Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 956
Hei!

Tok på meg et oppdrag som går ut på at alle elevene i 7 - 10kl skal ha en "skole" mail. Derfor er jeg glad i å få litt tips til forskjellige løsninger på hvordan jeg kan løse dette.

Server delen har jeg tenkt på en "pizza" server, som har en raid løsning som mailfilene blir lagres på. Har ikke sett på hvilken server det blir enda men regner med det blir en ibm av noe.

Linux delen blir satt opp på en Debian Etch

Webmail delen har jeg tenkt å bruke RoundcubeWebmail

Det blir sånn ca 1000 elever grovt utregnet, så hver klasseforstander skal kunne legge til elever som i den klassen.

Det jeg lurer mest på hvordan raid løses i linux verdenen og backup.
Kom gjerne med løsninger og tips!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dersom du lurer på korleis du setter opp raid og backup, så tør eg påstå at du ikkje er kompetent til å drifte en e-postserver...

Raid kan ordnast i HW via dedikert raid-controller, eller i software via md/raid. Dei fleste distroer, inkludert debian, gir deg valg for SW-raid under installasjonen.

Backup kan ordnast med alt fra tar til Arkeia Backup, til tape, disk, nettverk, whatever.

Ei løsning eg liker for backup er rsync til ei anna maskin. rsync kopierer bare endringer, og er rask i bruk...

Uansett, for så få som 1000 brukere ville eg vurdert outsourcing til en tjenestelevrandør, isteden for å drifte egen server. T.d tipper eg google kan tilby ei slik løsning om du kontakter dei, og da får du genialt interface, enkel bruk, stor plass og backup.
HanZl's Avatar
Trådstarter
Har aldri vært borti linux og raid, men det høres rettfram, det blir 2disker som speiler debian mens et san tar seg av databasene.
Linux har ikke noe med speilingen å gjøre, det tar raidcontrolleren i serveren seg av.

Skal du sette opp et SAN uten peiling på RAID?
HanZl's Avatar
Trådstarter
Fult klar over det, det jeg har tenkt er at os har speiling på to disker, mens SAN`et kjører RAID 5 + tapebackup (san`et inneholder bare databasene) Eller er dette en fryktelig dårlig løsning?
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
For en skole som sikkert ikke har lyst til å investere i san så er det sikkert det. Det vil være bedre for skolen dersom de får epost-tjenesten eksternt fra f.eks gmail. Her kan de få sitt eget domene også.
HanZl's Avatar
Trådstarter
Kostnad var ikke et problem, men hvis gmail har muligheten til som dere sier er det en bedre løsning, fant ikke mye info om dette på about gmail.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det du leiter etter heiter google apps for your domain, og om du vil ha tusen kontoer må du ta kontakt med dei, og forklare behovet ditt.
HanZl's Avatar
Trådstarter
Flott, da skrinlegger jeg server prosjektet for ei stund og ser hvordan det går med gmail sine tjenester.
Hvorfor ikke bare sette opp imap med squirrelmail i debian ?
Folka kunne bare brukt mail.(skoledomene).net for å logge på og av. Er ikke så store installasjonen. Burde naturligvis ha en maskin/båndbredde som kan håndtere trafikken.
Sist endret av icebyte; 19. april 2007 kl. 11:37.
Sitat av icebyte
Hvorfor ikke bare sette opp imap med squirrelmail i debian ?
Folka kunne bare brukt mail.(skoledomene).net for å logge på og av. Er ikke så store installasjonen. Burde naturligvis ha en maskin/båndbredde som kan håndtere trafikken.
Vis hele sitatet...
Det var vel strengt tatt ikke selve mail-serveren og webmail som var problemet. Det var at lærerene skulle kunne enkelt legge til elevene sine. Og dette er jeg nokså sikker på at Google Apps støtter.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
E-post til tusen lette brukere setter uansett ikkje ekstreme krav til HW eller BW.

100kb synkron linje burde holde plenty - det er trossalt 1GB/døgn, eller 1MB per konto... Det er rimelig heftig bruk av e-post.

Samme går for HW. Å håndtere 1GB/døgn er ikkje ei veldig tung oppgave, så kva ein går for av server er også revnande likegyldig.

Samme gjelder lagring. Hastighet har lite eller ingenting å sei, siden den uanjsett er rask nok.

Det som har litt å sei er RAM. Skal du kjøre SpamAssassin så bør du ha rikelig med RAM, slik at bayes-tabeller, lister o.l. blir liggande i RAM. Du bør også ha rimelig mykje cpu for å kunne kjøre SA på alt...

Derfor ville eg lagra e-post på lokal disk og rsync'a den mot SAN-løsninga vedkommande har en gang i døgnet eller sånn, og heller kjørt mirror på e-posten slik at HW-feil ikkje kunne slette siste døgnet...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Lærerene enkelt skulle kunne legge til elevene sine.. Kan ikke det enkelt gjøres i squirrelmail ved å lage til en address/conatct?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av icebyte
Lærerene enkelt skulle kunne legge til elevene sine.. Kan ikke det enkelt gjøres i squirrelmail ved å lage til en address/conatct?
Vis hele sitatet...
Ikkje rot sammen squirrelmail og styring av brukere på e-postserveren, som nok er det han sikta til.