Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1369
Hei alle sammen

Sitter her og leser en guid om Mysql der det står følgende:

Velg Start, Kjør og skriv cmd. Bla deg frem til mappen du installerte MySQL (Bla med cd-kommandoen)
Gå nå inn i mappen bin som ligger i MySQL-mappen.
Når du er i mysql/bin, skriv mysql -u root

Jeg henger med helt til jeg kommer til der jeg skal bruke cd-kommandoen. Noen som har lyst å hjelpe meg



Bamboocha
CD = Change directory. Altså en kommando du bruker for å navigere deg gjennom mapper med. Står du på roten av C:\ og vil inn i mappen kake, skriver du 'cd kake'. Dette finner du forøvrig garantert noe om på både forumet og internett.
Sist endret av vidder; 10. april 2006 kl. 19:23.
Hvis jeg ikke tar helt feil er CD - Change Directory

Når du skal bla, det var ihvertfall slik før.

Hvis du er i C:
Men skal til C:/Mappenavn/

Skulle du skrive CD Mappenavn

Mulig jeg tar helt feil, lenge siden jeg drev med slik.
cd /home/kent/
cd c:/Documents And settings/kent/
cd d:/Stæsj/

Sier det deg deg noe

Først

cd c:/ (Stasjon)
cd c:/programfiler/ (Mappe programfiler)

EDIT: cd /home/kent/ er linux
Trådstarter
jeg er ikke god i data så jeg får det ikke med meg.

Dette er det jeg skal gjøre:

Velg Start, Kjør og skriv cmd. Bla deg frem til mappen du installerte MySQL (Bla med cd-kommandoen)
Gå nå inn i mappen bin som ligger i MySQL-mappen.
Når du er i mysql/bin, skriv mysql -u root


Jeg innstalerte det på CProgramfiler\MySQL\MySQL Server 5.0 hvis det hjelper.
Skriv dette og trykk enter i følgende rekkefølge:
1. cd "C:\Programfiler\MySQL\MySQL Server 5.0\bin"
2. mysql -u root
Sist endret av sputch; 10. april 2006 kl. 19:44.
Trådstarter
H****** får det ikke til. jeg skriver cd "CProgramfiler\MySQL\MySQL Server 5.0" ,men da kommer det bare opp .... gjenkjennes ikke som en intern eller ekstern kommando
Du skal IKKE ha annførselstegn (") rundt mappa.
Trådstarter
Har fjernet de (20 tegn..........................................)

Jeg skrev cd CProgramfiler\MySQL\MySQL Server 5.0\bin og får da opp "Finner ikke angit bane"

Kan det vare feil med stor bokstav eller mellomrom?
Sitat av classic_war
Du skal IKKE ha annførselstegn (") rundt mappa.
Vis hele sitatet...
Det kan du vel 20tjue

http://img437.imageshack.us/img437/8825/cmd6fu.jpg

Dobbeltsjekk at du virkelig har installert MySQL til den katalogen du anga (Cprogramfiler\OSV OSV)
Sist endret av sputch; 10. april 2006 kl. 21:12.
Trådstarter
gir opp hele den H******* dritten
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
kutt ut c foran. 20tegn.
Trådstarter
Hehe fikk det til nå Fikk en god forklaring av deg sputch,men nå kom det opp enda ett problem
når jeg skal skrive det siste " mysql -u root" kommer det en pipelyd dra pc'en og får opp
" ERROR 1045 (28000) : Access denied fot user 'root '@' localhost' (using password: No)

Bamboocha
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
*sigh* kva med å nytte eit passord då? Eventuelt berre gi det opp inntil du finn ut _litt_ meir?
Trådstarter
Jeg prøver jo å finne ut mer. Jeg spørr jo dere freaker. Hvis ikke noen av dere kan hjelpe meg så skal jeg leite lenge på nette for å finne ett svar. Hvis jeg gir opp nå så kommer det bare til å irritere meg:@
les readme-filen til mysql du. Om du skal bruke passord må du ha med -p parameter. altså mysql -u root -p jesuslolerpassordetmitt
Fedora Contributor
Stringer's Avatar
"mysql -u root -p" så spør den etter passord, og da trykker du enter da default pass er ingenting.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ahmed- leste du det han skreiv? Using Password: no tyder på at han ikkje prøvde å logge inn med passord. Det tilsvarar blankt passord.

Og ja, les dokumentasjonen.
Trådstarter
Hvor finner jeg dokumentasjonen? Kom litt videre nå. jeg skrev "mysql - root" og ikke "mysql u- root" Jeg leser denne guiden http://itpro.no/art/6430.html. Det neste guiden sier er:"

Så la oss gå videre

Vi kan begynne med en liten start, skriv i kommandolinjen/shellet: SELECT USER();

Vi bruker "SELECT" for å velge rader i en tabell. Du skal nå få opp noe som dette:

USER()
root@localhost
1 Row set in (0,02 sec)

Skal jeg skrive "SELECT USER"? Da får jeg opp "gjenkjennes ikke som en intern eller ekstern kommando"


Bamboocha
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du finn dokumentasjonen der du lasta ned mysql.