Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2001
Noen som har lagt merke til at det i løpet av det siste året har vært en voldsom økning i bil branner? De fleste begynner å brenne av seg selv, mens de er ute i bruk eller når de står parkert. Før var skjedde dette sjelden, og når det skjedde ble de gjenstand for grundige undersøkelser.Nå er det flere ganger i uka, og det virker som om ingen syns det er rart.
Historieentusiast
Sexarz's Avatar
Forsikringssvindel har da alltid vært populært?
Det er jo også flere og flere som kjøper bil, som ikke har peiling på hvordan man behandler dem.
Det viser seg gjerne at det blir en økning i forsikringssvindel før mange andre indikatorer på strammere tider slår ut.
Feks vil en kunne se på antall konkurser, økning i inkasso saker o.l at mange får strammere økonomi og har veldig høy gjeldsgrad. Ofte så vises trender ennå raskere på økningen i krav om utbetaling av forsikringsoppgjør.

Det betyr at det kan være en sammenheng mellom økning i bilbranner og at mange folk sliter økonomisk.
Først må en jo da kartlegge om det faktisk er en reell økning i antall bilbranner eller om det avisene som skriver om det av mangel på noe mer spennende å skrive om.
Trådstarter
43 3
Er litt annerledes dette her, de brenner av seg selv med føreren inne i bilen, stående i kryss og kjørende på motorveien. Jeg så ett intervjue med en brann dude som bekrefta att det var en enorm økning, men ingen påpeker att det er rart.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Når jeg var russ lagde vi bygdas heftigste pinsbål.

Vi stabla 13 biler oppå hverandre, helte på bensin, og tente på! Ble en varm kveld det ja!
Kan det være grunnet innsprøytning?
Common rail er jo ikke veldig gammelt og var før bare på diesel. Det er jo haugevis av brukte common rail diesler på markedet.

Nå har det jo også kommet bensin motorer med innsprøytning under høyt trykk.

Kan det være en sammenheng? Kanskje dårlig holdbarhet over tid?


Tro om det er gjort undersøkelser på årsmodeller og type biler som brenner når branndudes sier det er en voldsom økning.
Sist endret av ompapa; 11. juni 2012 kl. 21:03.
Trådstarter
43 3
Sitat av ompapa Vis innlegg
Det viser seg gjerne at det blir en økning i forsikringssvindel før mange andre indikatorer på strammere tider slår ut.
Feks vil en kunne se på antall konkurser, økning i inkasso saker o.l at mange får strammere økonomi og har veldig høy gjeldsgrad. Ofte så vises trender ennå raskere på økningen i krav om utbetaling av forsikringsoppgjør.

Det betyr at det kan være en sammenheng mellom økning i bilbranner og at mange folk sliter økonomisk.
Først må en jo da kartlegge om det faktisk er en reell økning i antall bilbranner eller om det avisene som skriver om det av mangel på noe mer spennende å skrive om.
Vis hele sitatet...
Er jo masse nyhetssaker å ta av, og de skriver jo ikke om det, det er det som er rart. Bare små notiser om at det har skjedd. Tror de færreste som skal svindle på forsikringen tenner på bilen mens de kjører i hundre på motorveien.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Jeg har også reagert på det. I et tilfelle jeg leste om var det snakk om at lysene sluttet å virke like før det tok fyr, noe som kan tyde på elektrisk feil.
Trådstarter
43 3
Sitat av datagutten Vis innlegg
Jeg har også reagert på det. I et tilfelle jeg leste om var det snakk om at lysene sluttet å virke like før det tok fyr, noe som kan tyde på elektrisk feil.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det har med jordmagnetisme å gjøre og att det føyer seg pent inn i rekken av hendelser som masse død av fisk, fugl og masse invasjon av edderkopper i india. Som forøverig ple forklart med att det bare var en ny art. Ja det er jo vanlig att det plutselig dukker opp nye arter med insekter på den størelsen i tusenvis
Du må beise sjarken!
Sitat av ompapa Vis innlegg
Kan det være grunnet innsprøytning?
Common rail er jo ikke veldig gammelt og var før bare på diesel. Det er jo haugevis av brukte common rail diesler på markedet.

Nå har det jo også kommet bensin motorer med innsprøytning under høyt trykk.

Kan det være en sammenheng? Kanskje dårlig holdbarhet over tid?


Tro om det er gjort undersøkelser på årsmodeller og type biler som brenner når branndudes sier det er en voldsom økning.
Vis hele sitatet...
common rail er fortsatt bare på diesel.

Tror det er mer elektronikk i bilene, mer trykk i drivstoffet og mange har ikke peiling på hvordan de gjør noe med en bil.
Mulig du har rett mtp navnet men prinsippet for common rail er jo innsprøytning under høyt trykk for bedre forstøvning og det har også kommet på bensinmotorer nå. Er ikke sikkert det skjer under like høyt trykk som på common rail men de nyeste bensin motorene har trykk som er mye høyere enn tidligere.
Common rail, kom faktisk først på Bensin motorer


Sitat av BMWe39 Vis innlegg
common rail er fortsatt bare på diesel.

Tror det er mer elektronikk i bilene, mer trykk i drivstoffet og mange har ikke peiling på hvordan de gjør noe med en bil.
Vis hele sitatet...
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
OP, til neste gang: Det skrives bilbranner.
Sitat av kurt kåre jonny Vis innlegg
Common rail, kom faktisk først på Bensin motorer
Vis hele sitatet...
NEI! Common rail kom først og fremst på diesel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Common_rail
Du må beise sjarken!
Sitat av ompapa Vis innlegg
Mulig du har rett mtp navnet men prinsippet for common rail er jo innsprøytning under høyt trykk for bedre forstøvning og det har også kommet på bensinmotorer nå. Er ikke sikkert det skjer under like høyt trykk som på common rail men de nyeste bensin motorene har trykk som er mye høyere enn tidligere.
Vis hele sitatet...
prinsippet for common rail er at ikke alt spruter inn på en gang, det er høyt trykk for at trykket på dieselen skal overstige trykket i sylinderen.
Har lite med forstøving å gjøre.
Sist endret av BMWe39; 12. juni 2012 kl. 00:41.
Teknologien har vokst veldig fort de siste årene, også i biler. Og stadig flere og flere bildeler lages av billigere materiale som f.eks. plast. Plast har erstattet mye av det som vanligvis ble laget av metall før for å få ned kostnadene og samtidig redusere levetiden på delene (bruk og kast samfunn). Samtidig kommer det mer og mer elektronikk i bilene. Mye har gått over fra mekanisk til elektrisk styring (innsprøyting, veiv sensor, pumper, kjølevifter, sensorer, automatisk start og stopp, kompressorer for å nevne noe) i tillegg har du alt av annen elektronikk (elektrisk justerbare seter, sete- speil- og rutevarmere, kjørekomputere, multifunksjonsratt, regnsensorer, nivåregulering, automatiske kjørelys, automatisk bråbremsing, trykksensorer i dekk, adaptiv cruise control, klimaanlegg, telefon, parkeringsassistanse, parkeringsvarmer mm.) Med tanke på kvaliteten på dagens teknologi. Hvilken av bilen som har alt beskrevet over og en gammel volvo tror du har størst sjanse for å ta fyr av seg selv? :P

Tenk bare på alle laptoper og spessielt ladere som har tatt fyr i de siste årene i forhold til apparater som ble produsert i begynnelsen av 2000-tallet.

Det er allikevel stor sjanse for at flere av disse uhellene kan være svindel, men jeg ville ikke vært så veldig skeptisk til det.
Sist endret av CryptoN; 12. juni 2012 kl. 01:07.
Sitat av BMWe39 Vis innlegg
prinsippet for common rail er at ikke alt spruter inn på en gang, det er høyt trykk for at trykket på dieselen skal overstige trykket i sylinderen.
Har lite med forstøving å gjøre.
Vis hele sitatet...

Joda det har med forstøving å gjøre. Trykket er selvsagt viktig som du sier men noe av årsaken til en mer fullstendig forbrenning i en common rail motor er nettopp forstøvningen.

De største fordelene med Common-Rail er at forbruket går ned, samtidig som utslipp av skadelige avgasser reduseres. Grunnen til dette er at når drivstoffet sprøytes inn under så høye trykk som her forstøves det nærmest optimalt, det betyr at forbrenningen blir kraftigere og mer fullstendig.
Vis hele sitatet...
Kilde: dinside.no via google
Sist endret av ompapa; 12. juni 2012 kl. 08:32.
Du må beise sjarken!
Det har ingenting med forstøving å gjøre, i en common rail anlegg er det opptil 20 bar med trykk, du oppnår god forstøving på ca 2 bar
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Antimatter Vis innlegg
Noen som har lagt merke til at det i løpet av det siste året har vært en voldsom økning i bil branner? De fleste begynner å brenne av seg selv, mens de er ute i bruk eller når de står parkert. Før var skjedde dette sjelden, og når det skjedde ble de gjenstand for grundige undersøkelser.Nå er det flere ganger i uka, og det virker som om ingen syns det er rart.
Vis hele sitatet...
Har du noe belegg for å påstå at biler brenner oftere nå enn før? Har du statistisk materiale (eller i det minste en nyhetssak) å vise til? Jeg kan ikke komme på å ha lest noe om biler som spontant tar fyr det siste året.

Sitat av Antimatter Vis innlegg
Jeg tror det har med jordmagnetisme å gjøre og att det føyer seg pent inn i rekken av hendelser som masse død av fisk, fugl og masse invasjon av edderkopper i india. Som forøverig ple forklart med att det bare var en ny art. Ja det er jo vanlig att det plutselig dukker opp nye arter med insekter på den størelsen i tusenvis
Vis hele sitatet...
Jordmagnetisme? Som dreper fisk og setter fyr på biler? Du er ute og kjører på dypt vann og tynn is her, gutt. Vet du hvordan et magnetisk felt oppfører seg? Hva det gjør, og hvordan det oppstår (spoiler: nei)?

Edderkoppene kan fint forklares som du allerede har gjort. Hvis en fremmed art blir innført i et økosystem hvor den ikke hører hjemme kan den utrydde og presse ut andre arter, og få en enorm bestandsvekst på kort tid.
Sitat av BMWe39 Vis innlegg
Det har ingenting med forstøving å gjøre, i en common rail anlegg er det opptil 20 bar med trykk, du oppnår god forstøving på ca 2 bar
Vis hele sitatet...
Var trøtt og så uheldig å trykke på KP istedenfor siter, hehe.

Common Rail ble jo utviklet for og være mer miljøvennlig, og på den måten med og knuse/forstøve dieselen mer for og gi renere forbrenning? Vet ikke om du har merket det, men er en markant forskjell på svartrøyk mellom f eks nye hjullastere med Common Rail kontra eldre hjullastere. Gamle motorer klarte heller ikke og forbrenne all dieselen som ble sprutet inn i sylinderen, derav veldig uheldig økonomisk og miljø messig.
Sitat av BMWe39 Vis innlegg
Det har ingenting med forstøving å gjøre, i en common rail anlegg er det opptil 20 bar med trykk, du oppnår god forstøving på ca 2 bar
Vis hele sitatet...

Jo det har med forstøvning, jeg har også lagt med kilde på akkurat det. Og likevel fortsetter du, dude du tar feil her. Du har blingset i denne common rail saken både med tanke på forstøvning og at det eksisterer common rail for bensinmotorer.
To biler i full fyr ved butikk


Skulle på EU-godkjenning dagen etter, Merkelig
Sitat av Antimatter Vis innlegg
Jeg tror det har med jordmagnetisme å gjøre og att det føyer seg pent inn i rekken av hendelser som masse død av fisk, fugl og masse invasjon av edderkopper i india. Som forøverig ple forklart med att det bare var en ny art. Ja det er jo vanlig att det plutselig dukker opp nye arter med insekter på den størelsen i tusenvis
Vis hele sitatet...
I Australia fantes det ikke kaniner før. På midten av 1800-tallet var det noen som tok dem med og slapp dem ut der, og 100 år etterpå var det ca 600 millioner av dem, og de har blitt et stort problem.
Sist endret av KultNick; 18. juni 2012 kl. 12:16.
Sitat av mr_james Vis innlegg
To biler i full fyr ved butikk


Skulle på EU-godkjenning dagen etter, Merkelig
Vis hele sitatet...

"Da han åpnet begynte det å brenne"
Jeg tror "økningen" av bilbranner er innbilt eller tilfeldigheter. Ironisk nok selvantente bilen min i dag, den var i grei stand og ble EU-godkjent uka før. Sånt kan skje, spesielt på gamle biler. I mitt tilfelle har det tydeligvis vært bensinslangen til forgasseren som begynte å lekke, før det smalt og bilen begynte å brenne (mens jeg kjørte).