Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  98 7516
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikk...artid=10023811

Jeg må virkelig si at jeg blir ordentlig forbanna når jeg leser dette!

Hvor er likestillingen de maser så jævlig om?

Det der er kjønnsdiskriminering sånn jeg ser det iallefall, for kvinner er faen ikke feilfrie de heller. Og hva med de gamlingene som ligger 40 i 60 og får noia når det kommer en bil imot? De er jo farlige de og!



Hva mener du om lovforslaget?
Sist endret av Bruskork1; 15. november 2011 kl. 12:01.
Jeg misliker det, men jeg forstår det. Det er ikke til å legge skjul på at unge menn har en stor andel av ulykkene i trafikken. Man kunne få bukt med dette om man ble kvitt ungdomsrånerne. Likevel tror jeg at dette går alt for langt ut over de som gjør sitt beste og kjører pent.

Forøvrig alko- og fartssperre? Kjør gjerne på. Alkolås burde alle hatt uansett alder.
Sist endret av connubialis; 15. november 2011 kl. 12:03.
IT-Konsulent
Bruskork1's Avatar
Trådstarter
Joda, men om vi ser det sånn her, skal vi fotlenke alle ikke-etnisk-norske også? Siden de vistnok gjør mye kriminalitet? (No offence, rent hypotetisk. Dum tankegang.)

EDIT: Alkolås er greit, men da burde det gjelde alle.
Sist endret av Bruskork1; 15. november 2011 kl. 12:05.
Alkolås er greit, det burde ALLE biler ha.
Derimot er det idiotisk at unge førere skal ha fartsperre osv.
Da er det vell heller ALLE som skal ha det.
Brennpunkt - Råest bak rattet tar opp saken fra begge sider.
Personlig frihet vs. sikkerhet i trafikken.
Personlig frihet kommer til å måtte vike, uansett om man liker det eller ikke.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Det der er kjønnsdiskriminering sånn jeg ser det iallefall, for kvinner er faen ikke feilfrie de heller.
Vis hele sitatet...
Det endrer ikkje det veldig enkle faktum at unge menn er grovt overrepresentert i trafikkulukker.

Når ei gruppe er så ekstremt overrepresentert så er det ikkje totalt urimeleg å sjå kva ein kan gjere med den gruppa.

Når det gjeld valdtekter og asylsøkjarar er det folk som tar til orde for å sperre inne alle asylsøkjarar, på grunnlag av det eit ekstremt mindretal gjer. Her er det langt større andel av den aktuelle gruppa som bryt lovverket i trafikken.
Hvis det blir sånn, da lever jeg lappen tilbake i protest! Er så lei at de skal finne på alt som skal redusere kjøregleden og bilister i dag. Det hjelper ikke uansett. La folk kjøre bil, hvis de har lyst til det, og la folk ta buss hvis de har lyst til det. Frihet er en grunnleggende del av en demokrati, men idag føler jeg ikke så mye frihet! Greit nok at de prøver å redusere bilismen i dag pga forurensing, men ikke la det gå utover unge menn. De er overesprentert i ulykkestallet, fordi få idioter kjører for fort, og de er unge menn! Men det fins altfor mange 40 - 50 åringer som kjører for fort, og er griser i trafikken, men har mer erfaring og derfor er de ikke i mange ulykker. De er eksperter på nesten ulykker.

Nei du får ikke kilder! Så det er påstand fra meg. Etter kjørt en del ser jeg altfor mange 40-50 åringer som griser og legger opp i ræven på meg når jeg kjører! Jeg kjører bra, og kjører ikke mer enn fartsgrenser sier, for jeg er på prøvetid, og fikk 2 prikker fra før. Så hvis jeg gjør en liten feil og purken ser det, ja da mister jeg lappen!
Sist endret av Tokis; 15. november 2011 kl. 12:11.
Et slikt lovforslag er alikvel ganske langt fra å faktisk implementeres. Det er en fordel om folk faktisk leser hva som står i teksten; LOVFORSLAG, STORTINGSREPRESENTANT. Altså, dette stammer ikke fra et helt parti, en hel instans eller et helt utvalg: kun en person som ytrer en mening.
Slik det ser ut nå er det ingenting å bekymre seg over herrer.
Leve lenge liberalismen og likestilling!..


Når vi først skal dra alle under en kam, så kan man vel også sende ut alle som i det hele tatt har et snev av mørk hudfarge?
Bare tull! Jeg mener at det er tull å ikke la oss unge menn ha passasjerer, men, det burde være mer fartskontroller på bygda! Jeg kjenner veldig mange som kommer fra samme sted som meg, som kjører altfor fort! Jeg kommer selv ikke til å gjøre det.

F.eks.: http://tb.no/nyheter/og-sa-lukter-e-godt-1.5446497
Sist endret av Husemann; 15. november 2011 kl. 12:16.
Nå er det jo strengt tatt ikke en rettighet å kunne føre motorvogn i Norge. Men et rett man kan tilegne seg, men som du har på basis av at du følger reglene satt.

Jeg skulle gjerne sett at man fikk bukt med alle idiotene i trafikken. Dette er et forslag, jeg liker det ikke fordi jeg rammes selv av det og jeg har ila mine 4 år med lappen aldri hatt en skade eller bot.

Man kunne isteden vurdert å øke kravene til kjøreopplæring kraftig. Og f.eks etter at man får lappen måtte gå på kjøretime en gang i halvåret osv. i noen år for å bevise at man tar det seriøst. Strengere straffer er også en bra ting. Er ikke vanskelig å følge trafikkreglene, og de som kjører for fort eller i fylla er skyld i jævelig mye lidelse og dritt i landet vårt så de kan jaggu få lov til å betale for det.
Denne Susanne Bratli har tydeligvis aldri vært en 18 år gammel gutt(obviously )som vokst opp på landet. Det er nesten skremmende deilig å få lappen når du bor på plasser der du er avhengig av bil for å komme deg noen steder. Plutselig kunne jeg gjøre nesten hva jeg ville, når jeg ville. Slapp å spørre mamma eller pappa om de kunne kjøre meg til en venn, for så å hente meg igjen, ganske sent. Nå kan jeg bare si "stikker til Jon jeg, ikke lås døra når dere legger dere". I tilegg kan plutselig kameratgjengen reise på hyttetur! Mye enklere å kjøre selv, både opp og ned, i stedetfor å spørre foreldre om de kan kjøre oss opp, for så å hente oss et par dager etter på.

Alkolås derimot, synes jeg bare er rett og rimelig. Er du imot dette, så må du vel nesten være litt tilbakestående. Rus og bil er to ting som skal holdes fra hverandre.

Må også legge til at jeg var den som aldri skulle kjøre gris når jeg fikk lappen. Har veldig liten for interesse og bruker bare bilen som et fremkomstmiddel. Jeg var fast bestemt på, og så det til kamerater, at jeg skulle holde meg til fartsgrensen, ikke irritere meg over folk som kjører 10-15 km for sakte og bare være en flink sjåfør. Så feil kan man ta. Det er faen meg grisegøy å kjøre fort! Selv for meg, som ikke er bilinteressert. Men man skal jo da selvfølgelig tenke med hue, selv om man kjører som en idiot... (? :P ) Jeg kjører aldri fort på veger jeg ikke kjenner godt, og ikke når det er mye trafikk. Heller ikke når folk sitter på. Greit nokk å ødelegge seg selv, men å ødelegge andre for livet...

Jeg vil avslutte med å sitere min kloke far: "Hvis du/dere skal kjøre og herje, så reis opp på en åsvei der det nesten ikke er folk, så går det i vertfall ikke ut over andre."
Sist endret av Eiol; 15. november 2011 kl. 12:25.
Liberalisme er ofte greit det. Helt til det går ut over andres liv. Slik som enkelte 18åringer kjører må noe gjøres for at de ikke skal ta livet av andre.
Sitat av connubialis Vis innlegg
Liberalisme er ofte greit det. Helt til det går ut over andres liv. Slik som enkelte 18åringer kjører må noe gjøres for at de ikke skal ta livet av andre.
Vis hele sitatet...
Et bra forslag er flere fotobokser og mer kontroll. Strekningsmålinger har vist seg å gi veldig god effekt, da man faktisk må holde en viss fart gjennom hele målingen.
Det blir selvfølgelig en del mer statelige utgifter, men jeg tror man fortsatt kan tjene på det: Mindre skadde, altså mindre trygdeutgifter. Færre tapte unge menneskeliv er også en ganske etisk viktig verdi i denne saken.
Sist endret av Isbjørn; 15. november 2011 kl. 12:36.
Dette med ingen passasjerer var ikke dumt! Da går det bare èt og èt liv i gangen, på grunn av de dårlige veiene.
Sitat av Isbjørn Vis innlegg
Et bra forslag er flere fotobokser og mer kontroll. Strekningsmålinger har vist seg å gi veldig god effekt, da man faktisk må holde en viss fart gjennom hele målingen.
Det blir selvfølgelig en del mer statelige utgifter, men jeg tror man fortsatt kan tjene på det: Mindre skadde, altså mindre trygdeutgifter. Færre tapte unge menneskeliv er også en ganske etisk viktig verdi i denne saken.
Vis hele sitatet...
Fryyyyyyktelig dyrt blir det om man skal sikre alle veier på den måten.
Sitat av connubialis Vis innlegg
Fryyyyyyktelig dyrt blir det om man skal sikre alle veier på den måten.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg sier ikke at alle veier, men på de stedene der det er dokumentert flest ulykker.
Nei, sier meg enig i en av kommentarene skrevet nederst :
Eg vil innføre krav om minimums-IQ for stortingsrepresentantar.
Vis hele sitatet...
Dette er det mest tåpelige utsagnet jeg har hørt på lenge, og skulle forby at unge menn ikke får kjøre med passasjerer osv. Hva med kvinner, kan liksom ikke de voldta menn? Ikke at det skjer så ofte, men det blir vel en diskusjon for seg selv.
Hvis kun 1/5 kollisjoner skyldes unge, mannlige sjåfører bør jo de resterende 4/5 (menn og kvinner mellom 25-110) få enda strengere restriksjoner. o_O
Sitat av lefsaker Vis innlegg
Hvis kun 1/5 kollisjoner skyldes unge, mannlige sjåfører bør jo de resterende 4/5 (menn og kvinner mellom 25-110) få enda strengere restriksjoner. o_O
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om du kan matematikk, men jeg tror 4/5 må spres over like små grupper som unge sjåfører (18-25). Etter du har gjort det tror jeg ikke tankegangen din kan rettferdiggjøres lenger.
Blir litt lei av disse ugjennomtenkte forslagene som kommer fra tid til annen. Hvordan har man tenkt til å kontrollere at folk ikke har på passasjerer osv? Og hva med fartsperra hvis man låner bil av foreldre eller kjører firmabil? Skal man ha en masse slike restriksjoner så bør en heller sette ned aldersgrensa på lappen så man kan få et gradert førerkort det første året eller så. Ellers så er jo forbudet mot å kjøre når det er mørkt veldig lurt. Det vil jo i praksis bety at man ikke kan kjøre vinterhalvåret i Nord Norge.

Og hvorfor bare gutter? Det finnes da nok av jenter som grisekjører og, selv om statistikken ikke viser det. Kan det ha noe med at jentene ikke kjører like mye som gutta, og at de foretrekker å være passasjerer? Det vil jo isåfall sikkert endre seg når en slik lov trer i kraft.

Ellers så er det fint at Ap ikke har noen problemer med å sette alle kam. Leste for ikke lenge siden at mange folk fra muslimske land ikke skjønte kjørekulturen her og derfor bidro til en del ulykker. Noe man også tildels ser på veiene der det er mange av dem. Bør vi kanskje nekte de lappen?
Sist endret av legalize_it; 15. november 2011 kl. 13:31.
Jeg er snart 19 og har bil. Jeg tror mesteparten av grunnen til at jeg kjører fort, er at min far alltid kjører ræv-fort, og da forstår jeg liksom at det GÅR ANN. Hvis ikke jeg hadde kjørt med min far, så tror jeg at jeg hadde vært mere redd for å eksperimentere.


Legger til: Jeg kjører kun for fort på store veier, og steder det faktisk ikke bor folk, eller er ingen sjans for at folk går ;<
Sist endret av RydEN; 15. november 2011 kl. 14:52.
Forslaget er godt ment, men personlig mener jeg at å forskjellsbehandle en mindre gruppe på denne måten er lite gjennomtenkt.

Alkolås og fartssperre er en god ide, men ikke bare til biler som unge gutter eier. Dette burde dekkes av staten og installeres i samtlige biler.

Gradvis utsettelse av førerretten vil føre til at flere unge gutter kjører før de får tilstrekkelig opplæring(altså faktisk får førerkortet) noe som vil føre til at det blir flere ulykker og at holdningskampanjer som NAF lager vil få enda mindre fotfeste. Alt dette i tillegg til å utsette problemet noen år, ferske sjåfører har mindre erfaring enn sjåfører med noen år bak rattet.

I Nord-Trønderlag(hvor Susanne Bratli er bosatt) er mange avhengige av bil for å komme seg på jobb, sosiale arrangement og lignende, fordi kollektiv- tilbudet er, mildt sagt, en vits. Jeg forventer ikke at kollektivtrafikken er så mye bedre andre steder heller.

Så, for å være konstruktiv vil jeg komme med noen tiltak selv:

* Som tidligere nevnt, Statlig dekt alkolår og fartssperre.
* Flere kontroller av politiet, flere promille/ bilbelte/ fartskontroller. Fotobokser på spesielt utsatte streknninger.
* Utbedring og vedlikehold av veiutbygging. Herunder går alt med midtdelere, brøyting/ salting(eller strøing) om vinteren.
* Holdningskampanjer.
* En obligatorisk "oppfrisknings"førerprøve for voksne sjåfører. Her kunne det også blitt satset sterkt på bedre holdninger.

Enda et tiltak ville vært å bedret kollektivtrafikken i Norge, ikke bare hadde det vært miljøvennlig, men det hadde også blitt færre kjøretøy på veiene, som gir mindre slitasje og færre sjanser på kollisjoner.
Sist endret av MinoDyhes; 15. november 2011 kl. 14:54.
Sitat av McLovin Vis innlegg
Dette med ingen passasjerer var ikke dumt! Da går det bare èt og èt liv i gangen, på grunn av de dårlige veiene.
Vis hele sitatet...
Sjalu på oss med lappen eller?
Sist endret av justastonedhuman; 15. november 2011 kl. 15:15.
Sitat av Kain Vis innlegg
Sjalu på oss med lappen eller?
Vis hele sitatet...
Sarkasme. Poenget mitt er at de må gjøre noe med veiene først, så skal de se tallene går ned en del.
Men joda, hadde vert digg med bil nå på vintern når det er så jævlig kaldt!
I følge statistikker står unge for 25 % av trafikkylukkene, dette bruker feministhorene som argument for slike ville forslag. Vi kan snu på det, og se at 75 % er eldre, ville det ikke være logisk å jobbe mot denne gruppen først?
Av og til skulle man ønske det var mulig å diskutere face to face med sånne mennesker.
De har sikkert utrulig lyst til å prate med folk som ikke vet hva de snakker om og som kaller dem for feministhorer, det er en grei måte å skyte seg selv i leggen.
Sitat av McLovin Vis innlegg
Sarkasme. Poenget mitt er at de må gjøre noe med veiene først, så skal de se tallene går ned en del.
Men joda, hadde vert digg med bil nå på vintern når det er så jævlig kaldt!
Vis hele sitatet...
Det er fortsatt ingen unnskyldning for at man ikke kjører etter forholdene. Å bruke det argumentet er total ansvarsfraskrivelse og er med på å legitimere livsfarlig adferd. Bruker man samme argument kan man si at det er greit å kapre fly fordi sikkerhetskontrollen er dårlig. Man er selv ansvarlig for egne handling. Det er det viktigste!!


Sitat av flexx Vis innlegg
I følge statistikker står unge for 25 % av trafikkylukkene, dette bruker feministhorene som argument for slike ville forslag. Vi kan snu på det, og se at 75 % er eldre, ville det ikke være logisk å jobbe mot denne gruppen først?
Av og til skulle man ønske det var mulig å diskutere face to face med sånne mennesker.
Vis hele sitatet...
Hva har dette med feminisme å gjøre? 25% av gruppen er menn under 25 år. 75% er menn 25-100 og kvinner 18-100. Vil jo si at den første gruppen er langt mer homogen enn den siste, så vil jo være kanskje mer formålstjenelig å sette inn tiltak her.
Sitat av flexx Vis innlegg
I følge statistikker står unge for 25 % av trafikkylukkene, dette bruker feministhorene som argument for slike ville forslag. Vi kan snu på det, og se at 75 % er eldre, ville det ikke være logisk å jobbe mot denne gruppen først?
Av og til skulle man ønske det var mulig å diskutere face to face med sånne mennesker.
Vis hele sitatet...
Ser det fler som ikke kan enkel matematikk.

Ja, 25% er yngre og 75% er eldre. Forskjellen er at det er MANGE flere i gruppen "eldre" enn "yngre". Om man regner i forhold, så er det MANGE flere ulykker i forhold til antall yngre bilister enn eldre. Ikke kom med slike patetiske argumenter, takk.
Jeg har ikke hatt tid til å lese artikkelen grundig, men tittelen fikk meg til å tenke på noe:
Siden vi lever i 2011, som er et år der absolutt alle skal være miljøvennlige og redde små selunger, hvordan hjelper det da at f.eks en med lappen sitter på med en annen, men må nå plutselig kjøre sin egen bil fra A til B?

Dette øker bensinforbruket, og dermed bensinprisen. Samtidig kommer det flere biler på veien, og da er det gjerne billige drittbiler som er omtrent like miljøvennlige som oljeutslippet til BP. Fortell meg hvordan de skal løse dette isåfall? Her må vi faktisk komme med et kompromiss, for vil vi ha flere biler som forurenser mer, samt høyere bensinpriser, eller vil vi ha unge sjåfører med passasjerer?
Jeg har - som jeg har gjort siden jeg var 18 - vaert for restriksjoner pa forerkortet hvis sannsynligheten for at det vil spare mange liv er der.

Unge mennesker er ikke ferdig utviklet i hjernen paa punktet angaende risiko og konsekvensanalyse, og er i tillegg fulle av testosteron(Alle skjoenner at jeg ikke snakker om alle gutter naa, ikke sant? Saa ikke dra frem det kortet igjen.

Greit nok at vi dreper oss selv, men naar det faktisk er familier, barn og andre mennesker som blir drept saa handler det ikke lenger om personlig frihet - men a spare uskyldige liv.

Derimot, med restriksjoner paa forerkort MA det kraftige tiltak til for aa oke mobilitetsmulighetene til unge mennesker. For dessverre er mange fortsatt avhengig av bil naar man bor paa landet.
Sist endret av Picard; 15. november 2011 kl. 15:58. Grunn: orddeling(shame)
Sitat av connubialis Vis innlegg
Ser det fler som ikke kan enkel matematikk.

Ja, 25% er yngre og 75% er eldre. Forskjellen er at det er MANGE flere i gruppen "eldre" enn "yngre". Om man regner i forhold, så er det MANGE flere ulykker i forhold til antall yngre bilister enn eldre. Ikke kom med slike patetiske argumenter, takk.
Vis hele sitatet...
For å bygge på ditt argument så er det ikke bare i antall men også i diversitet en stor forskjell i andre nevnte gruppe. Så eventuelle tiltak må fange opp utrolig mange flere grupper i samfunnet og dermed er det mindre sjanse for å lykkes.

Og ja helt enig argumentet er helt på trynet, og har man noe som helst ønske om å komme noen vei i en debatt så bør man klare å holde seg unna skjellsord. Det er bare et tydelig tegn på at man ikke har noe seriøst å komme med. Samt at det ikke er slik man ønsker det i et åpent forum spør du meg.
Nå har jeg fått min egen hytte på Hafjell. En kamerat tar lappen i februar. Da skal vi kjøre til hytta. Det her er tilbakestående. Kan ikke gre alle under samme kam, han kjører som en helgen.
Sett ned avgifter på biler så ungdommen også kan kjøpe seg biler med sikkerhetsutstyr! ESP,ABS,SRS etc, er ikke uten grunn at dette er på nyere biler. Har oppkjøring i morgen å hadde disse forslagene gått igjennom hadde jeg blitt furt!
Åttitre prosent svarer Nei på VG-testen i skrivende stund.

Så om forslaget går igjennom så vil det ikke være mulig for en ung student å kjøre drosje for å bemidle studiene?
Sitat av Adrenalinex Vis innlegg
Sett ned avgifter på biler så ungdommen også kan kjøpe seg biler med sikkerhetsutstyr! ESP,ABS,SRS etc, er ikke uten grunn at dette er på nyere biler. Har oppkjøring i morgen å hadde disse forslagene gått igjennom hadde jeg blitt furt!
Vis hele sitatet...
Så du tror at dersom man har all verdens sikkerhetsutstyr så slutter man å kjøre som en idiot?
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av jalig Vis innlegg
Så du tror at dersom man har all verdens sikkerhetsutstyr så slutter man å kjøre som en idiot?
Vis hele sitatet...
Dersom man har sikkerhetsutstyr som holder bilen på veien og tåler kollisjon i mer en 20km/t så ville mange liv blitt spart ja. Men vi har jo ikke råd til å punge ut 250k for sikkerhet, ikke med dagens avgifter ihvertfall.

Kan også nevnes at nyere biler har en utrolig irriterende pipelyd hvis man ikke har på belte, noe som får folk til å ta på belte.
Sist endret av Echuz; 15. november 2011 kl. 16:35.
Sitat av echuz Vis innlegg
Dersom man har sikkerhetsutstyr som holder bilen på veien og tåler kollisjon i mer en 20km/t så ville mange liv blitt spart ja. Men vi har jo ikke råd til å punge ut 250k for sikkerhet, ikke med dagens avgifter ihvertfall.

Kan også nevnes at nyere biler har en utrolig irriterende pipelyd hvis man ikke har på belte, noe som får folk til å ta på belte.
Vis hele sitatet...
Joda. Men problemet til deg og de som skriver at man må ha bedre veier er at man dytter ansvaret fra seg selv og over på andre.

Man hadde ikke trengt disse bilene og folk kjørte sikkelig. Forskning viser at de fleste ulykker skyldes menneskelig feil.

Ettersom vi ikke diskuterer hvordan uskyldige kan spares. Men hvordan stoppe folk fra å kjøre som idioter. Så sier du at det er greit å kjøre som en idiot bare bilen og veien er bra nok.

Poenget er at det er helt greit å være enige i politikken, og vi har demokratiet for å på en rettferdig måte korrigere retningen landet går i om vi ikke liker den.

MEN realiteten er en ting du og jeg må forholde oss til. Når den er sånn at biler er dyre og veiene ikke alltid på topp, da kan man ikke kjøre som om at noe annet var tilfellet. Man må leve etter realiteten.

Jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre det klarere for at folk skal forstå logikken i det hele...
Jalig, ikke alle ulykker er jo grunnet idiot kjøring..? noe det ser ut som du mener..

Ungdom er jo uerfaren i trafikken, + at de kjører som oftest billige dritt biler..

Så er du ikke enig i at bedre veier og nyere biler hadde gjort ting bedre??..


Forøvrig så er jo forslaget helt på trynet.. Ungdommen som bor på landet hadde jo blitt sittende hjemme hele tida..
Noe så latterlig har jeg ikke hørt på lenge. Forundret meg ikke veldig at det var en kvinne som kom med forslaget. Er for likestilling, men da må det gå begge veier, og dette er bullshit. Hvis noe så tåpelig noen gang trer i kraft betyr det slutten på den lille tro jeg har igjen på dette landet.

Tror ikke det er noe problem med kjøreopplæringa eller alder heller, men holdningen hos mange unge sjåfører. Noen tror ikke det er farlig å kjøre som en idiot før de opplever ulykken selv. Dette gjelder både menn og kvinner, og ville vært ren idioti å innføre noe slikt da det tross alt gjelder en veldig liten andel av befolkningen.

Hva med statistikken på hvor mange unge som havner i ulykker i forhold til hvor mange som som faktisk er i trafikken? Er kanskje litt korttenkt å straffe alle fordi noen ikke klarer å kjøre ansvarlig.

I tillegg er det alltid en risiko når man er fersk bilfører, noe som ofte handler om hvor mye erfaring du har, og ikke alder eller kjønn.
Sist endret av Bonziamo; 15. november 2011 kl. 16:57. Grunn: retting
«Direkte kjønnsdiskriminering og stigmatisering av en gruppe. Har man klart førerprøven - må vel loven være lik for alle.»

«Skal vi lage en lov mot at kvinner ikke får rygge og at eldre kun kan kjøre på veier med maks 50 km/t? Hvis ikke dette er en spøk stiller jeg meg kritisk til hvem man skal ta inn på Stortinget...»
Sitat fra leserne på vg.nett.
Sitat av Plornt Vis innlegg
Jalig, ikke alle ulykker er jo grunnet idiot kjøring..? noe det ser ut som du mener..

Ungdom er jo uerfaren i trafikken, + at de kjører som oftest billige dritt biler..

Så er du ikke enig i at bedre veier og nyere biler hadde gjort ting bedre??..


Forøvrig så er jo forslaget helt på trynet.. Ungdommen som bor på landet hadde jo blitt sittende hjemme hele tida..
Vis hele sitatet...
Nei sier ikke alt alle er det, men et overveldende flertall er det. Slik at om man skal sette tiltak-effekt opp mot hverandre så vil stans av idiotkjøring gi størst gevinst i reduksjon av skade. Det er ikke sort-hvitt men mest lønnsomt.

At ungdom kjører billige biler burde være desto større grunn til å kjøre forsiktig og ikke ta unødig risiko.

Jeg er enig i det ja. Det har jeg ikke sagt noe om. Men du som alle andre mister poenget mitt.
Hva gir størst effekt? Mer vett eller bedre veien? Det er besvart lenger opp i inlegget mitt.

Til sist. Ungdommen hadde da muligheter til å komme seg rundt før de ble 18, moped og før de ble 16? Er det noe magisk som skjer når man blir 18 som gjør at disse transportmulighetene forsvinner?

Forøvrig så mener jeg at hensynet til sikkerhet skal gå foran behovet for å kjøre bil. Noen ganger får det så store konsekvenser at det faktisk må litt kraftigere lut til. Om det er dette forslaget eller annet vites ikke. Men et av mange eksempler på dette:

http://www.vl.no/samfunn/hoy-fart-tr...nnel-tragedie/

En tilsvarende analyse er gjort av Statens vegvesens Ulykkesanalysegruppe (UAG) for alle dødsulykker i Norge. Sannsynlig medvirkende årsak: 2007 2006

Manglende førerdyktighet: 66 % 75 % (Fører)

Fartsnivå: 52 % 49 % (Fører)

Rus: 22 % 18 % (Fører)

Trøtthet: 17 % 18 % (Fører)

Sykdom: 10 % 8 % (Fører)

Vanskelige føreforhold: 18 % 16 % (Vei)

Andre forhold knyttet til vei: 40 % 43 % (Vei)

Manglende synlighet: 11 % 16 % (Fotgjenger, el.l.)

Selvvalgt ulykke: 4 % 8 % (Fører)

Feil og mangler ved kjøretøy: 26 % 18 % (Kjøretøy)

Sum: 266 % 277 %

(Tabell 2, side VII i ”Dybdeanalyser av dødsulykker i vegtrafikken”, TS 2007:9 fra Statens vegvesen for 2006 og TS 2008:5 for 2007)
Folk med unger, og stressa damer på shopping bør ihvertfall påbys og parkere minst 300 meter unna enhver butikk. Er dritt lei riper og parkeringsbulker fordi folk skal presse inn unger og ørten handlepokser i yarisen sin!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er forferdeleg lågt saklegheitsnivå her. Ja, unge førarar er meir utsette. Unge menn i særs, fordi dei kan mindre og tek større risikoer enn eldre menn og jenter.

Vil vi akseptere det? OK, da må vi akseptere ein del dødsfall blant passasjerer.

Neivel? Da må vi innføre restriksjoner.

Å hevde at andre grupper er like farlige etc. er pissprat; det er dei ikkje, korrigert ut frå størrelsen på gruppa. Unge menn med lite erfaring leiar på statistikken, og det må ein akseptere.
Det er ansvarlige unge menn i trafikken også. Spørsmålet ligger vel i hvor langt man er villig til å gå for å redusere statistikken over ulykker. Skal vi la alle unge menn få lide, fordi noen ikke klarer å oppføre seg? I tillegg sier jo NAF i artikkelen at det vil ha en liten effekt, samt at disse tiltakene vil virke restriktive på en gruppe som skal få trening på veiene.

Hvis folkegrupper blir diskriminert på den måten mener jeg at man har oversteget et viktig prinsipp om likestilling. Satt på spissen kan man si at unge menn i alder av 18-21 år ikke skal få lov å dra på byen, fordi x av 10 voldstilfeller på nattestid blir utført av nettopp denne gruppen. Hvor går grensen i etterkant for hvilke tiltak som er lov for å redusere diverse statistikk når man har tatt det første steget med å fordele privilegier ujevnt etter kjønn og alder?
Sitat av Bagster Vis innlegg
Det er ansvarlige unge menn i trafikken også. Spørsmålet ligger vel i hvor langt man er villig til å gå for å redusere statistikken over ulykker. Skal vi la alle unge menn få lide, fordi noen ikke klarer å oppføre seg? I tillegg sier jo NAF i artikkelen at det vil ha en liten effekt, samt at disse tiltakene vil virke restriktive på en gruppe som skal få trening på veiene.

Hvis folkegrupper blir diskriminert på den måten mener jeg at man har oversteget et viktig prinsipp om likestilling. Satt på spissen kan man si at unge menn i alder av 18-21 år ikke skal få lov å dra på byen, fordi x av 10 voldstilfeller på nattestid blir utført av nettopp denne gruppen. Hvor går grensen i etterkant for hvilke tiltak som er lov for å redusere diverse statistikk når man har tatt det første steget med å fordele privilegier ujevnt etter kjønn og alder?
Vis hele sitatet...

Vi har jo på mange måter sagt ja til det da. Se på eksempel sikkerhetskontroll på flyplassen. Der alle mistenkes og pålegges restriksjoner på grunn av handlinger fra en håndfull mennesker.

Samt DLD hvor alle overvåkes fordi et lite mindretall kan potensielt utføre kriminelle handlinger.
Sitat av Saint123 Vis innlegg
Nei, sier meg enig i en av kommentarene skrevet nederst :

Eg vil innføre krav om minimums-IQ for stortingsrepresentantar.
Vis hele sitatet...
Det er vel strengt tatt menneskene som velger disse politikerne (regjeringspartiene spesielt) som burde IQ testes.
Sist endret av pappagutt; 15. november 2011 kl. 17:12.
Vis det skjer så burde det jo gjelde for begge kjønn.Det finnes da nok av kvinner der ut som også er totalt inkompetente til og kjøre bil.
Sitat av jalig Vis innlegg
Vi har jo på mange måter sagt ja til det da. Se på eksempel sikkerhetskontroll på flyplassen. Der alle mistenkes og pålegges restriksjoner på grunn av handlinger fra en håndfull mennesker.

Samt DLD hvor alle overvåkes fordi et lite mindretall kan potensielt utføre kriminelle handlinger.
Vis hele sitatet...
Angående flyplassen så har jeg ikke noe behov for å argumentere imot sikkerhetstiltakene, ettersom det gjelder for alle og etter min mening er nødvendig.

Jeg forstår poenget ditt - men jeg snakker i om kjønns- og aldersdiskriminering.