Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 4118
Satt en dag å filosoferte litt for meg selv da jeg kommer over tanken på hvorfor man gjesper, etter en del tanker frem og tilbake på hvorfor man gjør det kom jeg frem til dette.

Man gjesper jo fordi man er sliten/trøtt derfor tenker jeg at det muligens er et desperat forsøk fra hjernen for å skaffe mer oksygen?

Noen av dere som har noen formeninger om dette?
Jeg mener at gjesping kommer av at når man blir trøtt, så blir man mindre sosial, og dermed gjesper man fordi underbevisstheten prøver å sosialisere med de rudnt deg, og derfra er det at gjesping smitter over på andre, selv dyr.

Det mener nå jeg
En artig liten sak: Min mor fortalte meg for et par år siden at det fantes triks for å gjespe (ikke spør hvordan vi kom inn på temaet :P) blant annet var det noe med å la tungen gli fra innsiden av det ene kinnet, forbi leppene (på innsiden) og så videre til det andre kinnet, relativt sakte, og flere ganger helt til du gjesper.

Husker ikke helt oppskriften på dette her, men det var noe i den duren.

Jeg prøvde det, og det funket!
Sitat av Haagiboy Vis innlegg
En artig liten sak: Min mor fortalte meg for et par år siden at det fantes triks for å gjespe (ikke spør hvordan vi kom inn på temaet :P) blant annet var det noe med å la tungen gli fra innsiden av det ene kinnet, forbi leppene (på innsiden) og så videre til det andre kinnet, relativt sakte, og flere ganger helt til du gjesper.

Husker ikke helt oppskriften på dette her, men det var noe i den duren.

Jeg prøvde det, og det funket!
Vis hele sitatet...
Kanskje fordi du "glemmer" å puste nok, slik at du ikke får nok oksygen eller bare placebo slik jeg ser det.
Vedder 10 kr på at alle som leser denne tråden gjespa når de begynte å lese den :P
Gjesping utløses vel rundt 60% av gangen pga at du leser om, hører eller ser noen andre som gjør det.
Se mythbusters-episoden om det
Du skylder meg 10kr var klar over det før jeg leste tråden :-p
Sitat av AleXzorZ Vis innlegg
Vedder 10 kr på at alle som leser denne tråden gjespa når de begynte å lese den :P
Gjesping utløses vel rundt 60% av gangen pga at du leser om, hører eller ser noen andre som gjør det.
Se mythbusters-episoden om det
Vis hele sitatet...
Jeg gjespet ihvertfall opptil flere ganger når jeg leste tråden, og gjesper mens jeg skriver dette... Og det er ingen andre her i rommet
Mythbusters sa vel også at det ikke smitter? :s
Sitat av OnkelBlå Vis innlegg
Jeg mener at gjesping kommer av at når man blir trøtt, så blir man mindre sosial, og dermed gjesper man fordi underbevisstheten prøver å sosialisere med de rudnt deg, og derfra er det at gjesping smitter over på andre, selv dyr.

Det mener nå jeg
Vis hele sitatet...
Så det du mener er at vi er konstant opptatt av oppmerksomhet, og at gjesping er kroppens måte å si "Hey, se på meg, se hvor viktig jeg er og gi meg oppmerksomhet!"?

Dude, du kan ikke mene dette.
Sitat av tafsern Vis innlegg
Så det du mener er at vi er konstant opptatt av oppmerksomhet, og at gjesping er kroppens måte å si "Hey, se på meg, se hvor viktig jeg er og gi meg oppmerksomhet!"?

Dude, du kan ikke mene dette.
Vis hele sitatet...
Vil ikke si at du tolket det feil men du tolket det veldig grovt

Oppmerksomheten er kanskje ikke det viktigste, er vel heller det at du vil prøve som han sa å sosialisere med de rundt deg og ikke nødvendigvis kreve full oppmerksomhet.
Sitat av Frende Vis innlegg
Kanskje fordi du "glemmer" å puste nok, slik at du ikke får nok oksygen eller bare placebo slik jeg ser det.
Vis hele sitatet...
Uansett, det funket!

Bare les litt på wiki siden om gjesping, så står det noen teorier der
Forrutenom at det er et sjokk inntak av oksygen da hjernen mangler har jeg hørt i en dokumentar for mange år siden at de sammenlignet det med flokkreaksjoner på lik linje med fugler som flyr når det er fare på fære - og alle de andre følger etter. Vet ikke om det er riktig, men det er jo et faktum at andre henger seg med når én i flokken gjesper.
Det er gjort forsøk som indikerer at det ikke er pga. oksygenmangel

One of the theories was that the reason why human yawn is because due to lack of oxygen and higher level of carbon dioxide. Carbon dioxide is a by-product of cellular respiration along with water. Since one lacks oxygen, one yawns to take in more oxygen and letting out more of carbon dioxide than normal state of breathing. However, an experiment conducted by Dr. Robert Provine proves the theory wrong. He had 100 students taking a part in the experiment where he had four rooms with different level of oxygen and carbon dioxide. The normal air would have 21% of O2, and 0.03% of CO2.
Gas #1 100 % O2 0.00% CO2
Gas #2 21.0% O2 3.00% CO2
Gas #3 21.0% O2 5.00% CO2
Gas #4 21.0% O2 0.03% CO2

What Dr. Provine found was that the students who were in rooms that had gas#1, gas #2 and #3 were breathing faster, but the different gas level did not increase the number of yawning.
Vis hele sitatet...
Gjesping fungerer vel litt som hosting?
Noen gang sittet i en kino sal? Når en begyner og hoste kommer det 100 andre som gjør det samme.

Hadde om dette på skolen husker jeg! Samme med latter, vi kan le bare andre folk ler! vi mennsker er rare.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Jeg kjøper heller den forklaringen om at gjesping er en måte å øke konsentrasjonen på. Ved gjesping skjerper vi pulsen og gjør oss mer klar til en dyst. Idrettsutøvere blir ofte observert gjespende før en konkurranse og når jeg tenker meg opp føler jeg meg ofte litt sløv når jeg gjesper. Med andre ord har jeg et behov for å øke konsentrasjonen min.

Videre er det ofte slik at vi strekker oss når vi gjesper, noe som også skjerper konsentrasjonen.
Et hundre prosent akseptert forklaring på hvorfor vi gjesper har jeg til gode og se enda.
Jeg gjespet like før jeg trykket på tråden.

Sitat av Haagiboy Vis innlegg
En artig liten sak: Min mor fortalte meg for et par år siden at det fantes triks for å gjespe (ikke spør hvordan vi kom inn på temaet :P) blant annet var det noe med å la tungen gli fra innsiden av det ene kinnet, forbi leppene (på innsiden) og så videre til det andre kinnet, relativt sakte, og flere ganger helt til du gjesper.

Husker ikke helt oppskriften på dette her, men det var noe i den duren.

Jeg prøvde det, og det funket!
Vis hele sitatet...
Jeg gjespet også rett etter jeg prøvde dette. Og så, 2 ganger når jeg leste resten av tråden. Morsomt!
*YAWN* Man gjesper visst for å dekke et visst underskudd av oksygen, sa min naturfagsærer, som ikke høres usansynelig ut! *YAWN* Er man trøtt og sliten har kroppen ofte oksygenunderskudd *YAWN* og vil dekke dette. (Teacher quote). *YAWN*

Så mange ganger *YAWN* gjespet jeg når jeg skrev dette!
Flere som har merket at man gjesper spesielt mye når man tripper? Jeg og en kamerat gikk rundt i skogen og gjespet hele dagen. Ca. fem ganger holdt jeg på å skremme vettet av ham med utbruddene mine, fordi han trodde det var en chewbacca-lignende skapning bak ham. Klarte også å forstrekke kjevemuskelen på et tidspunkt. Meget ubehagelig i den tilstanden.

Har merket dette ved andre anledninger óg.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
*YAWN* Man gjesper visst for å dekke et visst underskudd av oksygen, sa min naturfagsærer, som ikke høres usansynelig ut! *YAWN* Er man trøtt og sliten har kroppen ofte oksygenunderskudd *YAWN* og vil dekke dette. (Teacher quote). *YAWN*
Vis hele sitatet...
Som du kanskje ser av hva Kinseek skriver, så er den teorien tilbakevist.

Den mest troverdige teorien jeg har sett er at gjesping er en respons på et ønske om faseskifte, og at nøkkelfunksjonen til gjesping nettopp er å smitte, slik at flokken synkroniseres. Faseskifte vil si å gå fra sovende til våken tilstand og omvendt, fra hviling til lek, fra lek til jakt og liknende. Dette stemmer godt overens med folk og dyrs gjespevaner. Det er for eksempel vanlig å gjespe når man går fra sovende til våken tilstand, når man sitter på buss/trikk på vei til jobb/skole om morgenen, når man er trøtt og ønsker å sove, når man er sulten og ønsker å spise, når man er på jobb og ønsker å dra hjem, når man kjeder seg og ønsker å gjøre noe annet, osv. Uten å ha noen tall å støtte meg på, så ser det for meg også ut som at typiske flokkdyr gjesper mer enn "enslige" dyr. Både mennesker og hunder gjesper tilsynelatende mye oftere enn katter (slik har det i hvert fall vært med mine mennesker, hunder og katter).

Det er også undersøkelser som tyder på at evnen til å bli smittet av gjesping er korrelert med evne til å føle empati - en form for følelsesmessig synkronisering, noe som ikke er helt urelatert til fasesynkronisering.
Sitat av Haagiboy Vis innlegg
En artig liten sak: Min mor fortalte meg for et par år siden at det fantes triks for å gjespe (ikke spør hvordan vi kom inn på temaet :P) blant annet var det noe med å la tungen gli fra innsiden av det ene kinnet, forbi leppene (på innsiden) og så videre til det andre kinnet, relativt sakte, og flere ganger helt til du gjesper.

Husker ikke helt oppskriften på dette her, men det var noe i den duren.

Jeg prøvde det, og det funket!
Vis hele sitatet...
Bare jeg som klarer å gjespe på kommando?
Sitat av Baaden Vis innlegg
Bare jeg som klarer å gjespe på kommando?
Vis hele sitatet...
Må være fordi du sover for lite det....

og litt offtopic her men... Ølglass = bergenser? hø?
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
*YAWN* Man gjesper visst for å dekke et visst underskudd av oksygen, sa min naturfagsærer, som ikke høres usansynelig ut! *YAWN* Er man trøtt og sliten har kroppen ofte oksygenunderskudd *YAWN* og vil dekke dette. (Teacher quote). *YAWN*

Så mange ganger *YAWN* gjespet jeg når jeg skrev dette!
Vis hele sitatet...
Jeg hadde ikke gjespet noen ganger hittil i tråden før jeg kom til dette.
Sitat av tafsern Vis innlegg
Så det du mener er at vi er konstant opptatt av oppmerksomhet, og at gjesping er kroppens måte å si "Hey, se på meg, se hvor viktig jeg er og gi meg oppmerksomhet!"?

Dude, du kan ikke mene dette.
Vis hele sitatet...
Haha, du overtolker litt
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Baaden Vis innlegg
Bare jeg som klarer å gjespe på kommando?
Vis hele sitatet...
Klarer fint å gjespe på kommando, klarer å gjespe på kommando og så gjespe på ekte pga eg har gjespa masse
rart hvordan jeg gjesper bare jeg ser ordet.
Sitat av F4celess Vis innlegg
rart hvordan jeg gjesper bare jeg ser ordet.
Vis hele sitatet...
da har du vel gjespa ganske mye i denne tråden
Sitat av F4celess Vis innlegg
rart hvordan jeg gjesper bare jeg ser ordet.
Vis hele sitatet...

Sikkert likt placebo effekten, du ser noe som handler om gjesping og så gjesper du. (Bare å skrive dette fekk meg til å gjespe)
Sitat av Baaden Vis innlegg
Bare jeg som klarer å gjespe på kommando?
Vis hele sitatet...
Dette klarer jeg også. Men det må jeg pent ettersom jeg bruker månedslinser, og de har en tendens til å bli litt tørre. Man kan si jeg har lært kroppen min å gjespe automatisk hvis øynene mine er tørre.
Nå har jeg ikke lest mer enn et par innlegg i denne tråden, men at gjesping smitter er det ingen tvil om. Har sittet her og gjespet konstant i et halvt minutt nå, og jeg husker jeg gjorde det samme i en lang stund da jeg leste en artikkel i avisen om fenomenet for en stund siden. Fascinerende.
HøyRisiko Psykopat
Skulle ønskt eg aldri så dette innlegget,
har gjespet som en galning etter at eg leste noen innlegg
TV fortalte meg at gjesping kommer fra gammelt av, da vi jaktet maten vår, men også ble jaktet på. En jeger som sover blir fort et bytte, og gjesping øker sannsynligheten for ikke å sovne. Det er smittsomt fordi det, dersom én jeger gjesper, er store muligheter for at en annen jeger også vil føle seg trøtt. Så når én først gjesper, holder alle seg i live.
HøyRisiko Psykopat
Husker veldig godt når eg så den Mythbusters episoden om gjesping, klarte seriøst ikkje stoppe å gjespe.
Det ver helt forferdelig :S :P