Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 1354
Hallo

Jeg skal kjøpe meg bærbar pc!
Maksgrense 16000 NOK, kan så klart være rimeligere!

Men som vi alle vet kommer Vista til neste år og jeg vil ha en laptop som er best mulig for Vista.

Kan noen være snill og hjelpe meg litt?

Finnes det i det hele tatt laptoper i dag med grafikkapasitet til å takle Vista?
Trådstarter
22 0
Ja!
kravene for vista er :

Maskinkravene til Microsoft Windows Vista er heftige 1 GB hukommelse med et absolutt minimum på 512 Mb. Det anbefales også et skjermkort med 256 Mb hukommelse ettersom Vista nå bygger opp skjermbildene direkte i skjermkortet og ikke utnytter systemhukommelsen på samme måte som tidligere.


Jeg har sett flere maskiner med de spesifikasjonene, men det er ganske vanskelig å velge
og derfor ville jeg prøve og sprørre her, i håp om det var noen eksperter som var innepå gode laptoper med disse spesifikasjonen inne..
Hva med en MacBook Pro De kjører jo Windows som en drøm, også Vista.

EDIT: Blir kanskje litt for dyrt, begynner vel på litt over 18 lapper MaBook Pro.
Sist endret av Toak; 11. april 2006 kl. 20:05.
Er vel ikke bekreftet at Vista vil kjøre på Mac, og Mac kjører vel alt annet enn perfekt med tanke på at det ikke er fullt ut kompatibelt med XP?
Trådstarter
22 0
mac er nok uaktuelt

noen forslag?
Sitat av DeluXa
mac er nok uaktuelt

noen forslag?
Vis hele sitatet...
Hvorfor det, du kan jo kjøre windows xp og vista "glatt" på en mac book pro...
Trådstarter
22 0
Viss du leser alle postene vil du se at maksprisen er 1600,-
og så vidt jeg vet koster de intel baserte macene mer en det.
Sitat av DeluXa
Viss du leser alle postene vil du se at maksprisen er 1600,-
og så vidt jeg vet koster de intel baserte macene mer en det.
Vis hele sitatet...

Tror neppe en laptop til 1600 kr. er kapabel med Vista, sorry. Du må nok spare lengre.
Trådstarter
22 0
fant en maskin med disse spesifikasjonene:
intel pentenium M 2.00ghz
nVIDA GeforceT Go 7800 GTX PCI-Express 256mb...
2gb minne

tror du ikke den vil holde?
Jeg bare hiver inn dette spørsmålet her; Hva er det som blir så mye bedre med Vista? Av det jeg har hørt nå er det samme funksjoner, bare at Vista blir mer eye-candy og krever zillioner med ekstra krefeter i pcen.
Inkludert sperring av wares..
Jeg leste på IT-avisen at ifølge Gartner burde en bærbar pc som skulle kjøre Vista minst være utstyrt med en Core Duo-prosessor.

link: http://itavisen.no/php/art.php?id=299462
Vent heller til Vista finale kommer, hvis du klarer å vente!
Trådstarter
22 0
Sitat av Toak23
Jeg leste på IT-avisen at ifølge Gartner burde en bærbar pc som skulle kjøre Vista minst være utstyrt med en Core Duo-prosessor.

link: http://itavisen.no/php/art.php?id=299462
Vis hele sitatet...
Minst må være utstyrt med Dual Core! lol
Hva er bedre? og er Dual Core så dårlig nå plutslig, siden du skriver MINST:..

Vista skal kunne kjøre med andre CPU-er også, men viss man skal få full ytelse så vil det kansje være en fordel med dual core.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Core Duo er ikke sååå dyrt. Hvis du er student så kan du få en MacBook Pro fra ~ 14 700,- - Det skal jeg i alle fall .
Trådstarter
22 0
Teller vgs innunder student?
Sitat av DeluXa
Teller vgs innunder student?
Vis hele sitatet...
Ja hvis du går på VGS så teller det som student.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Nei, det gjør det aldeles ikke. Det kan være du kan få kranglet deg til et utviklermedlemskap som elev på VGS, hvis du f.eks. har mye IT, men det er heller usansynlig.

Høyskole og universitet = Student
VGS = Elev
Sitat av Tias
Nei, det gjør det aldeles ikke. Det kan være du kan få kranglet deg til et utviklermedlemskap som elev på VGS, hvis du f.eks. har mye IT, men det er heller usansynlig.

Høyskole og universitet = Student
VGS = Elev
Vis hele sitatet...
Når jeg gikk på VGS, da talt jeg som student! vi fikk til og med studentbevis og greier
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hehe, "da så".

Hvis man går på videregående skole så kvalifiserer man til "educational discount" hos apple, dvs. 5%, mens folk som tar høyere utdanning kan slenge seg på Apple Developer Connection til studentpris og få én (once in a lifetime) 20% discount på apple-maskiner.

Forøvrig sier ordboken min om student:
* person som har tatt artium
* person som studerer ved universitet, høgskole el. annen skole over den videregående skolens nivå ( jf. studiosus)
Trådstarter
22 0
Alså jeg kan få 5% avslag av Apple.
gjelder det same hos PC-levrandører?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Nei, det er et tilbud apple har.
Trådstarter
22 0
Okay da vet jeg det..
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av duxo
Jeg bare hiver inn dette spørsmålet her; Hva er det som blir så mye bedre med Vista? Av det jeg har hørt nå er det samme funksjoner, bare at Vista blir mer eye-candy og krever zillioner med ekstra krefeter i pcen.
Vis hele sitatet...
Stiller egentlig det samme spørsmålet, i mine øyne er den beste windows versjonen 2000.
De innen IT jeg jobber med og kjenner har gitt klart utrykk for at når vista kommer, er dagen de går fullt over til linux..

Microsoft lovte fine funksjoner som database-filsystemet.. men de klarte jo ikke å levere i tide, og sløse bort tonnevis av ressurser for noe eye candy de omtrent stjelte rett fra apple ser jeg ikke på som fremskritt..
Trådstarter
22 0
Sitat av Dodecha
Stiller egentlig det samme spørsmålet, i mine øyne er den beste windows versjonen 2000.
De innen IT jeg jobber med og kjenner har gitt klart utrykk for at når vista kommer, er dagen de går fullt over til linux..

Microsoft lovte fine funksjoner som database-filsystemet.. men de klarte jo ikke å levere i tide, og sløse bort tonnevis av ressurser for noe eye candy de omtrent stjelte rett fra apple ser jeg ikke på som fremskritt..
Vis hele sitatet...

Vista skal vel ha bedre sikkerhet etter det MS sier, men det vel heller tvilsomt.

Viss jeg sier at jeg skal ha en så kraftig pc som mulig for maks 16000kr, kan dere hjelpe meg da?
kutter ut Vista..