Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 6666
Ble i dag trukket opp til munnlig eksamen Biologi 2. (Jeg går Studiespesialisering vg3)

Jeg har slitt meg gjennom faget, og har med mye flaks prestert å få 2 i standpunkt. Jeg sitter på minimale kunnskaper innenfor faget, og har ekstreme vansker med å forstå pensum.

Nå har jeg frem til kl.12 på torsdag å lese på, før jeg får utdelt et tema jeg har 30min å forberede en presentasjon om.

Jeg er bombesikker på at jeg kommer til å stryke, og har egentlig akseptert dette.

Men hvike konsekvenser får det om jeg stryker? Må jeg ta en ny eksamen i biologi? Må jeg ta hele faget på nytt? Eller kan jeg velge å ta et annet fag som privatist for å få utdelt vitnemålet mitt?

Det beste er om jeg kan velge et av de andre valgfagene, og ta dette som privatist til høsten, men er usikker på om dette er mulig.

Jeg har hatt IT2, der jeg fikk 5 i standpunkt. Lurer på å velge rettslære eller samf. engelsk til høsten om det lar seg gjøre. Noen som har erfaringer med de to fagene, evt. vet hvilken av de som er enklest?

På forhånd takk!
Hadde akkurat samme problemet som deg, med matte.

Fikk såvidt 2'er, så når jeg kom opp i matte muntlig, siste året mitt på vgs trudde jeg livet kom til å gå til helvette
Men, jeg fikk 4 og har aldri vært så glad i hele mitt liv, du får jo omtrent lage din egen oppgave, vet ikke hvordan det er med biologi men, du får jo snakke om hva du vil, innenfor et tema?

Ryktene sier vel også at muntlig er lettere enn skriftlig, noe jeg nå kan støtte opp.
Du skal ikke måtte ta hele faget på nytt hvis du stryker nei.
Men hvis du virkelig ikke vil stryke, så stryker du ikke.
når jeg, som strøk i matte skriftlig på ungdomskolen, og fortsatt ikke kan gangetabellen i en alder av 20, klarte å få 4 på matte muntlig vg3, så er det håp for deg også.

Sorry for idiotisk svar men, sikkert andre som har mer peiling enn meg.
Lykke til!
Sist endret av random36598; 12. juni 2012 kl. 19:55.
Trådstarter
30 4
Tror det er litt værre med biologi. Jeg skal snakke i 10min om temaet jeg får en halvitme før, og etter det skal jeg utføre et forsøk som sensom/læreren trekker ut. De velger ut et av de forsøkene vi har gjort i timene, og her har jeg ikke lagret noen notater eller lignende. Siste del av eksamen skal sensor spørre meg om ting fra hele pensum, og jeg aner ikke hvordan jeg skal klare å svare på noen som helst spørsmål fra biologiboken.

Er som sagt helt grønn når det kommer til biologi, og uansett hvor hardt jeg prøver å sette meg inn i pensum, så nekter hjernen min å innta noe informasjon.

Kan også nevne at læreren min ikke liker meg så spesielt godt. Han gir inntrykk om at han gir faen i meg, og har ved flere anledninger behandlet meg på en dårlig/respektløs måte.
Om du stryker må du ta faget som privatist til høsten, noe som gjør at du ikke kommer inn på skole før den er bestått.
Les, også gjør du ditt beste. Om du vil klare det, kan du berge deg en 2'er hvertfall

I fjor kom jeg opp i fransk- kunne ingenting da jeg hadde vært utvekslingsstudent og mistet ett helt år med fransk. Klarte å spikre sammen en presentasjon hvor jeg leste alt fra papiret, og klarte ikke å svare på noe på del 2. Men jeg besto, så da regner jeg med at du også skal klare deg!
Sist endret av kråka93; 12. juni 2012 kl. 20:37.
Skal alltid klares å få en 2'ern!
De fleste som kommer opp i muntlig på VGS kommer ut av det med bedre karakter enn på den skriftlige delen, basert på tidligere erfaringer. Du får som regel 30 min til å forberede deg etter at du har fått vite temaet du skal eksamineres i, så har du lest gjennom pensumet et par ganger så går det sansynligvis greit. Jeg husker jeg ikke leste noen ting før forberedelsen og jeg gikk ut med 4. Dette varierer jo fra lærer til lærer, men læreren din vil jo gjerne hjelpe deg. Noe som fungerte bra for meg var å prate rundt temaet jeg skulle greie ut om, og late som om jeg hadde hjerneteppe. Da hjelper de deg gjerne med å komme til poenget, og har du lest gjennom alt et par ganger i løpet av de 30 min du har å forberede deg burde du hvertfall klare å bestå. Jeg ville generelt sett ikke bekymret meg så mye for en mundtlig eksamen i noe fag, bortsett fra fremmed-språk dersom du ikke kan en dritt
Ahh jeg fikk vel 3er på muntig matteeksamen (2MX) fordi jeg klarte å si navnet på alle tre sidene av en trekant. Overdriver kanskje litt, men det var jammen ikke langt fra. Oppgavene virket mer som ungdomskolepensum. Hadde sikkert fått 5er hvis jeg ikke var en total fail på ligninger.

Samme på muntig naturfag. Fikk kapitlene jeg absolutt ikke kunne. Skumleste igjennom boka på 30min og fikk 4...

Nå kan jeg ikke mye om biologi, men husk at spørsmålene blir langt enklere enn på skriftlig. De vil spørre om de store, viktige og helt sentrale begrepene. I værste fall vil de også forsøke å lede deg til svaret.
Sist endret av ZaiRoX; 12. juni 2012 kl. 21:30.
Sitat av smyflo Vis innlegg
Ble i dag trukket opp til munnlig eksamen Biologi 2. (Jeg går Studiespesialisering vg3)

Jeg har slitt meg gjennom faget, og har med mye flaks prestert å få 2 i standpunkt. Jeg sitter på minimale kunnskaper innenfor faget, og har ekstreme vansker med å forstå pensum.

Nå har jeg frem til kl.12 på torsdag å lese på, før jeg får utdelt et tema jeg har 30min å forberede en presentasjon om.

Jeg er bombesikker på at jeg kommer til å stryke, og har egentlig akseptert dette.

Men hvike konsekvenser får det om jeg stryker? Må jeg ta en ny eksamen i biologi? Må jeg ta hele faget på nytt? Eller kan jeg velge å ta et annet fag som privatist for å få utdelt vitnemålet mitt?

Det beste er om jeg kan velge et av de andre valgfagene, og ta dette som privatist til høsten, men er usikker på om dette er mulig.

Jeg har hatt IT2, der jeg fikk 5 i standpunkt. Lurer på å velge rettslære eller samf. engelsk til høsten om det lar seg gjøre. Noen som har erfaringer med de to fagene, evt. vet hvilken av de som er enklest?

På forhånd takk!
Vis hele sitatet...
Du kan ta et annet realfag på nytt eller ta eksamen i biologi på nytt.
Historieentusiast
Sexarz's Avatar
Kan noen vennligst fortelle meg hva en munnlig eksamen er?

Det heter MUNTLIG.
Nå er ikke jeg på videregående før høsten, men det er vel det samme der som med på ungdomskulen?
Det er kriterier som sensoren skal gi karakter etter, så om du iallefall er engasjert, ikke er veldig nærvøs i stemmen, høy og klar stemmebruk, kanskje litt kroppsspråk også, så skal du jo kanskje klare å ikke stryke?
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Det som hvertfall er viktig er at du kan snakke for deg samtidig som du kan fagstoffet nogenlunde godt. Du kan egentlig få gjort svært mye ut av å kunne stoffet kun halvgreit.
Muntlig eksamen er etter min mening definitivt lettere enn skriftlig eksamen i samme fag..

Samtidig kan jeg si at hvis du nå har 1-2dager å øve på, bør du google opp og lære gode studieteknikker og hvordan du effektivt klarer å ta til deg fagstoff.
Biologi er et lesefag mer enn et regnefag, så du skal kunne gjøre mye bra ved å kunne prate bra
Sist endret av aeon_illuminate; 12. juni 2012 kl. 22:27.
kravene til en toer er vel egentlig at du kan fortelle hva du heter, si litt om hva du skal forklare/ha om og komme med et par brukbare setninger.
Sitat av Sexarz Vis innlegg
Kan noen vennligst fortelle meg hva en munnlig eksamen er?

Det heter MUNTLIG.
Vis hele sitatet...
Munnlig eksamen heter det i oralsex eksamen :P :P :P

Are sa jeg bestod... hihihi......
Hvilke fag har du mann? It2 (regner med at du hadde it1), bio2(samme gjelder her), men hva er ditt sisste og tredje realfag?

meg i 2kl: Bio1, R1, It1 og Fys1.
3kl: R2, it2 og fys2.

Jeg strøk i r2 skriftelig. Iom at jeg bare hadde realfag kunne jeg erstatte r2 med et annet fag. Valgte breddeidrett 1, som er et 2kl fag. Det er en muntlig/praktisk eksamen. Det gjorde at jeg fikk vitnemål. Om du liker sport/gym er dette et lett fag.

Det eneste jeg er usikker på er hva som skjer om du stryker på muntlig. Er ikke sikkert det går ann å erstatte den med breddeidrett f.eks da jeg tror det regnes som et skriftelig fag. Men tror det er mulig å ta et hvilket som helst fag som privatist, muntlig.

Ble litt rotete. Snakk med veileder på skolen om hvilke muligheter du har.
Er ikke så gale med kort forberedelsestid.
Før du skal ha eksamen så leser du igjennom boken en gang eller to, du kan jo få noen til å hjelpe deg hvis du sliter veldig. Om du kjenner noen med peiling(for eksempel en som kan biologi som allerede har hatt eksamen) så spør de om hjelp.

Finn ut hva de vil ha svar på når du får utlevert oppgaven, viktig å svare presist. Sjekk innholdfortegnelsen til boken og bla opp. Trekk ut det viktigste samtidig som du leser igjennom det og skriver ned stikkord. Hvis du kommer innpå noe du har mer kunnskap om, snakk om det en stund, bruk tiden du blir gitt fullt ut slik at de får mindre tid til spørsmål.

Uansett, lykke til.
Jeg syns du heller burde gjøre et forsøk enn å bestemme deg for å stryke på forhånd. Det er bare patetisk. Prøv å ta et skikkelig skippertak så burde du kunne klare minst 2er. Flere av vennene mine hadde f. eks 2 i matte men fikk 5ere og 6ere på muntlig eksamen.

Ta deg sammen og start lesingen.