Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 887
Hei, lurer på hvilke måter dere kan anbefale meg å bruke for å pushe ut programmer (msi-filer) på et stort nettverk? Da jeg var utplassert hos et IT firma for et par år siden mener jeg å huske at de pushet ut programmer via Windows Update. Kan dette stemme? Kjører for det meste Windows XP her.
Alt må være så enkelt som mulig for brukeren, da de fleste nesten ikke kan noen ting.
http://en.wikipedia.org/wiki/Software_distribution
Har gode erfaringer med altiris og SMS. Koster selvfølgelig penger.
Er det ikke slik at datamaskinene i et nettverk må være koblet opp mot et domene på en lokal server? Og fra denne serveren kan det dyttes ut programmer til klientene? Husker jeg gjorde det når jeg var på utplassert hos IT firma jeg også. Der bare pushet han ut anti-virus-program til pcen fra serveren.
Stemmer det, alle maskinene er på domene. Men jeg husker at Officepakken automatisk ble lasted ned å installert da jeg kjørte Windows Update. Var de ansatte som hadde ordnet det. Noen som vet hvordan det gjøres? Finner ikke noen relevante treff på Google.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Det skal gå ann å kjøre lokal versjon av WU på nettverket. Jeg vil anta det er det som er gjort også har dem lagt til Office der.
Windows Update kan ikke pushe ut msi, bare updates. SMS og group policy og Configuration Manager som er nextgen til sms2003.
Hmm.. her er det forskjeller på assign, og publish av software. Når du assigner vil softwaren bli innstallert automatisk*, hvis du publisher kan det installeres fra contol panel - add/remove programs.

*det fins også forskjeller på hvordan man assigner. dvs man kan assigne både på user, og computer.
Hvordan ordner man lokal WU? Er det en vanskelig prosess? Lage MSI pakker er greit nok, er førsteårslærling så har ikke alt for mye kunnskaper om å "route" WU hvis det er det som gjøres.
Regner med WU er Windows update? Du kan installere WSUS (Windows Server Update Services) Men den pusher bare ut updates til forskjellige Microsoft produkter
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Er jo null problem å pushe ut MSI'er for install bare vha GPO også.
Vi gjorde det veldig enkelt på skolen via en Windows server.
Hvor bra dette er, har jeg ingen peiling på. Men, det fungerte ihvertfall på det nettverket vi laget til.
en 10-15 pcer.

Kan se om jeg finner noe gammelt lesestoff om hvordan vi gjorde det.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Er jo null problem å pushe ut MSI'er for install bare vha GPO også.
Vis hele sitatet...
Helt enig.

Her har du ferdige msi filer til forskjellige programvarer som er klar til å brukes.
Her har du lærestoff for Windows server 2003, om du er interesert.

http://voss-lan.org/Preben/Windows.rar