Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 1484
Hvilken av disse prosessorene bør jeg velge når jeg skal gå til innkjøp av ny PC?

AMD Athlon 64 X2 6000+
Intel Core 2 Duo E6600

Jeg har bestandig vernet om AMD, men etter at de nye Intel prosessorene kom på markedet vet jeg ikke lenger hva jeg skal velge.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Tja, per idag leder intel på alle ytelsestester, AMD ligger et stykke bakom på teknologi og taper mye på det, de prøvde å bytte f.eks til ny sokkel nettopp og tjente ca 2% ytelse på det.

Selv om AMD er et billigere alternativ må du såpass langt opp i skalaen for å finne en tilsvarende prosessor at den uansett blir dyrere enn Intel's versjon.

Men dette er også det som er kjent som "The never ending debate"
Spørs. Spiller du mye bør du kanskje holde deg til AMD. Hvis du gjør mange ting på en gang, bør du kanskje velge Intel.
...og på forrige versjon av prosessorene var det AMD som kom best ut i de fleste testene. Det spørs hvilken system du kjører - pr. i dag er det Intel som leder med sine Core 2 Duo, men AMD har også planlagte releaser av nye prosessorer, så hvem vet om 1 år. Selv holder jeg meg selv til Intel - av den grunn at jeg alltid har hatt det, og at jeg aldri har hatt problemer med de.

Uansett vil du nok ikke merke nevneverdig med forskjell til vanlig bruk.

Sitat av lefsegokk
Spørs. Spiller du mye bør du kanskje holde deg til AMD. Hvis du gjør mange ting på en gang, bør du kanskje velge Intel.
Vis hele sitatet...
Dette var forrige versjon - nå er Core 2 Duo best i alle tester.
Sitat av lefsegokk
Spørs. Spiller du mye bør du kanskje holde deg til AMD. Hvis du gjør mange ting på en gang, bør du kanskje velge Intel.
Vis hele sitatet...
Er dette dokumentert?
NaZgUl's Avatar
Trådstarter
43 0
Sitat av lefsegokk
Spørs. Spiller du mye bør du kanskje holde deg til AMD. Hvis du gjør mange ting på en gang, bør du kanskje velge Intel.
Vis hele sitatet...
Spiller jo en god del, men hva vil forskjellen i spill være hvis jeg nå velger å kjøpe meg en Intel prosessor i stedet for en AMD prosessor (ta Battlefield 2142 for eksempel) ?
Tror ikke du vil merke noen forskjell i det hele tatt. Her vil det være skjermkort og ram som vil ha noe å si.
Sitat av lefsegokk
Spørs. Spiller du mye bør du kanskje holde deg til AMD. Hvis du gjør mange ting på en gang, bør du kanskje velge Intel.
Vis hele sitatet...

På hvilken begrunnelse?
Vit hva du snakker om.

Sitat av jonarnev
Tror ikke du vil merke noen forskjell i det hele tatt. Her vil det være skjermkort og ram som vil ha noe å si.
Vis hele sitatet...
*Sigh*
Sitat av ztaale
*Sigh*
Vis hele sitatet...
Vel, noe jeg glemte?
Jeg har selv Dual core E6400 og den uter meget bra og blir ikke varm. I følge Easy tune, så ligger varmen på ca 24 grader ved idle og rundt 40 ved hard bruk. Jeg er i alle fall meget fornøyd med intel.
Etter det jeg har hørt bør du velge dual core.
Hvis du skal kjøpe en billig cpu med relativt god ytelse, går du for AMD.
Skal du bruke en del penger på dette, og vil ha det beste, gå for Intel.

Sitat av zipp
Etter det jeg har hørt bør du velge dual core.
Vis hele sitatet...
De er begge dualcore.
Orgazmus, C2D E6300. Billig CPU som kan klokkes helt opp til 3GHz på hver kjerne uten å gjøre annet enn å trykke en knapp.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Sitat av lefsegokk
Spørs. Spiller du mye bør du kanskje holde deg til AMD. Hvis du gjør mange ting på en gang, bør du kanskje velge Intel.
Vis hele sitatet...
Haha! Hva faen?

Bra du slengte inn de 'kanskje'ene

Pr. nuh er Intel's løsninger et lite skritt foran både i spill, multitasking og generell ytelse. Dog har AMD nedjustert prisene sine endel, så noen enorm forskjell er det ikke. Intels arkitektur er mer effektiv iforhold til varmeutvikling, og er derfor lettere å hente ekstra ytelse ut av gjennom overklokking. Intel ligger også fremst i løypa på bærbare.
Sist endret av Polar-; 12. april 2007 kl. 21:11.
Viss du tenker på fysiske ting så er AMD ei hore mtp sockets osv, bøyde pinner og et helvete å feste, spesielt 478 som var en flopp :P

intel med pinløse cpuer er sjefs og en nytelse å montere
Er ikke Athelon serien ganske gammel? Trodde Turion64 x2 var der nye.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av cryo
Viss du tenker på fysiske ting så er AMD ei hore mtp sockets osv, bøyde pinner og et helvete å feste, spesielt 478 som var en flopp :P

intel med pinløse cpuer er sjefs og en nytelse å montere
Vis hele sitatet...
478 var vel gjerne en Intel socket.

Sitat av Mister_Kenneth
Er ikke Athelon serien ganske gammel? Trodde Turion64 x2 var der nye.
Vis hele sitatet...
Turion er vel gjerne den bæbare CPU serien til AMD
Ja faen jeg mente AM2 og 939 ;p 478 var vel intel sin siste med pins?
AM2 og 939 et helvete å feste?
Du har aldri skrudd opp en PC pre a64?

Hvordan klarer man å bøye pinene på en CPU? Setter den i feil vei og slår i med hammer?
jesus, jeg tenker på både montering og fjerning, ettersom noen av disse har en voldsom tendens til å feste seg noe inni helvete til cpu vifta, så ender man med å måtte "brekke" de fra vifta med skrujern. Og sjangsen for å brekke pins er ganske ganske betydelig mye større med am2 og 939 enn med feks 775?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Trikset med CPU-ekstrasjon er jo da å gjøre det mens pastaen enda er varm

Og klarer du brekke pins på 775 er du ganske flink siden den ikke har pinner o.0
her er en liten tutorial på hva som er forskjellen på AMD og intel-prosessorer. Filmen tar for seg det med plassering av prosessoren på en veldig god og grundig måte.

Selv om du synes du kan alt bør du ta en titt på denne.
jeg vile tatt intel any day :-9 frem for amd crap.
for dem som skal ha en billig pc spill pc som holder ca 1år kjøp amd
skal du ha en server/pc som du kan ha i 4-5år kjøp intel.
bra exsempel jeg hoss kunde i dag.
2 pc'er som stod ved siden av verandre på grafikk studio med teppe(ja veit det er dritt)
pc'en er 1/2år gammle.
intel stoppa(den gikk veldig sent) i dag for den var full av støv(støvsuge den og alt funke)
amd brant for 1mnd siden og har ennå ikke fått den til bake :-/ så i dag bestilte jeg en intel til.

nå skal det sies at amd har blit bedre siste året, men stopper vifta på amd er det kvelden for cpu.
Feste seg i kjøleren? Sikker på at du ikke har bruk termisk lim istedet for goop?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Goophy
Feste seg i kjøleren? Sikker på at du ikke har bruk termisk lim istedet for goop?
Vis hele sitatet...
De fleste gode kjølepastaer (merk artic silver) er jo laget av flytende metaller, når disse kjøles ned stivner de såklart
AtXbYeA, er jo grenser for hvor hardt det blir.
Jeg har aldri opplevd å måtte bruke noe mer enn litt kraft med fingrene.

Edit: Og det har jo uansett fint lite med selve prosessoren å gjøre.
Sist endret av Goophy; 12. april 2007 kl. 23:15.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg har slåss med bra mange kjølere med CPU'er fast i.

Gode verktøy er hårfønere og skrujern ^^
Huff, tenk hvor ille det må være å fjerne ting som er festet med termisk lim for dere uheldige sjeler.
Det er noe dritt.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sist jeg sjekket var ikke Arctic silver III termisk lim
Ingen som har sagt det, men om du synes AS3 sitter godt fast... =)
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Vi skal iallefall være glad for AMD's suksess på tidlig 2000-tallet. Hadde de ikke eid Intel's Pentium 4, ville vi nok ikke være like langt idag. Om Intel hadde fått regjert alene hadde vi alle sittet med P3 800Mhz med MMX. Samme gjelder ATi og Nvidia.
Goophy: Ja, feste seg i kjøleren.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Cryo, om du hevder det er et problem så kan du umulig ha lest AMD sine instrukser.

Eg har sett *en* cpu med knekt pinn, og det var Reff her på forumet sin, og det var en P4 2.4GHz. Og den hadde han mista i bakken.

Eg har skifta en del cpuer, og aldri opplevd knekte pinner som et problem.
vidarlo: vel, ettersom jeg jobber som tekniker har jeg sett en del bøyde pins, og da er det ikke jeg som har knekt dem :P Om du bare har sett en bøyd pin kan du ikke ha sett mange brukte cpuer :0

Uansett så viser jo all logikk til at intel sine pinløse cpuer har mindre sjangs for bøyde pins enn amd sine?
Sitat av NaZgUl
Hvilken av disse prosessorene bør jeg velge når jeg skal gå til innkjøp av ny PC?

AMD Athlon 64 X2 6000+
Intel Core 2 Duo E6600

Jeg har bestandig vernet om AMD, men etter at de nye Intel prosessorene kom på markedet vet jeg ikke lenger hva jeg skal velge.
Vis hele sitatet...

Spørs hva du skal bruke pc til vis du skal game mye med pc anbefaler jeg AMD
vis du skal bruke pc til fks, og rediger bilder video eller og drive med mye multi tasking så anbefalere jeg INTEL.

men i det store og helle anbefaler jeg intel da uannsett INTEL ROCK
Ser mange nevner hvis du skal spille anbefaler de AMD etc.. er kanskje på tide med litt fakta på bordet og ikke bare meninger.
http://www.tomshardware.com/2006/07/...out_athlon_64/
http://www.extremetech.com/article2/...2014685,00.asp
http://www.extremetech.com/article2/...1996932,00.asp

PS: Riktig nok er testene noen måneder gamle men de har med CPU'ene som er nevnt. I spill testene fra extremetech kom de frem til at Intel Core prossesorene hadde bedre ytelse på de fleste spilla, så jeg aner ikke hvor folk har fått sine fakta fra.
Sist endret av dword; 14. april 2007 kl. 05:38.
NaZgUl's Avatar
Trådstarter
43 0
Sitat av dword
Ser mange nevner hvis du skal spille anbefaler de AMD etc.. er kanskje på tide med litt fakta på bordet og ikke bare meninger.
http://www.tomshardware.com/2006/07/...out_athlon_64/
http://www.extremetech.com/article2/...2014685,00.asp
http://www.extremetech.com/article2/...1996932,00.asp

PS: Riktig nok er testene noen måneder gamle men de har med CPU'ene som er nevnt. I spill testene fra extremetech kom de frem til at Intel Core prossesorene hadde bedre ytelse på de fleste spilla, så jeg aner ikke hvor folk har fått sine fakta fra.
Vis hele sitatet...
Ja, det ser ut til at valget av cpu faller på intel denne gangen. Blir gøy å teste intel for en gangs skyld, sist gang jeg hadde en intel cpu var det visst nok en pentium