Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1241
Jeg som mange vet nok det at kreftforskningen i verden siden år 2000 har gitt en del positiv fremgang, og sannsynligvis reddet livet til millioner av mennesker.

Det jeg mer spesifikk lurer på er hvor gode resultater kreftforskningen har gitt de siste 10-13 årene?
Hvor langt kan vi være kommet om 10 år dersom forskningen fortsetter slik som nå? Er det sannsynlig at vi om 10 år kan være kommet til det punktet hvor kreft ikke lenger er dødelig dersom det behandles?
Sist endret av Playground; 14. desember 2012 kl. 16:52.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
spørsmålet er også totalt mangelfullt.

kreft er bare en definisjon på ukontrollert celledeling, og det finnes utallige typer kreft og årsaker til disse, både genetiske og faktorer utenfra som miljø.

å si at vi vil "kurere kreft" blir veldig likt det å si at vi vil "kurere all sykdom".

det blir ikke å skje med det første, selv om vi kommer stadig lengr frem med proaktiv forhindring og behandling av spesifikke typer kreft.
Man har fått større forståelse på hvordan cellene selv kontrollerer cellefeil.
Forskingen går først og fremst ut på å isolere proteiner som man ser at muterer ofte i forbindelse med kreftpasienter og forsøke å forstå funksjonen til dette.

Det er viktig å forstå at det ikke en kur for kreft, siden kreft har mange ulike årsaker.
Noe av det nyeste er forståelsen av BRCA2- proteinet i forbindelse med brystkreft, proteinet er i tumorsupressor "familien" og feil i dette medfører mer kromosomfeil og da også kreft.

Dette er et veldig enkelt og overfladisk svar, da jeg egentlig må lese litt til eksamen