Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 7133
Hei.

Bare lurer sånn rent hypotetisk her. Du kjører i motsatt kjørefelt forbi en politibil i 60 sonen. Du holder 80-90 forbi politiet, og de ser jo selvfølgelig at du kjører for fort, så de kommer etter deg.

Kan de ta deg på dette? Har de målt hastigheten din mens de kjørte forbi?
I teoriboka så står det jo at det er vanskelig å beregne fart på motgående kjøretøy...
Så lenge de ikke har målt farta di har de ingen bevismaterialer mot deg, de kan selvfølgelig prøve å få deg til å skrive under på noen papirer, men du kan bare nekte.
Det er feil. De har utstyr til å måle fart i motgående kjørebane. Spør om bildebevis først, så vet du om du er fucked eller ikke.
Sist endret av Spirituell; 27. juni 2012 kl. 23:45.
Utstyret de har til dette har jeg ingen tro på at er nøyaktig nok til og brukes som bevis, hvertfall ikke i fart mot trafikk... Vet de har målere som de bruker når de følger biler..
Tviler på at de kan måle deg i det du kjører forbi med mindre de har fått noe nytt utstyr.
På videoopptak har jeg sett at det er hvor fort politibilen kjører når den følger etter bilen foran som går an å måle uten at man står stille langs veien med laser.

Tror dette redda meg i helga da jeg ble stoppa av sivilbil og han sa "hvorfor kjører du som en gris gjennom [x gate i Oslo jeg ikke kan navnet på]"
Svarte bare: "uffda, var ikke meningen å gjøre noe galt. Jeg skjønner ikke trafikkbildet her helt"
"Få se sertifikat"
*viser lappen*
"Er det din bil?"
-"ja" *finner vognkort*
"Det er greit, ro deg ned nå" *stikker av*

Jeg kjørte nok endel for fort da jeg ikke så noen skilter, og han vinket meg inn til siden når jeg stoppet i lyskryss (var i utgangspunktet ganske langt bak slik at han antagelig ikke fikk måling).
Trådstarter
Er klar over at UP har slikt utstyr i sine biler, men ikke vanlig Politi biler vel?
Har ikke blitt stoppet enda, men bare i tilfelle det skulle skje noen ganger... hehe
Stort sett alle uniformerte politibiler har Police Pilot + sivilbilene til UP. Men de kan ikke måle deg når du er motgående trafikk + de må evt kjøre bak deg, eller stå stille for å måle.
Søskenbarnet mitt ble tatt når han kjørte forbi. Akoratt i det han kjørte forbi målte purken farta hans og han var 2 km fra og bli fratatt lsppen... Han fikk jo en saftig bot. Siden han kjørte alene og ikke hadde noe vitne på at han kjørtr forbi når dem målte farta hans ;p
de kan ABSOLUTT ikke ta deg vis di kommer KJØRENDE fra motsatt kjøre retning! for de vil få en altfor unøyaktig måling ettersom de er i bevegelse! jeg kjørte i ca 90i en 60 sone når de kom i motsatt kjøre retning! de snudde med engang å kom etter meg! det eneste de sa var, "det gikk litt fortder, synst du ikke?" jeg svarte ikke så sa de "du får inkaleldse i posten en dag snart for vi mener bilen din ser uforsvarlig" da svarte jeg " jeg vett at volvoen min ser chabby ut men ikke SÅ bad da?" så lo han å sa "ha en go dag! "
Sitat av luiigii Vis innlegg
de kan ABSOLUTT ikke ta deg vis di kommer KJØRENDE fra motsatt kjøre retning! for de vil få en altfor unøyaktig måling ettersom de er i bevegelse! jeg kjørte i ca 90i en 60 sone når de kom i motsatt kjøre retning! de snudde med engang å kom etter meg! det eneste de sa var, "det gikk litt fortder, synst du ikke?" jeg svarte ikke så sa de "du får inkaleldse i posten en dag snart for vi mener bilen din ser uforsvarlig" da svarte jeg " jeg vett at volvoen min ser chabby ut men ikke SÅ bad da?" så lo han å sa "ha en go dag! "
Vis hele sitatet...
Er det ikke bare ta målt fart minus din egen fart så har du farten?
Sitat av Xernox Vis innlegg
Er det ikke bare ta målt fart minus din egen fart så har du farten?
Vis hele sitatet...
Har alltid lurt på det samme, men man må huske at en fartsmåler må kalibreres mot en gjenstand som står i ro, samt at speedometeret vanligvis viser noen få kilometer for feil. Dette vil derfor ikke holde som bevismateriale i retten.
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Har alltid lurt på det samme, men man må huske at en fartsmåler må kalibreres mot en gjenstand som står i ro, samt at speedometeret vanligvis viser noen få kilometer for feil. Dette vil derfor ikke holde som bevismateriale i retten.
Vis hele sitatet...
Men si du har en feilberegning på +-10km/t og TS kjørte 20-30km/t over fartgrensen, burde vel holde da?
Sitat av Xernox Vis innlegg
Men si du har en feilberegning på +-10km/t og TS kjørte 20-30km/t over fartgrensen, burde vel holde da?
Vis hele sitatet...
Det vet jeg ikke, jeg er ingen autoritet (Eller jo, men ikke i et maktorgan)
Du må beise sjarken!
jeg på moped kjørte en gang forbi purken i 70 sonen, de kunne ikke gi meg bor fordi at de "ser" ser jeg kjører for fort er ikek nok, de må ha video eller måling.
Som andre sier, det burde ikke være så vanskelig å måle noen andre kjørefelt - da fart er relativt.

Om politiet kjører 60 i 60 sonen, og du kommer i 90 i mot de; vil målt fart vært 150. Utstyret kan da enten være koblet til speedometeret til politiet og automatisk trekke fra 60 eller de kan gjøre det manuelt. De ender da opp med at du kjørte i 90.

Men om dette faktisk gjøres i praksis aner jeg ikke.
Sist endret av etse; 28. juni 2012 kl. 08:26.
Sitat av etse Vis innlegg
Som andre sier, det burde ikke være så vanskelig å måle noen andre kjørefelt - da fart er relativt.

Om politiet kjører 60 i 60 sonen, og du kommer i 90 i mot de; vil målt fart vært 150. Utstyret kan da enten være koblet til speedometeret til politiet og automatisk trekke fra 60 eller de kan gjøre det manuelt. De ender da opp med at du kjørte i 90.

Men om dette faktisk gjøres i praksis aner jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Sannsynligvis er det ikke så enkelt, ettersom det ikke blir gjort.
Trådstarter
Sitat av etse Vis innlegg
Som andre sier, det burde ikke være så vanskelig å måle noen andre kjørefelt - da fart er relativt.

Om politiet kjører 60 i 60 sonen, og du kommer i 90 i mot de; vil målt fart vært 150. Utstyret kan da enten være koblet til speedometeret til politiet og automatisk trekke fra 60 eller de kan gjøre det manuelt. De ender da opp med at du kjørte i 90.

Men om dette faktisk gjøres i praksis aner jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Hvordan skal man da bevise igjen at Politiet holdt 60 og at det de sier sant?
Jeg tror ikke det er mulig å måle fart når man kjører forbi en annen bil, kun bak bilen eller når man står i ro..
Tror det er maange i denne tråden som misforstår.. Det er ikke snakk om en forbikjøring fra TS sin side, eller er det Poppee? (Så det ikke er jeg som har misforstått)

Slik jeg forstår det, så er det vel snakk om en gitt bil som kommer kjørende, la oss si Nordover, og politiet kjører Sørover. Da har de jo ikke sjans å måle deg.. Det er ikke snakk om en normal forbikjøring hvor gitte bil drar på, legger seg ut i motsatt kjørefelt og kjører forbi politiet. For det kan de lett måle om de har utstyr i bilen, eller om de er 2 sammen (vitne).
Sitat av Poppee Vis innlegg
Hvordan skal man da bevise igjen at Politiet holdt 60 og at det de sier sant?
Jeg tror ikke det er mulig å måle fart når man kjører forbi en annen bil, kun bak bilen eller når man står i ro..
Vis hele sitatet...
Politiet sitt ord > ditt ord. Slik fungerer det.
Man kunne uansett koblet måleapperatet opp mot en hastighetsmålet (f.eks. direkte kommunikasjon med speedometeret). Og sørget for at det automatisk korrigerte for politiets fart.
Trådstarter
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Tror det er maange i denne tråden som misforstår.. Det er ikke snakk om en forbikjøring fra TS sin side, eller er det Poppee? (Så det ikke er jeg som har misforstått)

Slik jeg forstår det, så er det vel snakk om en gitt bil som kommer kjørende, la oss si Nordover, og politiet kjører Sørover. Da har de jo ikke sjans å måle deg.. Det er ikke snakk om en normal forbikjøring hvor gitte bil drar på, legger seg ut i motsatt kjørefelt og kjører forbi politiet. For det kan de lett måle om de har utstyr i bilen, eller om de er 2 sammen (vitne).
Vis hele sitatet...
Ikke noen forbikjøring nei, politiet kommer i motgående kjørefelt. Så du kjører forbi politibilen. front mot front ;o)
Sitat av Poppee Vis innlegg
Hei.

Bare lurer sånn rent hypotetisk her. Du kjører i motsatt kjørefelt forbi en politibil i 60 sonen. Du holder 80-90 forbi politiet, og de ser jo selvfølgelig at du kjører for fort, så de kommer etter deg.

Kan de ta deg på dette? Har de målt hastigheten din mens de kjørte forbi?
I teoriboka så står det jo at det er vanskelig å beregne fart på motgående kjøretøy...
Vis hele sitatet...
Har ikke så stor kjennskap til utstyret det norske politiet bruker, men i USA er dette den vanligste måten å bli tatt for høy hastighet. Utstyret de bruker er nøyaktig nok til å bli godkjent som bevis i en amerikansk domstol.
Sitat av w3lbeck Vis innlegg
Søskenbarnet mitt ble tatt når han kjørte forbi. Akoratt i det han kjørte forbi målte purken farta hans og han var 2 km fra og bli fratatt lsppen... Han fikk jo en saftig bot. Siden han kjørte alene og ikke hadde noe vitne på at han kjørtr forbi når dem målte farta hans ;p
Vis hele sitatet...
Har null og niks å si at det var en forbikjøring, det er ikke lov å kjøre over fartsgrensen uansett. Vet at mange tror det, men det er bare en myte.


Sitat av Tjodleif Vis innlegg
Har ikke så stor kjennskap til utstyret det norske politiet bruker, men i USA er dette den vanligste måten å bli tatt for høy hastighet. Utstyret de bruker er nøyaktig nok til å bli godkjent som bevis i en amerikansk domstol.
Vis hele sitatet...
Det heter "moving radar", og er altså radar, ikke laser som det norske politiet bruker.
Sist endret av KultNick; 28. juni 2012 kl. 17:41.
kjedelig streiting
Sitat av KultNick Vis innlegg
Har null og niks å si at det var en forbikjøring, det er ikke lov å kjøre over fartsgrensen uansett. Vet at mange tror det, men det er bare en myte.
Vis hele sitatet...
Om fartsovertredelsen skjer ved en ellers aktsom forbikjøring sees det dog på som formildene. Ihvertfall når det gjelder førerkortbeslag hvor taptstiden kan settes ned med opptil 30%.

Ellers så er vel den eneste ordentlige måten politibiler på norske veier måler fart med gjennomsnittsmåling. Det blir selvfølgelig vanskelig når de ligger i motsatt felt. Men er de godt kjent og passerer deg akkurat idet man passerer et startpunkt de kan bruke, kan de jo snu og ta deg.
Politiet prøver seg alltid med "Her gikk det vel litt for fort?", som en nevnte tidligere i tråden. Da må du IKKE svare "Ja,det gikk vel kanskje litt fort" da blir det behandlet som en tilståelses dom, og de trenger ikke fullgode bevis.
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Om fartsovertredelsen skjer ved en ellers aktsom forbikjøring sees det dog på som formildene. Ihvertfall når det gjelder førerkortbeslag hvor taptstiden kan settes ned med opptil 30%.

Ellers så er vel den eneste ordentlige måten politibiler på norske veier måler fart med gjennomsnittsmåling. Det blir selvfølgelig vanskelig når de ligger i motsatt felt. Men er de godt kjent og passerer deg akkurat idet man passerer et startpunkt de kan bruke, kan de jo snu og ta deg.
Vis hele sitatet...
Men nå var det heller ikke snakk om en forbikjøring her da. Var snakk om politiet kunne måle farten din i motgående retning når de selv er ute å kjører.
kjedelig streiting
Sitat av KarlsenK Vis innlegg
Men nå var det heller ikke snakk om en forbikjøring her da. Var snakk om politiet kunne måle farten din i motgående retning når de selv er ute å kjører.
Vis hele sitatet...
Om du leser hva jeg skrev, så svarte jeg på en annen brukers påstand, og deretter på spørsmålet til TS. Det lønner seg å lese det du svarer på vettu
Havner man i det scenarioet som TS forklarer her så bruker politiet gjennomsnittsmåling om bilen har utstyr for det.