Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 11806
Jeg har hørt at de har byttet ut ritalin mot et amfetaminfritt alternativ... lurte på om noen her visste hva det heter..
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Det er ikke amfetamin i ritalin.

Det som stort sett blir brukt mot ADHD er Ritalin, Concerta og Strattera
Trådstarter
21 1
Strattera va de ja

takktakk
er det ikke bitte granne amf i det da ? .. lenger nede i den molekyle kjærnen .. ?

det er det i allefall noen som mener .. er ikke helt oppdatert der

ang ritaling og concerta er vel disse ganske like, utenom at conecrta er langtidsvirkende ? .. altså de kommer i kapsler som igjen fører til effekt over lengere tid ..
Sist endret av CodeMode; 29. september 2006 kl. 22:38.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Concerta er 24-timers depotpille som tilfører amfetamin-liknande stoff. mao, ikkje amfetamin, men stoff med *liknande* effekt. Du oppnår 0 rus på concerta, poenget med depotpille er jo å gi ei sakte frigjeving av virkestoff.

Dersom du finknuser concerta og svelger, vil du ta opp alle virkestoffa på 20 min, og kan få en viss rus av det
ritalin og dexedrin inneholder et stoff som er beslektet med amfetamin (samme gruppe eller lignende). Kan brukes til rus, men mengden man trenger til å faktisk få en rus er farlig i forhold til bieffekter.

Concerta ER ritalin, bare at man tar den en gang per dag istedet for 2-3 ganger per dag. Effekten varer i 12 timer, ikke 24.

Strattera har samme funksjon men funker helt annerledes. (husker ikke beskrivelsen nå) Den er ikke mulig å bruke som rusmiddel i det hele tatt, uansett hvor mye du tar.
Og skal du absolutt ha en amfetamin-rus gå å kjøp amfetamin. Koster ikke mye..
▼ ... noen måneder senere ... ▼
@ nan: Ritalin og Dexedrin innehilder IKKE samme virkestoff.Ritalin inneholder metylfenidat, og Dexedrin inneholder faktisk et amfetamin kalt dextroamfetamin.Jeg personlig ville ha valg Dexedrin hvis valget stod mellom det og "gate-speed"
strattera er ikke amfetamin i. det er utvikla på en måte at de symtpomene adhd medfører blir redusert.
Felleskatalogen; Egenskaper: Klassifisering: Sentralt virkende sympatomimetikum. Ikke sentralstimulerende.

og vi vet at amfetamin er et sentralstimulerende preparat.

ergo; saken avklart
▼ ... over en uke senere ... ▼
Concerta indeholder metamfetamin.

Viss du kapper opp en Concerta og svelger den vil du holde deg våken lenger osv. osv.
(Jeg gjør selvfølgelig ikke dette siden jeg har ADHD og går på det hver dag liksom)
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Bullshit, concerta inneholder Metylfenidathydroklorid.
Det står på pilleboksen min hva pillene inneholder.

[COLOR=Red]Edit av mod:[/COLOR] Ja, men felleskatalogen sier også sitt, og skitslenging trenger vi ikke her, vi oppfører oss som voksne.
Sist endret av Dodecha; 17. desember 2006 kl. 14:00.
Det ER Metylfenidat din løk. Akkuratt som i Ritalin.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
DEPOTTABLETTER 18 mg, 36 mg og 54 mg: Hver tablett inneh.: Metylfenidathydroklorid 18 mg, resp. 36 mg og 54 mg, butylhydroksytoluen (E 321), propylenglykol, laktosemonohydrat, hjelpestoffer. Fargestoff: Gult jernoksid (E 172), svart jernoksid (E 172), titandioksid (E 171).
Vis hele sitatet...
case closed.
Ikke bruk strattera! det er ikke noe spesielt bra. http://100777.com/node/1512
faith: I følge det der er det en del som hadde bieffekter av medesinen som var problemet. Jada, det er noen som har det. Jeg vet flere som bruker det (og har brukt det selv). Noen har det ingen effekt på, noen får bieffekter og noen funker det supert på. Og det er jo faktisk en grunn til at man får oppfølging på effekten av medesinen. Så det skader jo ikke å prøve den ut. Hvis den funker (som den gjør på de fleste jeg vet om som har prøvd den) så er det jo bare bra
jeg tenkte hvis jeg ikke får ritalin av legen, så kan jeg vel bare knuse concertan og bli speeda av det?
hvis jeg fks knuser 3-4stk om gangen
Dette er forvirrende å lese. Ingen er enige og jeg veit ikke hvem jeg skal tro på...

Etter en liten sjekk på felleskatalogen (ja, jeg veit jeg skulle sjekka før jeg posta:P) fant jeg ut at både Ritalin og Concerta inneholder Metylfenidat.
Sist endret av Spurv; 18. desember 2006 kl. 09:34.
så, hvis ritalin, concerta og strattera ikke inneholder amfetamin. Så vil de heller ikke slå ut ved en eventuell urin prøve dA?
Det veit jeg ikke noe om, men slår amf ut på pissings da? Jeg mener å ha hørt at amf bruker ca to dager å komme ut av kroppen på, men jeg har ikke peiling, har bare hørt det ett sted liksom.
Amf slår ut på pissings ja, jeg brukte moderat amfetamin en periode, ble tatt og har gått på jevnlige prøver siden.. dette er nå ca 1 år siden.. tar 2-4 dager før det er ute av urinen og ca 90 dager før det er ute av hårprøver(som er en svært sjelden prøve i Norge)

Men noen som kan bekrefte eller avbekrefte påstanden min? tenkte jeg skulle lekt meg litt på nyttårsaften som nå nærmer seg med noe litt svakere rusmiddel som ritalin eller concerta.
Nevermind, leste feil..

Concerta indeholder IKKE metamfetamin, my bad... Sorry ;P
Sist endret av arkanoid; 18. desember 2006 kl. 13:22.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
arkanoid: Kan du ikke poste et bilde av denne esken din?
kan concerta eller strattera brukes som amfetamin=?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Original_G
kan concerta eller strattera brukes som amfetamin=?
Vis hele sitatet...
Du kan få en rus av det, hvis det er dét du tenker på, det er et stimulerende middel, hvor lik rusen er til amfetamin og metamfetamin er jeg ikke sikker på, men her er noe info:
http://www.erowid.org/pharms/methylp...henidate.shtml
Ritalin og Concerta er akkurat det samme. Forskjellen ligger i at Concerta tar man en gang om dagen mens ritalin tar man 2-3 ganger om dagen.

Dexedrin bruker et litt annet stoff enn ritalin og funker derfor på noen som ritalin/concerta ikke funker på. (for eksempel lillesøstra mi)

Strattera funker ganske annerledes. Det bruker helt andre stoffer og kan ikke gi noen rus uansett hvor mye man tar.


btw: Ritalin/Dexedrin/Concerta gir ikke rus hvis du har ADHD.
concerta inneholder nokk Methylphenidate (MPH) http://en.wikipedia.org/wiki/Concerta

men om jeg ikke er helt på villspor er Methylphendiate noe av det samme metaamfetamin?


her er noe info om strattera og http://en.wikipedia.org/wiki/Strattera som nokk ikke er mulig og ruse seg på... altså er ikke noe amf lignende stoffer i det.
Sist endret av sajja; 19. desember 2006 kl. 17:45.
▼ ... over en uke senere ... ▼
er det noen som bekrefte eller avbekrefte påstanden min om ritalin/concerta slår ut ved urinprøve?
*masse ting de fleste vet fra før*

Det som var verdt å få med seg:
Når det gjelder Ritalin, så er det er amfetaminlignende preparat, så det kan slå ut på en test for dette. Så hvis du har en sykdom der du trenger dette i medisinsk sammenheng, så må dette føres opp på prøverekvisisjonen. Nå skal man også være klar over at dosene som brukes i behandling av for eksempel sovesyke og ADHD som regel er langt mindre enn doser som brukes i russammenheng. Slik at man gjerne kan se en viss forskjell på prøvene ut fra det. Lykke til med prosjektet! Har du flere spørsmål, er det bare å spørre.
Vis hele sitatet...
Her er litt mer info om ritalin og "amfetamin"

Litt erfaringer fra andre mennesker angående urinprøver

etter masse kjedlig fakta og kjipe avsløringer konkluderer jeg med at Ritalin/conserta KAN slå ut på en urinprøve.

Sitat av Dodecha
Du kan få en rus av det, hvis det er dét du tenker på, det er et stimulerende middel, hvor lik rusen er til amfetamin og metamfetamin er jeg ikke sikker på, men her er noe info:
http://www.erowid.org/pharms/methylp...henidate.shtml
Vis hele sitatet...
Av mine egne erfaringer med amfetamin og conserta (snortet) er amfetamin klart "best". det å ha knuste Conserta oppi nesa er det samme som å tømme tyktflytende lim inn i nesen, for deretter å la dette halvveis tørke... i tilegg måtte jeg "blåse" ut en hel mengde slim fra nesa mi... å det var -IKKE- behagelig, som en ekstra bonus kunne jeg såvidt være borti nesa mi uten å trekke ut "metervis" med dette slimet (slim ja, var ikke vanlig busemenner... minnet sterkt om en tynnere versjon av det slimet man kjøper på leketøysbutikker).

Fremgangsmåte
utstyr:
1stk hammer
X-antall Conserta 54mg(mulig jeg husker feil, men "sterke" piller var det)
2stk plastposer (vanlige gjennomsiktige til generelt kjøkkenbruk)
1stk papir ark
1stk sugerør
1stk kniv
1stk plastkort (førerkort)

steg 1:
kutt av (i dette tilfellet) røde plasten rundt pillene med kniven, et enkelt kutt og du kan pirke tabletten ut av "depot-hylsteret". (kan ikke love at dette er et ekte ord)

steg 2:
putt pillene (som nå er uten "hylster") i plastpose nr1, putt deretter plastpose nr1 inn i plastpose nr2. knust pillene med hammeren, prøv å unngå å slå hull på posene. (andre materialer kan sikkert fint brukes, men der og da hadde jeg bare plast)

steg 3:
pirk ut de større klumpene å knus dem bedre. strø pulveret utover papirarket og skrap det sammen med plastkortet.

steg 4:
lag linjer/striper/makker og snort opp i nesa ved hjelp av sugerøret (klipp det gjerne kortere og fjern den "rillede" delen som kan bøyes, den er bare plagsom)

steg 5:
tilbring en god del timer uten matlyst, tretthet og en konstant trang til å gå på badet for å tømme nesa for X-antall liter slim...

konklusjon:
var det verdt det? NEI!
gjøre det igjen? Tviler
slim er en morro gjenstand for glede og moro? ikke nå lengre *grøsse*
jeg tok 3 stk 36 mg concerta piller for en tid tilbake på skolen, og jeg ble smålig herpa av det. jeg tåler svært lite av alle stoffer og alkohol. Hjertet mitt gikk i hundre, jeg hadde noia og var redd for å gå på åpne steder. da jeg skulle legge meg trodde jeg at hjertet skulle stoppe og at jeg skulle dø så jeg gikk å spøy ut den lille matmengden jeg hadde i magen da concerta'en fikk meg til å miste matlysten. all mat smakte helt jævli. så det er noe jeg ikke prøver igjen:P vet ikke hvordan andre har reagert på dette, men jeg fikk seriøst bad trip
coLE, coLE, coLE.... Ikkebra, ikkebra, ikkebra... Du må være mer forsiktig vettu. Ikke gå rett på slik høy dosering.
Sist endret av d!wx; 2. januar 2007 kl. 06:10.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hadde en periode i fjor sommer hvor jeg tok mye Conserta og Ritalin. Hadde prøvd pepper et par ganger, men tilgangen var dårlig! Har ørten kompiser med ADHD, så kjørte bare de på rundgang. Slik situasjonen er nå, så husker jeg ikke så spesielt godt hvor lik rusen ble til sammenligning av amfetaminen. Imidlertid husker jeg noen intense netter uten søvn, veldig mye mer ekstremt enn hva jeg har nå på pepperen!
Regner egentlg med at dette har med å gjøre at jeg var i begynnerfasen, og ikke var særlig vant med dosering. Spiste både R og C som piller. Kunne aldri falle meg inn å snorte dem, har sett slim episoder som beskrevet lenger oppe i posten!
Vanlig dose for meg iløpet av et døgn befant seg vell på mellom 8 og 12 conserta, og kjapt 15-20 ritalin! At jeg greide å leve meg gjennom nedturene disse medikamente ga meg, det faller meg fortsatt tungt for hjertet!

Tror kanskje jeg må kjøre en dobbel-date snart. Se om det går ann å ekstremisere rusen ved blanding av ADHD medisin og amfetamin!

Jeg kommer tilbake med rapport!
det er amfetamin LIKNENDE stoffer i disse pillene ikke amfetamin
Leste på lappen fra lege.
går selv på Concerta.
Der står det at Concerta inneholder Dekstroamfetamin og Metylfenidat!
Så jeg stoler på legen min jeg:`)
Sitat av dicex
Jeg har hørt at de har byttet ut ritalin mot et amfetaminfritt alternativ... lurte på om noen her visste hva det heter..
Vis hele sitatet...



DET ER Strattera Har gått på ritalin conserta Strattera og noe forsøks piller har gått på medesin siden jeg var 5 år er 22 nå

jeg menner etter erfaring at Dexamin er den beste medesinen av de som du får mot adhd

Sitat av streckster
@ nan: Ritalin og Dexedrin innehilder IKKE samme virkestoff.Ritalin inneholder metylfenidat, og Dexedrin inneholder faktisk et amfetamin kalt dextroamfetamin.Jeg personlig ville ha valg Dexedrin hvis valget stod mellom det og "gate-speed"
Vis hele sitatet...

Dexamin innholde raseminsk amfetamin !
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av omnibus
jeg tenkte hvis jeg ikke får ritalin av legen, så kan jeg vel bare knuse concertan og bli speeda av det?
hvis jeg fks knuser 3-4stk om gangen
Vis hele sitatet...
du burde absolutt ikke knuse så mange, jeg snorta og droppet til sammen 3.5 stk, så hadde jeg svelgt 3.5 (det var før jeg viste jeg måtte knuse de) nå er det over 9 timer siden, har helt nøya..prøv deg fram først


*ps, dette er en venn som bruker brukeren min
Jøye meg! i den tråden her sto det mye rart...

nan: Det går fint ann å ruse seg på Strattera (bare les triprapports på erowid) selv om det gir langt fra samme "rus" som amfetamin lignende stoffer gjør.
Og Dexedrin/Ritalin, amfetamin osv GIR rus selv om du har AD/HD..! Man trenger bare bittelitt større doser, de terapeutiske dosene man som AD/HD pasient får er uansett MYE mindre enn en vanlig rusdose.

stnistad: JA, du kan bli tatt for amfetamin på urinprøve ved bruk av Ritalin/Concerta/Dexedrin osv, om det gjelder for Strattera og er jeg mer usikker på. Dette ifølge legen min, pluss egen erfaring der dem ikke gadd å teste meg for amfetamin fordi jeg gikk på Ritalin..

tidytage: Concerta inneholder IKKE dextroamfetamin uansett hva du eller legen din sier..!
Orker/trenger ikke utdype dette noe mer.


Dexedrin kan fint sammenlignes med gatepepper i den forstand at det (kan) inneholder samme virkestoff.
Dvs. gatepepper inneholder enten Levoamfetamin, Dextroamfetamin eller begge, noe som isåfall kalles Racemisk amfetamin. Pluss at det er blanda ut med diverse crap da.. Det kan også inneholde metamfetamin men dette for man (som regel) beskjed om.
Eneste AD/HD medisin som inneholder Metamfetamin er Desoxyn.
Desoxyn finnes ikke i felleskatalogen, men man kan få det skrevet ut fra USA hvis man tar det på registreringsfritak.
Sitat av Juno
Eneste AD/HD medisin som inneholder Metamfetamin er Desoxyn.
Desoxyn finnes ikke i felleskatalogen, men man kan få det skrevet ut fra USA hvis man tar det på registreringsfritak.
Vis hele sitatet...
Sikker på at pasienter kan få dette utskrevet i Norge? Veit at at det finnes tre forskjellige dekstroamfetamin(Dexamin, Dexedrine, Metamina) preparater, og racemisk amfetamin som fåes i 5mg tabletter. Disse kan fåes på godkjenningsfritak, men aldri hørt at man kan få metamfetamin.
▼ ... noen uker senere ... ▼
straterra klør i nesa :S :P men det skal visst være mulig å bli speeda på det og... er ikke heelt sikker for blanda det med ritalin, så det er mulig at det bare var ritalinen som funka ;P men en kompis av meg fikk halliser av 2-3 sånne blanda med ritalin ;D
Sitat av emsi
straterra klør i nesa :S :P men det skal visst være mulig å bli speeda på det og... er ikke heelt sikker for blanda det med ritalin, så det er mulig at det bare var ritalinen som funka ;P men en kompis av meg fikk halliser av 2-3 sånne blanda med ritalin ;D
Vis hele sitatet...
tror ikke stratera er sentralstimulerende, men ritalin er det.

edit:

Sitat av wikipedia
Straterra er ikke et sentralstimulerende preparat i motsetning til Ritalin og Concerta som inneholder Metylphenidat.
Vis hele sitatet...
Sist endret av TSN; 14. juni 2007 kl. 19:17.
Jeg begynte å klø over hele kroppen av strattera også fikk jeg noe som liknet kramper i hodet
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Går det an å skyte strattera?
Strattera er ikke sentralstimulerende, derfor folk som prøver å ta livet sitt på Ritalin on conserta får det.

Ikke at det funker, eneste jeg fikk var diare, kløe, konstant svimmelhet, tørr kjeft, alltid kvalm, problemer med å få stå..
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av CodeMode
er det ikke bitte granne amf i det da ? .. lenger nede i den molekyle kjærnen .. ?

det er det i allefall noen som mener .. er ikke helt oppdatert der

ang ritaling og concerta er vel disse ganske like, utenom at conecrta er langtidsvirkende ? .. altså de kommer i kapsler som igjen fører til effekt over lengere tid ..
Vis hele sitatet...
Strattera er et ikke-stimulerende middel, som skal ha vist seg å være effektivt ved ADHD (etter hva jeg har hørt virker det ikke spesielt godt).
Mens Ritalin, Concerta og visse andre medikamenter som ikke benyttes i Norge, er sentralstimulerende amfetaminpreparater. Det er ikke direkte amfetamin. Forskjellen mellom morfin og heroin kan sammenlignes med forskjellen på amfetamin og ritalin.

Ritalin er laget slik at det skal gi mer av oppheng-effekten (eller økt konsentrasjon, om du vil) ved amfetamin, og ikke så mye av de andre aspektene ved amfetaminrus.
Ritalin tabletter (10mg) virker i fire timer, ritalin kapsler (20mg og oppover) virker i åtte timer, mens concerta virker i seksten timer. De forskjellige preparatene er stort sett samme greia. Den eneste forskjellen er at de må fremstilles noe forskjellig for å gi ulik virketid.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Godt med smør
Sitat av Doktor Avalanch
Strattera er et ikke-stimulerende middel, som skal ha vist seg å være effektivt ved ADHD (etter hva jeg har hørt virker det ikke spesielt godt).
Mens Ritalin, Concerta og visse andre medikamenter som ikke benyttes i Norge, er sentralstimulerende amfetaminpreparater. .
Vis hele sitatet...
Du kan få concerta og ritalin her i Noreg det er eg 100% sikker på.

Ikkje ulovleg men frå en lege.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Apeloff
Du kan få concerta og ritalin her i Noreg det er eg 100% sikker på.

Ikkje ulovleg men frå en lege.
Vis hele sitatet...
Han mente at det var noen i tilegg til dem som du ikke får tak i, i Norge.
Godt med smør
Sitat av d!wx
coLE, coLE, coLE.... Ikkebra, ikkebra, ikkebra... Du må være mer forsiktig vettu. Ikke gå rett på slik høy dosering.
Vis hele sitatet...
Høy? jeg tok de først da jeg var nylig blitt 14 og tok 2x 50

Jeg fikk bare opptur som jeg da synest var sinnsykt iom att jeg var ikke fullt så erfaren med droger.


Men det er jo ikke en syk dosering?
Sitat av nan
ritalin og dexedrin inneholder et stoff som er beslektet med amfetamin (samme gruppe eller lignende).
Vis hele sitatet...
Dexedrin inneholder dextroamfetamin, det er kort og godt det samme som amfetamin.
Ritalin og dexedrin (Dexedrine) er ikke det samme og ritalin er langt i fra beslektet med amfetamin selv om efekten kan virke lignende.

Methylfenindat (ritalin) = Methyl 2-phenyl-2-(2-piperidyl)acetate kjemisk formel ( C14H19NO2 )

Dextroamfetamin (dexedrine/metamina) = (2S)-1-phenylpropan-2-amine ( C9H13N )

altså;
Ritalin
C14H19NO2

Amfetamin
C9H13N

Svært lite likheter.

jeg vil tro metadon og ritalin er nermere beslektet en dexedrine er beslektet med ritalin.

metadon ; C21H27NO
Sist endret av rotskrot; 11. mars 2008 kl. 15:18.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Metylfenidat(Concerta og Ritalin) slår ikke ut på hurtigtester.