Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1755
Wey... Satt og leste om sopp sporer osv her på forumet forleden og bestemte meg for å bestille en stk 10ml sprøyte av typen Psilocybe cubensis.. Nå er den stoppet i toll hvorav melding lyder:

ANKOMMET UFORTOLLET SENDING

Avsender: Smart Botanics
Land: Nederland
Innhold: Soppsporer

For tollklarering av sendingen må følgende dokumentasjon vedlegges:
Legg ved faktura, kvittering, eller kontoutskrift angående kjøpet.
Fødselsnr(11 siffer) må påføres og sendes inn.



Leste her på forumet at tollerne ikke kunne beslaglegge osv da selve soppen står som narkotisk middel, men at det ikke står noe om sopp-SPORER?
Med tanke på at tollerne allerede vet hva pakken inneholder(de har jo skrevet det på dok. jeg mottok nå) kunne de ikke da om det var ulovlig beslaglagt sendingen for lengst å ikke vente på svar ifra meg om godkjennelse for å åpne pakken for så å beslaglegge sendingen? Noen tanker om hva jeg skal gjøre? Kan jeg bli anmeldt selvom de ikke mottar godkjennelse for å åpne sendingen? Eller skal jeg bare skrive under å håpe på det beste? Eller finnes det noe dok. jeg kan sende med, eller referere til lovdata om at ikke min sending står under noe av de listene osv?

Soppsporer skal være lovlige.
En mulighet er at de håper at du ikke tørr gjøre noe mer med dette, og dermed ikke få sporene dine, eller så har du oversteget grensen på xxx kroner og dermed tollpliktig. Men jeg tørr ikke si noe sikkert, da jeg ikke trodde du hadde fått et slikt brev om det var at du måtte betale 150kr for å fortolle en vare.
Anywho, dette skal gå greit. Ville skrevet opp det dem henviste til, og om du er av den spydige typen, spurt hvorfor dem skal fortolle en helt lovlig vare?
Trådstarter
20 2
Alternativ 1: Posten kan fortille. Nedstående fortollingsfullmakt må fylles ut, signeres og sendes inn.
Fortollingsprisen er kr. 196. Om vareverdien er under kr 1000, og varen ikke er restriksjonsbelagt, er prisen kr 97. Mva og eventuelle avgifter på varen kommer i tillegg. Ikke-deklarasjonspliktige sendinger behandles gratis.

Sendingen ble tilsammens kostendes 16.43€ og ble sendt som brevpost
Les da for guds skyld det de skriver. De trenger faktura, kvittering eller kontoutskrift så de kan se hva prisen er, så de kan se om du skal betale mva. eller ikke.

Det står ingenting om beslaglegging i det du fikk sendt, i alle fall ikke om du postet alt her. Du sier jo selv at soppsporer er lovlig, så hva er da problemet?
Sist endret av ulldott; 18. april 2008 kl. 10:03.
Ja, etter hva du skrev i post nr 2. Kommer det frem at de bare vil vite om du må betale mva etc. Så dine 16,43€ kommer langt under 1000kr. Og varen din er ikke restriksjonsbelagt. Så du burde vel egentlig bli behandlet gratis, men dersom ikke må du nok ut med 97kr.
Trådstarter
20 2
aha, krysser fingrene og sender inn svaret jeg da
Dude, http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=103751

Det gikk bra med pakken min, fikk den etterhvert i posten uten å gjøre noe.
Gjør som de sier så får du sporene snart.
jeg fikk et brev i posten idag hvor det står at MELDING OM ANKOMMET UFORTOLLET SENDING .
Avsender: T.I.L
Avsenderland: storbritania
Sendingen inneholder reseptpliktig legemiddel
Legg ved resept
Legg med faktura tilbruk ved fortolling

Hva skal jeg gjøre ? tror jeg bare har bestilt spice ikke noe salvia eller andre ting som det skulle være resept på. Problemet er at jeg ikke vet hva det er . men skal se om jeg finner det ut . om jeg ikke tar kontakt vil jeg få purring eller viol den bare bli sendt til bake =`?
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av duligot
jeg fikk et brev i posten idag hvor det står at MELDING OM ANKOMMET UFORTOLLET SENDING .
Avsender: T.I.L
Avsenderland: storbritania
Sendingen inneholder reseptpliktig legemiddel
Legg ved resept
Legg med faktura tilbruk ved fortolling

Hva skal jeg gjøre ? tror jeg bare har bestilt spice ikke noe salvia eller andre ting som det skulle være resept på. Problemet er at jeg ikke vet hva det er . men skal se om jeg finner det ut . om jeg ikke tar kontakt vil jeg få purring eller viol den bare bli sendt til bake =`?
Vis hele sitatet...
Antar dette er en brevsending. Da vil du nok ikke motta purring, pakken vil bare bli returnert til avsender etter datoen som står i høyre hjørnet på brevet ditt. Send avsender en mail og hør om du kan få tilbake pengene dine etter returdatoen, hvis du ikke vil ha pakken likevel. Kanskje er de greie.
Dersom du er sikker på at sendingen ikke inneholder noen reseptbelagte midler, be butikken legge ved en utfyllende innholdsfortegnelse og sende på nytt. Problemet kan være at det er vanskelig å identifisere innholdet, det ligner på reseptbelagte midler etc. Ofte sender de bare en plastpose uten noe som helst merking, og da kan den lett bli stoppet om det så skulle være røkelse.
Dersom sendingen viser seg å faktisk inneholde reseptbelagte eller ulovlige midler vil du nok slite med å få den inn.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Vi har nå en egen tråd til spørsmål om toll.

Og ber dere fortsette diskusjonen der.