Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  121 8565
Sitat av kallenavn
Jeg mente ikke "liv" i den forstand. Jeg beklager at jeg skrev det så utydelig. Jeg mente egentlig at for mange jenter blir det som å fjerne et liv. De tenker at det er begynnelsen på ett, og jo mer du tenker på det, jo vanskeligere blir det å fjerne det, for du tenker mer og mer på det som et lite liv.
Vis hele sitatet...
Jeg feiltoket ikke innlegget ditt. Det jeg mener er at loven ikke skal tilpasses fundamentalistiske oppfatninger av hva "liv" er. Folk kan tro og mene så mye de vil om Gud, flyvende spagettimonstre og Xenu, men lovene bør være tilpasset håndfaste fakta, f.eks. vitenskapelige bevis.
Altså: Så lenge celleklumpen har mindre bevissthet enn f.eks. en tilsvarende mengde amøber, så bør ikke loven regne det som mord å ta abort. Slik det er nå er abort lovlig, men kvinnens skjønn avgjør om det er et liv. Men dersom det er et liv, og bør bevares, er ikke da all abort mord?
Sitat av bread
Det er her personlig oppfattelse av etikk kommer inn. Jeg er ganske sikker på at abortlovene er basert på forskning. Kanskje det bør forskes mer, men det blir iallfall feil om fundamentalistene skal avgjøre at befruktet egg = liv.
Vis hele sitatet...
Abortlovene er ikke basert på forskning i den forstand du mener. Grunnen for å si at abort før 12 uker er greit er ikke fordi fosteret ikker er et liv enda, men er begrunnet ut fra andre medisinske kriterier.

Den beste naturlige grensen man kunne satt ville være i det stamcellene går over fra å være stamceller til å bli vanlige celler, men dette skjer for tidlig til at det praktisk mulig å oppdage graviditeten. Selv med en slik grense er det etisk tvilsomt å si at abort er greit. Etter dette er all abort å ta et liv. Å si at fosteret bare er en celleklump er ganske enkelt å lure seg selv fra å se hva som egentlig foregår. Når det er sagt er det mulig å argumentere for abort selv om dette innebærer å ta et liv, men IMHO holder ikke disse argumentene. (Dette skal du og alle andre likevel få gjøre dere opp deres egne meninger om)
Sitat av kallenavn
Hvordan skal jenta få råd til å oppdra ungen alene, da? Du har vært med å lage ungen, og du har driti deg like mye ut som dama. Dama vil ikke ta abort, fordi det er vanskelig for henne å fjerne et lite liv i magen. Men mannen skal ikke betale, håh, neida, for dama har nemlig fått lov til å bestemme selv at hun vil ha ungen, og det får være nok? Å få unge fører med seg mye annet, du får plutselig en til du må betale for, i tillegg til deg selv. Og er det så fælt å betale barnebidrag? Eller handler dette bare om at menn selv burde få bestemme om de vil betale en forholdsvis liten sum i måneden? Hva med barnet? Uansett hvor mye han vrir og vender på det, så er han faren til ungen, selv om han ikke ville ha det. De dreit seg ut, begge to, og jeg mener begge får ta konsekvensene av det.
Vis hele sitatet...
Hvis jenta ikke vil ta abort, nei da synes jeg heller ikke mannen skal være nødt til og betale bidrag.
Selv om jeg kan med sikkerhet si at hvis denne jenta ikke var en bitch, begge hadde driti seg ut så hadde jeg hjulpet henne økonomisk uansett.

Skjønner ikke det med og drepe liv når det ikke er mer en celler, tenk på alle sæd cellene jeg dreper iløpet av en dag, det er mange det
Sist endret av torsken; 26. november 2006 kl. 01:57.
snegler: Det er ikke "diskutabelt" om det er forskjell på kvinner og menn. Selv om du oppdrar menn og kvinner på samme måte vil du finne fysiske forskjeller. De eventuelt psykiske forskjellene skal jeg ikke si så mye om, men det er klart at hormoner, samt observasjoner av de fysiske forskjellene gjennom oppveksten, også vil påvirke psyken.
Angående dette med 50/50, så blir dette et problem når man velger å lovfeste at ting skal være så og så balansert. Hvor er loven som krever 45% mannlige sykepleiere og blomsterbutikkansatte?
---
Abortlovene er ikke basert på forskning i den forstand du mener. Grunnen for å si at abort før 12 uker er greit er ikke fordi fosteret ikker er et liv enda, men er begrunnet ut fra andre medisinske kriterier.
Vis hele sitatet...
Dette avsnittet får et velfortjent "HÆ?!" fra meg.

Den beste naturlige grensen man kunne satt ville være i det stamcellene går over fra å være stamceller til å bli vanlige celler, men dette skjer for tidlig til at det praktisk mulig å oppdage graviditeten. Selv med en slik grense er det etisk tvilsomt å si at abort er greit. Etter dette er all abort å ta et liv. Å si at fosteret bare er en celleklump er ganske enkelt å lure seg selv fra å se hva som egentlig foregår. Når det er sagt er det mulig å argumentere for abort selv om dette innebærer å ta et liv, men IMHO holder ikke disse argumentene. (Dette skal du og alle andre likevel få gjøre dere opp deres egne meninger om)
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke hva jeg skal si. Det er tydelig at vi ikke er på samme side, og fra mitt ståsted ser det ut som du faller innenfor gruppen fundamentalister jeg nevnte i min forrige post.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Jeg vil bare si at det å ta abort er ikke så lett som mange (da spessielt menn) tror. Mange yngre jenter sliter psykisk etter de har tatt abort, av den grunn at de føler de har tatt et liv. Hvis en jente føler det slik og fremdeles kan bli tvunget til å ta abort vil det indirekte være som å tvinge en person til å begå mord..

Å føde et barn inebærer 9 måneder som gravid, en hard fødsel som ofte fører med seg komplikasjoner og ikke minst som regel et år i permisjon. Siden er en nødt til å brøfø barnet og skaffe det en oppvekst.

Ingen skal kunne bestemme over en annens kropp. Dette her er snakk om en psykisk og fysisk rettighet som ligger så dypt at en annen person skal kunne bestemme hva en skal gjøre. At en mann er nødt til å gi barnebidrag er en ting som må være, av den grunn at det er vanskelig, ofte umulig å kunne oppdra et barn alene. Å tvinge en kvinne til å føde vil i den andre omgang være et fysisk og psykisk overgrep

En persons rettigheter ovenfor sin egen kapital faller under en annen persons rettigheter ovenfor sin egen kropp.
Sitat av bread
snegler: Det er ikke "diskutabelt" om det er forskjell på kvinner og menn. Selv om du oppdrar menn og kvinner på samme måte vil du finne fysiske forskjeller. De eventuelt psykiske forskjellene skal jeg ikke si så mye om, men det er klart at hormoner, samt observasjoner av de fysiske forskjellene gjennom oppveksten, også vil påvirke psyken.
Angående dette med 50/50, så blir dette et problem når man velger å lovfeste at ting skal være så og så balansert. Hvor er loven som krever 45% mannlige sykepleiere og blomsterbutikkansatte?
---
Dette avsnittet får et velfortjent "HÆ?!" fra meg.


Jeg vet ikke hva jeg skal si. Det er tydelig at vi ikke er på samme side, og fra mitt ståsted ser det ut som du faller innenfor gruppen fundamentalister jeg nevnte i min forrige post.
Vis hele sitatet...
Jeg sier at det er forskjell på menn og kvinner, men det er diskutabelt hvor store disse forskjellene er. Kjønning, dvs når en person blir pålagt et kjønn gjennom sosialisering har vist seg å ha innvirkning på hormonbalanse. Når man ser dette i sammenheng med at kroppen er plastisk mye lengre enn før antatt, er det i det minste grunn til å sette spørsmålstegn ved hvor stor del av kjønnsforskjellene som faktisk er "naturlig" og hva som er sosialt skapt. Jeg har ikke noe svar på dette, og det har ingen andre heller, men at det er diskutabelt kan en ikke nekte for.

Det jeg prøvde å si i det andre avsnittet er at abortlovgivningen ikke er begrunnet ut fra forskning som sier at livet begynner etter tolvte uke, siden slik forsking ikke finnes. Abortlovgivningen setter ikke noen grense for når et liv skapes, den sier ganske enkelt bare at abort er lovlig. Å kalle meg fundamentalist når jeg faktisk har satt meg ned, satt meg grundig inn i problemstillingen, vurdert alle argumenter og deretter tatt et standpunkt sier kanskje mer om deg enn om meg... (I alle fall når du ikke en gang gidder å argumentere for ditt eget ståsted, men bare slår fast at slik er det. Gi meg ditt forsvar for abort, så kanskje du kan framstå som en litt ordentlig debatant.)
Sist endret av snegler; 26. november 2006 kl. 02:40.
Sykt word.
Pantheon's Avatar
Trådstarter
Hei, hei hei. Nå må dere roe dere litt på abortdiskusjonen her altså. Ingen har sagt at en mann skal kunne tvinge en kvinne til å ta abort. Jeg mener bare at:
a) Kvinnen skal være pålagt å informere mannen om at hun er gravid, og snakke med ham om det og vurdere hans ståsted før hun tar et valg.
b) Om kvinnen, på tross av mannens motvilje beholder barnet, skal ikke mannen være tvunget til å betale noen ting som helst. Dette er noe som kvinnen er klar over før hun tar valget, og kan derfor ta et valg basert på det.

Det er også helt riktig at om det er å ta et liv på lik linje med mord er en diskusjon om etikk. Det er ingenting som er objektivt "rett" eller "galt" i denne sammenheng, så loven burde formes for å gi mest mulig fleksibilitet i forhold til de involvertes livssyn. For å ta et eksempel: Jeg syntes ikke det er mord før hjernen er nogenlunde ferdig skapt og kan ta sanseinntrykk. Før dette er det ingen som lider. Ikke si at kvinnen lider, for det hadde hun ikke gjort om hun hadde hatt samme etiske syn på det som meg. Så la oss droppe denne diskusjonen og holde oss til emnet.

snegler: Om det ikke er mentale forskjeller mellom mann og kvinne er det i hvert fall sosiale forskjeller. Siden lover og regler som oftest sider med kvinnen, er det eneste som hindrer kvinner fra å velge fritt hennes egen vilje. Feminister som absolutt vil at alt skal være 50/50 bør heller overtale kvinner til å endre sitt syn på ting og ta andre valg, ikke innføre lover om at så-så mange prosent av den-og-den stillingen skal være besatt av kvinner. For kvinner har allerede fritt valg, men velger andre ting en menn.
Sist endret av Pantheon; 26. november 2006 kl. 03:40.
Sitat av tep0sen
Mange yngre jenter sliter psykisk etter de har tatt abort, av den grunn at de føler de har tatt et liv.
Vis hele sitatet...
Etikk og samvittighet følger av oppdragelse/oppvekst.
Sitat av snegler
Jeg sier at det er forskjell på menn og kvinner, men det er diskutabelt hvor store disse forskjellene er. Kjønning, dvs når en person blir pålagt et kjønn gjennom sosialisering har vist seg å ha innvirkning på hormonbalanse.
Vis hele sitatet...
Har ikke noe å komme med her for øyeblikket, men når du kommer med påstander som ikke er allmenn kunnskap, så bør du komplementere det med noen uavhengige forskningsrapporter.


Sitat av tep0sen
Når man ser dette i sammenheng med at kroppen er plastisk mye lengre enn før antatt, er det i det minste grunn til å sette spørsmålstegn ved hvor stor del av kjønnsforskjellene som faktisk er "naturlig" og hva som er sosialt skapt. Jeg har ikke noe svar på dette, og det har ingen andre heller, men at det er diskutabelt kan en ikke nekte for.
Vis hele sitatet...
Skal ikke påstå at du tar feil, men noen referanser hadde ikke skadet. Og om du ellers tenker over dette med kromosomer ((X+Y*X+X) = (X*X+X*Y) (boolsk algebra om min hukommelse er på min side i dag)), så tror jeg det biologiske kjønnet blir avgjort ganske tidlig. Dessverre er jeg ingen biolog.

Sitat av tep0sen
Det jeg prøvde å si i det andre avsnittet er at abortlovgivningen ikke er begrunnet ut fra forskning som sier at livet begynner etter tolvte uke, siden slik forsking ikke finnes. Abortlovgivningen setter ikke noen grense for når et liv skapes, den sier ganske enkelt bare at abort er lovlig.
Vis hele sitatet...
Javel. Jeg har ikke satt meg nøye inn i abortlovgivingen. Har du noen linker? Jeg vil gjerne se papirer på debatten som foregikk i tiden før loven kom, da jeg finner det tvilsomt at 12-ukers grensa ikke er delvis vitenskapelig argumentert.

Sitat av tep0sen
Å kalle meg fundamentalist når jeg faktisk har satt meg ned, satt meg grundig inn i problemstillingen, vurdert alle argumenter og deretter tatt et standpunkt
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke uforbeholdent kalt deg fundamentalist, og følte egentlig jeg garderte ved å si "fra mitt ståsted".
Sitat av tep0sen
sier kanskje mer om deg enn om meg...
Vis hele sitatet...
Jeg bestreber meg på å holde en moderat tone. Dersom du mener at jeg regelrett kaller deg en fundamentalist, har noe blitt formidlet eller tolket feil. Beklager.
Sitat av tep0sen
(I alle fall når du ikke en gang gidder å argumentere for ditt eget ståsted, men bare slår fast at slik er det. Gi meg ditt forsvar for abort, så kanskje du kan framstå som en litt ordentlig debatant.)
Vis hele sitatet...
Igjen, jeg fastslår ingenting. Jeg mener at fosteret må nå et visst stadie i utviklingen før det kan kalles et menneske. Den definitive grensen har jeg ikke bakgrunn til å uttale meg om.

Det slår meg at troen på "sjelen" er noe som driver mange abortmotstandere. Er du en av dem (de som tror på en sjel)? Dette er jo strengt tatt en religiøs og forsåvidt filosofisk problemstilling. Den dagen vitenskapen kan bevise eller motbevise sjelens eksistens, så forsvinner jo hele poenget med tro.
-----

q_Werty: vørd
Sist endret av bread; 26. november 2006 kl. 03:48.
1 Kvinnen bestemmer selv om hun vil ta abort eller ikke, det er hennes kropp, men siden mannen ikke har noe og si, bestemmer han over sin egen lommebok, hvis ikke han vil betale barnebidrag og dra, er det hans rett.
Alle får besteme over seg selv, og mannen er ikke pliktig til å betale 18000 kr pga av en eller annen veldig uretferdig lov.

Jeg tror de fleste av oss er enig i at det burde være sånn som i 1 der.
Og det er synd at jente føler hun begår drap når hun dreper en celle, så har jeg det når jeg onnanerer hver dag, alle sammen går rett i døden(ble kansje litt rett ut).

Hvis kvinnen av en eller annen, filosofisk mening, kristen etikk føler at og drepe en celle er og stoppe et liv, drepe et liv, skal ikke det gå uttover mannen.

-------------------------------------------------------------------------------

Litt av en diskusjon det ble her, men jeg synes det virker som de fleste egentlig er enig, så det begynte diskusjoner på definisjoner av abort loven, bilogi, og celle utvikkligt, fordi det egentlig ikke var no og diskutere.
Sist endret av torsken; 26. november 2006 kl. 04:46.
Sykt word.
Pantheon's Avatar
Trådstarter
Tror jeg skal skrive om litt, gjøre det litt mer saklig og objektivt og så sende det til en avis. Men hvilken?
Sitat av q_Werty
snegler: Om det ikke er mentale forskjeller mellom mann og kvinne er det i hvert fall sosiale forskjeller.... For kvinner har allerede fritt valg, men velger andre ting en menn.
Vis hele sitatet...
Det er disse sosiale forskjellene feminismen søker å oppheve. At kvinnen har et faktisk fritt valg vil mange være uening i. Ta f.eks. Nora i Et Dukkehjem, hun trodde hun fritt hadde valgt å bo sammen med Helmer, men fant ut at dette valget bare var en konsekvens av sosiale føringer.

Har ikke noe å komme med her for øyeblikket, men når du kommer med påstander som ikke er allmenn kunnskap, så bør du komplementere det med noen uavhengige forskningsrapporter.
Vis hele sitatet...
Jeg kom faktisk med en kilde i første posten min, men kan ta den opp igjen. Dette er en feministisk artikkel, og den har dermed en agenda. Like fullt er den vitenskaplig og refererer der det skal refereres. Jeg er heller ingen biolog eller medisiner, og må dermed sette min lit til at pensumet på universitetet har en viss vitenskaplig kredibilitet.
Anne Fausto Sterling: Sexing the Body (New York, Basic Books, 2000)
Om du vil ha andre artikler som omhandler omtrent det samme må du gjerne sende meg en PM.

I frykt for å trekke tråden offtopic, må jeg likevel kort gi svar på spørsmål som er stilt meg. Overse dette om du bare er intressert i opprinelig topic.

Javel. Jeg har ikke satt meg nøye inn i abortlovgivingen. Har du noen linker? Jeg vil gjerne se papirer på debatten som foregikk i tiden før loven kom, da jeg finner det tvilsomt at 12-ukers grensa ikke er delvis vitenskapelig argumentert.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke linker til disse. Kanskje det finnes noen, det vet jeg ikke. Selv har jeg studert abortlovgivningen i USA, da det var der jeg studerte bioetikk, men regner ikke med at lovgivningen der er begrunnet veldig anderledes enn i Norge. Har dessverre ikke papirene fra dette studiet foran meg nå. Men du har selvsagt rett i at 12-ukers grensa ikke er helt tilfeldig satt. En grunn er at før 12 uker er det mange fostere som dør av seg selv, mens de fleste etter 12 uker blir født. Det er også mindre komplikasjoner med å utføre en abort såpass tidlig, og det er dermed liten risiko involvert før denne fristen. Det jeg forsøkte å si var at det ikke er satt noen grense for når livet begynner, og at denne grensen blir brukt som argument, nettopp fordi, som du sier, at dette vil være et spørsmål om når et barn får "sjel." Det er forsøkt å finne en grense for når i fosterets utvikling det kan kalles et menneske, men IMHO er konklusjonene her (som som oftest er at det ikke går å sette noe grense, men som likevel gjør det) ikke holdbare for å kunne brukes som forsvar for abort. Beklager at jeg ikke på strak arm har litteraturen til å backe det jeg sier her opp, men håper jeg har formulert meg slik at det i det minste høres plausibelt ut.

Når det kommer til fundamentalistme anklagene kan dette godt ha vært en misforståelse fra oss begge. La oss ikke dvele ved det. Om det er troen på en sjel som driver meg? Vel det er troen på menneskets liv som driver meg, og for meg innebærer ikke nødvendigvis et menneskeliv en sjel.

Edit: Jeg fant noen kilder.
Et forsvar for abort: http://www.utdallas.edu/~jfg021000/thomson.html
En bok jeg bare har lest utdrag av, men som gir fin oversikt: Daniel Callahan, Abortion: Law, Choice, and Morality (New York, 1970) (fra Thomsons kilderegister...)
Sist endret av snegler; 26. november 2006 kl. 10:01.
Sitat av torsken
Hvis jenta ikke vil ta abort, nei da synes jeg heller ikke mannen skal være nødt til og betale bidrag.
Selv om jeg kan med sikkerhet si at hvis denne jenta ikke var en bitch, begge hadde driti seg ut så hadde jeg hjulpet henne økonomisk uansett.

Skjønner ikke det med og drepe liv når det ikke er mer en celler, tenk på alle sæd cellene jeg dreper iløpet av en dag, det er mange det
Vis hele sitatet...
Om mannen ikke gidder å betale bidrag, blir det forferdelig vanskelig for kvinnen å skulle forsørge barnet. Det skjønner dere jo. Så jeg synes det er helt rimelig at dere skal betale en viss sum som hjelper til. 10000 i året for en unge er ikke mye, og kvinnen må punge ut med mye mer.

Hvorfor mener dere egentlig at han ikke bør betale barnebidrag? Skal han ikke ha noe ansvar bare fordi han ikke vil ha ungen, og det vil hun? Han er faren, og skal og bør ha et visst ansvar. Han kan ikke bare stikke av uten å hjelpe til på en eller annen måte, for han var også med på å lage den ungen.

Det er ikke så lett for en jente å ta abort, men dere klarer ikke sette dere inn i situasjonen. Prøv i hvertfall å forstå den. Det er i HENNES kropp, hun merker forandringer, og hun bærer på noe som kan bli et liv. Det er ikke så enkelt for gutter å forstå det, men det er lov å prøve.

Og selv om de fleste mennesker onanerer hver dag (enten det er kvinner eller menn), så kan ikke sædcellene skape et liv alene, så dette blir absolutt ikke det samme.
Sist endret av kallenavn; 26. november 2006 kl. 10:26.
Jeg skulle ønske at alle kvinner fikk bedre rettigheter en menn.
Da ville de endelig holde kjeft!
Sitat av Spanky
Jeg skulle ønske at alle kvinner fikk bedre rettigheter en menn.
Da ville de endelig holde kjeft!
Vis hele sitatet...
Ja, for kvinner er ute etter å ta over verden.
Sykt word.
Pantheon's Avatar
Trådstarter
Sitat av kallenavn
Om mannen ikke gidder å betale bidrag, blir det forferdelig vanskelig for kvinnen å skulle forsørge barnet. Det skjønner dere jo. Så jeg synes det er helt rimelig at dere skal betale en viss sum som hjelper til. 10000 i året for en unge er ikke mye, og kvinnen må punge ut med mye mer.

Hvorfor mener dere egentlig at han ikke bør betale barnebidrag? Skal han ikke ha noe ansvar bare fordi han ikke vil ha ungen, og det vil hun? Han er faren, og skal og bør ha et visst ansvar. Han kan ikke bare stikke av uten å hjelpe til på en eller annen måte, for han var også med på å lage den ungen.

Det er ikke så lett for en jente å ta abort, men dere klarer ikke sette dere inn i situasjonen. Prøv i hvertfall å forstå den. Det er i HENNES kropp, hun merker forandringer, og hun bærer på noe som kan bli et liv. Det er ikke så enkelt for gutter å forstå det, men det er lov å prøve.

Og selv om de fleste mennesker onanerer hver dag (enten det er kvinner eller menn), så kan ikke sædcellene skape et liv alene, så dette blir absolutt ikke det samme.
Vis hele sitatet...
Så alle vi som har kjærester vi ikke vil ha barn med må bare la vær å ha sex, da. For hvis vi har det og kjæresten glemmer en pille så er det hennes valg og vi støtte henne økonomisk med masse penger i 18 år. Du sier at det er helt rimelig å måtte betale 10 000 i året, og det er jeg enig med deg i, hvis det er et barn du også ønsker. Men hvis kvinnen syntes det er forferdelig å forsørge et barn alene, så ta for fanden abort!
Virker nesten som om du bærer et lite hat mot damerne... Har dette noe med det du skulle "Gi dama di fingærn" ? http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=6232
Sitat av q_Werty
Så alle vi som har kjærester vi ikke vil ha barn med må bare la vær å ha sex, da. For hvis vi har det og kjæresten glemmer en pille så er det hennes valg og vi støtte henne økonomisk med masse penger i 18 år. Du sier at det er helt rimelig å måtte betale 10 000 i året, og det er jeg enig med deg i, hvis det er et barn du også ønsker. Men hvis kvinnen syntes det er forferdelig å forsørge et barn alene, så ta for fanden abort!
Vis hele sitatet...
Ja, faktisk. Om du er sååå redd for at hun skal bli gravid og ikke vil ta abort, så drit i å ha sex, da. Er du så drittsekk at du ikke gidder være med på å forsørge din egen sønn/datter, så er det ditt problem, for du må. Og den regelen blir ikke forandret om det skal fortsette å være likestilling.

Hvorfor det er likestilling?

Hvis mannen slipper unna ALT ansvar, vil mange av kvinnene som bærer på en unge "tvinges" til å ta abort, fordi hun ikke har god nok økonomi til å forsørge barnet. Du sier det jo selv: "ta for fanden abort". Du vil heller tvinge en kvinne til å ta abort, ved å ikke gidde å gi henne økonomisk støtte, enn å betale en liten sum for at UNGEN DIN skal greie seg. En gravid kvinne, som vil ha barnet sitt, har kanskje ikke råd til det, og hun må ta abort, kun fordi et par egoistiske menn lagde en regel som sier de er fratatt absolutt ALT ansvar.

Nå, dette blir en morsom verden å leve i:

En mann kan gå og ha ubeskyttet sex med 20 kvinner, alle blir gravide, men han får ikke noe ansvar i det hele tatt, og kan bare valse rundt uten å tenke på dem. Tilbake sitter 10 kvinner med en unge de såvidt klarer å forsørge, mens de 10 andre tok abort fordi de ikke hadde nok penger til å få barnet, selv om de ville ha det. Mannen driter i det, for han ville jo ikke ha barnet. Han pulte dem, han er faren deres, men neida, ansvar skal han ikke ha. Er DETTE likestilling?

Et overdrevent eksempel, men det er bare for å understreke et poeng.
Sist endret av kallenavn; 26. november 2006 kl. 17:51.
Sykt word.
Pantheon's Avatar
Trådstarter
De tvinges ikke til å ta abort noe mer enn vi tvinges til å være sammen med jenta sånn som det er nå.

For å vri på det du sa til slutt:

En kvinne kan nå ha ubeskyttet sex med 20 menn, få mange barn og tvinge mennene til å betale hundretusner av kroner. Hun behandler unga som dritt men får fortsatt kontantstøtte, barnetrygd og barnebidrag. Dette skjer i dagens samfunn.

Det tar to personer for å ha ubeskyttet sex. Sånn som det er nå kan en jente som har lyst på barn lure en gutt til å få henne gravid og så tyne penger ut av ham eller tvinge ham til å være med henne uten å tenke noenting som helst på hva han vil.

Det jeg vil fram til er at vi trenger en lovgivning som gir både mann og kvinne like mye rettigheter her. Ingen skal måtte tvinges til noe, og man bør være pålagt å rådføre seg med hverandre før man bestemmer seg for noe som helst.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Sitat av bread
(Oprinnelig skrevet av tep0sen:Mange yngre jenter sliter psykisk etter de har tatt abort, av den grunn at de føler de har tatt et liv.)

Etikk og samvittighet følger av oppdragelse/oppvekst.
Vis hele sitatet...
Og? Hvis en person ser på det som drap på grunn av oppdragelse og oppvekst så har ikke det noe å si. Hvis personen ser på det som et drap, så ser personen på det som et drap.

Desuten så har du sitert meg sånn 10 ganger for ting jeg aldri har sagt. synes det var litt teit .

Sitat av q_Werty
Hei, hei hei. Nå må dere roe dere litt på abortdiskusjonen her altså. Ingen har sagt at en mann skal kunne tvinge en kvinne til å ta abort. Jeg mener bare at:
a) Kvinnen skal være pålagt å informere mannen om at hun er gravid, og snakke med ham om det og vurdere hans ståsted før hun tar et valg.
b) Om kvinnen, på tross av mannens motvilje beholder barnet, skal ikke mannen være tvunget til å betale noen ting som helst. Dette er noe som kvinnen er klar over før hun tar valget, og kan derfor ta et valg basert på det.
Vis hele sitatet...
Du sier at en mann ikke skal kunne tvinge en kvinne å ta abort. Men hvis en kvinne ikke ønsker abort, men mannen truer med å utte pengestøtten hvis hun ikke gjør det. Og kvinnen vet at hun ikke kan greie å oppdra dette barnet med egen inntekt og kontantstøtte så vil kvinnen bli tvunget til å gjøre følgende:

a) Beholde barnet å gå gjennom en tung oppvekst. Droppe ut av eventuell utdanning og jobb da hun ikke har noen å dele foreldre ansvaret med.
b) Ta abort fordi en ikke tror hun er istand til å gi barnet en tilstrekkelig oppvekst uten pengestøtten, og da i noen tillfeller føle at en tar livet til noe.

Jeg følger ikke helt logikken din
Sitat av tep0sen
Desuten så har du sitert meg sånn 10 ganger for ting jeg aldri har sagt. synes det var litt teit .
Vis hele sitatet...
Tviler sterkt på at det har skjedd mange ganger, men er klar over at det kan ha blitt litt krøll noen steder. Hadde promille på nærmere 7 da jeg skrev de siste postene forrige natt, og forsøkte så godt jeg kunne å holde styr på sitatene.
Beklager iallfall.
Sykt word.
Pantheon's Avatar
Trådstarter
Sitat av tep0sen
Og? Hvis en person ser på det som drap på grunn av oppdragelse og oppvekst så har ikke det noe å si. Hvis personen ser på det som et drap, så ser personen på det som et drap.

Desuten så har du sitert meg sånn 10 ganger for ting jeg aldri har sagt. synes det var litt teit .



Du sier at en mann ikke skal kunne tvinge en kvinne å ta abort. Men hvis en kvinne ikke ønsker abort, men mannen truer med å utte pengestøtten hvis hun ikke gjør det. Og kvinnen vet at hun ikke kan greie å oppdra dette barnet med egen inntekt og kontantstøtte så vil kvinnen bli tvunget til å gjøre følgende:

a) Beholde barnet å gå gjennom en tung oppvekst. Droppe ut av eventuell utdanning og jobb da hun ikke har noen å dele foreldre ansvaret med.
b) Ta abort fordi en ikke tror hun er istand til å gi barnet en tilstrekkelig oppvekst uten pengestøtten, og da i noen tillfeller føle at en tar livet til noe.

Jeg følger ikke helt logikken din
Vis hele sitatet...
Ja, og hvis hun ikke klarer å takle de valgene burden hun ikke hatt ubeskyttet sex. De valgene vi menn står ovenfor nå er ikke særlig bedre.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av q_Werty
feminisme ~is'me -n
teori om politisk, økonomisk og sosial likestilling mellom kjønnene.
Vis hele sitatet...
Feminismen har utviklet seg så langt at de som kaller seg feminister ikke lenger prioriterer likestilling. Likevel er det tidvis gunstig for deres sak å skylde på manglende innsats for likestilling når de vil ha ekstra tyngde i debatter og lignende.
På samme vis er det forsatt gunstig for feministene at feminisme blir definert på denne måten i ordbøker.

Det blir feil for meg å bytte en type idioti med en annen når vårt samfunn har nådd så langt.
Det du skrev i ditt siste avsnitt var forresten helt på trynet og viste manglende modenhet.
Sist endret av Mullah; 27. november 2006 kl. 09:22.
Sitat av Mullah
Feminismen har utviklet seg så langt at de som kaller seg feminister ikke lenger prioriterer likestilling. Likevel er det tidvis gunstig for deres sak å skylde på manglende innsats for likestilling når de vil ha ekstra tyngde i debatter og lignende.
På samme vis er det forsatt gunstig for feministene at feminisme blir definert på denne måten i ordbøker.
Vis hele sitatet...
At det var? Hvis feminister ikke prioriterer likestilling, hva prioriterer dem da? Matriarkatet?
Det pratet om at man dreper et barn av å ta abort, er bare tull!
Når fosteret er i tredje måndte har det ikke utviklet noen bevisthet.
Ja tenk på all sæden som dør. Da kan man jo sette forbud mot å runke :P
Hvis en abort er et drap, og en død sædcelle er drap så kan jeg kalle meg for MASSE Morder!
Ja, jeg har kansje drept millioner av potensielle personer
Og kvinnene har heller ingen ting å klage på, ett stygg eggcelle dør hver måndte der og...
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
commie: Ja? Om de ikke nødvendigvis har matriarkalske hensikter, så har de i hvert fall ikke menns rettigheter på dagsorden. De sitter gjerne med kraftig utdaterte innbillninger om hva som er hva.
Jeg tenker her eksempeltvis på denne saken for en kort tid tilbake hvor likestillingsministeren vår, Karita Bekkemellem, ble kalt en likestillingspuddel. Det ble sagt at hun var "ustø i sin feminismen", og selverkærte feminister (Kristin Førde og ei anna fra dagbladet som jeg hørte på radio) ville vri saken dit hen at feminisme og likestilling skulle være ett og samme begrep, hvor mannen ikke var inkludert som noe positivt.
Sist endret av Mullah; 27. november 2006 kl. 15:32.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Sitat av q_Werty
Ja, og hvis hun ikke klarer å takle de valgene burden hun ikke hatt ubeskyttet sex. De valgene vi menn står ovenfor nå er ikke særlig bedre.
Vis hele sitatet...
Akkurat som at en mann ikke bør ha ubeskyttet sex så lenge han ikke kan påta seg det eventuelle økonomiske ansvaret. Og jo, en avgift er mye bedre en psykiske problemer.
Sitat av Mullah
commie: Ja? Om de ikke nødvendigvis har matriarkalske hensikter, så har de i hvert fall ikke menns rettigheter på dagsorden. De sitter gjerne med kraftig utdaterte innbillninger om hva som er hva.
Jeg tenker her eksempeltvis på denne saken for en kort tid tilbake hvor likestillingsministeren vår, Karita Bekkemellem, ble kalt en likestillingspuddel. Det ble sagt at hun var "ustø i sin feminismen", og selverkærte feminister (Kristin Førde og ei anna fra dagbladet som jeg hørte på radio) ville vri saken dit hen at feminisme og likestilling skulle være ett og samme begrep, hvor mannen ikke var inkludert som noe positivt.
Vis hele sitatet...
Det er ikke holdningene i de feministiske miljøene jeg vanker i. Her er verneplikt for jenter, utvida pappapermisjon etc høyt på agendaen. Men dette er selvsagt ikke høyest på agendaen siden det er viktigere saker å ta tak i, som unge menneskers trange kjønnsrollebur.

EDIT: Forsåvidt så er Karita Bekkemellem ustø i sin feminisme
Sist endret av commie; 27. november 2006 kl. 16:07.
Sitat av q_Werty
De tvinges ikke til å ta abort noe mer enn vi tvinges til å være sammen med jenta sånn som det er nå.

For å vri på det du sa til slutt:

"En kvinne kan nå ha ubeskyttet sex med 20 menn, få mange barn og tvinge mennene til å betale hundretusner av kroner. Hun behandler unga som dritt men får fortsatt kontantstøtte, barnetrygd og barnebidrag. Dette skjer i dagens samfunn."

Det tar to personer for å ha ubeskyttet sex. Sånn som det er nå kan en jente som har lyst på barn lure en gutt til å få henne gravid og så tyne penger ut av ham eller tvinge ham til å være med henne uten å tenke noenting som helst på hva han vil.

Det jeg vil fram til er at vi trenger en lovgivning som gir både mann og kvinne like mye rettigheter her. Ingen skal måtte tvinges til noe, og man bør være pålagt å rådføre seg med hverandre før man bestemmer seg for noe som helst.
Vis hele sitatet...
Hva er det du snakker om? Du trenger ikke være med jenta i det hele tatt, du trenger ikke se barnet ditt engang, så hva er problemet? Den lille summen i året?

Hva er de vanskelige valgene deres når det gjelder å få unge?

"En kvinne kan nå ha ubeskyttet sex med 20 menn, få mange barn og tvinge mennene til å betale hundretusner av kroner. Hun behandler unga som dritt men får fortsatt kontantstøtte, barnetrygd og barnebidrag. Dette skjer i dagens samfunn.

Det tar to personer for å ha ubeskyttet sex. Sånn som det er nå kan en jente som har lyst på barn lure en gutt til å få henne gravid og så tyne penger ut av ham eller tvinge ham til å være med henne uten å tenke noenting som helst på hva han vil."

Jaha, dette skjer? Ofte? Da vil jeg gjerne ha beviser der det står at kvinner er så dumme og uøkonomiske at de tror 10 000 kroner dekker alle babyutgiftene i året. Jeg har nemlig aldri opplevd at noen har gjort dette, og vet heller ikke om noen som vet om noen jenter som har gjort det. Det finnes jenter som gjør det, men de er ikke helt gode i huet.
Så dette skjer ikke ofte. De fleste jenter som får unger, er vanlige, og gjør det ikke fordi hun vil at kjæresten SKAL være knyttet til henne, eller fordi hun vil ha penger. (De aller fleste jenter vet at 10 000 er en liten sum i forhold til det hun må betale for ungen, selv)

Jeg skjønner fremdeles ikke hva problemet med å betale barnebidrag er. Dere slipper jo alt annet som har med ungen DERES (også) å gjøre. Så jeg skjønner ærlig talt ikke hva du syter for.

Du skriver jo ganske fint om likestilling i det aller første innlegget ditt, men det at du sier at menn skal slippe å betale barnebidrag, mens du samtidig skal være SÅ for likestilling, blir mer som å si:
hipp hurra for likestilling, så lenge det går i menns favør.
Sist endret av kallenavn; 27. november 2006 kl. 16:36.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av commie
Det er ikke holdningene i de feministiske miljøene jeg vanker i. Her er verneplikt for jenter, utvida pappapermisjon etc høyt på agendaen. Men dette er selvsagt ikke høyest på agendaen siden det er viktigere saker å ta tak i, som unge menneskers trange kjønnsrollebur.

EDIT: Forsåvidt så er Karita Bekkemellem ustø i sin feminisme
Vis hele sitatet...
Så lenge man forstår hva slags ideologier likestilling og feminisme er, og respekterer forskjellen, er det ett fett for meg hva man kaller seg. I mitt syn er det all den kunnskapen man trenger for å ikke kvalifisere som en feminist.
Hvordan man så vil definere seg selv skal jeg ikke gjøre mer enn å fnise av. Jeg tror problemet først og fremst er at det ikke finnes noe annet kult man kan kalle seg selv.

Hva du og Førde mener med at Karita er noe annet enn en hot assed milf kommer jeg aldri til å forstå, tvetunga konspiratorer som dere er!

Edit: Pardon my oink-oink
Sist endret av Mullah; 27. november 2006 kl. 17:11.
Sykt word.
Pantheon's Avatar
Trådstarter
Sitat av kallenavn
Hva er det du snakker om? Du trenger ikke være med jenta i det hele tatt, du trenger ikke se barnet ditt engang, så hva er problemet? Den lille summen i året?

Hva er de vanskelige valgene deres når det gjelder å få unge?

"En kvinne kan nå ha ubeskyttet sex med 20 menn, få mange barn og tvinge mennene til å betale hundretusner av kroner. Hun behandler unga som dritt men får fortsatt kontantstøtte, barnetrygd og barnebidrag. Dette skjer i dagens samfunn.

Det tar to personer for å ha ubeskyttet sex. Sånn som det er nå kan en jente som har lyst på barn lure en gutt til å få henne gravid og så tyne penger ut av ham eller tvinge ham til å være med henne uten å tenke noenting som helst på hva han vil."

Jaha, dette skjer? Ofte? Da vil jeg gjerne ha beviser der det står at kvinner er så dumme og uøkonomiske at de tror 10 000 kroner dekker alle babyutgiftene i året. Jeg har nemlig aldri opplevd at noen har gjort dette, og vet heller ikke om noen som vet om noen jenter som har gjort det. Det finnes jenter som gjør det, men de er ikke helt gode i huet.
Så dette skjer ikke ofte. De fleste jenter som får unger, er vanlige, og gjør det ikke fordi hun vil at kjæresten SKAL være knyttet til henne, eller fordi hun vil ha penger. (De aller fleste jenter vet at 10 000 er en liten sum i forhold til det hun må betale for ungen, selv)

Jeg skjønner fremdeles ikke hva problemet med å betale barnebidrag er. Dere slipper jo alt annet som har med ungen DERES (også) å gjøre. Så jeg skjønner ærlig talt ikke hva du syter for.

Du skriver jo ganske fint om likestilling i det aller første innlegget ditt, men det at du sier at menn skal slippe å betale barnebidrag, mens du samtidig skal være SÅ for likestilling, blir mer som å si:
hipp hurra for likestilling, så lenge det går i menns favør.
Vis hele sitatet...
Slutt å ta ting for gitt. Jeg sier ikke at menn skal bestemme alt. Jeg sier bare at det er feil at kvinnen bestemmer alt i dag, uten å trenge å informere mannen en gang, og han er fortsatt ansvarlig. Og jeg påpekte hva som var galt med det, og foreslo en løsning. Jeg ser selvsagt at det er feil med min løsning, men det gjør ikke dagens tilstand noe bedre av den grunn, det gjør bare alternativene dårligere.

edit: Du skjønner ikke hva jeg "syter for"? Jeg syter for at kvinnene bestemmer alt i en så viktig situasjon som faktisk former livet i mange år framover for både kvinnen og mannen.
Sist endret av Pantheon; 27. november 2006 kl. 19:50.
Sitat av q_Werty
Slutt å ta ting for gitt. Jeg sier ikke at menn skal bestemme alt. Jeg sier bare at det er feil at kvinnen bestemmer alt i dag, uten å trenge å informere mannen en gang, og han er fortsatt ansvarlig. Og jeg påpekte hva som var galt med det, og foreslo en løsning. Jeg ser selvsagt at det er feil med min løsning, men det gjør ikke dagens tilstand noe bedre av den grunn, det gjør bare alternativene dårligere.

edit: Du skjønner ikke hva jeg "syter for"? Jeg syter for at kvinnene bestemmer alt i en så viktig situasjon som faktisk former livet i mange år framover for både kvinnen og mannen.
Vis hele sitatet...
Bestemme alt? Du driter jo i det meste av situasjonen, du driter i ungen, du driter i at du var med på å lage den tydeligvis. Det eneste det virker som du bryr deg om er lommeboka di. Kvinnen får alt omsorgsansvaret + det meste av økonomiansvaret, du skal bare betale litt, og det synes du er urettferdig. For mannen?

Du sier ikke at mannen skal bestemme alt, nei. Men du sier at mannen skal slippe unna hver minste konsekvens. Han skal ikke ha noe ansvar. Det at han var med på å lage barnet har tydeligvis ingen betydning.

Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor du syter, beklager. Jeg ser det bare ikke.
Sist endret av kallenavn; 27. november 2006 kl. 20:19.
Sykt word.
Pantheon's Avatar
Trådstarter
Nå må du roe deg ett par hakk her. Jeg prøver bare å ha en saklig diskusjon.

1. Det er ikke noe "jeg" her. Hadde jeg fått en unge ville den vært viktigere enn noe annet for meg.

2. Du tar det for gitt at barnet være hos moren. Selv om det er slik nå at en unge med skilte foreldre nesten alltid blir boende hos moren er dette også noe jeg skulle ønske kunne forandre seg.

La oss ta ett par eksempler på ting som kan skje i dag:

Det finnes jenter (jeg kjenner flere) som er i 16-20 års alderen som har så lyst på barn at de er villige til å få det uten en manns samtykke. Sett at en jente utnytter at en gutt er skikkelig drita, blir smelt på tjukka og så får det fantastiske barnet sitt. Etter at hun har fått det går hun til gutten og krever penger. Stakkars gutten som kanskje nettop har flytta hjemmefra er nå blitt pappa uten å vite om det en gang, og må plutselig ut med en pen sum i måneden, sikkert flytte hjem, men jeg tør vedde på at han ikke får se barnet noe særlig mer enn annenhver helg og en og annen ukedag fordi mor skal bort den dagen. Rettferdig? Det er like mye mannens barn, han bør ha samme rettigheter, og han bør ha rett til å få vite om barnet og si sin mening før en avgjørelse om abort tas av kvinnen.


En jente og en gutt på 18 år har vært sammen i ett og et halvt år. Gutten begynner å miste interessen i jenta, og hun føler seg ikke like fantastisk som alltid. Hun ser for seg at hvis de hadde hatt barn sammen ville alt gått bedre. Hun dropper å ta pillen en liten stund, og sier ikke i fra til kjæresten sin før etter abortfristen har gått ut. Stakkars gutten er helt knust, for han vil ikke være med denne jenta hele livet, men han har ikke hjerte til å gå fra barnet, og i hvert fall ikke etterlate det til en kvinne som dette. Han har dermed ikke stort annet valg enn å være sammen med henne. (Dette har hendt en bekjent av meg.)

Du sier "Det at han var med å lage barnet har tydeligvis ingen betydning." Og det er sånn det er i dag. Han har ingenting han skulle sagt, og må bare være med på leken enten han vil ha barn eller ikke. Begge disse situasjonene kunne antakeligvis blitt ordnet opp i om lovgivingen hadde vært anderledes, særlig i den siste, for jeg tror ikke jenta hadde turt å prøve seg om hun ikke hadde hatt så frie tøyler.
Sitat av q_Werty
Nå må du roe deg ett par hakk her. Jeg prøver bare å ha en saklig diskusjon.

1. Det er ikke noe "jeg" her. Hadde jeg fått en unge ville den vært viktigere enn noe annet for meg.

2. Du tar det for gitt at barnet være hos moren. Selv om det er slik nå at en unge med skilte foreldre nesten alltid blir boende hos moren er dette også noe jeg skulle ønske kunne forandre seg.

La oss ta ett par eksempler på ting som kan skje i dag:

Det finnes jenter (jeg kjenner flere) som er i 16-20 års alderen som har så lyst på barn at de er villige til å få det uten en manns samtykke. Sett at en jente utnytter at en gutt er skikkelig drita, blir smelt på tjukka og så får det fantastiske barnet sitt. Etter at hun har fått det går hun til gutten og krever penger. Stakkars gutten som kanskje nettop har flytta hjemmefra er nå blitt pappa uten å vite om det en gang, og må plutselig ut med en pen sum i måneden, sikkert flytte hjem, men jeg tør vedde på at han ikke får se barnet noe særlig mer enn annenhver helg og en og annen ukedag fordi mor skal bort den dagen. Rettferdig? Det er like mye mannens barn, han bør ha samme rettigheter, og han bør ha rett til å få vite om barnet og si sin mening før en avgjørelse om abort tas av kvinnen.


En jente og en gutt på 18 år har vært sammen i ett og et halvt år. Gutten begynner å miste interessen i jenta, og hun føler seg ikke like fantastisk som alltid. Hun ser for seg at hvis de hadde hatt barn sammen ville alt gått bedre. Hun dropper å ta pillen en liten stund, og sier ikke i fra til kjæresten sin før etter abortfristen har gått ut. Stakkars gutten er helt knust, for han vil ikke være med denne jenta hele livet, men han har ikke hjerte til å gå fra barnet, og i hvert fall ikke etterlate det til en kvinne som dette. Han har dermed ikke stort annet valg enn å være sammen med henne. (Dette har hendt en bekjent av meg.)

Du sier "Det at han var med å lage barnet har tydeligvis ingen betydning." Og det er sånn det er i dag. Han har ingenting han skulle sagt, og må bare være med på leken enten han vil ha barn eller ikke. Begge disse situasjonene kunne antakeligvis blitt ordnet opp i om lovgivingen hadde vært anderledes, særlig i den siste, for jeg tror ikke jenta hadde turt å prøve seg om hun ikke hadde hatt så frie tøyler.
Vis hele sitatet...
Ok, jeg skjønner jeg hørtes sikkert sinna ut, men jeg er ikke det. Beklager at jeg virket sånn.

Igjen, de fleste jenter er ikke så bitchy, og det skjønner du, hvis ikke så er det mange syke jenter der du bor.

Det du skriver nå, har da ingenting med økonomien å gjøre. Du sa du ville bli kvitt barnebidraget, og men nå drar du fram en masse historier som omhandler jenter som ikke er helt gode i huet.

Er mannen en grei fyr, og jenta en grei jente (slik det pleier å være), så får han sikkert sett en del til barnet, men det du vil er å fjerne barnebidraget, og dette har jo ikke noe med det du sa nå, og gjøre.

Hvor er de frie tøylene til den normale, gjennomsnittsjenta som ikke utnytter gutter, da?

Jeg er også enig i at gutten skulle hatt mer å si, hadde den saken bare vært enklere, men som sagt så er det jo hennes kropp. Er jenta ei snerpefitte så kan hu finne på å utnytte de fordelene hun har som jente, akkurat i den saken. MEN de fleste jenter er ikke sånn.

Snur vi på saken så er det klart at mange av guttene hadde utnyttet seg av denne fordelen (ikke noe barnebidrag fra han) og bare stikki av uten å bidra med noen ting.

Så uansett hvordan du vrir og vender på det, finner du ingen løsning som er 100% likestilling.

Og dessuten tror jeg ikke de fleste gutter lider noen stor nød av sånn vi har det nå. Noen blir sikkert lurt trill rundt av egoistiske kjærringer, men det er langt fra alle.

Edit: jeg mistolket innlegget ditt.
Sist endret av kallenavn; 27. november 2006 kl. 21:14.
Denne fra tidligere i år synes jeg virker veldig relevant i deler av denne diskusjonen. Her presenteres tre norske tilfeller og et i USA. Spesiellt saken til Robert Hercz (Teletopia-gründeren forresten) viser hvor gjennomgående vanskelig det er å endre på dagens ordning (selv om det i hans tilfelle så var det han som ønsket at hun IKKE skulle ta abort).

For de late er det ovenfornevnte sakset ut nedenfor:
I 1986 ble Robert Hercz' daværende samboer gravid. Hun ville ta abort. Han ville ikke. Hun var gravid i 15. uke og måtte dermed søke ei abortnemnd om tillatelse. Men da paret sammen oppsøkte nemnda, fikk ikke Robert Hercz (44) lenger være med i diskusjonen.

- Vi satte oss ned i sofaen, og så fikk jeg beskjed om å forlate rommet. Jeg hadde mine saksopplysninger å komme med, men jeg hadde ingen ting jeg skulle ha sagt. For abortnemndene er mannen bare en støyfaktor, sier Hercz.

Verken namsretten, lagmannsretten eller Høyesterett ga Hercz medhold da han forsøkte å få kjent abortnemndas vedtak ugyldig fordi han som mann ikke fikk uttale seg. Men han stoppet ikke kampen her.

- Jeg undersøkte hva som var mine rettigheter og hva jeg som mann kunne gjøre for å bli hørt, sier han.

Det endte med at han saksøkte staten fordi han mente norsk abortpraksis var i strid med en rekke av menneskerettighetene. Nok en gang tapte Hercz i tre norske rettsinstanser. Ønsket om at menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg ville se på saken, gikk heller ikke i oppfyllelse.

- Målet var å forandre lovverket og systemet, jeg ønsket å gjøre noe med det jeg følte var galt. Selv om jeg ikke vant fram, vet jeg at jeg fikk gjort mye bare ved å sette saken opp på agendaen.
Vis hele sitatet...
Jeg er ingen jurist, men forsøkte å pløye igjennom det som stod i barneloven om fastsetting om farskap. Hvis jeg forstår det rett er det tre måter du kan slippe barnebidraget; du er bosatt i utlandet, du har blitt erklært sinnsyk eller at du er død.

Hårda bud, men jeg mener at det på en side rettferdiggjøres fordi det er moren som gjennomgår svangerskapet, får moralsk ansvar for barnet, ansvaret for oppdragelsen og mesteparten av det økonomiske ansvaret. Det rettferdiggjøres også mener jeg fordi barnebidraget virker (i noen tilfeller) som en preventiv kraft mot mannens kjønnsdrift. (Mao; "trusselen" om barnebidrag får mannen til å tenke seg om to ganger)

MEN i saker som har blitt tatt opp i denne tråden og i Dagbladets artikkel så rår urettferdigheten. Mannen har ingen ingenting han skulle ha sagt, han er rettighetsløs. Og blånekter mannen og saken går til retten så kan det tas blodprøve og DNA-test og vips så er farskapet klarlagt og fastlagt og mannen har 18 år med barnebidrag foran seg. Det er klart det er urettferdig hvis det skjærer seg.
Sitat av q_Werty
Så alle vi som har kjærester vi ikke vil ha barn med må bare la vær å ha sex, da.
Vis hele sitatet...
Ja det synes jeg. La oss starte i dag mr. næmmen kondom er ikke noe gøøøøy *sutre sutre*
oisann, dette ble fort en abortdebatt. Det viser seg at du ikke er så dum som det kan virke ved første øyenkast, q_werty. Vi mener egentlig det samme. (om abort altså.)
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Hvis en kvinne har sex med en drita mann uten hans samtykke, som at han sover eller noe lignende. Kan han faktisk få henne dømt for voldtekt. og jeg tror ikke han har noe foreldreansvar i et slikt tilfelle.
Sitat av kallenavn
En hel mengde tull
Vis hele sitatet...
Nå er jeg lei av å lese innleggene dine. Du klarer rett og slett ikke å se noe annet synspunkt enn din egen innbitte, innlærte, selvsentrerte og urettferdige mening. Poenget til q_Werty og alle de andre på hans side her inne er ikke at en kvinne skal tvinges til å ta abort, men hvis hun faktisk vil beholde barnet, så kan det rett og slett ikke være med forutsetningen at faren skal betale barnebidrag. Hvis det faktisk er sånn at hun ikke kommer til å ha økonomi nok til å fostre barnet, så er dette et helt annet problem. Det finnes gifte par der ute som oppdrar barn sammen, og som heller ikke har råd til å finansiere barnet. Akkurat for dette så må andre støtteordninger til. Barnetrygt, uføretrygd, arbeidsledighetstrygt, og "sosialen" er eksempler på dette. Å tvinge uinformerte, ufrivillige fedre til å betale, er ikke en løsning på dette problemet.
Som du sa så fint selv her i et innlegg, så kreves det to for å lage barn. Alle er faktisk til og med enige om at moren til det kommende barnet skal få bestemme hvorvidt hun vil ta abort eller ikke. Det eneste vi ber om som menn, er at hun ikke kan kreve at vi vil ha barnet, når vi ikke kan kreve at hun vil det. Vi kan ikke hindre henne i å føde, men vi burde så absolutt kunne frabe oss plikten å betale barnebidrag, når vi kanskje ikke engang visste at vi venter barn.
Du ser ikke at det du ønsker er ei løsning hvor menn kan løpe fra ethvert ansvar som det passer han? Er DET rettferdig?
kvifor har kvinner vore undertrykt sida sivilisasjonens byrjing ?

fordi menn er meir egna til å ha makt og er eit meir dominerande vesen. Ja vi er det sterke ledar kjønn.

No kan feministane slakte meg.. men dette er faktisk eit faktum. men no er vi snille og gjev dåkke litt tilbake

Nei men skikkeleg seriøst:
MENN og KVINNER er forskjellige. INGEN kan nekte på det. vi har forskjellige kvalitetar.. og so vidt eg veit er det få som er misfornøgde med att vi menn blir valgt ut som soldatar. kvinnene skal faktisk oppdra eit born. og ja, det er ei kjønnsrolle som er uungåelig; kvinner MÅ føde born, ellers dør vi ut. og eg ser ikkje for meg att eg drit ein baby ut anusen imorra.

like moglegheitar til utdanning og kjønnsnøytrale emner, MEN når det gjeld å tvinge kvinner inn i yrker og stillingar dei ikkje kvalifisera seg naturleg inn i får vi sannsynlegvis ei kompetanse-synke.

Eksempel: dei prøvar å få fleire kvinner inn i byggfag og Mekaniske fag. Jaha? kvifor ? fungerar ikkje systemet idag ? kva er egentleg problemet med at fleire gutar intresserar seg for desse og ferre jenter? dei har full moglegheit til å velge yrket. (det er faktisk kjønnskvotering på VGS og!)

Men då har jo vi feministane som skal klage på att dette er urettferdig.. ikkje skjønnar eg at det er urettferdig.. gjer du ? eg trur ikkje kona mi kjem til å foretrekke å skifte til vinterdekk medan eg stryk kle.. viss nokon kvinner på dette forumet gjer foretrekker det må dei melde seg fram i debatten.
Sitat av milo9000
Nå er jeg lei av å lese innleggene dine. Du klarer rett og slett ikke å se noe annet synspunkt enn din egen innbitte, innlærte, selvsentrerte og urettferdige mening. Poenget til q_Werty og alle de andre på hans side her inne er ikke at en kvinne skal tvinges til å ta abort, men hvis hun faktisk vil beholde barnet, så kan det rett og slett ikke være med forutsetningen at faren skal betale barnebidrag. Hvis det faktisk er sånn at hun ikke kommer til å ha økonomi nok til å fostre barnet, så er dette et helt annet problem. Det finnes gifte par der ute som oppdrar barn sammen, og som heller ikke har råd til å finansiere barnet. Akkurat for dette så må andre støtteordninger til. Barnetrygt, uføretrygd, arbeidsledighetstrygt, og "sosialen" er eksempler på dette. Å tvinge uinformerte, ufrivillige fedre til å betale, er ikke en løsning på dette problemet.
Som du sa så fint selv her i et innlegg, så kreves det to for å lage barn. Alle er faktisk til og med enige om at moren til det kommende barnet skal få bestemme hvorvidt hun vil ta abort eller ikke. Det eneste vi ber om som menn, er at hun ikke kan kreve at vi vil ha barnet, når vi ikke kan kreve at hun vil det. Vi kan ikke hindre henne i å føde, men vi burde så absolutt kunne frabe oss plikten å betale barnebidrag, når vi kanskje ikke engang visste at vi venter barn.
Vis hele sitatet...
Veldig saklig at du skriver alt jeg skriver er tull. Jeg skriver at det trengs to for å lage barn. Har jeg ikke sagt at jeg er enig i hans synspunkter om at menn har for lite rettigheter i en abortsak. Jo, det har jeg sagt. Du tar utganspunkt i at han ikke vet om barnet, det er ikke sånn i alle tilfeller, og du kan ikke gå utifra det hele tiden.

"Du klarer rett og slett ikke å se noe annet synspunkt enn din egen innbitte, innlærte, selvsentrerte og urettferdige mening."

Ha-ha. Urettferdige? Igjen, kvinnen skal oppdra ungen, kvinnen skal støtte den mest økonomisk, og det er absolutt rettferdig at dere skal betale den lille summen, fordi, som jeg har sagt tusen ganger, uansett om du ikke ville ha det, er det DITT barn også, og DU har vært med på å lage det.

Urettferdig i de tilfellene jentene er så bitchy at de ikke sier til han at de ikke tar pillen mer, ja. Men i de fleste tilfeller er det ikke sånn.

Du trenger heller ikke kalle meg innbitt, selvsentrert og urettferdig, for du er da like ille. Ikke gidder du høre på noe jeg har og si, akkurat som du mener at jeg ikke gidder høre på noen andres.
Sitat av kallenavn
Du tar utganspunkt i at han ikke vet om barnet, det er ikke sånn i alle tilfeller, og du kan ikke gå utifra det hele tiden.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ta utgangspunkt i hva (faen) jeg vil, fordi loven skal fortsatt dekke det på en rettferdig måte. Selvom en teoretisk hendelse er slik at jeg "ikke kan gå utifra det hele tiden", så skal det ikke bety at hvis det skjer en gang så spiller det ingen rolle hva loven sier om det.
Sitat av kallenavn
Ha-ha. Urettferdige? Igjen, kvinnen skal oppdra ungen, kvinnen skal støtte den mest økonomisk, og det er absolutt rettferdig at dere skal betale den lille summen, fordi, som jeg har sagt tusen ganger, uansett om du ikke ville ha det, er det DITT barn også, og DU har vært med på å lage det.
Vis hele sitatet...
Ja, hvis jeg vil ha barnet er det rettferdig at jeg betaler en sum. Men nå har det seg slik at abort finnes, og abort er lovlig, altså er det et helt åpent alternativ (som mange kvinner ikke er så lei seg over andre ganger). Da kan jeg si at jeg vil ikke ha ansvar for barnet. Hvis hun velger å føde barnet, må hun være innstilt på å ikke få fast cashflow fra en far som ikke vil ha barn. Er det så mye å be om? Kvinnen kan faktisk, hvis hun vil, nekte å føde barnet, altså ta fra mannen barnet sitt. Mannen kan ikke dette, men han burde hvertfall kunne frasi seg ansvaret, det skulle bare mangle. Jeg kan altså ikke si at hun må ta abort, jeg burde hvertfall kunne gi henne valget. Men å dekke hennes drøm om å ha et barn i 18 år, det må jeg få lov å ha meg frabedt
Sitat av kallenavn
Urettferdig i de tilfellene jentene er så bitchy at de ikke sier til han at de ikke tar pillen mer, ja. Men i de fleste tilfeller er det ikke sånn.
Vis hele sitatet...
I de fleste tilfeller rir heller ikke folk nakne rundt på flodhester og skyter i hjel folk med pil og bue. Til tross for det, vil de nok få straffen sin hvis noen velger å gjøre det.
Sitat av kallenavn
Du trenger heller ikke kalle meg innbitt, selvsentrert og urettferdig, for du er da like ille. Ikke gidder du høre på noe jeg har og si, akkurat som du mener at jeg ikke gidder høre på noen andres.
Vis hele sitatet...
Jeg har "hørt" veldig lenge. Har lest meg gjennom flere sider med dine meninger før jeg svarte på dem.
Hmm skal denne feminismen få eksistere i verden må vi kanskje endre språkene?

woman på engelsk betyr liten mann...

Jeg tror hele feminismegreia er noe naturstridig.
milo9000: Men mannen har utgangspunktet en plikt til å forsikre seg om at han ikke risikerer å bli far? Men det er klart, går noe skeis så står man der...
Nå har ikke jeg titten innom her på en stund, men fra mitt synspunkt så er det sånn.

Kvinnen kan velge om hun vil, eller ikke vil ha barnet (abort er fult lovlig og gjennomførbart, ikke bland etikk og religion inn i det)

Mannen kan ikke velge om han vil være ansvarlig for barnet de neste 10? 18? årene det er og må betale penger for et barn han kansje ikke har lyst på.

Kvinnen trenger ikke føde, sånn er det!
Da burde mannen få velge også.
Og når folk sier det er fælt for henne eller hun kan ikke pga av relgionen, ikke la det gå uttover mannen!
Mange menn har blitt utnyttett pga av disse lovene, og love skal være lagd så man ungår sånne utnyttelser.

Mannen har ikke altid peil på om kvinnen har tatt p-pilla, kansje hun sier hun har men ikk er sikker, da skal ikke mannen stå der og blir fattig.

Og som nevt, vi har sossialen og alle disse så man blir ikke fattig i den forstand at man må bo på gata, men hvis man er redd for det så burde man ta abort.
Jeg forstå det er vanskelig for en jenta i noen tilfeller, men sånn er livet, HUN HAR ET VALG, DET HAR IKKE MANNEN.
Sist endret av torsken; 28. november 2006 kl. 22:57.
"kvinner trenger ikke føde!"

tenk på den ei lita stund Torsken.
Sitat av milo9000
Jeg kan ta utgangspunkt i hva (faen) jeg vil, fordi loven skal fortsatt dekke det på en rettferdig måte. Selvom en teoretisk hendelse er slik at jeg "ikke kan gå utifra det hele tiden", så skal det ikke bety at hvis det skjer en gang så spiller det ingen rolle hva loven sier om det.

Loven skal dekke det på en rettferdig måte, det er jeg enig i. Men ingenting blir rettferdig hvis dere skal lempe hele ansvaret over på jenta. Jeg skjønner ikke hvordan du får til det.

Ja, hvis jeg vil ha barnet er det rettferdig at jeg betaler en sum. Men nå har det seg slik at abort finnes, og abort er lovlig, altså er det et helt åpent alternativ (som mange kvinner ikke er så lei seg over andre ganger). Da kan jeg si at jeg vil ikke ha ansvar for barnet. Hvis hun velger å føde barnet, må hun være innstilt på å ikke få fast cashflow fra en far som ikke vil ha barn. Er det så mye å be om? Kvinnen kan faktisk, hvis hun vil, nekte å føde barnet, altså ta fra mannen barnet sitt. Mannen kan ikke dette, men han burde hvertfall kunne frasi seg ansvaret, det skulle bare mangle. Jeg kan altså ikke si at hun må ta abort, jeg burde hvertfall kunne gi henne valget. Men å dekke hennes drøm om å ha et barn i 18 år, det må jeg få lov å ha meg frabedt

Jeg sier ikke det er rettferdig at kvinnen kan fjerne barnet, uansett hva mannen sier. Det er jævla urettferdig, jeg vet det, men det kan vi ikke gjøre noe med siden det er hennes kropp og reglene er slik. Det er faktisk en grunn til at dere skal gi barnebidrag, nettopp fordi dere var med på å lage barnet. Om dere mener dette ikke er en god nok grunn, så er det jo ikke noe vits i å diskutere med meg om det, når jeg synes det. For jeg kommer ikke til å endre den meningen.

I de fleste tilfeller rir heller ikke folk nakne rundt på flodhester og skyter i hjel folk med pil og bue. Til tross for det, vil de nok få straffen sin hvis noen velger å gjøre det.

Jeg har "hørt" veldig lenge. Har lest meg gjennom flere sider med dine meninger før jeg svarte på dem.
Vis hele sitatet...
Og jeg leser dine meninger nå. De virker like søkt for meg, som mine meninger gjør for deg. Fordi jeg mener at når mannen har vært med på leken, får han betale, mens du m/fler mener dette ikke er en god nok grunn. Greit nok det, men du trenger ikke angripe meningene mine, og si at jeg skriver bullshit, bare fordi vi har forskjellige syn på saken.
Sist endret av kallenavn; 30. november 2006 kl. 14:47.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av kallenavn
Fordi jeg mener at når mannen har vært med på leken, får han betale
Vis hele sitatet...
Ok, da får dama betale også. Ikke la henne ta abort.
Sitat av kallenavn
Loven skal dekke det på en rettferdig måte, det er jeg enig i. Men ingenting blir rettferdig hvis dere skal lempe hele ansvaret over på jenta. Jeg skjønner ikke hvordan du får til det.
Vis hele sitatet...
Lempe hele ansvaret over på jenta? Du ser jo tydeligvis på abort som en menneskerett. Jenter har valget å ta abort, de bestemmer om ungen lever eller dør. Lever ungen må den foreldren som ikke har ansvaret for ungen betale barnebidrag. Men hva skjer hvis en av foreldrene ikke vil ha barnet. Jo, hvis kvinnen ikke vil ha barnet, så dreper hun det. Altså slipper hun unna uten ansvar i det hele tatt. Hvis mannen ikke vil ha barnet derimot, så kan han ikke bestemme at kvinnen skal ta abort, og han kan HELLER ikke unngå å punge ut i mange år. Så hvordan får du dette til å ikke være lemping av ansvar over på mannen?
Sitat av kallenavn
siden det er hennes kropp og reglene er slik.
Vis hele sitatet...
Ok, allerede her beviser du at du ikke er klar for å diskutere denne saken. Du tar utgangspunkt i reglene som finnes, og som er emne for vår diskusjon. Det blir helt feil å begrunne at drap skal være ulovlig med at det allerede er det.
Sitat av kallenavn
Det er faktisk en grunn til at dere skal gi barnebidrag, nettopp fordi dere var med på å lage barnet. Om dere mener dette ikke er en god nok grunn, så er det jo ikke noe vits i å diskutere med meg om det, når jeg synes det. For jeg kommer ikke til å endre den meningen.
Vis hele sitatet...
Hvis grunnen er at vi var med på å lage barnet, vil jeg stille deg et spørsmål. Var ikke kvinnen med på å lage barnet? Hvis hun var det, synes du det er riktig at hun kan ta livet av ungen, og fjerne alt ansvar? Som jeg har prøvd å forklare deg flere ganger, så kan vi ikke gå på langt nær så langt som det, men vi burde hvertfall kunne få bestemme over oss selv (som du selv er flink til å påpeke om kvinner), og frasi oss ansvaret med barnebidrag. (Jeg mener ikke å si at barnebidrag er like påkjennende som å bære frem en unge, men det er egentlig ikke så vesentlig.)
Feminisme er jenter som liker å la håret gro vilt over hele kroppen. Svært mange stygge/lite attraktive jenter liker å kalle seg feminister, for da kan de snakke stygt om hankjønn, melder seg inn i ottar, har en god unnskyldning for hvorfor de aldri får seg noe, og mange av disse ender opp med å kalle seg lesbiske, siden de da kan pule på hverandre istedet.

Ok, for å være litt seriøs også... @kallenavn:

Så lenge det faktisk til syvende og sist KUN er opp til jenta om hun vil ha et barn, eller ta abort, så er det da litt urettferdig at hun skal kunne overkjøre gutten, og at han allikevel må ta like mye ansvar som om han var enig i valget.

Når det er sagt, så har jeg heller ikke noe realistisk forslag til en god løsning. Det hadde blitt litt for enkelt dersom gutten skulle kunne si at han ikke ville ha ungen, og dermed slippe alt av ansvar helt uten videre.
Sitat av kallenavn
-----snip-----
Urettferdig i de tilfellene jentene er så bitchy at de ikke sier til han at de ikke tar pillen mer, ja. Men i de fleste tilfeller er det ikke sånn.
-----snip-----
Vis hele sitatet...
Jeg vil bare påpeke at hvis loven hadde sagt at mannen ikke er pålagt å betale barnebidrag, betyr ikke det dermed at mannen absolutt ikke ville støttet kvinnen hvis hun velger å beholde barnet. Menn med økonomisk mulighet og en liten slump moral ville i de fleste tilfeller hjulpet kvinnen. Ihvertfall dersom det er nødvendig for at barnet skal få en "god" oppvekst.

"Urretferdig i de tilfellene mennene er så "bitchy" at de ikke gidder å støtte kvinnen, ja. Men i de fleste tilfeller er det ikke sånn..."

Jeg ville uansett donert en liten sum til et barn jeg var med på å lage, selv om jeg ikke hadde vært pålagt å betale... Det er snakk om respekt for at moren tar et valg på grunnlag av sine egne verdier. Jeg mener allikevel at det burde være et frivillig valg om man skal betale barnebidrag eller ikke da mennene pr. dags dato, i følge loven, ikke har noe som helst de skulle sagt når det gjelder abort...


(Det er nå det jeg ville gjort hvis jeg ble satt i en slik situasjon, og jeg vil tro at de fleste ville gjort det samme.. Skyt meg hvis jeg tar feil )

- Yucky