Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  318 27997
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
I morgen (3. juledag) starter fyrverkerisalget!
Rogaland og Hordaland må vente til 2 dager før nyttårsaften for å kunne kjøpe fyrverkeri.
Husk at de som kjøpe svea fyrverkeri før klokken 12. får tilbud om å kjøpe et batteri for 50kr (max. 2 stk per kunde) som etter klokken 12.00 koster 149kr. (gjelder så lenge lageret rekker)
Sist endret av Thoryllo; 26. desember 2008 kl. 19:31.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Har fått igang noe stash i det siste. Har lagd 4 headere til raketter og stjerner til 6" og diverse. La ved bilder av tørkingen og noen Veline red cut stars.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Nå må kjappe deg, Anders! Hehe, nei ser bra ut Selv blir det ganske lite farger på meg i år. Kommer til å gå mest i glitter, sølv og diverse streamers med kull, titan og lignende. Har så langt 15 x 4" runde luftbomber klare, et par 6" (skal lage en til), en haug miner, 3 kaker og noen kometer Bilder kommer!
:S jeg har VELDIG mye å gjøre i kveld skal sette sammen 5 3" shell
sette på lift på 10 3" og spike 8 shell og så må jeg lage en del krutt også
Og de som er i gjend av stjerner skal jeg lage starmines av,
så de blir totalt 15 3" shell og 4-5stk 3" starmines
mulig at jeg lager 5 raketter også , kommer an på om kruttet har tørket til mandag som jeg skal lage senere,

mulig at jeg må lage litt Ap til noen små salutter , for de lille av ap jeg har går med til en større salutt.

BTW: jeg skal ikke kjøpe en dritt på europris , prisene deres var jo helt jævelige i år !
ja, jeg så det! alle prisene har gått opp på alle merker! jævela dritt, sikkert avgifter
Very Important Pyrotechnician
Sitat av iskaffe Vis innlegg
:S jeg har VELDIG mye å gjøre i kveld skal sette sammen 5 3" shell
sette på lift på 10 3" og spike 8 shell og så må jeg lage en del krutt også
Vis hele sitatet...
Wow, du har fullt program! Jeg klargjorde tidslunter, lift, lunter og limte på noen kometer på første og andre juledag, så jeg er ferdig med luftbombene, men kan skrive under på at alt slikt tar tid.

Dette har jeg gjort i kveld: Laget to "kinaputter" (BP og BP + alu) Det er resultatet av for mye tid
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av RubenE Vis innlegg
Nå må kjappe deg, Anders! Hehe, nei ser bra ut Selv blir det ganske lite farger på meg i år. Kommer til å gå mest i glitter, sølv og diverse streamers med kull, titan og lignende. Har så langt 15 x 4" runde luftbomber klare, et par 6" (skal lage en til), en haug miner, 3 kaker og noen kometer Bilder kommer!
Vis hele sitatet...
Hehe, 6" blir neppe fyrt opp på selve dagen lell, så har god tid på den! De andre derimot, er litt stress ja, men går vel greit.
Hallo, du har gardert deg ser jeg! Ikke verst!
Hadde vært kult hvis noen hadde lagt ut bilder av alt de har laget
Skal legge ut bilder av alle 3" shella mine i morgen kveld ,
ble ikke ferdig i kveld med alle i kveld alike vell så de er ikke noen vits å legge ut noen bilde nå
Sist endret av Bowman; 28. desember 2008 kl. 01:05.
Very Important Pyrotechnician
Her er hva jeg har av luftbomber: 5x3" 7x4" og 3x6"
Det jeg gruer meg til er været, det lover ikke godt
Tenker å gå big-scale jeg, har et tomt brannslokningsapparat liggende. Åpnet det med skrunøkkel og spylte ut det resterende pulveret i dusjen og tørket det godt etterpå. Har borret et lite hull i siden for elektronisk-tenning.

Spørsmålet er hvor mange kilo trenger jeg med god-kvalitets kulemøllet BP for å et bra resultat?

Apparatet.
Sist endret av Suicide Noob; 28. desember 2008 kl. 02:44.
Regn ut volumet av apparatet og beregne tettheten per kubikkcentimeter på kruttet du ønsker å bruke.
Deretter ganger du antall gram per kubikkcentimeter med volumet.

Jeg ville brukt granulert svartkrutt istedenfor møllet.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
NitroFis, granulert svartkrutt er møllet.
Møll svartkruttet godt, og granuler det.
5% dekstrin og vann funker fint.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av Snøfokk Vis innlegg
Her er hva jeg har av luftbomber: 5x3" 7x4" og 3x6"
Det jeg gruer meg til er været, det lover ikke godt
Vis hele sitatet...
Pent utvalg Må få filmet det der!
Jeg skal bare lage noen BP raketter med en kraftig nitratflash break og tigertail stjerner Resten skal kjøpes, skal bruke rundt 1500kroner på fyrverkeri
Very Important Pyrotechnician
Fyrverkeri kan gi astma http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=555843
De har funnet rester av kjemikalier i snøen... No shit sherlock
Blant annet arsenik. (paris green?) Men det har i allfall ikke jeg brukt. Moralen er: Lag fyrverkeriet selv, det er godt for helsa
Sitat av Up Vis innlegg
NitroFis, granulert svartkrutt er møllet.
Møll svartkruttet godt, og granuler det.
5% dekstrin og vann funker fint.
Vis hele sitatet...
Joda, men jeg tenkte at han mente helt finmøllet krutt da han sa møllet istedenfor granulert.
Hei, leste litt ca i midten av tråden og fikk med meg at dere snakka om demontering av fyrverkeri
Jeg syns det er gøy med smell og sånnt så jeg har demontert fyrverkeri batterier fra butikken for å lage mine egne "bomber" (billige 25 skudds batterier), jeg trodde det kun var svartkrutt i disse?
Trodde ikke det var så sensitivt?
Disse inneholder både svartkrutt og flashkrutt.

Dersom flashkruttet er kloratbasert så er det faktisk et stoff som ikke er noe å spøke med.
Sist endret av Knask; 28. desember 2008 kl. 14:45.
Very Important Pyrotechnician
Sitat av bjørnar Vis innlegg
Jeg syns det er gøy med smell og sånnt så jeg har demontert fyrverkeri batterier fra butikken for å lage mine egne "bomber" (billige 25 skudds batterier), jeg trodde det kun var svartkrutt i disse?
Trodde ikke det var så sensitivt?
Vis hele sitatet...
Som nitrofis sier, det inneholder begge deler. Mange blir sikkert lurt når det står oppgitt kruttvekt men der er all pyroteknisk vare inkl. som krutt, flash, whistle og stjerner.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Klorat er såvidt jeg vet ikke lov i Norge, men blir kanskje brukt allikevel. Vanskelig å kontrollere! Klorat eller ei, er det uansett ikke noe å spøke med.
Sitat av Snøfokk Vis innlegg
Fyrverkeri kan gi astma http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=555843
De har funnet rester av kjemikalier i snøen... No shit sherlock
Blant annet arsenik. (paris green?) Men det har i allfall ikke jeg brukt. Moralen er: Lag fyrverkeriet selv, det er godt for helsa
Vis hele sitatet...
Ahh kunne ikke sagt de bedre selv , når du lager selv er de så mye kjekkere enn med kjøpt fyrverkeri ,(Kp fra meg hvertfall
De er vel ikke noen i stavanger/sandnes som skal sende opp et litt stort shell 5" +/- ?
Hadde vært utrolig kult å vist de for jeg har hele utsikten over Stavanger/sandnes

Btw. er de noen som har noen gode erfaringer og minner fra absolute mix batteriet til svea ?
Sist endret av Bowman; 28. desember 2008 kl. 16:40.
Very Important Pyrotechnician
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Klorat er såvidt jeg vet ikke lov i Norge, men blir kanskje brukt allikevel. Vanskelig å kontrollere! Klorat eller ei, er det uansett ikke noe å spøke med.
Vis hele sitatet...
Har hørt det samme, og det gjelder vel stort sett for hele nord-europa og USA også. Men når kineserene klarer å få melamin inni hønseegg, så stoler jeg ikke så mye på de
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Tenkte jeg kunne slenge opp noen bilder av sakene mine :

Her har vi 5 x 4" luftbomber:
http://bildr.no/thumb/313234.jpeg

Dette er en sekser med Slow Gold stjerner. Gleder meg til den!:
http://bildr.no/thumb/313238.jpeg

Og her har vi noen luftbomber og miner pakket og klare i esker:
http://bildr.no/thumb/313246.jpeg

http://bildr.no/thumb/313252.jpeg

Beklager at det ikke er topp kvalitet på bildene
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Kjempeflott Ruben! Du bruker samme tape, samme stjerner, samme isbokser og samme kopper som meg btw
Very Important Pyrotechnician
Oi, masse nam nam der! Utrolig hvor pent du har fått den papirteipen til å legge seg! Spruter du vann på den etter du har lagt den på?
Jeg er relativt ny i dette, så i år har jeg bare tatt ut whistlemixen fra noen hylere og fyller det i crackling balls uten innhold og teiper med el-teip rundt hele driten, det smeller ganske bra

skal også ha noen ledgendary smokebombs da, eneste problemet er at jeg ikke får tent dem samma hvor mye knsu jeg prøver, så jeg må skaffe med en jet-lighter.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Kjempeflott Ruben! Du bruker samme tape, samme stjerner, samme isbokser og samme kopper som meg btw
Vis hele sitatet...
Takk skal du ha! Hehe, ja det husholdningsutstyret der er nok attraktivt for de pleste pyroer

Oi, masse nam nam der! Utrolig hvor pent du har fått den papirteipen til å legge seg! Spruter du vann på den etter du har lagt den på?
Vis hele sitatet...
Hehe, takk takk Jeg bruker ganske enkelt triks for å få papirteipen til å legge seg. Jeg tar en hul og lett stang (av aluminium selvfølgelig) som også er veldig glatt og gnir den der papirteipen har bobler eller lignende slik at de rettes ut og blir smooth
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Ferdig pakket inn, mangler bare å paste 6"eren (som neppe blir fyrt opp på nyttårsaften) og lage noen flere knall canister som ikke trenger paste!

Rakettene skal sendes opp straks, filmer. Vil ikke ha noen pinnestyrte på selve kvelden..
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Hvorfor ikke på nyttårsaften?
Very Important Pyrotechnician
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Rakettene skal sendes opp straks, filmer. Vil ikke ha noen pinnestyrte på selve kvelden..
Vis hele sitatet...
Jeg ser du har øye for detalier! Er det core eller end-burnere?

Jeg har mekket 7 3" miner i kveld, eller rettere sagt, jeg har bare 5 igjen nå.. Måtte teste litt
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Up: Skal feire i relativt bebygde strøk så ønsket ikke pinnestyrte

Snøfokk: Hehe, takker! Er end burnere ja, men alle tre ble cato (shellene fungerte da). Må være den nye pressa som har skylden. Fulgte loggen min til punkt og prikke.

Hehe, godt! Har mekket 2 selv, holder på med enda en.
Very Important Pyrotechnician
Cato Fikk intet mindre enn fire av de her tidligere, men jeg hadde heldigvis ikke satt verken pinne eller bombe på. Testet bare motoren.

Jeg brukte også samme oppskrift som forrige gang og da fungerte de perfekt. Ved nærmere ettersyn oppdaget jeg at de rakettene som virket var laget med umøllet kno3, som deretter ble møllet i bare 5 minutter. (burde ha skrevet det ned...) Jeg hadde heldigvis litt rester igjen, og jeg kunne tydelig kjenne at kruttet var kornet. De som gikk i lufta var møllet i 15 minutter, altså ubetydelig mer. Det jeg ikke tenkte på var at kno3 denne gangen var møllet til airfloat før jeg begynte. Det er slikt man lærer av
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Tøffe raketter, Anders! Synd de ble CATO.

Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Ferdig pakket inn, mangler bare å paste 6"eren (som neppe blir fyrt opp på nyttårsaften) og lage noen flere knall canister som ikke trenger paste!
Vis hele sitatet...
Hva slags og hvor mye komp bruker du i knallsylinderene dine ?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Asj, det kjipe med raketter. Man må jobbe mye og ha gode referanser for å utvikle en god motor som fungerer hver gang.

Ruben: Takker! Bruker 10g Dark German - KClO4 - Titan i de jeg har lagd hittil, men tror jeg må mekke en på 30g og
bilde av forige nyttårsprosjektet mitt, var litt dårlig, eller... smalt jo høyt som bare det, er jo en termos fylt til randen med krutt, men er ikke så kult å sprenge den helt vanlig på bakken, måle i år er å lage noe av de samme men i li mindre skala og skyte den opp på himmelen
Haha, vet du hva? Ikke lurt å ha regninger med navnet sitt på i dette bildet!
Den så ikke trygg ut..

Uansett, det norske politiet (som alle vet at henger på freakforum ) har ikke CSI-programmene, så de får nok ikke tyda navnet.
hehe, du greier ikke å lese de, bilde er tatt med mobil
Sist endret av sykofant; 30. desember 2008 kl. 15:18.
Der var 20 x 70 gram APAN-ladninger klare til bruk!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Oida! Forhold? Bare kinaputter liksom?
Jeg vil ha dine kinaputter værtfall.
utrolig hva man kan gjøre med photoshop, fant ut noe skrift der i all kjedsomheten min

det jeg gleder meg mest til nå er vell alle de små ladningene inkludert en HE pil tol compond bue, og en haug med sugerør ladninger.

og nå skal jeg snart kaste meg på nitrofis bølgen og lage noen APAN ladninger i 1:1 forhold.
Sitat av Up Vis innlegg
Oida! Forhold? Bare kinaputter liksom?
Jeg vil ha dine kinaputter værtfall.
Vis hele sitatet...
Ja, det var kanskje litt voldsomt, men det må til syns jeg! Har ennå et par hundre gram AP som skal brukes opp.

Blandet det ca. OB, altså 12-15%.

Måtte teste 5 stk. i kveld og kan trygt konkludere med at det var noen hissige kinaputter!

Legger ut videoer i mårra etter at jeg har fyrt opp de 15 siste + andre koselige ting når det er dagslys.

Jaja.. Legger like godt ut videoen av 4 jeg sprengte i dag.

Klarte å slette den ene filmen.

http://www.youtube.com/watch?v=HtF6yYeqGQc
Sist endret av Knask; 31. desember 2008 kl. 00:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
JA da var vente tiden (snart) over og i dag er den store dagen
dagen min starter med 10 150g ladninger med aneg , så skal jeg ta noen 3" shell og noen 3" miner
så er de kommersielt fyrverkeri resten av kvelden

GODT NYTTÅR ! ikke spreng av dere fingrer eller bli blinde i løpet av kvelden
og ikke gjør noe annet dumt heller , og vær edru hvis du skal ha fyrverkeri de er mitt budskap for dagen ...lykke til
Sist endret av Bowman; 31. desember 2008 kl. 01:30.
NitroFis: Kunne ikke tenke deg å si hvordan du setter sammen kinaputtene?
Jeg ser i filmen at det sannsynlig vis er snakk om tomme effektbatteri-rør så godt som fulle av OB APAN, hvor stor detonator?
Helt riktig verto.
Er et av de 20 skudd-batteriene fra multipower.
Har bare boret et hull i siden slik at man kan stikke inn et sugerør som er spekket med AP, men har ikke i dette før etter pressingen.
Presser APAN-en endel så dytter jeg inn detonatoren. Helt til slutt hiver jeg i en rute med toalettpapir i toppen og setter på et lag med tape.

Detonatorene er sugerør med AP som jeg har brukt lunte og propp fra hylere på.
Her er detonatorene:

http://bildr.no/thumb/314743.jpeg
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Flotte "hylere" NitroFis xD
Får virkelig håpe at du smeltet bunden av sugerøret før du hadde oppi APAN

Jeg kan jo komme med en liten oppdatering av planen for hva jeg skal gjøre i kveld:
Skal feire sammen med Didrik147 her inne, vi skal fyre opp en god del kjøpte-fyrverkeri, men også røykbomber, thermite, zinkit, negative-X.
Skal ha med kameraet mitt og en kamerat (krompraft her inne) skal ha med speilreflekskameraet sitt så skal nok få mekket en film av kvelden eller noe!

Godt nyttår folks!
Vær forsiktige og husk at alkohol og fyrverkeri (og HE for den saks skyld, bare spørs NitroFis xD) passer ikke sammen!

EDIT: Blir dessverre ikke noe hjemmelagde shells eller fontener i år, pga. mangel på tid!
Sist endret av Thoryllo; 31. desember 2008 kl. 13:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Mitt arsenal, ikke mye, men 6"eren er 5 break. Alt blir filmet:
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Hvor er editknappen?

Jeg har brukt q-tips lunter på alle og kan virkelig anbefale det. Gikk tom for visco, så måtte improvisere. Brukte Veline Red med ekstra mye MgAl og perk som jeg komprimerte i Q-tips rør. Veldig pålitelig, vanntett med NC-lakk, tåler vær og vind. Brenner ca 1,5sek per cm.
Very Important Pyrotechnician
Takk for tipset! Og du har et bra utvalg der Her er det tett snøvær og noe vind nå, så det lover ikke godt for verken 4" eller 6" Men noen salutter, miner, og to fonterner samt noe småtteri fra butikken skal opp uansett fa..
Har ikke bestemt meg for om jeg skal gå for elektrisk avfyring eller lunte. Begge deler har sine fordeler og ulemper i dårlig vær.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Ser bra ut, Anders! Her i øst er været mer enn bra nok Helt vindstille og ingen snø/regn. Er bare et par timer til klokken er 18:00 nå!