Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 777
Lett litt i gamle tråder her på forumet, men ikke helt funnet noe som dekker dette.

La oss si at en person bruker og har brukt ulovlige rusmidler en stor del av sitt voksne liv, uten å selv få problemer med det, og uten å bli tatt. Det er såklart andre mennesker som vet at denne personen bruker eller har brukt ulovlige rusmidler. Personen finner så ut at sikkerhetsklarering blir nødvendig i jobbsammenheng. Personen ønsker ikke å legge rusen på hylla.

Hvordan tror dere folk håndterer dette?

Noen alternativer og tanker om dette:

1) Leve som før, ikke oppgi noe om sin rusbruk
Man kan fortsette livsstilen som sikkerhetsklarert, men man kan risikere at noen bruker personens rusbruk som utpressingsmiddel. Personen risikerer å miste klarering permanent om informasjonen kommer ut.

2) Oppgi en halvsannhet ala “Jeg har brukt hasj lenge, men jeg har slutta for et halvt år siden altså lover!" samtidig som man fortsetter som før. Virker ganske likt som alternativ 1.

3) Være ærlig og si at man f.eks. røyker hasj av og til. Basert på historier fra internett er dette uforenelig med å bli klarert.

Jeg tror vel selv at det er mange som velger alternativ 1 og som aldri får problemer fordi de aldri blir tatt i løgnen sin. Hva tror dere at folk velger?
Mattoholiker
Markonan's Avatar
1) hold skjeft om rusbruk, hold skjeft om sikkerhetsklarering
Ikke nevn for noen som vet at du ruser deg at du har en jobb som krever sikkerhetsklarering og hold det for deg selv ovenfor andre også for ting kan spre seg.
Du får ikke jobben som krever sikkerhetsklarering om du innrømmer rusbruk
Sitat av Markonan Vis innlegg
1) hold skjeft om rusbruk, hold skjeft om sikkerhetsklarering
Vis hele sitatet...
^
This!

Nekt, nekt og atter nekt.
Vel, som flere har sagt: alternativ 1 er det eneste riktige svaret.

Jeg har jobbet innenfor fagfeltet og kan garantere deg at 2 og 3 vil umuliggjøre klarering. Så fremt du ikke jobber i yrke hvor du blir testet, vil ingen bry seg så fremt du holder deg under alle radarer.
Sist endret av Coca; 1 uke siden kl. 18:54. Grunn: Skrivefeil
wææ krypdyra tar meg
PrimaRolige's Avatar
7 2
Som andre her sier så er det nok best at du ikke nevner noe som helst og blodnekter for eventuelle anklager. Kan ta et eksempel fra da jeg var i milla. En jeg ble godt kjent med sa at han hadde fortalt dem at han hadde røyka litt før, så pissa han negativt på opptaket, men surprise surprise, han ble sendt til depot-arbeid i ett år oppi nord på grunn av det. Lærdommen her? Hold slike saker til deg selv. Systemet bryr seg ikke om det var én gang eller hundre.