Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3213
Hei,

Jeg forsøker å få til 120hz på min bærbarpc: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=757959. Grafikkortet er et Nvidia GeForce GT 630M. Jeg har koblet til en Samsung SyncMaster 2233 via en HDMI/DVI adapter, og den skjermen har jeg kjørt 120hz på helt siden jeg kjøpte den.
Kjører win 7 home på bærbaren.

Spørsmålet er om noen vet om dette kan fungere/eventuelt har fått til lignende tidligere? Mener at dette skal fungere, men lurer på om det ligger noen sperrer inne på bærbar-pcn eller lignende?

På forhånd takk xD
Velkommen til forumet!

Dersom du har installert driverne til skjermkortet, skal du finne Nvidia-kontrollpanel ved høyreklikk på skrivebordet.
På dette kontrollpanelet skal du finne innstillinger i forhold til antall hz
Trådstarter
6 0
Sitat av laxzzi Vis innlegg
Velkommen til forumet!

Dersom du har installert driverne til skjermkortet, skal du finne Nvidia-kontrollpanel ved høyreklikk på skrivebordet.
På dette kontrollpanelet skal du finne innstillinger i forhold til antall hz
Vis hele sitatet...
Hei, og takk for det.

Der er det desverre maks 60 hertz som er mulig der, men skjermen som jeg kjører som eneste skjerm har kapasitet til 120hz.
Da er det nok problem med at du har hdmi-utgang på laptopen som sliter med overføring av 120hz i høy oppløsning over hdmi-kabel..
Trådstarter
6 0
Alternativet er å benytte VGA-inngangen. Trodde at hdmi var "bedre" enn VGA jeg..
Sitat av umad? Vis innlegg
Alternativet er å benytte VGA-inngangen. Trodde at hdmi var "bedre" enn VGA jeg..
Vis hele sitatet...
HDMI gir bedre bildekvalitet som følge av farger og skarphet.
Dog krever dette straks mye mer, og derfor blir begrenset i forhold til oppdaterinsfrekvens.
Trådstarter
6 0
Hehe, skal skaffe meg ett endestykke som kobler om fra DVI til VGA da. Men det får jeg ikke gjort før i morgen. Takk for hjelpen så langt. Skal oppdatere når jeg har prøvd via VGA =)
Sitat av Poppee Vis innlegg
Vis hele sitatet...
For at dette skal funke må laptopen støtte Dual-link DVI-D over HDMI. Dette er pr. i dag lite utbredt så vidt jeg har forstått. 3D er i utgangspunktet ikke støttet før HDMI v1.4 offisielt, men så vidt jeg leser på denne skjermen vil du aldri få 120Hz og 3D vi HDMI-inngangen på denne skjermen. Du vil heller aldri få 3D fra f.eks en PS3, uansett hva slags signalkabel du bruker.

I windows kan du "tvinge" skjermen til å bruke oppfriskningsrater som i utgangspunktet ikke støttes. Har du prøvd det? Dersom laptopen din har displayport er det nok større sannsynlighet for å at det vil gå smertefritt.

EDIT:
Det er mye som tyder på at du må bruke DisplayPort eller native DVI-D. HDMI til DVI-D vil kun gi en singel-link forbindelse, og den har ikke båndbredde nok for ekte 120Hz.
http://www.itavisen.no/forum/index.p...120hz-problem/
Problemet er også beskrevet i en rekke andre it-forum hvis du googler.
Sist endret av Judaz; 1. september 2012 kl. 11:24. Grunn: Tilleggsinfo
Som nevnt over meg på en noe rotete og uoversiktelig måte, så støtter verken VGA eller HDMI 120hz forbindelser.
Trådstarter
6 0
Takker for gode svar. Problemet er at jeg ikke har displayport inngang på pcn QQ! Fml!
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av Whybear Vis innlegg
Som nevnt over meg på en noe rotete og uoversiktelig måte, så støtter verken VGA eller HDMI 120hz forbindelser.
Vis hele sitatet...
vga støtter da godt over 120hz!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Noen som har svar på dette? Sitter selv og skal bestille en laptop (prisklasse 5-8000), og 120hz BenQ-skjerm.
Grafikkortet skal være GT630 eller bedre.

Finnes det muligheter? Snakka idag med Komplett, og fikk beskjed om at det går via HDMI. Selv kan jeg nok til å vite at det er feil.

Ønsker 120hz til CS, så oppløsningen er ca 800x600. Kanskje dette går via HDMI, ettersom det er såpass lav bildekvalitet?
Kanskje jeg kan bruke VGA?
Det er ingen DVI-utanger, men dockingstasjonen har derimot DVI. Fungerer dette mot 120hz monitor?

Trenger hjelp før jeg kjøper, setter pris på alle forslag!
Sitat av Frufsa Vis innlegg
vga støtter da godt over 120hz!
Vis hele sitatet...
Ikke ved så høy oppløsning?
Sitat av DikkeDikk Vis innlegg
Ikke ved så høy oppløsning?
Vis hele sitatet...
Men kanskje ved 800x640?
Sitat av DikkeDikk Vis innlegg
Ikke ved så høy oppløsning?
Vis hele sitatet...
korrekt. Man bruker opp båndbredden til vga med høye oppløsninger.
HDMI and displayport og Dual link Dvi. er det eneste som takler full hd @ 120hz
Sitat av wtf1337 Vis innlegg
korrekt. Man bruker opp båndbredden til vga med høye oppløsninger.
HDMI and displayport og Dual link Dvi. er det eneste som takler full hd @ 120hz
Vis hele sitatet...
Nei, ikke HDMI.
Husker jeg kjørte CRT skjerm på 2560x(1600?)
Dette gikk over vga på 100hz, tror bildet ble ganske rart/blurry.
Det er fortsatt ingen som vet om det er mulig å kjøre lav oppløsning i 100hz via HDMI? Hva er evt høyeste mulige oppløsning i 100hz? Etter hva jeg forstår skal det være mulig å regne det ut, uten at jeg vet hvordan.

Har googlet meg halvt ihjel, og finner ingen konkrete svar. Har fortsatt vanskelig for å tro at ikke det sitter en smart satan her inne som vet nøyaktig hva som går og ikke.
Trådstarter
6 0
Sitat av enanthate Vis innlegg
Det er fortsatt ingen som vet om det er mulig å kjøre lav oppløsning i 100hz via HDMI? Hva er evt høyeste mulige oppløsning i 100hz? Etter hva jeg forstår skal det være mulig å regne det ut, uten at jeg vet hvordan.

Har googlet meg halvt ihjel, og finner ingen konkrete svar. Har fortsatt vanskelig for å tro at ikke det sitter en smart satan her inne som vet nøyaktig hva som går og ikke.
Vis hele sitatet...
100hz går ikke via hdmi. Det eneste som støtter over 60hz for "flate skjermer" er dvi-d og displayport. Derfor må du finne deg en laptop som har displayport. De er det ikke mange av, og de er som regel dyre..
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Sitat av umad? Vis innlegg
100hz går ikke via hdmi. Det eneste som støtter over 60hz for "flate skjermer" er dvi-d og displayport. Derfor må du finne deg en laptop som har displayport. De er det ikke mange av, og de er som regel dyre..
Vis hele sitatet...
Min probook til rundt 7K har det...