Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2206
Hei !
Jeg driver å ser etter et nytt abonnement på mobilen. Det jeg ser etter er et med mye data,siden jeg har tenkt til å koble mobilen opp mot laptop siden jeg jobber mye natt.
Så lurte jeg på hvilket abonnement jeg burde velge ? Vil ha et raskt mobil nett med bra dekning.
Bor i Oppland, Østre Toten.

Noen som kan anbefale meg noe ?
Cheez Doodles
Osteper's Avatar
Hvor mye har du tenkt til å betale pr. mnd?

"Folkepakka Data" fra OneCall ser kurrant ut http://www.onecall.no/abonnement/folkepakka-data.php
Onecall har veldig greie priser
veldig fornøyd med talkmore. 500 minutter tale. 5000 sms og fri data til 440,- pr mnd. Telenor dekning.

https://www.talkmore.no/ekstra_data.html
Chess sitt Sjakk Matt-abonnement koster 199,-/mnd og inkluderer da 500 minutter, 500 MB, 500 SMS og 500 MMS. Om du trenger mer data, kan du betale 149,- ekstra og dermed få fri datatilgang på samme abonnementet (samme gjelder forøvrig med tale og tekstmeldinger). I tillegg til fri data får du også Spotify Premium gratis med i abonnementet, om du har interesse for det

Dersom du ikke er interessert i taletiden og tekstmeldingene, kan du også gå for Chess Play. Her betaler du 99,-/mnd og har da 500 MB inkludert. Du får Spotify Premium gratis med på dette abonnementet også.

I utgangspunktet har Chess mye de samme abonnementene som både OneCall og Talkmore. Forskjellen fra OneCall er derimot at du kan henvende deg i NetComs butikker for utstedelse av nytt SIM-kort, kjøp av ny telefon osv. Dette er selvsagt mer praktisk enn å måtte vente på postgang osv. om du skulle være uheldig å miste telefonen din.
Hat telenor M noen som vet om det går ann og få kjøpt mer MB data? akoratt som chess

Har bytta fra chess til telenor pga at jeg kjøpte meg ny tlf. om noen skulle lure
Sitat av wizhl Vis innlegg
Hat telenor M noen som vet om det går ann og få kjøpt mer MB data? akoratt som chess

Har bytta fra chess til telenor pga at jeg kjøpte meg ny tlf. om noen skulle lure
Vis hele sitatet...
Dessverre er Telenor sine fastprisabonnement låst til det som er inkludert. Dersom du trenger mer data må du endten oppgradere til Komplett Large, eller velge en av dataabonnementene deres. Du har altså ikke samme muligheten hos Telenor som du har hos Chess.
Sitat av m0nte Vis innlegg
Dessverre er Telenor sine fastprisabonnement låst til det som er inkludert. Dersom du trenger mer data må du endten oppgradere til Komplett Large, eller velge en av dataabonnementene deres. Du har altså ikke samme muligheten hos Telenor som du har hos Chess.
Vis hele sitatet...
kjipt :/ var på expert og kjøpte meg galaxy note for 999 og telenor M 400 ring/200 sms / 400 mobil data.

tror jeg hadde fått det billigere på chess, sjakk matt + fri surf.. ?

hadde det vert lurere og kjøpe det? føler meg litt lurt nå.

men er det sånn at mobildaten går fortere hos telenor enn chess | tenker på hvem som er raskest eller er det det samme?

EDIT: vet at chess leier hos telenor
Sitat av wizhl Vis innlegg
kjipt :/ var på expert og kjøpte meg galaxy note for 999 og telenor M 400 ring/200 sms / 400 mobil data.

tror jeg hadde fått det billigere på chess, sjakk matt + fri surf.. ?

hadde det vert lurere og kjøpe det? føler meg litt lurt nå.

men er det sånn at mobildaten går fortere hos telenor enn chess | tenker på hvem som er raskest eller er det det samme?

EDIT: vet at chess leier hos telenor
Vis hele sitatet...

Chess leier hos netcom, afaik.

Edit: ja, det stemmer http://www.chess.no/mer-moro/nyheter...kerer-telenor/

Mobilnettet til Telenor har - ifølge forskerne - dobbelt så mye nedetid som NetComs mobilnett, som Chess er en del av.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Waffaz; 12. juni 2012 kl. 18:10.
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Chess leier hos netcom, afaik.

Edit: ja, det stemmer http://www.chess.no/mer-moro/nyheter...kerer-telenor/
Vis hele sitatet...
Så det vil si at chess har like bra mobilnett som telenor?

Skjønte ikke helt "nedetid" v
Trådstarter
56 0
Tror jeg går for Folkepakka data. Ser også utt som dem har bra dekning også.
Men ser det er 4000 MB og ikke fri bruk ? Ser egentlig etter et abonnement med fri bruk.
Også er det noen som vet om det er bra nok til at man kan spille med en grei ping på et slikt netverk ? når jeg kobler meg opp med mobilen på laptop?
Sitat av cinax Vis innlegg
Tror jeg går for Folkepakka data. Ser også utt som dem har bra dekning også.
Men ser det er 4000 MB og ikke fri bruk ? Ser egentlig etter et abonnement med fri bruk.
Også er det noen som vet om det er bra nok til at man kan spille med en grei ping på et slikt netverk ? når jeg kobler meg opp med mobilen på laptop?
Vis hele sitatet...
4 GB pr måned via mobilen er ikke dårlig så sant du ikke laster ned filmer o.l.
Ang. spill via 3G, så kan du spille enkle spill som facebookspilla o.l. men ville ikke satsa på å spille WOW-lignende spill via 3G. (Har spillt SWAT 4 via 3G som faktisk gikk greit da.)
Not a real gamer
retovio's Avatar
de her er jo grei https://netcom.no/abonnement/fastpris-data
+ at den kan brukes i hele norden og tror du får med spotify premium
Sitat av cinax Vis innlegg
Tror jeg går for Folkepakka data. Ser også utt som dem har bra dekning også.
Men ser det er 4000 MB og ikke fri bruk ? Ser egentlig etter et abonnement med fri bruk.
Også er det noen som vet om det er bra nok til at man kan spille med en grei ping på et slikt netverk ? når jeg kobler meg opp med mobilen på laptop?
Vis hele sitatet...
Absolut alle såkalte "fri bruk" abonnement har en strupsgrense, dvs du kan teknisk sett bruke så mye du vill, men hastigheten settes ned etter at du har nådd en viss grense, når hastigheten er satt ned er det som regel ubrukelig.
Sitat av wizhl Vis innlegg
Så det vil si at chess har like bra mobilnett som telenor?

Skjønte ikke helt "nedetid" v
Vis hele sitatet...
Chess har Netcom dekning, de er eid av Netcom. Netcom har omtrent like bra dekning som telenor, selv om telenor har bedre utbredelse i Norge
Trådstarter
56 0
okei. tenkte på WoW og Lol, men da egner det seg kanskje ikke så bra for disse spillene da?
Sitat av knutseen Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Kan ikke helt se hvorfor OneCall er bedre enn f.eks. Chess. Hurtig sammenligning hvor jeg har markert forskjellene:

OneCall: 349,-/mnd, 500 min., 500 SMS, 500 MMS, 4 GB data
Chess: 348,-/mnd, 500 min., 500 SMS, 500 MMS, 5 GB data

I tillegg får du med Spotify Premium gratis (verdi 99,-/mnd) hos Chess.

Sitat av Settoz Vis innlegg
Chess har Netcom dekning, de er eid av Netcom. Netcom har omtrent like bra dekning som telenor, selv om telenor har bedre utbredelse i Norge
Vis hele sitatet...
Det du da mener er tale-dekning, hvor Telenor dekker et par % mer enn NetCom. Hovedsaklig gjelder dette kystsstrøk, som f.eks. i Nordsjøen. Derimot, om man ser på 3G-dekning, har NetCom et nyere og bedre nettverk med høyere hastigheter enn Telenor sitt. Jeg holder da 4G utenfor siden Telenor ikke har dette enda. I tillegg har Telenor mer nedetid enn NetCom (http://www.teknofil.no/artikler/dobb...telenor/108754).
Sist endret av m0nte; 12. juni 2012 kl. 19:12.
Sitat av m0nte Vis innlegg
Det du da mener er tale-dekning, hvor Telenor dekker et par % mer enn NetCom. Hovedsaklig gjelder dette kystsstrøk, som f.eks. i Nordsjøen. Derimot, om man ser på 3G-dekning, har NetCom et nyere og bedre nettverk med høyere hastigheter enn Telenor sitt. Jeg holder da 4G utenfor siden Telenor ikke har dette enda. I tillegg har Telenor mer nedetid enn NetCom (http://www.teknofil.no/artikler/dobb...telenor/108754).
Vis hele sitatet...
Enda en grunn til å velge Netcom / Chess =)
Selv synes jeg at Telenor sine priser er veldig stive.
Sist endret av Vod0; 12. juni 2012 kl. 19:19.
Nettleseren hoppet over en hel haug med svar visstnok, så her kommer litt til

Sitat av wizhl Vis innlegg
kjipt :/ var på expert og kjøpte meg galaxy note for 999 og telenor M 400 ring/200 sms / 400 mobil data.

tror jeg hadde fått det billigere på chess, sjakk matt + fri surf.. ?

hadde det vert lurere og kjøpe det? føler meg litt lurt nå.

men er det sånn at mobildaten går fortere hos telenor enn chess | tenker på hvem som er raskest eller er det det samme?
Vis hele sitatet...
Nei, du trenger ikke føle deg lurt. Chess er et lavprisselskap på lik linje med Talkmore, OneCall, Tele2 og delvis Djuice. I likhet med flere av de andre lavprisselskapene fokuserer de ikke på gode tilbud med telefoner, men heller gode tilbud på selve abonnementet.

Det betyr at hos Chess ville du fått en egen nedbetaling for telefonen ved siden av Sjakk Matt + FriSurf. Når denne nedbetalingen hadde vært ferdig etter 12 mnd, hadde du endt opp med å betale like mye for telefonen som ved å kjøpe den til fullpris.

Telenor og NetCom operer derimot med rabatterte telefoner, hvor du i de fleste tilfeller kommer bedre ut med prisen på telefonen (om man regner abonnement og telefon hver for seg) enn om du hadde kjøpt den til fullpris.


Sitat av wizhl Vis innlegg
Så det vil si at chess har like bra mobilnett som telenor?
Vis hele sitatet...
Sitat av wizhl Vis innlegg
men er det sånn at mobildaten går fortere hos telenor enn chess | tenker på hvem som er raskest eller er det det samme?
Vis hele sitatet...
Som jeg skrev over har NetCom (som Chess leier hos) et hurtigere 3G-nett enn Telenor (som de fleste andre leier hos). Det vil i teorien si at Chess har bedre mobildatahastighet enn Telenor, ja. Til tross for det vil det selvsagt alltid avhenge av dekning i området, og om Telenor sin dekning er best, vil hastigheten deres også som regel være best - og motsatt.

Om man har lik NetCom- og Telenor-dekning på mobildata, skal derimot NetCom sitt i teorien være hurtigere enn Telenor sitt.

Sitat av retovio Vis innlegg
de her er jo grei https://netcom.no/abonnement/fastpris-data
+ at den kan brukes i hele norden og tror du får med spotify premium
Vis hele sitatet...
Ja, det blir som ved Chess. Både NetCom og Chess gir gratis Spotify Premium. Chess har også Nordenpris, men det kan kun benyttes fra Norge til Norden. NetCom sitt kan derimot benyttes i hele Norden, f.eks. fra Danmark til Sverige - for samme prisen som om man var i Norge.

Sitat av Settoz Vis innlegg
Chess har Netcom dekning, de er eid av Netcom.
Vis hele sitatet...
Nesten riktig. Både NetCom og Chess (og f.eks. NextGenTel) er eid av TeliaSonera Norge.
Sist endret av m0nte; 12. juni 2012 kl. 19:27.