Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3852
Jeg skal kansje kjøpe Salpeter/Kno3 på Felles-kjøpet imårgen. Så lurte jeg bare på om det er kuler eller pulver!

Så hvis noen av dere har kjøpt før gi respons!
Sitat av newbiepyro Vis innlegg
Jeg skal kansje kjøpe Salpeter/Kno3 på Felles-kjøpet imårgen. Så lurte jeg bare på om det er kuler eller pulver!

Så hvis noen av dere har kjøpt før gi respons!
Vis hele sitatet...
Det kommer i små granulater.. Ikke rent pulver, men heller ikke noe problem viss du f.eks. har kulemølle!

Er du bonde, eller har du bruksbevis som gir deg rett til å kjøpe gjødsel?

Gi oss gjerne oppdatering på hvordan kjøpet går!
Trådstarter
15 0
Sitat av Znerk Vis innlegg
Det kommer i små granulater.. Ikke rent pulver, men heller ikke noe problem viss du f.eks. har kulemølle!

Er du bonde, eller har du bruksbevis som gir deg rett til å kjøpe gjødsel?

Gi oss gjerne oppdatering på hvordan kjøpet går!
Vis hele sitatet...
Det skal jeg gjøre ;O
Sitat av newbiepyro Vis innlegg
Jeg skal kansje kjøpe Salpeter/Kno3 på Felles-kjøpet imårgen. Så lurte jeg bare på om det er kuler eller pulver!

Så hvis noen av dere har kjøpt før gi respons!
Vis hele sitatet...
du får ikke kjøpt noe så lenge du ikke er bonde. Kan ikke engang ha gjødsla fritt i butikken mer.
Sitat av Znerk Vis innlegg
Det kommer i små granulater.. Ikke rent pulver, men heller ikke noe problem viss du f.eks. har kulemølle!

Er du bonde, eller har du bruksbevis som gir deg rett til å kjøpe gjødsel?

Gi oss gjerne oppdatering på hvordan kjøpet går!
Vis hele sitatet...
Kaliumnitrat aka kirsta-k kommer ikke i granulat, ville heller sagt at det kommer i "salt" form. (Er jo forsåvidt et salt)

Ammoniumnitrat kommer derimot i granulat.
Sitat av Xzip Vis innlegg
Kaliumnitrat aka kirsta-k kommer ikke i granulat, ville heller sagt at det kommer i "salt" form. (Er jo forsåvidt et salt)

Ammoniumnitrat kommer derimot i granulat.
Vis hele sitatet...
Kanskje galt å si granulater.. Men det er nå hvertfall ikke fint pulver. Små granulater eller små krystaller er hvertfall en grei beskrivelse.
Mongo på heltid
Soppsui's Avatar
Salpeter selges vel fortsatt på apoteker? 90g for rundt 150kr, om jeg husker riktig.
Sist endret av Soppsui; 24. april 2012 kl. 14:23.
Sitat av Soppsui Vis innlegg
Salpeter selges vel fortsatt reseptfritt på apoteker? 90g for under 200-lappen, om jeg husker riktig.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer.. men det vil si en kilopris på rundt. 2000kr.. Dette er EKSTREMT dyrt, og derfor ikke å anbefale på noen måte. Har selv skutt opp rundt 8kg med kjemikalier ved en enkelt nyttårsfeiring. Med en kjemikaliepris på 2000kr/kg ville dette kostet mellom 10K og 20K..

Fk er helt klart det billigste og beste, om du bare får kjøpt det du ønsker der!
Trådstarter
15 0
Nå har jeg kjøpt Salpeter på FK!

Det gikk helt fint, kjøpte en sekk med noen kilo salpeter! (har brukt litt av det til plenen)
Uansett så er jeg nabo med en som er sjef eller noe sånt... Så jeg trengte ikke bonde pass!
så nå skal jeg bruke morter til å knuse det :P
Av interesse, hvilket produkt kjøpte du? Det er lett å ta feil av alle de nitratholdige kunstgjødseltypene...
Sist endret av Halalgeir; 24. april 2012 kl. 21:45.
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Hehehe, han står nokk å knuser kalksalpeter til han ser den andre mannen med jåen
Trådstarter
15 0
hva er forskjellen med salpeter og kalksalpeter? :O
Sitat av newbiepyro Vis innlegg
hva er forskjellen med salpeter og kalksalpeter? :O
Vis hele sitatet...
Kalksaltpeter er tilnærmet ubrukelig til pyroteknikk. Saltpeter, eller kaliumnitrat, som det heter, er meget potent til pyroteknikk!

Hva har DU kjøpt?
Trådstarter
15 0
Sitat av Znerk Vis innlegg
Kalksaltpeter er tilnærmet ubrukelig til pyroteknikk. Saltpeter, eller kaliumnitrat, som det heter, er meget potent til pyroteknikk!

Hva har DU kjøpt?
Vis hele sitatet...
Salpeter! ;D
Sitat av newbiepyro Vis innlegg
Salpeter! ;D
Vis hele sitatet...
Så at noen oppi trpden her tvilte litt, og spøkte med det. Så, bare for å gjøre det helt klart, det er produktet med navn: "Krista-K" du har kjøpt?

Gratulerer med å få tak i dette på fk har blitt vanskelig de siste åra..
Kun Kirsta-K som er kaliumnitrat hos FK!!!

Salpeter er trivialbetegnelse for mange teknisk viktige uorganisk-kjemiske nitrater, f.eks. ammonsalpeter for ammoniumnitrat, NH4NO3, chilesalpeter eller natronsalpeter for natriumnitrat, NaNO3, kalisalpeter for kaliumnitrat, KNO3, og kalksalpeter for kalsiumnitrat, Ca(NO3)2.

Så selv om du kjøpt "salpeter" så trenger det ikke å være kaliumnitrat!
Gratulerer med kjøp! Kan jeg spørre om hvor TS bor? Altså hvor i landet du fikk kjøpt.
Sitat av newbiepyro Vis innlegg
Nå har jeg kjøpt Salpeter på FK!

Det gikk helt fint, kjøpte en sekk med noen kilo salpeter! (har brukt litt av det til plenen)
Uansett så er jeg nabo med en som er sjef eller noe sånt... Så jeg trengte ikke bonde pass!
så nå skal jeg bruke morter til å knuse det :P
Vis hele sitatet...
Sitat av Zaladarus Vis innlegg
Gratulerer med kjøp! Kan jeg spørre om hvor TS bor? Altså hvor i landet du fikk kjøpt.
Vis hele sitatet...
Ser ikke ut som alle får kjøpt det der heller
TS: Var det Krista-K?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Znerk Vis innlegg
Hva har DU kjøpt?
Vis hele sitatet...
Sitat av newbiepyro Vis innlegg
Salpeter! ;D
Vis hele sitatet...
"Kjøpte'ru Jarlsberg?"
-"Jeg kjøpte no gulost."

Ok, ikke helt samme greia, da gulosten fungerer til formålet, men du steker ikke hamburger og fiskepinner med motorolje fordi det står olje i kokeboka =)
Bilde av emballasje eller så tro jeg ikke på deg Så enkelt!