Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3375
Hei!

Kan en sementblander brukes til produksjon av bp? Er naturligvis klar over disse armene som er på innsiden av beholderen, men tror disse skal kunne fjernes ganske enkelt.

Noen som har erfaringer med dette?
Funker som stjerneruller Men, har ikke prøvd som kulemølle! Tror du må ha ett ganske bra lokk på det hele eller så kommer du til å støve ned hele nabolaget.
Very Important Pyrotechnician
I teorien ja, i praksis, vel... Du må selvfølgelig fjerne innmaten som du er inne på, og så du lage et helt tett lokk. Den største utfordringen blir å fylle den. Den skal være halvfull av medie, og så skal 25% av blanderen totale volum være ingredienser. En vanlig betongblander er på rundt 150 liter. Dvs du må hoste opp 75 liter med medie, og halvparten av det igjen blir ingredienser... Det blir mye BP gitt!
Takk for svar.

Lokk skulle være mulig å lage, men jeg ser problemstilling med medie og ingredienser. Jeg tok ikke høyde for at envher beholder skal fylles utfra maksimalt volum

Er ikke sikker på at jeg vil ha over 30 kg med BP rullende i garasjen! Hehe

Men har jeg skjønt det riktig at mediet alltid skal være i forhold til selve beholderen i bruk? Så med en stor beholder, skal man ha tilsvarende store kuler som medier? Finnes det noen guide på dette forholdet noe sted? (Forhold mellom medie og størrelse på beholderen)
Hehe ja 75 liter med medie blir ikke bra for lommeboka akuratt, betalte rundt 800kr for
mine 12kg med bly medie, mediet er på rundt 2l å prisen for 75l vil jeg ikke tenke på,
du får det nok mye billigere en det jeg gjorde, men det var den enkelste måten for min del.

Så tror nok ikke sementblander er det beste i tilleg til det som snøfokk nevnte
så veil jeg si at jeg tror det er en vissfare for at det kan antenne undermølling med tanke på at du har direktekontakt med stål innvendig.

Hadde jeg lagd mølle i dag vill jeg lagd noe alla denne her: http://www.youtube.com/watch?v=i5Pkz2mkd-I
burde ikke koste så vanvittlig mye å lage dersom du har eller kan skaffe en motor billig

Som Mac 11 sa, så er det nok bedre å lage stjerneruller av den

Å velkommen til forumet.

Edit: Står en del om kulemøller her på forumet også
Sist endret av Bowman; 2. januar 2010 kl. 20:18.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Det burde ikke ha noe å si at sementblanderen er i stål så lenge kulene er i bly, stål mot bly lager jo ikke knist.
Takk for det!

Okei, skjønner tegninga! Som nybegynner legger jeg fra meg sementblanderen i første omgang, både med hensyn til sikkerhet og ikke minst volum.

Tenkte jeg skulle bestille denne rulleren fra (Pyrocreations)http://www.pyrocreations.com/inc/sdetail/83724 (Har sett mye bra som er hjemmelaget, men tror jeg heller investerer i en sånn rulle)

Noen som ser noen umiddelbare ulemper? Ser at den ikke er rund innvendig, og det betyr vel at jeg ikke kan bruke den som stjerneruller??

Kanskje litt off-topic, men kombinerer dere kulemøllene deres til å lage både BW og stjerner??
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Tror det burde gå å bruke mindre medie, men da må man nok kjøre høyere rpm.
Tenker på angle of break, som burde være mellom 40 og 60 grader.
En stjerneruller er veldig lett å lage, er bare å montere ei bøtte på en motor egentlig.. Dessuten vil du ha stjernerulleren din ganske stor. Siden du ikke skal bruke sementblanderen til kulemølle kan du jo bruke den til stjerneruller

Sikkert ikke dum den mølla der!
Very Important Pyrotechnician
Sitat av SportyONE Vis innlegg
Men har jeg skjønt det riktig at mediet alltid skal være i forhold til selve beholderen i bruk? Så med en stor beholder, skal man ha tilsvarende store kuler som medier?
Vis hele sitatet...
Nei, ideell størrelse på medie til vårt bruk vil være mellom 10 og opp til 20 mm uansett hvor stor trommel du bruker. Det optimale er faktisk ennå mindre, ned til rundt 5 mm. De kan mølle ekstremt fine partikler, men de mangler knuseevnen større kuler har, så derfor er det ikke praktisk.

Det som derimot vil variere utifra størrelse, er optimalt turtall på møllen vs diameter på trommel og medie. Mener å huske formelen for dette står i den store kulemølletråden.
Aha! Takker - det var veldig oppklarende. Jeg mener jeg så en guide på rpm hos Pyroguide.com, så det finner jeg evt. ut av! (http://pyroguide.com/index.php?title=Ball_Mill)

Da satser jeg nok på den mølla fra Pyrocreations, med noen media som de tilbyr i nettbutikken sin.

Så blir det ombygging av sementblander til stjerneruller i stedet
Er jo fullt mulig å sette en mindre sylinder inni den eksisterende, dermed vil du få mindre volum og en mølle du kan vippe opp når du skal fylle i ingredienser Da tenkte jeg på f.eks. pvcrør dim. 220-300mm eller noe i den gata Det finnes endestykker til disse rørene som ville fungere ypperlig som lokk, hvis du fester dem skikkelig. Hvis jeg ikke er helt på jordet, skulle et 50cm høyt rør av 220mm dim. gi deg en 19l beholder, hvis du reduserer til 20 cm rørlengde, vil du få en 7,6l beholder. Da trenger du 3,8l medie og 1,9l ingredienser (dette kan jo selvfølgelig variere, siden det er vanskelig å måle i liter). Fremdeles litt mye for deg? Da kan du jo finne mindre dimensjoner og/eller forandre lengden
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Du kan nok også legge en vanlig mill jar (mølleboks) i en sementblander så vil den rotere i grei hastighet.
Om det blir stabilt er så som så.
Vil anbefale type Bowman sin, men ikke så stor! 2L holder i massevis. Husk at den må stå et sted hvor den ikke gjør noe skade om den skulle eksplodere, for det kan den!
Når vi først er inne på dette med eksplosjonsfare og kulemølling så ønsker jeg å stille spørsmål ved hvor ofte dette skjer?
Dere som er medlemmer på passfire osv, har der hørt om mange slike hendelser?

Jeg vet jeg har spurt før, men jeg har ikke registrert noe svar.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
@ Anders: 2 liter holder i massevis? Lager ikke du shells opptil 6"? Mølle TT for 1 stk. 6" krever jo 2 omganger med en 3 liter liksom Eller tenker du for en nybegynner som skal lage 1"?
Har akkurat vært i garasjen og sjekket den gamle sementblanderen igjen. Tror definitivt den kan gjøre susen til større batcher med stjerner.

De to blandespjellene på innsiden kan heldigvis fjernes ved å skru opp 4 mutrer. (Fryktet at disse var sveiset fast)

Vinkel på beholderen kan også justeres etter eget ønske, så det skal være mulig å få til noe smart her.

Om dere tar en titt ca. 2:31 ut i denne videoen, ser dere noen japanere som har en ruller som minner veldig om typiske sementblandere som vi bruker i Norge. (http://www.youtube.com/watch?v=_dINxkFcmc0)

Og en ny sementblander koster faktisk ikke allverden. Ca 2500,- kroner...
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av Up Vis innlegg
@ Anders: 2 liter holder i massevis? Lager ikke du shells opptil 6"? Mølle TT for 1 stk. 6" krever jo 2 omganger med en 3 liter liksom Eller tenker du for en nybegynner som skal lage 1"?
Vis hele sitatet...
Jeg har en 1.3L mølle (2 faktisk) og en tar 100g TT eller 300g svartrkutt!
Kunne tenkt meg kapasitet på en halv kilo TT, men til svartrkutt ser jeg det ikke forsvarlig å mølle mer enn 300g av gangen her hvor jeg bor
3L mølle kan friste til å mølle store mengder svartkrutt på en gang, var bare det, til trege kullkomposisjoner er det litt lite ja


Og ang ulykker med kulemøller:

Jeg har ikke fulgt med særlig mye, men har aldri hørt om møller med basisingerdiensene KNO3, Kull og Svovel (+ bindemiddel) som har eksplodert! Men så er det blitt demonstrert hva konsekvensene blir og de frister ikke akkurat meg
Men risikoen er nok veldig liten ja, sannsyneligvis mye fordi folk er flink til å bruke gnistfritt medie og ta forhåndsregler.
Sist endret av PTechSFX; 3. januar 2010 kl. 21:16.
Sitat av SportyONE Vis innlegg
Og en ny sementblander koster faktisk ikke allverden. Ca 2500,- kroner...
Vis hele sitatet...
skal du rulle så mye stjerner av gangen? 2500 kr er ganske så mye, tenk på alle chemsa du kunne fått om du bygget en stjerneruller av scratch som ikke kostet noe

Har bygd en stjerneruller,kostet meg ingenting, alt som trengtes fant jeg hjemme, og den drives av en drill. I tillegg kan jeg feks slå sammen rammen til rulleren og legge den under sengen eller i et skap om jeg vil, en mye mere mobil rulle.

edit: glemte å nevne at det ikke tar mere enn 1 time og bygge en god ruller

rakk ikke å redigere forrige innlegg

Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Jeg har en 1.3L mølle (2 faktisk) og en tar 100g TT eller 300g svartrkutt!
Kunne tenkt meg kapasitet på en halv kilo TT, men til svartrkutt ser jeg det ikke forsvarlig å mølle mer enn 300g av gangen her hvor jeg bor
3L mølle kan friste til å mølle store mengder svartkrutt på en gang, var bare det, til trege kullkomposisjoner er det litt lite ja
Vis hele sitatet...
Har også bygd en liten kompakt kulemølle, tar en 3 liters www.Inoxia.co.uk trommel (rommer faktisk 3,7 liter), har litt korte akslinger så tromlene må være relativt korte men kan være tykke, har en pvc-rør trommel som rommer ca 2,6 liter, men får møllet irriterende lite kullkomper om gangen, så har vurdert og bygge enda en mølle til muligens en 6 liters trommel fra Inoxia. Prisen hos inoxia på tromler opptil 6 liter er så lave, at man slipper moms og tollgebyr, så her er det bare og bestille.
Sist endret av rotern; 4. januar 2010 kl. 02:22.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
En sementblander kan brukes til stjernetrommel, men du bør kjøpe en mindre type.
OBS Bygg solgte en snerten sak med 40 l trommel for kr 999,-.
Du må sette inn en mindre bøtte i trommelen når du begynner med kjerner, for du ønsker høyere rotasjonshastighet i starten.

Når stjernene er blitt 7-8 mm kan du fortsette uten bøtte.
Vær klar over at med en så stor trommel er det lettere å få til et godt resultat med mange stjerner, så du bør belage deg på store batcher.

Å bruke den til kulemølle tviler jeg på.
Det kan nok funke, men det blir veldig store forhold.
Kanskje bedre å fore den med et mindre rør med lokk.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Når vi først er inne på dette med eksplosjonsfare og kulemølling så ønsker jeg å stille spørsmål ved hvor ofte dette skjer?
Dere som er medlemmer på passfire osv, har der hørt om mange slike hendelser?

Jeg vet jeg har spurt før, men jeg har ikke registrert noe svar.
Vis hele sitatet...
Var hvertfall en på passfire igår som hadde hatt et uhell undermølling av 1kg bp,
har ikke skjekket om det er flere uhell på forumet,

Skal nevnes at det står om et par andre tilfeller av uhell under mølling i arkivene på passfire,
Å for dere som har AFN V, så står det på side 192 om en test der de antente 600g bp i en trommel med blymedie, verdt å skjekke ut

Uansett, mye som kan gå galt undermølling så kan aldri vær forsikker.
Sist endret av Bowman; 13. januar 2010 kl. 14:37.
Very Important Pyrotechnician
Takk for tipset om det uhellet! Her er et bilde av skadene: http://www.pyrobin.com/files/img_4008.jpg
Bør være nok en advarsel om å aldri ha møllen i et bolighus, noe jeg 99,9% sikker på at enkelte her har
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Inni et bolighus tror jeg nok det der kunne resultert i en heftig brann. Selv ville jeg aldri møllet inne, uansett om sjangsen er liten. For de som ikke har noen steder å mølle, om vinteren kan man lage seg en diger snødunge, å grave ut en tunnel, å mølle der. Om det er i et nabolag, vil snøen forhindre bråket fra mølla, og i tilfelle en eksplosjon, så skjer den ute. Det bør lages som en tunnel, så gassene fra en eventuel eksplosjon føres rett ut, så det ikke er en hule i dungen forde om det er rom for det. Det øker sjangsen for at man får flygende isbiter på ett par kilo. Forutsatt at man har forsterket hula med vann. Men sjangsen for at det skjer uansett er jo der.
Dette kan virke offtopic i første øyekast, men jeg mener dette er viktig å diskutere med tanke på forebygging av ulykker.

Har fått meg medlemskap på passfire for noen uker siden og jeg var inne på denne tråden for å lese litt.

Hva tror dere er den mest kredible årsaken til at møllen eksploderte?

Ser at trådstarter spekulerer i om det kan være en gnist
inni trommelen som har startet hele episoden.


Etter å ha studert skadene på selve trommelen må jeg nesten få lov til å si at jeg er litt overasket over at den er såpass intakt etter å ha eksplodert under mølling av 1 kg svartkrutt.
Derfor frister det meg å konkludere med at et av lokkende på trommelen muligens har løsnet slik at BP har ramlet ut og muligens antent pga. friksjon i akselstål, kulelager eller reim.

Hva tror dere?
Very Important Pyrotechnician
Ja, lokk(ene) har tydelig blitt blåst ut, og hindret skade på pvc røret. (heldigvis)
De spekulerer i lekkasje, hvor krutt har kommet i motoren. Jeg reagerte også på at han valgte å bruke maskeringstape til å feste lokkene. Den teipen finnes jo ikke elastisk, har dårlig lim og tåler ikke mye, men det hadde jo "funket fint før" Er ofte en skummel uvane å dra slike konklusjoner i denne hobbyen...
Sitat av NitroFis Vis innlegg
...antent pga. friksjon i akselstål, kulelager eller reim.
Vis hele sitatet...
har hendt en gang at trommelen på en eller annen merkelig grunn hadde kilt seg fast og den ene akslingen hadde "smeltet" seg gjennom plasten i trommelen, uten at noe skjedde. men det var med 3 liters trommelen til inoxia som var veldig fet kontra høyde, og merkelig utforma med tanke på og dele vekten. Så den var igrunn en ustabil trommel å bruke.