2.
Vis hele sitatet...
§ 5-8. Leierens erstatningsansvar

Utleieren kan kreve erstatning for tap som følge av at leieren ikke oppfyller sine plikter etter §§ 5-1 til 5-6. Dette gjelder likevel ikke så langt leieren godtgjør at misligholdet skyldes en hindring utenfor leierens kontroll som leieren ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å ha unngått eller overvunnet følgene av.

Skyldes misligholdet en tredjemann, som leieren har gitt i oppdrag helt eller delvis å oppfylle leieavtalen, er leieren fri for ansvar bare om også tredjemann ville være fritatt etter regelen i første ledd.

Ansvarsfriheten gjelder så lenge hindringen virker. Faller hindringen bort, kan ansvar gjøres gjeldende dersom leieren da plikter å oppfylle men ikke gjør dette.

Reglene i første ledd omfatter ikke slikt indirekte tap som nevnt i § 2-14 annet ledd, likevel slik at tap som følge av skade på husrommet med tilbehør regnes som direkte tap.

Utleieren kan i alle tilfeller kreve erstatning dersom misligholdet eller tapet skyldes feil eller forsømmelse fra leierens side. For utmålingen av erstatningen gjelder bestemmelsene i § 2-14 første, fjerde, femte og sjette ledd tilsvarende.
Vis hele sitatet...
Oppsummert; Utleieren kan sette som ett krav i leieavtalen at leieren skal vedlikedholde boligen med jevnlig vasking. Brudd på dette medfører at leier må betale kostnaden utleier har for å utbedre misligholdet.

Klarte i farten ikke å finne noen domsavsigelser angående dette. Forøvrig synes jeg det både er helt greit at utleier har en slik ordning. Eneste negative jeg ser ved saken er at leieren ikke gis mulighet til å umiddelbart utbedre vaskingen før utleier bestiller vaskepersonell.