Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 702
Under innstalasjonen av Linux nå så skrev jeg inn et passord: med tall og bokstaver (Æøåæøååøæ) Slutta passordet på (med stor bokstav), men når jeg skulle logge inn (jeg har kUbuntu om det hjelper) så stod det "Login faild" Uansett om jeg skrev riktig brukernavn og passord (sikker på at det er riktig), så det jeg lurer på er om det finnes en måte å evt. få tak i passordet eller komme seg inn uten det og endre (evt. administrator bruker, root eller noe lignende?)

Tviler stert på det, men håper det finnes noen fine svar Kan nevne at jeg har dual boot, og at jeg nå sitter på Xp-en (der jeg bruker samme passord..)

ALle svar mottas med takk
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
1. Boot opp med ubuntu live cd eller noe annet livegreier
2. SUDO you
3. mount /dev/hda1 /mnt
4. chroot /mnt
5. passwd lurekuk

Reboot ta ut cden og logg på med lurekuk hei og hå.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Dersom du logger inn med root (dersom denne finnes i denne distoroen) er det jo bare å bytte passord.

Ellers kan du bruke en liveCD og chroote til installasjonen og bytte passordet.


Derimot er jo det enkleste i ditt tilfelle (nyinstallert) å reinstallere og prøve å huske passordet neste gang.
Det jeg tenkte, men skal teste det comi sa..
Start opp en live distro. Monter harddisken du har lagt inn kubuntu på. (Den er muligens montert allerede med RO (Read only), Da må du skrive umount /dev/hdaX og mounte på ny: mount /dev/hdaX (bytt ut hdaX med stasjonsnavnet))


pico /etc/shadow

Der inne er det en linje som ser noe sånt ut:
root:<Masse rare tegn som er passordet kryptert>:<noen tall her>:0:::::

Slett alle tegnene (<Masse rare tegn som er passordet kryptert>), lukk og lagre med ctrl+x

Log inn på nytt, rootpassordet er enter, blankt, nada
Sist endret av Dinithion; 14. august 2007 kl. 23:50.
Kommer det ikke opp en egen safemode sak når du velger distro i GRUB? Da logges du automatisk inn som root.
Sitat av Torstein
Kommer det ikke opp en egen safemode sak når du velger distro i GRUB? Da logges du automatisk inn som root.
Vis hele sitatet...
Rask og smertefri metode, det jeg gjorde når jeg glemte passord. (Eller jeg glemte det ikke, det forandret seg, jeg er helt sikker på at jeg ikke glemte det )
Grantax, vi er/var vell i samme situasjon, vil si at jeg klarte det Jeg reinnstalerte kubuntu, tok jo ikke så lang tid:P

EDIT: Lurer bare på om beryl funker i kubuntu? Eller må jeg da ha Ubuntu?
Sist endret av RampLest; 15. august 2007 kl. 00:53.
Det funker fint med Beryl.

Men Beryl-prosjektet er stengt og slått sammen med Compiz. Så prøv Compiz Fusion istedet
okei, men hva er siden til de da? Og hvorfor "fusjonerte" de?

Og er det bare å laste ned versjonen som er for ubuntu?
Sist endret av RampLest; 15. august 2007 kl. 01:22.
Litt usikker siden hukommelsen min er litt avtagende :P
Men jeg mener at Beryl ligger inne i Adept (programmet for å legge til/fjerne programmer) under Beryl. Om det er nyeste versjon? Vet ikke. Om det funker? Jeg fikk det ikke til out-of-the-box. Problemet mitt var at jeg ikke fikk vindudekorasjoner uten å gjøre noen andre hemmelige (Les: glemte) triks. (Vindusdekorasjoner er den linjen for å flytte vinduet, linjen med krysset og firkanten for å maksimere, osv. Uten den er vinduet bokstavligtalt låst fast til bakgrunden).
For å ærlig så vet jeg ikke hvorfor de plutslig bestemte seg for å slå seg sammen igjen.

Bruk denne guiden til å installere: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=481615

Hvis du får trøbbel på veien, Trykk på Alt+F2 og skriv "kwin --replace". Husker ikke hva sida dems er, men den finner du sikkert gjennom google