Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 2763
Jeg kan vel starte med å si at jeg er en helt vanlig gutt på 16 år. Går på allmennfaglige studieretning på Frederik II vgs i Fredrikstad, hvor jeg trives godt. Selv om kjente få i klassen min i førsten, siden jeg opprinnelig er fra Sarpsborg, har dette gått seg til, og jeg føler at vi har ett godt klassemiljø. Jeg trener apperatturn 5 dager i uka, og er som regel sliten når jeg kommer hjem om kvelden.

Alikevel, har jeg problemer med å sovne. Jeg kan ligge i timesvis å stirre tomt i lufta, utover natta. Dette blir selvfølgelig ett problem, når 3-4 timers søvn (da jeg tilsist har fått -sovnet i 04:00-tiden, og opp igjen 07:00) ikke holder når man skal dekke skole, venner og trening på en gang. Løsningen på dette, har etterhvert blitt to paracet og ett glass Aquevit før jeg virkelig sovner. Det aner meg at dette problemet ligger i mentaliteten, jeg aner jo ikke om to para og ett glass alkohol gjør at jeg blir mer trøtt, men jeg innbiller meg at det gjør det, og da sovner jeg som regel til slutt. Men nå har jeg innsett at dette ikke holder i lengden, og jeg kan ikke ta to tabletter og ett glass med alkohol hver dag uten at det merkes. Det er vel heller ikke helt sunt, kan man si. Jeg har selvfølgelig vurdert å gå til innkjøp av egen sprit, men foreløpig har kjelleren hjemme vært løsningen.

En annen ting jeg har oppdaget hjelper de siste dagene, dere kan le av meg, men jeg har merket at hvis jeg blir "lest for", eller hører på snakk fra evt. radioen, lydbok eller liknende, med en jevn og rolig tone, virker dette utrolig søvndyssende på meg. Dette oppdaget jeg etter at på en 5-dagers hard treningsleir skulle ha "avspenningstime". Dette var det en fysioterapeut som sto for. Han hadde med seg en cd, men en dansk mann som leste en tekst. Teksten gikk mye ut på å "føle hver del av kroppen", "puste ut og inn med magen", osv, assistert med rolig og behagelig musikk, og at mannen som leste teksten holdt en jevn og rolig tone. Dette gikk rett i hodet på meg, og jeg sovnet i løpet av 10 minutter med denne over ørende.
Da mine nåværende søvnproblemer ikke var problem da jeg var på denne treningsleiren tidligere i sommer, tok jeg selvfølgelig ikke med meg hverken navn på mann eller cd som fysaken brukte for å roe oss ned.

Jeg har også prøvd ting som Celtic Cirlce, (rolig og behagelig Ringenes Herre-musikk) men etter å ha hørt på disse cdene nok ganger virker det som at jeg blir for fokusert på at "nå sovner jeg snart uansett, for nå hører jeg på denne cden, og jeg sovnet jo etter den igår", at jeg ikke sovner.

Derfor lurte jeg på, om det er noen som har hørt om noe liknende innleste tekster som mp3, på cd, eller annet, som ikke er lydbøker? Om dere kjenner igjen den danske mannen som jeg beskriver, så vil jeg gjerne ha navnet på han også.

Andre råd mottas også med takk.

Håper på seriøse tilbakemeldinger. Dette begynner å bli ett stort problem for meg.

Martin.
Hå-Hå..! Det er din lykkedag idag!

Jeg har mye det samme problemet, spesielt det med at "jeg sovnet til dette igår, så jeg sovner nok idag også"... Jeg har derfor to gode meditasjons CD'r med beroligende snakking og "øvelser" å anbefale.. den ene, og beste - heter Stress og er av Andries J. Kroese. Denne er utgitt av Aschehoug forlag og hører kanskje til en bok, husker ikke skikkelig.. Den er iallefall _veldig_ avslappende.. Nr 2 derimot heter Fra Hjerte til Hjerte av Morten Eriksen og Roy Arne Fylkesnes, og er en gratis CD så vidt jeg husker, så den kan kanskje være vanskeligere å finne enn den første.. Har ikke noe hjemmeside eller lignende, ellers hadde jeg lagt det ut til deg - men jeg håper du får tak i dette.. Iallefall den første, den er høyt å anbefale!


Lykke til med problemet ditt! Og hvis noen andre har gode tips til å få nattesøvnen så hadde jeg satt pris på hvis de hadde postet det og på denne tråden.. Er kjipt å ikke få sove før de store dagene, så alle kjerringråd hjelper (i det minste kanskje mentalt)..
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Jeg hadde et ligende problem en gang når jeg gikk på GK. Trente mye, stressa en del på skolen etc. Kom hjem, var helt ferdig. Venta til kvelden, ble skikkelig trøtt. La meg, men fikk ikke sove. Jeg var sliten, trøtt etc. hver dag. Utrolig kjedelig! Jeg fant ut at jeg var litt, skal vi si, paranoid? Jeg lå bare å hørte på alle rare lydene som jeg ikke visste hva var, og lytta etter flere lyder. Helt rart igrunn.

Jeg fant ut at det var lurt å sette på noe musikk. Noe som gjorde at jeg ikke hørte lydene etc. I starten så funka det bare med veldig rolig, avslappende musikk, men nå funker alt. Jeg kan anbefale deg å laste ned Portishead og annen rolig electronika. Om Portishead faller i smak kan du gå inn på www.welcometothescene.com og søke opp soundtrackene som er brukt.

Prøv også å være ute og bruk litt energi. Da blir jo du iallfall trøtt

Om ingen av tipsene funker så kan du gå til legen og finne ut om du har insomnia elns
Den beste oppskriften på å få ei god natts søvn er som følgende:

- Gjør noe gjennom dagen din som gjør at du blir trett og sliten.
- Deretter dra hjem, ta på noen skikkelige gode klær. Behagelige klær.
- Kok opp te, god varm te er beroligende på kroppen. Også smaker det godt.
- Deretter finn en bok som faktisk hører spennende ut.
- Legg deg godt til i senga, og les.
- Dette funker på meg i dårlige perioder..

Høres kanskje helt gay ut, men det funker..
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Det hjelper mange og bruke ett fast mønster når man skal legge seg. For eksempel ta spise godt, ta seg en røyk, høre på musikk og så legge seg.

Du kan utfordre syken din med å legge deg utrolig tidlig å tenke att hvis du ikke sovner før om 4 timer så sovner du ivertfall til riktig tid. Sove på dagen. Holde deg våken i over ett døgn og sove vekk hele dagen. Da ødlegger du døgnrytmen men for meg blir det lettere og komme seg inn igjen etterpå.

Etter jeg har lagt i sengen mellom 20-60 minutt så står jeg opp igjen og bruker pcen helt til jeg blir trøtt igjen. Prøver på nytt og på nytt til det går bra. Går alltid bra til slutt.

-----

Litt Off topic: Når jeg skal sove på speed så har jeg alltid en positiv instilling når jeg legger meg fordi det er en type dop som gjør deg glad. På den måten har jeg mye lettere for å sovne har jeg merket. Det er mye værre å ha en instilling til soving: "ARgh skal legge meg, uff så kjedlig det kommer til å bli, kommer til å ligge våken flere timer, hater og sove og bla bla bla. (speed gjør att man føler seg full av energi og blir derfor våken lenge).

Om man legger seg positivt instillt på att man endelig skal sove og ikke har en negativ holdning til det og sove går det mye bedre ivertfall for min del.

Har ikke så mye problemer for tiden med soving men det har variert for å si det sånn, har vert nykter ganske lenge noe som sikker har noe med saken og gjør.
Sist endret av Alphanio; 28. august 2006 kl. 12:32.
Sitat av handy.
- Kok opp te, god varm te er beroligende på kroppen. Også smaker det godt.
Vis hele sitatet...
Mja, min erfaring er at jeg ikke får sove hvis jeg drikker te på kvelden, men kommer vel ann på kroppen som drikker
Mitt tips er å ta opp noen værmeldinger fra radioen og derreter spille de av mens du prøver å sove.
Meterologstemmene er ganske søvndyssende, verdt et forsøk.
Sitat av handy.
- Gjør noe gjennom dagen din som gjør at du blir trett og sliten.
Vis hele sitatet...
Han sa at han som regel var sliten da han kom hjem om kvelden...

Har ikke hatt slike problemer selv, men om du drikker kaffe/koffeindrikker, så la vær å drikk noe slikt noen timer før du legger deg.
Prøv også å høre på rolig musikk, eller se på TV med lav lyd.
Sist endret av Grimdoc; 28. august 2006 kl. 18:02.
Hei. Kjenner meg igjen i det du sier. Hadde også store problemer med å ikke kunne sovne. Gikk rundt med kun 3-4 timer søvn pr døgn i flere uker. Forhørte meg om dette hos en doktor, som kunne fortelle meg at jeg hadde "forskyvet søvnfase-syndrom" (om jeg husker riktig).

Det betydde at den biologiske klokka inni meg var fucka!

Det første jeg prøvde var å døgne to dager i strekk. Dermed kunne jeg på den tredje dagen legge meg ned og sovne når jeg ville. La meg kl 6 den kvelden og våkna klokka halv sju neste morgen. Deilig!

Men etter 3-4 dager var døgnrytmen fucka igjen.

Har funnet ut at grunnen til at jeg ikke klarer å sove, er at jeg lar tankene fly med en gang jeg legger meg. Bruker å slå på musikk, eller se en film. Klarer da helt fint å koble av ^^,
Do as me, watch TV
Sex, evt gjøre det sjæl er jo også normalt ganske effektivt for gutter

Ellers, så er trikset å tømme hodet for aktiv tenking.. noe som egentlig er lettere sagt enn gjort. Å telle til 5 jævla mange ganger etter hverandre er et triks folk som lærer seg å meditere bruker mye (teller man noe særlig lengre må de fleste konsentrere seg for å klare det, og da går vinninga opp i spinninga).
Hm, et par glass Jack Daniels funker fint for meg men det er vel heller dårlig for din del kanskje. Vel kan jo anbefale BrainWave Generator da. Søk på Google, eller last ned. Veldig bra program, om du går inn på de offisielle nettsidene kan du finne egne presets for søvn også videre. Funka veldig bra for meg hvertfall
jeg greier ikke å sove uten og se på noe(film, serie etc)..Det er mitt problem, syns det er så forbanna kjedelig å sove uti løse lufta..Takler det bare ikke. derfor det er digg med tv/pc på rommet.. Ser på filmen til du blir passe trøtt, snur deg og sover
Trådstarter
Takker for foreløpige svar!

Tok en tur til skolelegen, og han mente at stress osv var årsak.
Han hadde egentlig ikke noe tips mot det heller, utenom å jogge i 40 minutter før jeg la meg. Med min kondisjon vil det si at jeg er _totalt_ utslitt, og ikke bare utslitt når jeg kommer inn igjen. Men det klarer jeg faktisk ikke å rekke over, så jogging er uaktuelt.

Coldfire: Har lagt inn ett par bestillinger på diverse cder, takker og bukker! Har også kommet i kontakt med treneren (eller ihvertfall fått mailadressen hans), så skal se om jeg får navnet ut av han.

handy.: Det hørtes ut som en god oppskrift. Skal prøve det ikveld. Lekser og annet vås må legges til side. Jeg får bare dundrende hodepine av det fortiden.

hyfe: Å ta en kjapp en skal legges inn i programmet, takk for tips!

Tilslutt skal jeg se om jeg finner noen gamle Vidar Theisen opptak fra NRK.

Takker alle for svar! Kommer med rapport seinere.
Ta deg ett par håndjagere før du legger deg. Allmenn kjent sovemiddel.
Helt til du en stund senere må pisse
jeg pleier å se 1 episode av ettelerannet lett forståelig show, som feks simpsons eller futurama.
det funker bra for meg hvis ikke blir jeg liggendes lenge å tenke på allt mulig rart.
Jeg har som regel samme problem når jeg legger meg.

Det jeg gjør er å høre på musikk jeg liker. Ved å gjøre det nynner jeg litt til refrengene og siterer melodien litt i hode. Av den grunn; jeg blir trøtt etterhvært.

Men det fungerer ikke før jeg er trøtt.
Så det fungerer som regel aldri klokken elleve eller senere å legge seg hvis jeg ikke er trøtt.
Da blir jeg mer våken igjen.

Er på en måte et mønster her: Du legger deg å høre på musikk når du ikke er trøtt - stadig mer våken...

Du legger deg å høre på musikk når du er trøtt: stadig mindre våken...

Selv om noen ganger når jeg er våken, sovner jeg av musikk, da
Paracet hørtes ikke ut som den beste sovemedisinen
Hvis du har problemer med innsovningen anbefaler jeg noe som heter vallergan (reseptpliktig) stikk til legen og forklar situasjonen og spør om han kan skrive ut noe. De funka hvertfall fint for meg.
Onaner i all hemmelighet før du legger deg! Da blir du trøtt og sliten og sovner på et blunk
Ikke be om vallergan, det er en av de jævligste innsovingsmedikamentene jeg har vært borti. Føltes ut som om jeg hadde tatt i flere døgn etterhverandre dagen derpå. Jeg anbefaler å forsøke å hølde seg så langt unna medikamenter man kan i forhold til søvn, selvfølgelig av og til er det nødvendig, men test ut meditasjon og avslappningsøvelser først.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Den ene, fra "Hjerte til Hjerte", kan lastes ned på siden til Morten Eriksen: http://www.morten-eriksen.no/

Og i samme slengen som jeg søkte på han, så fant jeg en annen CD, som Roy Arne Fylkesnes har laget, den kan lastes ned her: http://www.meditasjon.com/

De klippene jeg har hørt virker temmelig så søvndyssendes!
Hele den rytmetingen funker ikke for meg. Selv bruker jeg og skippe en natt i uken av og til, hjelper for og få sove resten av uken.
Det "kurset" du var med på er etter all sannsynlighet et kurs i autogen trening. Søk på dette, så får du garantert mange gode treff. Jeg har selv med hell brukt autogen trening som innsovingshjelp en periode for noen år siden. Funker fint det...
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Husker noen postet en link til et lydklipp for et år tilbake eller noe.. det er samme greia som du sier han danske mannen snakket om. Last ned (holder på å laste opp fila nå, den er nok ferdig om en halvtime eller så).
▼ ... noen uker senere ... ▼
som nevnt i en annen tråd/tidligere enn denne, så hjelper det å ha en positiv innstilling, gjerne sette på noe rolig musikk. Selv pleier jeg bare å røyke meg en bønne, kjapt og greit. Hører veldig mange si at de ikke får sove og slikt etter å ha røykt i noen uker f.eks, jeg har ingen problemer med dette, muligens fordi jeg liker å sove og har en positiv innstilling. :-) Verdt et forsøk i alle fall.
▼ ... noen uker senere ... ▼
The one who knocks
CosmoKramer's Avatar
Kjenner meg veldig godt igjen i det du sier. Selv har jeg slitt med søvnproblemer så lenge jeg kan huske. Jeg har prøvd mange typer medisiner som ikke har fungert eller bare fungert i korte perioder. En periode styrta jeg et kjøkkenglass cognac og et par paracet før jeg la meg. Men røyker jeg en joint før jeg legger meg får jeg alltid sove godt. Ikke det at jeg anbefaler det, siden det medbringer psykiske plager etterhvert.
Noe som også funker er å se på tv til man sovner. Sett på mess-tv og lytt til de håpløse folka som prater natta lang
underbevistheten din sier nå til deg at du ikke får sove uten tab. og alkohol når du legger deg. Å når den er det så får du heller ikke sove. Jeg hadde store problemer når jeg var 16 år å gikk til psykolog. Dette førte til at jeg ikke fikk sove å etter hvert ble det bare værre og værre.

For å sun en dårlig vane, fikk jeg en CD som rett og slett hetter :"LÆR Å SOVE" Professoe holtes innsovningsteknikk.

Så lagde jeg faste rutiner for hva jeg skulle gjøre før jeg la meg og når jeg skulle gå til sengs.

Jeg gikk en tur på ca. halv time kom hjem tok meg ett varmt bad. kokte meg te som hetter god natt te å som skulle virke avslappene.

Etter dette gikk jeg å la meg å lyttet til cd. Vis jeg ikke hadde sovnet innen en time stod jeg opp leste litt i en bok som ikke er spennende. ( ukablad er fint til dette) det viktige er å få tankene bort fra sengen en periode. Etter å ha sittet oppe i ca. 15 min så la jeg meg igjen å hørte på cd.

Drev på slik i ca. tre uker før jeg beynte å sovne på første forsøk.

Å deter viktig at soverommet bare skal brukes til å sove (å ha sex) ikke les på sengen se tv eller andre ting. ha frisk luft på rommet.
Å ikke sov på dagen selv om du er veldig trett.....

LYKKE TIL
hmm.. inatt lå jeg våken i senga fra 02-04!
Men det er nok bare siden det er maiden imorgen, og jeg gleder ballene av meg :P Cya finnmark, Eeyh oslo!
Når du trener før du legger deg blir du sliten, når du da er ferdig uthvilt kan man ofte bli hyper som gjør at du blir liggende våken
forbanna skjebergfolk
Som sagt tidligere TV! Et kjedlig program på nrk gjør deg alltid så trøtt at du sovner. Bare husk å sette på "slå av"funksjonen på tv'n først, så den ikke står på hele natta :P