Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  75 8102
Hei.

Dere har vel sikkert lagt merke til at enkelte personer er mer "sosialt attraktive" for og si det sånn. Liksom at folk automatisk begynner å snakke med de fordi de er interessange. I motsetning til de "usynlige"; de som bare sitter for seg selv i klassen (for eksempel) og er helt asosiale og som oftest selv må ta initiativ til en samtale.
Jeg vil påstå at en del av denne sosiale inteligensen er medfødt, sånn som utstrålingen og karakteren, "auraen" vil vel enkelte og si. Liksom blikket man sender ved etablering av øyekontakt kan virke ekkelt hos enkelte (uten at det var ment sånn).

Problemet mitt er at jeg er nesten som en usynlig (ikke helt). Grunnen til dette er at i flere år har jeg trodd at det var bedre å være asosial og lære meg å programmere i C og lignende. Jeg har liksom ikke sett verdiene i det sosiale før nå.
Jeg har bare enkelte venner jeg har kjent i alle år som jeg nå er med oftere, men jeg vil liksom "bytte miljø" av venner.

Så hvordan skal jeg liksom gå frem for å bli bedre kjent med for eksempel folk på skolen som jeg bare snakker med på skolen?

Håper noen kan hjelpe en som nettopp har innsett hvor asosial han er.
Gå bort å snakk med personen
Spørre om dere skal finne på noe etter skolen eller noe.
Få noen til å booste deg gjennom et par byturer. Tørr å ta sjanser, og ikke vær redd for å være deg selv.

Geek is the new cool, så vær stolt av at du er nerd, men sett deg inn i andre ting også, som for eksempel musikk.

Auraen som du snakker om kommer like mye innenfra. Jeg kjenner flere sexylubne som drar masse damer pga god selvtillit og en kul, trygg fremtoning.

PS: Man skal aldri undervurdere en god fyllekule. Prøv å heng deg på en bytur med folka du vil henge med.
Sist endret av cezar; 29. april 2010 kl. 20:52.
Takk for alle svar!

Nå mente jeg ikke en spesifikk person men generelt hvordan jeg skal komme meg opp og frem når det gjelder det sosiale.

Hva mener du med å "booste meg gjennom et par byturer"?

Før jeg kan det må jeg jo få noen til å booste meg gjennom et par byturer, og det er det jeg sliter med.

Sosial inteligens er mye viktigere en vanlig inteligens

Det er vel ikke til å legge skjul på at noen vennegjenger er bedre å være med enn andre, det er her jeg vil bytte skjønner dere. Men ikke tro at jeg vil kutte kontakt med de gamle. Igjen, takk for alle svar!

Sitat av cezar Vis innlegg
Prøv å heng deg på en bytur med folka du vil henge med.
Vis hele sitatet...
Det er her jeg sliter, hvordan skal jeg gå fram? Hva skal jeg si? Tingen er liksom at jeg ikke er så kjent med folk jeg egentlig vil være med.
Sist endret av Fossegrimen; 29. april 2010 kl. 20:57.
Det var en world of warcraft-referanse til sosiallevlingen din

Kjenner du noen som har en fot innenfor den "kule" gjengen? Enkleste måten å møte folk på er gjennom andre kjente.

Det er sikkert en sympatisk kar i gjengen du kan spørre. Kanskje til og med en du kan fortelle det samme som du har skrevet her.
Sist endret av cezar; 29. april 2010 kl. 21:02.
Ja, det gjør jeg. Jeg er av og til med en person innenfor "den kule gjengen".

Men det er liksom så vanskelig å få joinet resten for jeg vet liksom ikke hva jeg skal si til folk. Hvis jeg prøver å opprette en samtale så blir det bare omtrent sånn:

Meg:> Hei, vet du hva klokken er?
Person:> 13:37.
Meg:> Ok, takk.

Skjønner?

Forresten, Jeg har et eksempel på det jeg mener når jeg snakker om at den usynlige nesten alltid selv må ta initiativ. Ta for eksempel på facebook, der har jeg nesten lagt til alle folkene jeg har som venn. Jeg har 100-150 venner, kanskje 15-20 har lagt meg til.
Sist endret av Fossegrimen; 29. april 2010 kl. 21:06.
Hva er det du er interessert i ellers da? Hva slags gjeng er det snakk om?

Lær deg noen triks. I stedet for å spørre hva klokken er, kan du komme med noe så enkelt som; "hva skjer?", "Faen, jeg er klar for helg, skjer det no moro?", "har du sett Kick Ass?". What ever, egentlig. Bare ikke spør om klokka

Hvor gammel er du? Hva med å dra ut å reise. Dra på en lang tur alene. Da møter du garantert masse folk, og du lærer deg sakte men sikkert hvordan man blir kjent med nye mennesker.
For det første er klasseromsituasjonen (antar du går på videregående) ganske kunstig. I virkeligheten er det absolutt bare bullshit at noen kretser er mer populære enn andre; heng med folk du liker og drit i resten.

For det andre; måten man blir flink til å prate med andre på er å prate med andre på. Å være sosial og interessant kan trenes på som absolutt alle andre ting. Det tar tid dog, men særlig de første skrittene man tar kan gjøre en stor forskjell. Oppsøk situasjoner hvor du må prater med fremmede, gjør ting hvor du møter fremmede (reising, sport etc); i det hele tatt, kom deg vekk fra stedene du er vant og komfortable med. Skaff deg ting å fortelle om

Det er ikke så mye å stresse seg selv med egentlig dog. De aller fleste forandrer seg og vokser på å flytte aleine, og da har du også mye større påvirkningskraft på ditt eget liv. Det tar også som regel ganske lang tid å forandre seg selv (flere år).
Sist endret av DumDiDum; 29. april 2010 kl. 21:25.
Det enkleste er god gammeldags "small talk" prat om været, eller noe som dere har til felles (skole er en grei ting der). ikke vær skrytete og selvoptatt, ingenting er mere frastøtende enn det. le av det de andre sier (hvis du forstår at de prøver og være morsomme da) men ikke så det virker falskt
Er strengt tatt ikke interessert i så mye bortsett fra data.

Det er liksom de som bor rundt om der jeg bor.

Hehe, jeg kjenner en som er god med kort triks hehe. Men det blir jo litt rart og bare komme bort og si "Se på dette da"...

Jeg er 17, blir 18 i Desember. Det er helt forjævlig å være 17 og være født sent på året xD. Reising er ikke akkurat min greie, men takk for råd.

Jeg spør av og til en i klassen min før helg om hva han skal i helgen, men det blir liksom bare sånn "Ikke noe spessielt", også spør de om hva jeg skal i helgen.

Men sånn generlt, hva gjør man en lørdagskveld hvis de få man kjenner driver med sitt og man bare sitter der og spiller counter strike alene?

Sitat av Skille(D) Vis innlegg
Det enkleste er god gammeldags "small talk" prat om været, eller noe som dere har til felles (skole er en grei ting der). ikke vær skrytete og selvoptatt, ingenting er mere frastøtende enn det. le av det de andre sier (hvis du forstår at de prøver og være morsomme da) men ikke så det virker falskt
Vis hele sitatet...
Takk for svar!

Her er problemet med small talk, selv om jeg prøver dette så virker jeg kjedelig. Det er da vanskelig å holde liv i samtalen.

Men tingen er at jeg tror det er sånn at de fleste i klassen liksom ser på meg som en som er i en annen vennegjeng, og derfor ikke tar kontakt liksom.
Hvis de spør tilbake om hva du skal, viser de jo en viss interesse. Prøv og oppdater deg på hva som skjer. Nå er du riktignok ung. Men kommer du med kule forslag til hva dere kan gjøre, blir du naturlig nok mer interessant.

Vis mer av deg selv. Og føler du selv at du er uinteressant, bør du kanskje ta noen grep. Du blir ikke mere spennende enn du gjør det til selv. Gi folk en grunn til å ville henge med deg. Trenger ikke være store greiene. Men du kommer ikke langt med CS.

Når de du kjenner driver med sitt, hva er det? Kan du spørre om du kan henge deg på? Si at du kjeder deg, og kom med et eller annet forslag. Kino, biljard, etc. Foreslå at de kan ta med seg flere folk.
Du har jo en mulighet med å henge mer med han "kule" vennen din!
Vær mye med han så drar han helt sikkert deg med videre også
Men ikke ta den som cezar foreslo " Faen jeg er klar for helg"
Så lenge du ikke er en person som faktisk er mye ute i helgene blir det bare teit.
Men prøv å dra opp temaer som varer litt lengere enn hva er klokka.
Kick ass er jo bra eksempel, hva syns du om den? da er man nødt til å svare litt mer enn ok takk
Når du spør dem hva de skal i helgen og de svarer "ikke noe spessielt" og deretter spør deg hva du skal, kan du jo svare noe som: "Skal ikke noe spessielt jeg heller, men kanskje vi kunne [something] på lørdag" eller noe i den duren?
Det er sagt før her, men ikke vær redd for å ta initiativet! De fleste som ikke har denne medfødte kommunikasjonscodec'en må bare passere den første sperringen som jeg har valgt å kalle "stage-diving". Det å hoppe inn i det. Det er vel egentlig den mest effektive måten å komme i kontakt med folk. Om ikke folk ser deg, må du gjøre så de ser deg. med en gang du har vist tegn på at du ønsker kontakt kommer som regel resten av seg selv.

Ikke tvil på deg selv! Du har ingen grunn til det :P
Sitat av cezar Vis innlegg
PS: Man skal aldri undervurdere en god fyllekule. Prøv å heng deg på en bytur med folka du vil henge med.
Vis hele sitatet...
Second that, fikk 10 nye bekjentskaper som var såpass at jeg la dem til på facebook sist helg.
Jeg anbefaler deg i hva han "kule" vennen din liker å drive med, spørr han. Hvis han liker biler, finner du ut hvilket merke han liker og søk opp forskjellige kule biler av det merket evt andre merker og snakk om det (Dette kan slå skikkelig ann, og han vill like deg mye mere + dere får mere å prate om)

Ellers kan du drikke mye kaffe og redbull før du skal på skolen, da blir du skikkelig pratsjuk, så tviler jeg på at det bare blir hei, ok, hade
Et tips er vist det er helt stille så kom med en historie, "Ey, en gang heiv jeg og fetteren min en kanne med beinsin på et bål, ble noen sykt høye flamer, sykt vilt det var". Grav litt i hukomelsen, har ikke noe å si hvor lenge siden det var siden, eller om du hvar 3 år når de skjedde, bare finn en historie som får folk til å dra på smilebåndene.
Når du er ferdig med din historie kommer en annen opp med en annen historie som er i sammenheng med din, slik har du startet en god og underholdene samtale
Sist endret av omba; 29. april 2010 kl. 21:48.
Takk for alle svar

Tingen med å bare gå så direkte som å spørre om å finne på noe i helgen er jeg litt for sjenert til.

Dette med når jeg spør om hva folk skal i helgen så var det med en jeg liksom bare snakker med når jeg er på skolen, så da er det litt vanskelig å spørre om å gjøre noe på fritiden.

Når jeg sa "Driver med sitt" så mente jeg det liksom når de ser en film med bestefaren sin o.l.

Igjen, takk for alle råd.
Prøv og vær litt aktiv i timen, driv og spøk med læren og andre elever! begyn og snakk med de forskjellige guttene i klassen din om dems innteresser. ( Selvom du gir faen i fotball osv. )

Bare lat som at du er inntrisert i det du snakker om!
Når du spør:

Deg: Mye er klokka, vet du det?
Kul gutt: 10.30
Du: Shit, tøff telefon hvor kjøpte du den?

Så bare øver du deg litt på dette så går det greiere og greire..
Øv deg også i butikken osv, prat med kassadama osv! Ønsker deg lykke til!
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Ellers kan du drikke mye kaffe og redbull før du skal på skolen, da blir du skikkelig pratsjuk, så tviler jeg på at det bare blir hei, ok, hade
Vis hele sitatet...
Jeg har en god del Ritalin på lur som kan hjelpe meg i å tørre å snakke med folk, det kvikker meg opp og gjør meg mer pratsom, hehe.

Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Prøv og vær litt aktiv i timen, driv og spøk med læren og andre elever! begyn og snakk med de forskjellige guttene i klassen din om dems innteresser. ( Selvom du gir faen i fotball osv. )

Bare lat som at du er inntrisert i det du snakker om!
Når du spør:

Deg: Mye er klokka, vet du det?
Kul gutt: 10.30
Du: Shit, tøff telefon hvor kjøpte du den?

Så bare øver du deg litt på dette så går det greiere og greire..
Øv deg også i butikken osv, prat med kassadama osv! Ønsker deg lykke til!
Vis hele sitatet...
Tusen takk, men jeg tror at enkelte (som meg) kan være litt tilbaketrukket av natur og da blir det vanskelig å plutselig snakke med kassadamen som om jeg kjente henne.
Btw, en god venn jeg hang mye med før var så sykt udadvent, han skjente minst 500 folk, vist det var noen skjenninger jeg stod å snakket med kom han bort til de og begynte å snakke til de som om han hadde skjent de siden han ble født.
Han blir nesten bestevenn med noen på 1 uke, så der er også et tips, men husk at det kan bli gangske plagsomt for de andre vennene dine
Sist endret av omba; 29. april 2010 kl. 21:55.
Sitat av omba Vis innlegg
Btw, en god venn jeg hang mye med før var så sykt udadvent, han skjente minst 500 folk, vist det var noen skjenninger jeg stod å snakket med kom han bort til de og begynte å snakke til de som om han hadde skjent de siden han ble født.
Han blir nesten bestevenn med noen på 1 uke, så der er også et tips, men husk at det kan bli gangske plagsomt for de andre vennene dine
Vis hele sitatet...
Hehe, ja, tingen er at jeg er for sjenert og tør ikke å være så utadvent uten alkohol o.l.

er også redd for å bli plagsom hvis jeg prøver å holde en samtale i gang med noen som syns jeg er kjedelig.
Sitat av Fossegrimen Vis innlegg


Tusen takk, men jeg tror at enkelte (som meg) kan være litt tilbaketrukket av natur og da blir det vanskelig å plutselig snakke med kassadamen som om jeg kjente henne.
Vis hele sitatet...
Det er sånn holdning du bare må kaste i dass!
Gå inn i butikken og tenk at du eier butikken og hold en grei samtale.

Du kommer ikke til og drite deg ut eller noe sånt, bare du som tror det!
Sitat av Fossegrimen Vis innlegg
Hehe, ja, tingen er at jeg er for sjenert og tør ikke å være så utadvent uten alkohol o.l.

er også redd for å bli plagsom hvis jeg prøver å holde en samtale i gang med noen som syns jeg er kjedelig.
Vis hele sitatet...
Du mangler selvtillit?
Sitat av eskil2k Vis innlegg
Du mangler selvtillit?
Vis hele sitatet...
Vil ikke si jeg gjør det, men rent matematisk sett så kan jo jeg bli oppfattet som innpåsliten eller plagsom.
http://www.youtube.com/watch?v=OHnYVf6vdk0 han tar for seg mye av det folk har sagt så langt.
Du må rett og slett ikke tenke så mye, gi mer faen, hvis du driter deg ut så er det tross alt ikke verdens undergang.
Jeg angrer på at jeg ikke tok mer initiativ for å bli kjent med folk før iår(siste år på vgs) og nå blir det å stifte nye bekjentskaper:

Rent matematisk sett? Hvis du tenker at du er plagsom, så blir du plagsom. Det funker den andre veien og, du er kul, du har kontroll, hvorfor skulle ikke folk like deg?
Sist endret av MinoDyhes; 29. april 2010 kl. 22:05.
Den eneste måten du kan bli mere sosial på, er å være sosial.
Det hjelper ikke bare å si " Men det er ikke sånn jeg er" osv.

Du vil jo ha hjelp med hvordan du skal gå fram, og du har fått mange gode svar. Men du samarbeider jo ikke.

Det jeg ville gjort er å finne ut hva folka er interesert i og sånt. Hvis folk liker fotball så er det bare å prøve å få med seg noen kamper og så snakke om det på skolen.

Prøv også å begyne på en slags fritidsaktivitet, som f.eks fotball, håndball, kampsport osv.
Der kan du skaffe mange venner
Sist endret av onClipEvent; 29. april 2010 kl. 22:06.
Sitat av Fossegrimen Vis innlegg
Vil ikke si jeg gjør det, men rent matematisk sett så kan jo jeg bli oppfattet som innpåsliten eller plagsom.
Vis hele sitatet...
Jeg vill anbefale at du leser denne uansett. Kan hende det hjelper
Sitat av onClipEvent Vis innlegg
Den eneste måten du kan bli mere sosial på, er å være sosial.
Det hjelper ikke bare å si " Men det er ikke sånn jeg er" osv.

Du vil jo ha hjelp med hvordan du skal gå fram, og du har fått mange gode svar. Men du samarbeider jo ikke.

Det jeg ville gjort er å finne ut hva folka er interesert i og sånt. Hvis folk liker fotball så er det bare å prøve å få med seg noen kamper og så snakke om det på skolen.

Prøv også å begyne på en slags fritidsaktivitet, som f.eks fotball, håndball, kampsport osv.
Der kan du skaffe mange venner
Vis hele sitatet...
Jeg beklager på det dypeste hvis dere oppfatter at jeg ikke samarbeider!

Jeg er sykt takknemmelig for all hjelp jeg har fått.

Syns det å joine en idrett eller noe virker litt forpliktende, men takk for forslaget.
Det hjelper veldig på humør og selvtillit bare ved å gjøre noe sosialt, ikke nødvendigvis sport/idrett, det finnes mye annet du kan gjøre.
Sitat av Fossegrimen Vis innlegg
Jeg har en god del Ritalin på lur som kan hjelpe meg i å tørre å snakke med folk, det kvikker meg opp og gjør meg mer pratsom, hehe.
.
Vis hele sitatet...

jeg vil ikke anbefale deg det. da kan folka du snakker med bli kjent med ritalin-versjonen av deg og den gangen du ikke har tatt ritalin vil du ha en annen personlighet som de ikke kjenner igjen.

som cartman jr sier: lær deg å snakke med folk. hvem som helst. før du tar kontakt med en person er dette en villt fremmed du aldri før har sett og har derfor ingenting å tape. å snakke med andre kunder i en butikk er enda bedre, ettersom om du driter deg ut med kassadama kan du risikere å få et skikkelig awkward moment neste gang du møter henne/han - med mindre du finner på noe morsomt å si så dere kan le av forrige gang dere møttes (for eksempel)

snakk med en annen kunde. si at det er fredag og du skal ned på butikken for å ha deg noe snacks. i chips-hyllene står en villt fremmed. på et eller annet tidspunkt vil dere legge merke til hverandre og da kan du spør h*n det enkle spørsmålet om h*n kan anbefale deg noe digg snacks. begynn samtalen med for eksempel at du er på vei til fest og de ba deg ha med en godtsmakende overraskelse. ta det h*n anbefaler og stikk til kassa og betal. hvis det av en eller annen grunn skulle skjære seg har du ikke tapt noe som helst - du skulle jo likevel på butikken, og personen vil du jo mest sannsynlig ikke se igjen så det spiller ingen rolle.

det kan kanskje ikke virke som rare greiene, men du har brutt en stor barriære; du har oppsøkt kontakt med en fremmed. det er også eneste måten å bli kjent med andre så det er bare å fortsette å øve seg i forskjellige scenarioer.

holdning (kroppspråk) og selvtillit er alfa og omega. det finnes massevis av stoff på nett om hvordan du kan tolke kroppspråk og hvordan du kan lære deg selv til å få andre til å tro at du er helt konge. hvis folk tror du er konge vil de behandle deg som en og det booster definitivt selvtilliten din. funker også den andreveien, ser du ut som- og har holdningen til en slabbedask, tror folk at du er det.
Hvis de sier at de ikke har noe spess. planer, så spør du om ikke dere skal finne på no kult, pils og bål i skogen, og dra med no buddies fex. For å ikke dra på grøftefylla første gang du henger med noen på fritiden.. Vanskelig å si hva som skjer på fylla
Hei. Jeg har samme greien som deg. Etter som jeg også er litt geekete er jeg heller ikke den storprateren i klassen, men det har tatt seg oppover.
Noen tips er: Prøv å finn felles interesser (noe som kan være vanskelig), snakk om nye filmer som kommer, musikk osv. Vær gjerne en person som kan le av sine egne feil, sats litt på humor etc. Mange gutter ser for eksempel på south park, family guy eller lignende. Hvis du ser på det samme er dette flott. Da kan du fort få en god latter, og lange samtaler.

Det med å spør noen om de vil gjøre noe kan jeg se er litt vanskelilg, for jeg og er litt tilbaketrukket. Men det er her det hjelper å ha "aktive" venner som gjerne drar deg litt frem. Etter hvert vil denne biten gå mer eller mindre automatisk.
En annen ting som funker hvis du har lite å si om deg selv, er å spørre personen om noe. Få h*n til å snakke om noe, så kan du pøse på med spørsmål osv. Da skal du se tiden fly (spessielt med damer )

Det å være litt "aggresiv", spessielt hvis du begynner i en ny klasse/møter nye folk kan vær svært viktig på om de vil ha videre kontakt osv.
Lykke til!
Føler jeg også er som deg innimellom. Har høyeste snittet i klassen, noe som egentlig ikke gjør tingene bedre, for folk virker litt irritert på meg pga det :P Og ja, er også en datageek som satt å spilte WoW fra 8klasse til 1-2 vg. Men nå er det nesten slutt på det og jeg har fått meg ett liv

Men uansett, jeg hadde noen kule venner på ungdomsskolen som jeg nå har begynt å henge med så og si hver dag og om jeg ikke jobber i helgene er jeg gjerne med på en fest. På fester blir du kjent med deres bekjente, bare til å hilse på de og prate om hva de driver med osv, skole o.l, fritidsaktiviteter. Musikk hører du mest sannsynlig på, prøv å få opp noen diskusjoner på hvilke musikk som er best, hvorfor osv. Humor er også en viktig faktor, bruker du humoren riktig har du ett godt utgangspunkt. Om du røyker/snuser kan det også være en måte å starte en samtale på. Spør om du kan bomme en snus, så tar han f.eks opp favorittsnusen din, si at det er den beste du vet osv, også går dere videre på andre emner.
Sist endret av Waffaz; 30. april 2010 kl. 00:07.
Si hvor du bor så får du sikkert eskorte av en medfreak på en bytur, mulig det er mye felles interesser ute og går også. Det trenger ikke være bytur heller, nå som mai kommer snikende kan det være grilling osv.
Eller arranger forumtreff.
Jeg har møtt folk herfra ved tre anledninger, fantastisk gjeng alle gangene!
Sitat av Monkey_drone Vis innlegg
Si hvor du bor så får du sikkert eskorte av en medfreak på en bytur, mulig det er mye felles interesser ute og går også. Det trenger ikke være bytur heller, nå som mai kommer snikende kan det være grilling osv.
Eller arranger forumtreff.
Jeg har møtt folk herfra ved tre anledninger, fantastisk gjeng alle gangene!
Vis hele sitatet...
Jeg bor i Oslo, noen freaks som vil være min eskorte på by'n?
Det var ikke sarkasme.
du sier en normal samtale for deg er cirka:

Du: Hva skjer i helgen?
Den andre: inne noe spesielt, du skal?
Du: Ingen spesielle planer

Men samtalen trenger ikke stoppe her Du kan f.eks. fortsette med.

Du: Jeg så forresten at det går en kul film på kuni. Kunne ikke tenke deg å få med noen folk å se den?

Da har du allerede tatt intiativ til å finne på noe. Inviterer du med deg folk til noe, så inviterer de deg med en annen gang. Den ene parten må bare være den første
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
vel, det første du må kutte ut med en gang er å tenke over hva du skal si på forhånd.
det høres kanskje merkelig ut, men du må være mer spontan, enkelt og greit.

jo mer du planlegger en samtale på forhånd, jo mer vil det gå skeis om den ikke går nøyaktig i retning du planla.

slutt å si det du tror den andre personen vil høre slik at du blir "akseptert", og begynn å si det du føler, det DIN PERSONLIGHET ønsker å fortelle.

kutt ut pisspreiket du tenker om at du må prøve å få aksept hos andre, vi stiller alle på lik linje her, og jo fortere du skjønner det jo bedre.
den "kule" personen du prater med har ingenting av verdi som menneske, som du ikke har, og motsatt.

åpner du deg selv opp for en person på et ærlig vis, så enten klaffer det, eller så klaffer det ikke.
man kommer ikke like greit overens med alle på et dypere plan. hell, de fleste vil jeg påstå.

det kan hende man syns en person er "kul" og man gjerne vil bli kjent, men det betyr overhodet ikke at man vil komme godt overens likevel.
det er mange hyggelige personer jeg vet om som jeg ikke kommer overens med, eller er på bølgelengde med, selv om jeg er hyggelig selv.

det betyr ikke at det er noe galt med hverken meg eller den andre personen.
Sist endret av somnium; 30. april 2010 kl. 02:50.
Jeg klarer meg relativt bra på det sosiale området, og tips jeg har er:

Ikke vær redd for øyekontakt(i korte perioder) med et god smil og en avslappet kroppsholdning.
Sitt inne med enkel forståelse og meninger om saker som er attraktive for jevnaldrene(da har dere noe og snakke om)
MUSIKK og FILM er de to beste samtalestarterne du får.
Av en eller annen grunn så er mennesker mye flinkere til og snakke om negative ting(dette er nei nei hvis du ikke kjenner dem)
Hvis du er flink til og lese mennesker så er litt upersonlig drittslenging en slager for meg(vær veldig forsiktig med hvem du gjør det til)
morsomme historier, gjerne der du driter deg ut. Fortell med selvsikkerhet og mye engasjemang.
En hvit løgn for og få en litt kjedelig historie til og være mer morsom. Ikke noe som har stor betydning, bare en liten ting.
Data, rollespill, programmering, fysikk, matte og lignende er kunn for spessielt interesserte og passer ikke godt i samtaler med den vanlige mannen i gata.
Damer, snakk om deilig damer på skolen og kjendiser som er deilige(hvis det er interessen da.
Stygge vitser er som regel en slager blant gutter.

For og få en bedre selvtillitt så er det viktig og være selvbevist.
Har du feil, lær deg og lev med dem og le av dem hvis du klarer. Alle har feil så det er det ikke noe galt i.
Styrketrening er en selvtillitbooster(hvis du klarer det uten steroider så er det enda bedre)

Begynn med en idrett, kampsport eller lignende. Jeg begynte med styrkeløft, og har blitt kjent med folk gjennom det, deretter så har det blitt fester sammens med de og møtt deres venner. Masse nye bekjente
Le når andre ler, ikke le når ingen ler.

Men som tidligere innlegg sier, du må bare stage-dive til slutt for og komme ut av den onde sirkelen. Kan hende du driter deg ut noen ganger men det er bare en ny lærdom
Kjenner meg igjen i situasjonen din, og har det slik i ny og ne. Vet ikke hva jeg skal si til folk eller snakke om, siden jeg ikke har interesser utenom Facebook, counter-strike og data generelt.

Det beste tipset jeg kan gi deg, er å gå på fester, mange fester. Drikk litt alkohol, ikke for mye slik at du ikke husker noe eller er maurings, men slik at du greier å bruke hodet fornuftig samt. at du blir mer snakksalig. Når du prater med folk på fest, så lærer du hvordan de prater, hvordan de oppfører seg i snakkemåten og hvordan de fører samtaler. Prat med mange forskjellige folk og ta opp den informasjonen du kan, så får du bruk for den senere.

Men det beste tipset jeg kan gi deg er, få deg en interesse! Og da er biler/motor, fotball, ski, musikk(funker om du prater med musikere som liker å prate om musikk, men dårlig samtaleevne med normale folk) og ellers vanlige interesser blant folk.

Jeg er vokst opp ut på bygda hvor alle er interessert i bil, utenom jeg. En dag begynte jeg å lære meg litt om motor, plutselig kunne jeg føre en samtale om bil og motor og da fikk jeg venner innenfor bil-miljøet.

Jeg skjønner at det er vanskelig for deg å føre en samtale, sliter noe jævlig selv med akkurat det. F.eks. med jenter.. De har som oftest ikke samme interesser som deg, og da blir det en liten kunst i seg selv å finne noe man kan prate om en stund.. Om du interesserer deg i TV-serier som One Three Hill eller Paradise Hotel, kan du gjøre litt win i det, siden jenter liker slike programmer.
Kan gi et eksempel på en samtale mellom ei jente og seg selv.
Samtale mellom meg og jente på fest:

Jeg: Hey, hva heter du? Jeg er Petter, hyggelig!
Jente: Heihei, jeg er Camilla..
Jeg: Såååå.. går du skole eller? Eller jobber du?
Jente: Jeg går på vgs frisørlinja..
Jeg: Ahhh, kuuult! Da ringer jeg bare deg når jeg trenger en hårklipp eller hva?
Jente: Skal du bare gjøre, hehe..
Jeg: Hehe, jaddaaaaa, så sånn er nå det!
Jente: Hehh..... ( Du ser deg rundt på de andre folkene på festen mens man tenker på hva det neste man skal spørre henne om.... Tiden går, det blir mer og mer stillhet mellom dere begge og jenta kjeder seg.... Du tenker at dette blir flaut.... Shit, jeg røyser meg og går ut å lufter meg, dette ble awkward.....)


Slik kan en samtale gjerne starte, men ikke bare avslutt slik som jeg gjorde. Hold det hele tiden gående og prat prat prat prat prat. Bare si noe.. Om du nettopp har møtt ei chick på fest for 1 minutt siden, så ikke kom med komplemanger som "Du har skikkelig fint hår". Det høres bare creepy ut.. Eller "Du har en fin bukse" Det høres bare gay ut.

En samtale mellom en kis og deg selv, kan gjerne være noe som dette: (Forutsetter at du har lært deg litt general basics om biler)

Deg: Halla.. Petter, hyggelig!
Han: Hallais, Fredrik.
Deg: Var jo skikkelig mye liv på den her festen da! Hehe..
Han: Joa, var ikke så lite folk akkurat.
Deg: Vært her lenge?
Han: Tjaa.. kanskje ett par timer.
Deg: Ahaa! ;p såpass...
Han: Jepp..
Deg: Din Nissan 200SX som står utenfor?
Han: Jessjess.
Deg: Åja, dæven den var fet! Montert turbo i den?
Han: Nei, har ikke orket det enda.. dyrt og mye stress vettu.
Deg: Ja, forsåvidt sant det.. står sikkert en rimelig bra motor i den orginal.
Han: Tjaa.. er vel rundt 200 hester som står i den nå, dreger noe jæævlig!
Deg: Aiaiai, rått! Hadde også lyst på en 200SX men tror jeg kjøper meg en Toyota Celica heller, vet om en som selger en billig, sykt fet bil!
Han: Ja, japanske biler er good shit. Driftsikker som faen lissom..
Osv osv osv...
Deg: Har du facebook? Kan vise deg gammelbilen min med syyyke felger og turbo intercooler. Fy faen den var rå!
Han: Jaja, seff! Søk på Fredrik Lange..

You have a new friend. Så går du derifra, spør han på facebook etc. om dere skal finne på noe, stikke ut å lode elns..



Lykke til!

Om det er slik at du går i en klasse, hvor du ikke kjenner klassekameratene så godt og bare prater med dem på skolen, så er den litt mer tricky.

Når jeg gikk på skolen så kom jeg fra bygda og kjente ikke en sjel i byen eller i klassen, mens de andre i klassen kjente hverandre fra før av. Og det som skjedde var at hvert friminutt så samlet de gamle bekjente seg med hverandre og gikk i kantina og på en måte sperret alle andre ute.

Da var det utrolig vanskelig å komme inn i gjengen. Man kunne liksom ikke bare gå i kantina til gjengen og si.. "Halla, hva skjer??".. Da ser de bare dumt på deg.
Bare spør de i klassen om hva de heter på facebook og si det med en litt happy attitude.. Litt sånn "Aleeeeex, har du face? " Alex: Jaa, Alex Nilsen.. Deg: Ahh.. adder deg! osv osv..

Facebook var nøkkelen for meg, kanskje er den for deg også?

Og når du først har fått dem på facebook, så spør du i den chatten f.eks.: "Hallais Ruben! Skjer?" Ruben: "Lite, chiller å spiller kabal.." Deg: Ahh.. ikke med å ser Inglorious Basterds på kino eller? Hørt den er dritfet! Ruben: Tjaaa, har ikke noe bedre å gjøre.. når begynner den?" Deg: "Awesuuume, begynner om 40 minutt" Ruben: "Skal bare drite å sånt først, så kommer jeg, snx." Deg: "Jessjess, sneiks"

Eksempeeel

Forresten, om du røyker eller snuser, så er det et sosialt pluss! Om du går ut til røykeplassen på skolen f.eks., så samles en liten gruppe der og da er det gjerne litt lettere å komme i kontakt med folk, spesielt om du er ofte ute å røyker, så kommer det kanskje en eller to personer å røyker sammen med deg. Så kan man starte samtaler.. Etter flere røykepauser blir man bedre og bedre kjent og kanskje til og med blir venner.

Snusing kan være et liiite sosialt pluss i klasserommet.. F.eks.. "Får jeg bomme en pris av deg Aksel? Du får igjen i mårn.." Da vet han at du skylder han en pris. Neste gang spør han om han kan få bomme av deg, så etterhvert får dere en nærmere connection og kanskje utvikler en samtale og blir en match.
Sist endret av Outier; 30. april 2010 kl. 03:16.
Mitt tips er vær morsom. Begynn å tulle og ha det gøy i timen, du kan være flink men likevel morsom?
Prøv å spøk litt høyt i klassen og få folk til å le. ALLE liker å være med morsomme og hyggelige personer
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Du kan powerlevle ved å pådra deg schizofreni. Stemmene i hodet ditt er alltid der og de prater non-stop med deg! Etter kort tid er du forhåpentligvis kongen blant innbiltvennegjengen din og har anskaffet deg uvurderlig sosial erfaring uten å interaktert med et eneste menneske. Lykke til!
Sist endret av CaptainP; 30. april 2010 kl. 09:22.
Det finnes noen bøker som handler om å sjekke opp damer. Disse bøkene forklarer også inngående hvordan sosial dynamikk fungerer, og hvordan du lærer deg å kommer over frykten for å snakke med fremmede. Det er nemlig slik at øvelse gjør mester, og en eller annen gang må man bare begynne.

At du trenger alkohol for å bli sosial er en illusjon du har skapt for deg selv. Alkohol sløver ned oppmerksomheten, og er med på å gjøre deg mindre attraktiv for andre mennesker. Grunnen til at de stille gutta i hjørnet aldri får seg noe, er fordi de ikke viser at de har noe å tilby andre. Hvorfor skulle en dame eller potensiell kompis i det hele tatt rette oppmerksomheten sin mot han som er stille, når det finnes hundre andre som er pratsomme?

Du må lære å gjøre deg selv interessant for andre, samtidig som du ikke tar det for gitt at du er asosial. Det er mange å måter å gjøre dette på, men stort sett går det ut på å ikke imøtekomme visse forventninger andre antas å ha om deg. Pene mennesker, for eksempel, har en fordom mot folk som er mindre pene, for de automatisk forventer at de blir behandlet annerledes. De setter derfor opp en forsvarsmur, ettersom de er lei av slibrige mennesker og slibrige kommentarer. Så hva gjør man? Vel, en kjent Pick-Up Artist (PUA) kalt Mystery har kommet opp med noe han kaller for 'negging'. I prinsippet spiller negging på å senke forventningene til den personen du møter. Et eksempel på en negg, er:"Hei, så hva annet er du flink til enn å stå her og se pen ut?". Du gir dama en kompliment, samtidig som du viser at du egentlig ikke er så imponert og at du har sans for humor. Et annet eksempel: "Jeg er ute med noen kompiser for å sjekke opp pene damer i dag, men siden de var i fåtall så tenke jeg at jeg skulle varme opp med deg".

Poenget er at man kan lære seg veldig mye om det å være sosialt generelt gjennom slik litteratur. Og siden du liker programmering og logikk, og så vil jeg anbefale The Mystery Method. Den forklarer ting med formler og diagrammer!


Kilder:

"The Mystery Method: How To Get Beautiful Women Into Bed" av Mystery (Erik von Markovik)
"The Game" av Neil Strauss
"Kunsten Å Sjekke" av Henrik Fexeus
Sitat av bronsky Vis innlegg
Det finnes noen bøker som handler om å sjekke opp damer. Disse bøkene forklarer også inngående hvordan sosial dynamikk fungerer, og hvordan du lærer deg å kommer over frykten for å snakke med fremmede. Det er nemlig slik at øvelse gjør mester, og en eller annen gang må man bare begynne.

Kilder:

"The Mystery Method: How To Get Beautiful Women Into Bed" av Mystery (Erik von Markovik)
"The Game" av Neil Strauss
"Kunsten Å Sjekke" av Henrik Fexeus
Vis hele sitatet...
For det første så kan man ikke lære å være sosial fra en bok. Man kan kanskje lære noen sjekketriks som du sier, men man kan aldri lære å faktisk være sosial og utadvendt. Og for det andre leter ikke trådstarter etter sjekketriks, men det å faktisk få venner som blir ansett som populær.

Jeg har aldri vært særlig populær selv, egentlig; men jeg har alltid hatt mange venner fra alle slags "gjenger", jeg var aldri den populære fyren i klassen, men jeg var heller ikke upopulær - tvert imot. På ungdomskolen derimot var jeg heller ganske upopulær, jeg ble mobbet og utstøtt av andre i klassen, så begynte jeg på en ny skole hvor jeg ikke kjente noen og håpet på en ny start hvor jeg kunne gi et nytt førsteinntrykk som den jeg ville være. Det jeg gjorde var å "lyve" til meg selv så mye jeg bare klarte. Jeg vet det høres rart ut, men jeg sa til meg selv at jeg faktisk var en kul fyr, jeg sa til meg selv at jeg faktisk hadde god selvtillit og jeg sa til meg selv at jeg var morsom. Jeg gikk hele sommerferien før jeg skulle begynne på videregående og sa dette til meg selv, og til slutt begynte jeg å tro på mine egne løgner, som den dag idag er blitt til sannhet. Nå har jeg god selvtillit, jeg har mange venner og jeg får folk til å le. Si til deg selv at du er utadvent og har god selvtillit, så får du det.

Jeg tok også en liten makeover på meg selv iløpet av sommerferien, jeg begynte å fikse på håret hver morgen, kjøpte meg noen nye klær som så bra ut så førsteinntrykket ble enda litt bedre. For tro det eller ei, selv om det er urettferdig, så betyr utseende jævlig mye. Du trenger ikke være pen, men man må nesten har fete klær og fet hårdfrisyre, det betyr _mye_. Det sier litt seg selv egentlig, henger man med gothere går man svartkledd med naglebelter, og vil man henge med de "populære" følger du den moten de populære har.


Konklusjonen blir da at så lenge du har god selvtillit (falsk eller ikke, det betyr ingenting), ser ut som du er fornøyd med livet ditt (gå rundt og smil for ingen grunn liksom), og ser ut som du faktisk bryr deg om utseende.
Interesser og selvtillit er det som framhever en person iforhold til en annen hovedsaklig.

Er man eneste i klassen med de aktuelle interessene, så blir man gjerne mer usynlig så fremt man ikke klarer å delta i shitpraten ellers (som da krever litt selvtillit aka ikke alt for beskjeden).

Så er generelt bare å joine samtalene og ha det fun, så går ting seg til
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
For det første så kan man ikke lære å være sosial fra en bok. Man kan kanskje lære noen sjekketriks som du sier, men man kan aldri lære å faktisk være sosial og utadvendt. Og for det andre leter ikke trådstarter etter sjekketriks, men det å faktisk få venner som blir ansett som populær
Vis hele sitatet...
Nå så jeg vel ikke at han skulle bli verdensmester i å være sosial ved å lese et par bøker. Jeg bare nevnte at disse bøkene snakker om hvordan mennesker oppfører seg sammen og mot hverandre. Det er en del nøkkelinformasjon der som alle vil ha god nytte av.

For å være sosial kreves det at man har en viss fortsåelse for andre mennesker. Den forståelsen finner man ikke i MS C++ og heller ikke i hjørnet av klasserommet. Derimot kan man studere det, og ta det man har lest til etteretning.

En som er flink med damer er vel stort sett også populær, selv blant begge kjønn?
Jeg står på mitt og sier at man kan ikke lære å bli sosial av bøker. Menneskelig oppførsel er ikke noe som kan studeres, det er bare ikke så enkelt! Vår oppførsel kan ikke studeres, fordi ingen reagerer eller oppfører seg på samme måte. Ta for eksempel disse sjekketriksbøkene og prøv det samme sjekketrikset på to forskjellige damer og jeg kan love deg at de ikke reagerer på samme måte. Og for the record så fungerer aldri sjekketriks for å få damer heller.

Selvfølgelig får en en fyr som er flink med damer creds for det, men kan kan fortsatt ikke lese seg til det. For å bli flink med damer må man først få den selvtilliten man trenger. Ingen jenter liker en usikker fyr som klarer å stamme seg frem til et sjekketriks. Og for å få den selvtilliten må man først bli populær i sin vennegjeng.

Man kan ikke lese seg til menneskelig atferd - jeg kan bare ikke få sagt det nok.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Som nevnt før i tråden: Alkohol er alltid en fin måte å bryte isen for oss litt sjenerte mennesker. Jeg har tilnærmet null sjanse for å kunne ha en ok samtale med 3-4 totalt ukjente mennesker i edru tilstand. Altfor sjenert til det

Mye lettere å snakke med de personene om man har vært på en fest eller tre sammen med dem fra før.
du er hva du snakker om, er noe jeg har levd etter en stund nå.

har du noe relevant å si? si det på enklest mulig måte. har du ikke noe relevant å si, så hold kjeft.

det som kommer ut av spisehullet ditt er det andre folk har å forholde seg til når folk lager et "mentalt bilde av deg"

og jo smil til verden og verden smiler til deg. er faktisk ikke så veldig mye vaskligere en det. samme gjelder du er hva du spiser. De viktigste tipsene man får er de som oftest går under radaren.

Sitat av Bombasa Vis innlegg
Som nevnt før i tråden: Alkohol er alltid en fin måte å bryte isen for oss litt sjenerte mennesker. Jeg har tilnærmet null sjanse for å kunne ha en ok samtale med 3-4 totalt ukjente mennesker i edru tilstand. Altfor sjenert til det

Mye lettere å snakke med de personene om man har vært på en fest eller tre sammen med dem fra før.
Vis hele sitatet...
sucker.....! lurer på hvor stor del av livet dit som kommer til å handle om alkohol om noen år.
Er det bare jeg som synes det virker ufattelig dumt med slike samtaler?

Person # 1: Halla, yo mafakka. Skjera?
Person # 2: Yo, mann. Fet bil du har. Jeg heter ***. Hva heter du?
Person # 1: Chill det, lissom for faen. Skal vi henge sammen i helga?
Person # 2: Ja, BFF lizzom.

Det funker ikke helt slik. Jeg skjønner at dere prøver å gi eksempler på hvordan man kan starte en samtale, men likevel. Hvis noen hadde kommet bort til meg og vært sånn, hadde jeg syntes de prøvde aaaaaltfor hardt.
Det er jo også slik at selv om man får i gang en samtale og kommer godt overens med folk, så blir man aldri ordentlige venner (folk man møter på fest, arbeiskollegaer). Det ender bare opp med at man hilser når man går forbi hverandre på gata.
Kanskje dette kommer av at ingen tar skrittet om å spørre om man skal finne på noe. Jeg synes ihvertfall det er et stort skritt å ta (sikkert grunnen til at jeg ikke har haugevis med venner). Men hva skal man gjøre? Bare spørre noen helt plutselig uten videre om man skal finne på noe? Det er jo ingen som gjør sånt.
Det er et vanskelig tema. Det beste er vel å prøve å være hyggelig og avslappet.

Noen burde arrangert et treff for alle "nørdene" som ikke har noen venner. Hurra for natt til 1. og de som sitter inne og ser på tv...