Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 667
Hallo, er akkuratt ferdig med 2 året mitt på Medier og kommunikasjon. Lengter etter mitt eget kamera, så hvis dere kunne funnet det beste kameraet, speilrefleks med hd-videopptak så hadde det vært snasent. pris max 7000. Er så dårlig til å finne sånne ting på nettet
Kan du ikke bare spørre noen på skolen din? Og burde du ikke ihvertfall ha LITT kunnskap?

Canon 5D Mark II er bra f.eks, Mark III kom i april/mai en gang så de bør være vesenlig billigere for bare kamerahus nå. Du kan vel slippe unna med en 10-11k
Trådstarter
70 6
Har Kunnskap, Kan ikke spørre fordi jeg går påbygg nå. Er bare at jeg sliter med å leite rundt på nettet. Vet hva som er bra og ikke ja. men klarer ikke navigere meg frem hvis du skjønner
Jeg har ikke anelse hva ting koster, men jeg er også akkurat ferdig med MK2, iløpet av de 2 årene jeg gikk på MK, kjøpte jeg meg Canon 60D noe jeg er stor fornøyd med!
Skal du drive litt med film så er det absolutt fint å ha en vribar skjerm som lar deg alltid se hva som hender i søkeren når du filmer selv om det er fra lavt perspektiv så du slipper å legge deg flatt ned på bakken bare for å følge med at du har riktige utsnittet.

Da er det snakk om Canon 600D & Canon 60D, begge gode kamera og begge kan du kjøre Magic Lantern Firmware på.

600D koster vel rundt 4500 ink. et kit objektiv, mens 60D koster rundt 6000,- ink. kit objektiv.

Vist 7000,- er maks for alt du har tenkt å bruke på kamera så ville jeg ha gått for Canon 600D, brukt di resterende ca. 2000 kronene på innkjøp av en ordlig tri-pod som er et "must" for både filming og fotografering. Gode tri-pod koster litt, noe som er solid, glem alt som er laget av plast og kan kjøpes på elkjøp, tri-pod med kulehode som er av grei kvalitet koster fort 1500 og mere.

Skulle du mot formodning ha tri-pod fra før så ville jeg brukt resterende på innkjøp av noe bedre objektiv, 18-55IS som er ganske vanlig kit-objektiv er ganske godt brukende, men vurder kanskje en 85mm eller 100mm fast optikk. Har du tenkt å ta mye bilder så er investering i en grei blitz også verdt å tenke på, glem at du klarer deg med den lille fille-blitzen på kamera, for det gjør du ikke. Vist du tenker å filme mest, og at det er dette som er viktigst for deg så er kanskje ikke blitz så brukendes ( dòh ) men kanskje heller kjøp deg en reflektor av bra størrelse

Er det noe annet du lurer på så er det bare å spør

Fortell gjerne også om du har noe utstyr fra før, og kanskje hva som er viktigst for deg at du ha i et kamera.
Sist endret av Mantuz; 22. august 2012 kl. 20:23.
Trådstarter
70 6
Jeg har: Tripod.
Det er alt jeg har, skal bruke det like mye til filming, men tenker mye macro kommer til å bli brukt så en god macro linse tror jeg trengs. Jeg tenker kanskje å kjøpe en sånn vekt dings som du fester på kameraet for å balansere bevegelser, aner ikke hva det heter, men har en liten vekt hengene under kameraet også holder du i et slags "rør".

60D ser jo greit ut, men tror nok jeg må investerie i et par linser også, siden det som følge rmed pleier ikke være optimalt tipper jeg.

Kanskje jeg bare kan kjøpe kamera hus også, så kan jeg velge linser, blir kanskje litt billigere da også.
Sist endret av k1eth; 22. august 2012 kl. 21:14.
"vekt dings for å balansere bevegelser" ... hehe forstår hva du mener .. det kalles Steadicam.
Du finner flust av DIY guider bare du søker "steadicam DIY" på google eller youtube. Mange av dem er veldig billige også, så kostnaden kan bli bare et par hundrelapper for noe som duger veldig bra Det som koster er evt, rør og deler, har du en venn eller kompis som sveier eller noe, så kan det fikses fort en billig

Macro, ... 100mm eller kanskje 150mm fast optikk da, dedikerte macro-objektiver blir ofte litt dyrere, men du kan slippe litt billigere unna vist du velger å gå for vanlig fast optikk som du bruker mellomringer, eller "extension tubes" som dem kalles på god engelsk. Du kan lese litt mere hva jeg tenker på her :

GUIDE: Makro-/nærfotoguide, del 1

Som dem nevner i artikkelen så mister du et helt blendertrinn for hver ring du har på, å det er ringer i str.1, str.2, str.3, der med str.3 så mister du 3 hele blendertrinn. Dette kan du jo selvsagt kompensere for med blitz.

Denne løsningen er billigere enn å kjøpe egne dedikerte macro objektiver som utelukkende kun kan brukes til macro. Med mellomringer så "konverterer" du et vanlig objektiv til et "liksom macro" objektiv ved å flytte fokuspunktet og nærgrensen til objektivet

Mellomringer / extension tubes fåes kjøpt på di fleste seriøse fotobutikker og onlinebutikker som selger fotoutstyr.
Du har venlt vanlige "rør" som kun er rør så å si, dem er billigest, men disse flytter ikke kontaktpunktene til fokusmotor / IS osv. gjennom "røret" og inn i kamerahuset, slik at du vil da miste alt av autofokus og slik. Du må da gjøre fokusering og blender justeringer selv. Di bedre og smartere mellomringene slik som Kenko Digital Mellomringsett for Canon har gjennomføring for all elektronikk i objektivet og ned til kamerahuset. Du ser sikkert at dette settet koster over 2000,- men vist du handler via ebay så kan du klare å spare en tusenlapp, og kanskje litt til. Bare ikke kjøp det billigste settet som er laget av plast da disse kan lett knekke pga. objektivets vekt, å du vil vel neppe se ditt dyre objektiv gå i betongen å knuses. Alltid kjøp dem av metall.

Håper dette hjelper deg litt på vei, bare å fyre igang flere spørsmål om du har eller sende meg en PM.
100 - 150 mm fastobjektiver til macro er flott det, men det spørs hva du vil bruke det til da.

Selv leker jeg ofte med macroobjektivet mitt:

Tamron 60 mm F/2

Veldig fornøyd med det, bruker det til mitt Canon EOS 40D, kjøpt når det var nytt for noen år siden da jeg selv gikk M&K.

Et 5D MkII er et flott alternativ, men det sprenger budsjettet ditt bare for huset.
Om du vil ha et semi-proffesjonelt kamera kan jeg anbefale 7D'n, men den koster og litt mer enn budsjettet ditt for selve huset.

Kan anbefale deg bruktmarkedet til foto.no, har handlet mye der og det er etter min erfaring mye bra folk der til hyggelige priser, om du leter litt finner du ofte mye bra der.

Men tilbake til objektivet, mitt fungerer utmerket til mitt bruk, men jeg tar stort sett bilde av immobile ting, ikke mye insektsbilder o.l., da vil det nok være mye bedre med en 100+ mm fastobjektiv enn en 60 mm.

Jeg er helt enig med Mantuz ang. 60D v 600D, gå heller for 600D'n og noen gode linser/tripod så kan du oppgradere kamerahuset senere når du føler du har bedre råd eller har vokst ut av x00-serien.