Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 969
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Ja som vi vet så får vi nok en varm sommer. For oss som sitter på et rom som ikke er avkjølt, vil jo maskinen begynne å bli varmere enn vanlig. Noen som har noe generelle tips for å avkjøle maskinen?`Jeg kjører masse av vifter, men når bare CPU gikk fra 26 grader til 38 med vifte på fult, er det lite å gjøre med hovedkort og skjermkort.
jaG
Produktutvikler
Ha kabinettet oppe? Eventuelt sette pc`n et sted det er litt gjennomtrekk.
Sitat av jaG
Ha kabinettet oppe? Eventuelt sette pc`n et sted det er litt gjennomtrekk.
Vis hele sitatet...
Blir det ikke lett veldig støvete inni den da?
Åpne vinduer og dører, skaffe deg en gulvvifte som sørger for sirkulasjon i rommet.
Hjelper hos meg, å her er det skikkelig varmt da jeg har sola på rommet hele dagen.
Evt kan et tips være å åpne kabinettet, noe jeg måtte gjøre engang jeg var på LAN.

Jeg er ikke bekjent med vannkjøling, men jeg vil tro at det kan hjelpe på problemet ditt.

Edit:
Damn to slow
Meh, blir ikke så støvete. Du kan jo støvsuge rommet før du åpner maskinen, evt støvsuge maskinen en gang i uka eller noe så burde det holde
Sist endret av møkk; 2. juni 2008 kl. 17:30.
jaG
Produktutvikler
Sitat av sum_user
Blir det ikke lett veldig støvete inni den da?
Vis hele sitatet...
Ta en blås med trykkluft på boks innimellom, så er ikke det et problem.
Begynn å gå til skolen, skaff deg sparedusj, slå av lyset i rom du ikke er i, slå av datamaskinen om natten, og gjør andre ting for å bidra minst mulig til den globale oppvarmingen. ->Legg deg med god samvittighet, i det minste.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Trådstarter
lol Realist >_> Gjør det allerede.

Til topic: Vannkjøling er ikke noe jeg har tenkt på nå. Har ikke noe erfaring med dette heller. Kan ikke ha kabinettet åpent da jeg har maskinen på gulvet forran meg, slik at jeg da ville klart å sparke til delene inne i maskinen :P Og det er jo ikke helt bra.
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Det er faktisk ganske sykt varmt nå for tiden syntes jeg. 25 grader i Bergen, og ikke styggvær på ca 2 uker! Personelig hater jeg varme, mye fordi jeg blir altfor slapp og dorsk.

Men angående PCen, åpne kabinettet og kjøp en vifte som du kan sette ved sideneav som blåser rett inn i kabinettet
Er det bare en "sidedør" på kabinettet ditt? Isåfall kan du vel åpne den, men sette døra langs maskinen slik at det idet minste er en liten glipe.. Så slipper du å sparke i komponentene.
Evt så kan du lage en halvstor glipe å teipe døra fast slik at du ikke sparker den inn på komponentene.
Forøvrig hvordan er viftene montert i maskinen?
Har du vifter fremme, å bak i kabinettet?
Jeg ville satt viftene som er bak til å suge ut luft, å de fremme til å suge luft inn. Evt motsatt, men ideen er at en ikke har f.eks to vifter på baksiden, hvor en suger å en blåser. Det vil jo bare resultere i at mesteparten av luften som blir sugd inn i maskinen blir blåst rett ut igjen. Forøvrig vil heller ikke vifter kjøle noe nevneverdig mer en romtemperatur, da den ikke kjøler luften, den bare flytter den. Data vifter skal trekke til seg kaldere luft fra rommet, å blåse den varme luften fra inni pcn ut. Når luften i rommet ditt er såpass varm allikevel er det ikke så mye funksjon i viftene. Annet en å forsyne maskinen med mer, varm luft.
Mitt beste råd er å senke romtemperaturen. Enten ved å åpne vinduer, og dører for så å ha ei vifte som sørger for at det blir trukket frisk luft inn fra vinduet, å blåst inn i rommet før det forsvinner ut døra, og inn til resten av huset.

Dersom dette ikke er mulig, har jeg ikke flere råd. Installere noe aircondition på rommet ditt? En annen form for kuldekilde som gjør rommet ditt kjøligere? Vannkjøle rommet, med vannblokker på viktige komponenter, som deg, kabinettet, skjermen, evt xbox osv?
Kanskje litt offtopic, men tilfører ikke vifter bare mer energi til lufta og gjør den varmere?
Sitat av villhund
Kanskje litt offtopic, men tilfører ikke vifter bare mer energi til lufta og gjør den varmere?
Vis hele sitatet...
Det er nok svært lite
Å ta av sidedekselet betyr ikke at det vil bli kaldere i en datamaskin. Ofte er det akkuratt motsatt, ettersom man ikke får gjennomlufting og luften blir mer statisk.
Uhm... Vi bruker jo KJØLE-vifter da Tror ikke prosessor, grafikk-kort og evt andre vifter hadde blitt brukt hvis det ble varmere. Men det er viktig å gjennomgang med luft i PCen.
Sitat av Dinithion
Å ta av sidedekselet betyr ikke at det vil bli kaldere i en datamaskin. Ofte er det akkuratt motsatt, ettersom man ikke får gjennomlufting og luften blir mer statisk.
Vis hele sitatet...
Dersom en åpner side dekselet kan en plassere en annen større vifte, f.eks gulv/bordvifte til å blåse mot maskinen, som da fører til en mye sterkere luft strøm en maskinene som er i maskinen ifra før, som tydeligvis ikke duger.
Har selv måttet gjøre dette på LAN, drev å loket rundt med klokking som førte til at maskinen ble for varm. Åpnet kabinettet å kjørte på med en gulvvifte å hadde ikke herk med maskinen etter det.

Dog, vil jeg igjen si at du nok ikke får løst dette problemet skikkelig før du senker romtemperaturen.
Jeg vil anbefale deg å sette maskina på gulvet, ettersom det ofte er kaldere på gulvet enn på toppen av skrivebordet. Jeg merker litt forskjell på temperaturen i maskin om jeg setter den opp.

Ellers kan du kjøpe deg en av disse http://youtube.com/watch?v=MN_1CLYpnEM og installere i kabinettet
Sitat av Gisse
Jeg vil anbefale deg å sette maskina på gulvet, ettersom det ofte er kaldere på gulvet enn på toppen av skrivebordet. Jeg merker litt forskjell på temperaturen i maskin om jeg setter den opp.

Ellers kan du kjøpe deg en av disse http://youtube.com/watch?v=MN_1CLYpnEM og installere i kabinettet
Vis hele sitatet...
Den står allerede på gulvet
Sitat av StickyShift
Til topic: Vannkjøling er ikke noe jeg har tenkt på nå. Har ikke noe erfaring med dette heller. Kan ikke ha kabinettet åpent da jeg har maskinen på gulvet forran meg, slik at jeg da ville klart å sparke til delene inne i maskinen :P Og det er jo ikke helt bra.
Vis hele sitatet...
Men ja, varm luft stiger, mens kald luft legger seg nederst.
Jeg kjøpte meg slik mobil airconditioner for noen år tilbake på tilbud til 2000kr. Den senker romtemperaturen så vel som pc-temperaturen noe som er et STORT pluss! Kan forøvrig si at det er vel verd pengene når man går mot juni/juli...
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Delta vifte kjøler ned raskt, men lager noe jævli med bråk da:P