Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1217
Kan noen forklare meg hvordan zapper-pistolen til vår kjære 8-bit nes fungerer? Har fundert på dette lenge, men har ikke funnet noe svar
Mitt nermeste svar er en PIN-fotodiode som fanger opp lyset/fargene fra endene som flakser omkring (?)
I selve pistolen har du en linse som merker at det er lys, eller lys som blir reflektert. Når du trykker på skyt knappen blir skjermen svart og en liten hvit firkant legges der fuglen er. "ser" linsen hvitt betyr det at du har siktet rett. Hvis ikke så betyr det at du har bommet.
Det er da flere fugler? Forskjellige farger eller noe?
Har bestandig lurt på det der, jeg også, men jeg har tenkt på det som en av "The Great Mysteries of Life".
jeg har hørt at den også ser hvor på skjermen det er ved å telle antall pixler for å finne kordinasjonene til stedet.
Inni tv-en er det en kanon som sender ut elektroner mot skjermen, mange elektroner går igjennom, når det er hvitt på skjermen. Inni løpet på selve pistolen er det også sensorer som merker hvor elektronene kommer ifra. De kalkulerer altså fra hvor på skjermen elektronene kommer ifra. Dersom elektronenes opprinnelse er tilsvarende med posisjonen til en av fuglene, vil det si at du har truffet en.
Men pistolen ser da ikke alltid hele tv'en.
Den konvekse linsen sørger for at lyset fra tv-en blir brutt og sender inn all informasjon til sensorene. Jeg kan jo selvfølgelig ta feil også da.
Alltid lurt på det selv, genial teknologi til å være så gammelt.. <3 nintendo!
Så hvis du har to nes og tv-er, og fuglene flyr synkront, så dør fuglen på "tv nr.1" hvis du sikter og skyter på "tv nr.2" ?
Eller trenger de ikke og flyge synkront?

Ps: hvilke flere ting er det som bruker denne teknologien?
ah. gode gamle nintendo, med duck hunt, det var tider det.. Våres gyldne tider;-)
Antar at det er noe lignende i lignende våpen idag. Som foreks i arcade haller og på playstation. Alle husker vel time crisis:-)
dico: En annen mulighet er jo å tegne opp de forskjellige objektene med forskjellig størelse, farge og/eller blinke med en bestemt frekvens. Det gjør det hele mye enklere.

Flere ting? Tja, alle de spilleautomatene der du skyter ting virker omtrent på samme måte. Bare at i den forbindelse har du også et speil inne i bildet og noe andre forutsetninger. Prinsippet er noenlunde det samme.
fra en bok jeg har;

"Light guns work optically with your screen. They do not keep track of location on the screen until the gun is fired. When the gun is fired, the screen blanks for a moment, and the optics in the gun register where on the screen the gun is aimed. That information is sent to the computer, which register the shot."
Sendte faktisk en mail til nintendo om det der for lenge sia, svaret lyder;
"Good question. In 1985 when the Zapper Gun was released, it was considered leading edge video
game technology. The engineering is quite unique. Basically, when you pull the trigger, a
flash of light occurs around the on-screen targets. If the Zapper is aimed at the target, the
flash of light will be reflected in the gun, and a hit will be recorded."

edit: 1 post på 2 år er vel ikke verst? :P
Sist endret av primax; 16. desember 2004 kl. 12:57.
Opprinnelig postet av |d13m0b
I selve pistolen har du en linse som merker at det er lys, eller lys som blir reflektert. Når du trykker på skyt knappen blir skjermen svart og en liten hvit firkant legges der fuglen er. "ser" linsen hvitt betyr det at du har siktet rett. Hvis ikke så betyr det at du har bommet.
Vis hele sitatet...
Rent hypotetisk, om man ordnet det slik at skjermen blinket helt hvitt i stedet for helt svart. Ville da "alle" skudd regnes som "treff", fordi det hvite lyset ble registrert? Burde jeg koble en blits opp mot pistolen, så hver gang jeg fyrte av kom det hvitt lys inn i løpet? Vill begge "endene" ha blitt registrert som truffet med hvitt lys?
I mange slike spill så vil du kunne bare skyte mot en lyspære, og den vil registrere det som et treff.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
For å legge til informasjon til denne gamle tråden, så ble faktisk den første pistolen laget på 60 tallet om jeg ikke husker feil. Var en dokumentar om spillindustrien på Discovery her en gang.
... wow.. grubla på den lenge eller?
Nei men jeg søkte litt rundt etter arcade stuff og kom over denne tråden, kunne være greit å legge til denne informasjonen da Nintento sin zapper ko i 1985.