Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 4362
Jeg håper dette ble riktig del av forumet å poste i da.

Jeg har lyst til å starte et forum på internett, men lurer på om det er noen som vet om en forumprogramvare som lar folk registrere brukernavn og passord på det brukernavnet så bare de kan bruke det, men ikke sender bekreftelse på epost så man kan være anonym på forumet? Man trenger et brukernavn for å bli gjenkjent av sine medbrukere når man poster, slik at man kan bygge seg opp et rykte på forumet. Jeg er imot sensur så jeg vil ikke at forumet skal modereres av noen, ikke engang meg. Forumet skal være basert på vanlig folkeskikk og gjensidig respekt, så det forventes at ingen gjør noe ulovlig.

phpBB funker ikke på den måten jeg vil, det er verste sensur-programvaren ihvertfall.

Er det noen som kan hjelpe meg?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Med en slik brukeradministrasjon (ingen authmail etc) ville jeg tro at du blir rævpult av spambots iløpet av ca fem minutter.

Jeg ville aldri gått for noe slikt.
Det får bli mitt problem da.
Sitat av GjestBaardsen Vis innlegg
Jeg er imot sensur så jeg vil ikke at forumet skal modereres av noen, ikke engang meg. Forumet skal være basert på vanlig folkeskikk og gjensidig respekt, så det forventes at ingen gjør noe ulovlig.
Vis hele sitatet...
Og hva gjør du når folk ikke oppfører seg, ikke viser respekt og skriver om ulovlige saker/ting/aktiviteter?

Du kan jo sette opp phpBB, men unnlate å sette opp utgående e-postserver kanskje?
Sitat av nomore Vis innlegg
Og hva gjør du når folk ikke oppfører seg, ikke viser respekt og skriver om ulovlige saker/ting/aktiviteter?

Du kan jo sette opp phpBB, men unnlate å sette opp utgående e-postserver kanskje?
Vis hele sitatet...
Ehh, banner de? Den eneste forskjellen er at de må lage en ny mail om han har verification på.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Ehh, banner de? Den eneste forskjellen er at de må lage en ny mail om han har verification på.
Vis hele sitatet...
Kan Ip-banne, da blir det pittelitt vanskeligere å lage ny konto.

Mulig at det er innstillinger som gjør det mulig PHPbb å la brukere registrere seg uten mail. Du kan sikkert unngå å bli rævpult av spambot ved å bruke CAPTCHA. Altså: brukernavn, passord, CAPTCHA
Sist endret av Spelly; 26. mai 2013 kl. 15:58.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Ehh, banner de? Den eneste forskjellen er at de må lage en ny mail om han har verification på.
Vis hele sitatet...
Da modererer man jo

Man forhindrer vedkommende fra å ytre seg videre - både om samme og nye emner/diskusjoner.

Og det er da ingenting som hindrer idioter i å registrere seg med drøssevis av brukernavn/IP-adresser bare for å drive kødd. De finnes, og det er nok av de der ute...
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Spelly Vis innlegg
Kan Ip-banne, da blir det pittelitt vanskeligere å lage ny konto.

Mulig at det er innstillinger som gjør det mulig PHPbb å la brukere registrere seg uten mail. Du kan sikkert unngå å bli rævpult av spambot ved å bruke CAPTCHA. Altså: brukernavn, passord, CAPTCHA
Vis hele sitatet...
Er ikke helt sikkert det heller.

http://freak.no/forum/showthread.php...hlight=captcha
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det er ingen som sier at captcha vil hindre spam 100%, det er dog ingen tvil om at spam vil bli redusert betydelig.
Tror forøvrig at denne er rimelig sikker: http://ocr-research.org.ua/teabag.html
Sist endret av Spelly; 26. mai 2013 kl. 16:35.
Ok, jeg har bestemt meg for å bruke e-post registrering og jeg skal moderere debatten. Jeg skal også tjene penger på reklamering, for å betale for driften av forumet, enten at folk kjøper reklameplass på sidene eller at jeg har slike "klikk og tjen" reklamelinker som når folk klikker på dem så tjener jeg litt. Hva tror dere om det?
Tror vel "klikk og tjen" er veien å gå.
Det å selge reklameplass er relativt vanskelig, spesielt med en nyoppstartet side.
Sitat av GjestBaardsen Vis innlegg
Ok, jeg har bestemt meg for å bruke e-post registrering og jeg skal moderere debatten. Jeg skal også tjene penger på reklamering, for å betale for driften av forumet, enten at folk kjøper reklameplass på sidene eller at jeg har slike "klikk og tjen" reklamelinker som når folk klikker på dem så tjener jeg litt. Hva tror dere om det?
Vis hele sitatet...
massevis av reklame som popper opp vil trekke folk vekk frå nettsiden.
Ikke ha reklame på siden før du har en betydelig mengde brukere. Det er stygt og i veien, og med få brukere tjener du ingenting uansett. Vent til du har et par tusen brukere før du putter inn reklame.

Er relativt billig å drive et forum med få brukere så gjør det av egen lomme og fokuser 100% på bruker opplevelsen. Når du har så mange brukere at det begynner å bli dyrt å drive er det på tide å vurdere reklame.
Sist endret av etse; 28. mai 2013 kl. 13:55.
Sitat av GjestBaardsen Vis innlegg
Ok, jeg har bestemt meg for å bruke e-post registrering og jeg skal moderere debatten. Jeg skal også tjene penger på reklamering, for å betale for driften av forumet, enten at folk kjøper reklameplass på sidene eller at jeg har slike "klikk og tjen" reklamelinker som når folk klikker på dem så tjener jeg litt. Hva tror dere om det?
Vis hele sitatet...
Hvis det er nisjebasert forum som ikke har konkurranse så har du liten mulighet. Ellers tipper jeg en øl på at du blir veldig alene på forumet. Men som nevnt uten en "liten" brukermasse så vil reklame bare være avskrekkende. I begynnelsen trenger ikke forumet overstige 1000kr i året på drift.
Sist endret av boohaze; 28. mai 2013 kl. 13:59.
har selv hatt ett forum for servern min. google recaptcha hjalp ikke mye men jeg fikk bort problemet når jeg la til secret answare når brukere må registrere seg
Sitat av paddus Vis innlegg
har selv hatt ett forum for servern min. google recaptcha hjalp ikke mye men jeg fikk bort problemet når jeg la til secret answare når brukere må registrere seg
Vis hele sitatet...
her finner du det: http://www.google.com/recaptcha
Det er gratis å bruke siden de tjener penger på at dine brukere løser de. (De bruker det for å scannede bøker til digital tekst, så det brukeren ser er ofte et ord fra en bok de har scannet.

Men ja et enkelt spørsmål de må svare på, som gjør at du ikke følger standard registreringsform er i 90% av alle tilfeller godt nok. spesielt om siden din ikke er for stor. Da dette fjerner alle automatiske crawler-bots som googler frem forumet ditt for å spamme, og man må gjøre et "targeted" angrep for å klare å spamme forumet, noe de sjeldent gidder med mindre forumet er av betydelig størrelse.
Sist endret av etse; 28. mai 2013 kl. 14:23.
Ja, secret answers er nok best for å beskytte seg mot spam. Og enkel spørsmål som "Hva er hovedstaden i Norge?", "Hva er fire pluss fem?" eller "Hva heter kongen vår?" holder unna veldig mange spambotter.
Bør man ha et firma som man registrerer domenet forumet skal ligge i på, eller er det uproblematisk å registrere domenet på seg som privatperson? Jeg tenker da på om noen på forumet sier ulovlige ting eller oppfordrer til ulovlige ting og man ikke får moderert det bort før dagen etter f.eks. eller hvis man glemmer å slette det eller ikke har lest/forstått loven grundig nok slik at man ikke ser på det som ulovlig og derfor ikke sletter det, er man da strafferettslig ansvarlig for at ting blir stående på forumet da? Ville det vært bedre med et AS som kunne bli saksøkt istedet for en selv? Men AS koster jo 30 000 å starte også. Noen som vet?
Sist endret av GjestBaardsen; 28. mai 2013 kl. 14:54.
Å registrere et domene som privatperson er ikke noe problem, men det kreves at du har et firma for å få et .no-domene.
Sitat av GjestBaardsen Vis innlegg
Bør man ha et firma som man registrerer domenet forumet skal ligge i på, eller er det uproblematisk å registrere domenet på seg som privatperson? Jeg tenker da på om noen på forumet sier ulovlige ting eller oppfordrer til ulovlige ting og man ikke får moderert det bort før dagen etter f.eks. eller hvis man glemmer å slette det eller ikke har lest/forstått loven grundig nok slik at man ikke ser på det som ulovlig og derfor ikke sletter det, er man da strafferettslig ansvarlig for at ting blir stående på forumet da? Ville det vært bedre med et AS som kunne bli saksøkt istedet for en selv? Men AS koster jo 30 000 å starte også. Noen som vet?
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke et aksjeselskap, start et enkeltmannsforetak hvis firma er et must.

"Det er ingen krav til egenkapital. Det finnes heller ingen særskilte regler eller lovverk som gjelder for enkeltpersonforetak, med unntak for foretak som har flere enn 30 ansatte. "
http://www.kunnskapssenteret.com/art...nsforetak.html
Sist endret av Sigøyner; 28. mai 2013 kl. 14:57.
Sitat av Sigøyner Vis innlegg
Du trenger ikke et aksjeselskap, start et enkeltmannsforetak hvis et firma er et must.

"Det er ingen krav til egenkapital. Det finnes heller ingen særskilte regler eller lovverk som gjelder for enkeltpersonforetak, med unntak for foretak som har flere enn 30 ansatte. "
http://www.kunnskapssenteret.com/art...nsforetak.html
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke starte enkeltmannsforetak, kun aksjeselskap, fordi jeg er uførepensjonert og hvis jeg starter annet firma enn AS så mister jeg trygda tror jeg.
Sist endret av GjestBaardsen; 28. mai 2013 kl. 15:01. Grunn: tillegg
Sitat av GjestBaardsen Vis innlegg
Jeg kan ikke starte enkeltmannsforetak, kun aksjeselskap, fordi jeg er uførepensjonert og hvis jeg starter annet firma enn AS så mister jeg trygda.
Vis hele sitatet...
I så fall - Er det virkelig verdt 30 000kr å starte et aksjeselskap kun for å få et .no domene?
Sitat av Wolfenheart Vis innlegg
I så fall - Er det virkelig verdt 30 000kr å starte et aksjeselskap kun for å få et .no domene?
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke verdt det. Skal ha .net domene men hvis jeg må starte selskap av juridiske grunner så er AS eneste selskapsformen jeg kan benytte meg av (tror jeg).
Sitat av GjestBaardsen Vis innlegg
Nei, det er ikke verdt det. Skal ha .net domene men hvis jeg må starte selskap av juridiske grunner så er AS eneste selskapsformen jeg kan benytte meg av (tror jeg).
Vis hele sitatet...
Da trenger du ikke noe akjseselskap. Og siden du ikke har noen inntekter i nærmeste fremtid så trenger du heller ikke tenke på ting som skatt og slikt.
Sitat av GjestBaardsen Vis innlegg
Jeg kan ikke starte enkeltmannsforetak, kun aksjeselskap, fordi jeg er uførepensjonert og hvis jeg starter annet firma enn AS så mister jeg trygda tror jeg.
Vis hele sitatet...
Jeg ville hørt med NAV, leser mye forskjellig når det gjelder situasjonen din og enkeltmannsforetak.

Edit; For eksempel her http://enkeltmannsforetak.nyttiginfo...ringsdrivende/

Men du trenger ikke firma ved .net domener
Sist endret av Sigøyner; 28. mai 2013 kl. 15:16.
Sitat av Sigøyner Vis innlegg
Du trenger ikke et aksjeselskap, start et enkeltmannsforetak hvis firma er et must.

"Det er ingen krav til egenkapital. Det finnes heller ingen særskilte regler eller lovverk som gjelder for enkeltpersonforetak, med unntak for foretak som har flere enn 30 ansatte. "
http://www.kunnskapssenteret.com/art...nsforetak.html
Vis hele sitatet...
Det spiller ingen juridisk rolle om han har et enkeltmannsforetak eller bare opererer nettsiden som en privatperson. Man er like mye økonomisk ansvarlig uansett.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Det spiller ingen juridisk rolle om han har et enkeltmannsforetak eller bare opererer nettsiden som en privatperson. Man er like mye økonomisk ansvarlig uansett.
Vis hele sitatet...
Ja, sant det. Svarte bare på spørsmålet hans om aksjeselskap
Hvis han ikke skal ha et .no domene vært fall
Sist endret av Sigøyner; 28. mai 2013 kl. 15:33.
Nei, jeg kjører det som privatperson tenker jeg. Takk for svar så langt folkens :-) kanskje jeg kommer på noe mer etter hvert.
Hvor mye plass trenger jeg til MySQL? Er det nok med 25 MB?

Finnes det en FTP klient som kjører i web-browser? Så man slipper å laste den ned men kan laste opp det man trenger å laste opp til sitt nettsted?

ehh dere skjønner sikkert hva jeg mener...
spørs hvor mange aktive brukere. For kun et fåtall brukere hvor du kun lagrer tekst i databasen holder det lenge. Du kan enkelt oppgradere når du får behov.
Ok, takk
Sitat av GjestBaardsen Vis innlegg
Hvor mye plass trenger jeg til MySQL? Er det nok med 25 MB?

Finnes det en FTP klient som kjører i web-browser? Så man slipper å laste den ned men kan laste opp det man trenger å laste opp til sitt nettsted?

ehh dere skjønner sikkert hva jeg mener...
Vis hele sitatet...
http://www.net2ftp.com/
Takk

Nå, hvordan registrerer jeg meg som admin på forumet på phpBB?

Edit: Jeg er like grønn som den smileyen...

Jeg har litt problemer med å forstå... må jeg unzipe phpBB på pc'en min og så kjøre en fil som ligger inni der og så kommer det oppsettmeny eller?

Takk til alle som holder ut min grønnhet
Sist endret av GjestBaardsen; 3. juni 2013 kl. 19:22.
Ville droppet phpBB helt! MyBB er veien å gå, mye enklere brukergrensesnitt, og du kan mye enklere lage custom plugins osv.

I MyBB kan du enkelt skru av 'email activation' under innstillinger, og velge hvilke felt brukerne må fylle inn under registrering.
Ein plass å starte er vell å sammenligne di forskellige forumscriptene som finnest i verden, http://en.wikipedia.org/wiki/Compari...forum_software.

Derreter så kan du finne deg ein webhost(sjekk signatuuuureeeen <3), villestarta med noe smått med det første, å starte eit forum nå til dags skal vistnokk ikkje være bare bare.

Alle Nisjenne er nesten tatt allerede.
Men lykke til ^^