Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1017
Som over så sitter jeg da her med et spill som ikke funker, (Super Mario All-Star).
Har åpnet spillet og prøvd å renset det, men fortsatt ikke liv å få. Så jeg prøvde å måle med mulitmetere om kondensatorne (tror det er navne på "duppedittene") er i orden, men fikk ingen utslag, noen som vet om hvor "små" - "stor" de er så jeg eventuelt kan bytte de ut..? Evenuelt om det finnes oversikt og detaljer om hva som er på kortet..?


Takker meget for svar
Jeg fant bilder av innsiden til en SNES cartidge her.

Vet du hvilken del/brikke som er defekt?
Hva slags "duppeditter" er det snakk om? Er det de små orange (resistorer), den ene kondensatoren jeg så på bildet til turbobego eller de store svarte (IC'er = integrated circuit) hvis det er disse det er snakk om, så er det bare å droppe det da er du toast
Sist endret av pandoras box; 21. august 2007 kl. 15:06.
Trådstarter
87 0
Sitat av pandoras box
Hva slags "duppeditter" er det snakk om? Er det de små orange (resistorer), den ene kondensatoren jeg så på bildet til turbobego eller de store svarte (IC'er = integrated circuit) hvis det er disse det er snakk om, så er det bare å droppe det da er du toast
Vis hele sitatet...
Jepp det er de orange tingene ja..
hmmm. så lenge disse er intakte å måler riktig i forhold til merkinga betyr det at IC'ene for riktig inngangs spenning, so far so good. Men om det er noe galt med disse er det en del værre å få testa, i å med at de består som oftest av "gud vet hvor mange" små transistorer, så test kondensatoren også og sjekk etter kortslutninger / banebrudd i print kortet Hvis det viser seg at alt ellers er ok å det er IC'ene så er det nok bare å erklære spillet dødt, da er det desverre ikke stort å gjøre.
Trådstarter
87 0
Har sjekket at ingen baner er brutt, men når jeg måler så får jeg ikke utslag på noen av de oransje duppoedittene som vises på bilde til Turbolego..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Å måle resistorer i en krets er meiningslaust. Spesielt i en halvlederkrets. Du kan få alt fra 0 ohm til merkeverdien på resistoren. Du risikerer også å brenne av halvledere.

Dessuten blir ikkje resistorer ødelagt. Eg har aldri opplevd ikkje-synlige feil med resistorer.

Enklaste tipset er at kondensatorer er uttørka. Da kan du skifte dei. Det andre alternativet er ESD-skade på chiper, og da kan du ikkje gjere noko sjølv.

Kort sagt, multimeter er minimalt nyttig til feilsøking av en slik krets.
Trådstarter
87 0
Sitat av vidarlo
Å måle resistorer i en krets er meiningslaust. Spesielt i en halvlederkrets. Du kan få alt fra 0 ohm til merkeverdien på resistoren. Du risikerer også å brenne av halvledere.

Dessuten blir ikkje resistorer ødelagt. Eg har aldri opplevd ikkje-synlige feil med resistorer.

Enklaste tipset er at kondensatorer er uttørka. Da kan du skifte dei. Det andre alternativet er ESD-skade på chiper, og da kan du ikkje gjere noko sjølv.

Kort sagt, multimeter er minimalt nyttig til feilsøking av en slik krets.
Vis hele sitatet...
Okok da gir jeg opp spille.. Men skal ha takk for alle svarene
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hadde det ikke vært for at SNES'n min er noe av det kjæreste jeg eier, så skulle du fått kjøpt den! (og fordi jeg solgte den til nevøen min >_>)
min fetter gjor dette her, venter du noen dager, så skal jeg nok fikse noe